Med en rattspinnare monterad borde just den manövern inte vara ett problem.taliz skrev:När jag gör en "rundpall" med en vanlig ratt så sätter jag handflatan mot ratten och vevar runt.
Borde väl funka likadant med yoke?
Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Moderator: Redaktion
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Det är väl lite olika men personligen tycker jag det är skönare att värma/kyla lokalt hellre än hela kupen. För att hålla det svalt mot lädersäten behöver ju kupen vara relativt kall.fth skrev:Missar jag något, kan någon förklara storheten i ventilerade säten och ratt-/stolsvärme?
/fth
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Jag har redan låtsats testa hålla vanliga ratten som om den vore en yoke, svängt med den osv och hålla händerna bara på kvart i 3. Funkar bra , ratten är ensamt en stor anledning för att byta. Tycker den passar jävligt bra i att förstärka Teslas sportbils image. Kan dock förstå de som vill ha vanlig ratt, jag ser redan en mod marknad framför mig.
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Har också vita idag i min X. Jag tycker det är för varmt. Provade en Kia med ventilerade säten, oooooh så underbart!MWall skrev:JGur skrev:Jag älskar den nya ratten. Strunt samma om den inte är så bekväm att köra med när den är såååå cool!
Avvaktar ändå. Dels så är prishöjningen på 100.000 sur. Dels vill jag uppleva både ventilerade säten och ljudnivån i kupén innan jag bestämmer mig.
Ventilerade säten är något jag verkligen saknar idag.
Jag har de vita sätena och upplever inget större obehag av värmen. Är inte särskilt varm av mig heller iofs.
// Mikael
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Jag vill inte säga något slutgiltigt förens jag testat den, jag tror inte jag kommer ha några större problem med ratten då jag använder en arm och vevar runt med handflatan ändå men det återstår att se. Hur blinkerserna fungerar vet jag dock inte och vill undersöka men avsaknaden av växelspak osv har jag inga problem med.
Tycker bilen verkar riktigt tuff med det mesta så är riktigt sugen.
Tycker bilen verkar riktigt tuff med det mesta så är riktigt sugen.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Jag har beställt en Model S LR och kör en 85D (från 2015) idag. Jag hade säkert kunnat köpa en ny när Raven + nya luftfjädringen kom men det var ju egentligen inget fel på min befintliga bil och jag kände ju att refresh ändå var på gång så jag har avvaktat fram tills nu. Det är så klart ganska mycket som adderats på som befogar köpet men kanske inte så mycket specifikt bara en sak. D.v.s. visst är det trevligt med snabbare laddning men det är ju inte så att jag specifikt gått och väntat på just en mer snabbladdad version utan det är summan som är det viktiga för mig.
Viktiga grejer för mig
++ Bättre räckvidd (typ +50% för mig). Hoppfull inför vintern här också.
+ Snabbare laddning - Visst det är ju trevligt och så men nästan alla superchargerstopp jag gör redan idag hade jag sluppit med den extra räckvidden så det är ju inte så att jag räknar med att spara så galet många minuter per år.
++ Mycket lyxigare interiör
++ Hela MCU-paketet
+ Bättre acceleration. Alltid trevligt med bättre 0-100 men jag antar att det även blir märkbart bättre i högre hastigheter även för en LR. D.v.s. t.ex. 70-100
++ Bättre luftfjädring
++ Tystare
Annat som jag är positiv till men varit nyfiken på recensioner
+ Yoken. Kände direkt när jag såg den att det såg väldigt lovande ut för överblicken. Jag har testat ganska mycket att låtsas att min ratt är en Yoke och känner att det gårganska väldigt snabbt att vänja sig.
+ Blinkersknapparna på rattern - Känns ju nästan klockrent att flytta dem dit och slippa spakarna. Blinkar man innan en sväng/filbyte är det ju smidigt. Blinkar man i rattrörelser som inte är på långsamma vägar känns det väldig smidigt att slippa släppa en hand från ratten. Nackdelen jag kommer på är när man skall blinka ut ur cirkulationsplats.
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras . Automatisk färdriktning är ju något man slår på/av så den provar jag gärna. Att byta riktning på skärmen känns ju ungefär lika jobbigt som att göra det med en spak så smart att flytta den så man slipper spaken.
Viktiga grejer för mig
++ Bättre räckvidd (typ +50% för mig). Hoppfull inför vintern här också.
+ Snabbare laddning - Visst det är ju trevligt och så men nästan alla superchargerstopp jag gör redan idag hade jag sluppit med den extra räckvidden så det är ju inte så att jag räknar med att spara så galet många minuter per år.
++ Mycket lyxigare interiör
++ Hela MCU-paketet
+ Bättre acceleration. Alltid trevligt med bättre 0-100 men jag antar att det även blir märkbart bättre i högre hastigheter även för en LR. D.v.s. t.ex. 70-100
++ Bättre luftfjädring
++ Tystare
Annat som jag är positiv till men varit nyfiken på recensioner
+ Yoken. Kände direkt när jag såg den att det såg väldigt lovande ut för överblicken. Jag har testat ganska mycket att låtsas att min ratt är en Yoke och känner att det går
+ Blinkersknapparna på rattern - Känns ju nästan klockrent att flytta dem dit och slippa spakarna. Blinkar man innan en sväng/filbyte är det ju smidigt. Blinkar man i rattrörelser som inte är på långsamma vägar känns det väldig smidigt att slippa släppa en hand från ratten. Nackdelen jag kommer på är när man skall blinka ut ur cirkulationsplats.
Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras . Automatisk färdriktning är ju något man slår på/av så den provar jag gärna. Att byta riktning på skärmen känns ju ungefär lika jobbigt som att göra det med en spak så smart att flytta den så man slipper spaken.
Driver sajten Car.info
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.Franz skrev:Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras .
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.Fredrik j skrev:Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.Franz skrev:Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras .
Driver sajten Car.info
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Jag tycker det är för mycket automatik redan i Volvon. Skulle önska att det gick att stänga av eller åtminstone gå att konfigurera.Franz skrev:Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.Fredrik j skrev:Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.Franz skrev:Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras .
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Fixar!taliz skrev:Dags att uppdatera signaturen då?Tars skrev:Jag köpte mig en 100d -19 i väntan på min plaid +
Anser inte att det är värt att byta till den nya versionen om inte batteriet blir som utlovat. Jag behåller min plaid + beställning. Om det blir 2022-23 stör mig inte.
Det jag stör mig är att Elon anser att räckvidden räcker.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Polestar lägger också i P själv, men behöver inte ens röra bromspedalen eller något annat än dörrhandtaget plus kliva ut ur bilen.Franz skrev:Fast det känns ju inte så automatiskt ifall du lägger i den själv. I de nya Teslorna läggs alltså P i av bilen när du stannat och t.ex. öppnar dörren. Det som krävs är alltså att markera lite med bromspedalen för att aktivera hold-läget.Fredrik j skrev:Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.Franz skrev:Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras .
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Kul med alla svar! Det som står ut mest är nog blinkerspak/knapp, där är det bara några få som vill köpa en Tesla eftersom det finns. Allt annat verkar vara ganska blandat och det är ju bra; min personliga uppfattning innan var att många var missnöjda men det var nog vinklat av vad jag valde att läsa eller inte
Sen är det ju väldigt många som verkar avvakta på riktiga plaid plus och det förstår man väl. Det är nog en av sakerna som stör mig mest: att just nu verkar det vara gammal batteriteknik i batteriet.
Jag ångrar dock att jag inte la in två frågor i stil med: "jag ville köpa en Tesla men någon av de nya uppdateringarna (inte frånvaro av uppdateringar) stör mig, och därför har jag ångrat mig".
Och
"Jag tänkte inte köpa en ny Tesla men den nya ratten, frånvaro av blinkers eller automatisk växling gjorde att jag ångrade mig".
Jag ville nog alltså också få en förståelse för hur eventuella köpare har påverkats av de nya "oväntade" uppdateringarna och om de fått köpare eller inte.
Sen är det ju väldigt många som verkar avvakta på riktiga plaid plus och det förstår man väl. Det är nog en av sakerna som stör mig mest: att just nu verkar det vara gammal batteriteknik i batteriet.
Jag ångrar dock att jag inte la in två frågor i stil med: "jag ville köpa en Tesla men någon av de nya uppdateringarna (inte frånvaro av uppdateringar) stör mig, och därför har jag ångrat mig".
Och
"Jag tänkte inte köpa en ny Tesla men den nya ratten, frånvaro av blinkers eller automatisk växling gjorde att jag ångrade mig".
Jag ville nog alltså också få en förståelse för hur eventuella köpare har påverkats av de nya "oväntade" uppdateringarna och om de fått köpare eller inte.
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Det enda intressanta för mig var räckvidden, om jag skulle ge mig på en så stor bil igen. Nu löste det ju sig som tur var så jag slipper fundera på det.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Om Lucid lyckas skaka fram sin bil med >500 miles så kan det nog bli en Plaid+ trots allt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
På min XC60 -19 går p-bromsfunktionen att stänga av i menyerna.Fredrik j skrev:Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.Franz skrev:Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras .
MY -22 och M3 -20
#teamblue #teamwhite
#teamblue #teamwhite
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Jag menar att bilen automatiskt stänger ner när jag öppnar dörren. Grymt irriterande.guinness skrev:På min XC60 -19 går p-bromsfunktionen att stänga av i menyerna.Fredrik j skrev:Har inte alla bilar automatisk p-broms idag? När jag parkerar min volvodiesel lägger jag i P, kliver ur och trycker på handtaget. Men det är en ganska irriterande funktion som jag önskar gick att stänga av.Franz skrev:Automatisk P-broms när man kliver ur tror jag är något man vänjer sig snabbt vid och som får andra bilar att kännas gammalmodiga. Lite grann som när man efter ett år i Teslan satt i en dieselbil och kände sig helt lost på alla onödiga moment som skulle göras .
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Räckvidden var ett stort plus som försvann. Den bil jag kör nu har i ungefär samma räckvidd som Refresh verkar få. Har många gånger önskat längre räckvidd i Norrland inland.Remuz skrev:Det enda intressanta för mig var räckvidden, om jag skulle ge mig på en så stor bil igen. Nu löste det ju sig som tur var så jag slipper fundera på det.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Hade hoppats att kunna byta trean mot en S, hade inte mycket krav men vill rund ratt, spak för blinkers, spak för växel och CCS så det blir att behålla trean eller testa någon annan bil efter nyår.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Ska bli riktigt spännande att se vad som planen är med 4680 framöver. Tänker att LR S skulle vara ett passande fodral till dessa.
Känns som om Elons uppgift om att batterierna inte blir större var nödvändigt för att inte inverka hämmande på plaid.
Känns som om Elons uppgift om att batterierna inte blir större var nödvändigt för att inte inverka hämmande på plaid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Nån kanske har skrivit det redan men för mig är det mest en ny interiör som lockar.
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Tänk så olika man kan uppfatta det. Tycker inte att interiören är ett problem alls i gamla S. Eller jo, förvaring i dörrsidorna vore inte så dumt.OlleBack skrev:Nån kanske har skrivit det redan men för mig är det mest en ny interiör som lockar.
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Eg inte jag heller men det känns mer som en upgrade när en ny bil ser annorlunda utMWall skrev:Tänk så olika man kan uppfatta det. Tycker inte att interiören är ett problem alls i gamla S. Eller jo, förvaring i dörrsidorna vore inte så dumt.OlleBack skrev:Nån kanske har skrivit det redan men för mig är det mest en ny interiör som lockar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Nytt och annorlunda är alltid bättreOlleBack skrev:Eg inte jag heller men det känns mer som en upgrade när en ny bil ser annorlunda utMWall skrev:Tänk så olika man kan uppfatta det. Tycker inte att interiören är ett problem alls i gamla S. Eller jo, förvaring i dörrsidorna vore inte så dumt.OlleBack skrev:Nån kanske har skrivit det redan men för mig är det mest en ny interiör som lockar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Munro har beställt en Tesla Plaid.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hur ställer du dig till köp efter model S/X refresh
Kommer det en Plaid+ med 4 motorer?
https://insideevs.com/news/515437/tesla ... -possible/
Tesla Source Says Brand Can Go Beyond Plaid: Quad-Motor Possible.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension