Zalman3 skrev:
Lite intressant är att CNBC länge hävdat att Teslas aktie har varit övervärderad. Nu känns det mera som de gett upp.
De erkänner att de har ingen aning om vilka mekanismer som fortfarande driver upp kursen.
Har man inte förstått dessa mekanismer, då blir man ju heller inte särskilt trovärdig i sin argumentation, att aktien måste ner.
CNBC är en marginell liten tv-kanal med typ 100t tittare. Inte värd att bry sig om. De verkar sprida vilken skit som helst bara de får betalt för det. Hedgefonder och andra som hade stora korta positioner har förlorat så mycket pengar vid det här laget att de antagligen inte längre har råd att betala CNBC för att sprida skit i samma utsträckning.
Man kan försvara Teslas värdering med helt sunda argument. Tesla ägs av flera stora institutioner. De är inte ägare av ideologiska skäl utan de äger Tesla för att de anser att det är en bra investering. Flera analytiker från stora institutioner har köp och högre riktkurs än dagens:
https://www.marketbeat.com/stocks/NASDA ... ce-target/
Det var även två bra inlägg från användaren Wicket på amerikanska forumet idag om hur man kan tänka kring värdering:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5642910
Jag är ingen expert och baserar min värdering mer på en helhetssyn av de industrier som Tesla är involverade i. Tillverkningskostnad för elbilar sjunker tex snabbare än vad den traditionella bilindustrin tar höjd för. Prisparitet kan ske inom bara några år men traditionella biltillverkare planerar inte för tillräcklig produktionskapacitet till skillnad från Tesla. Med hög expansionstakt når Tesla även stordriftsfördelar innan den saktfärdiga konkurrensen. Det ger högre lönsamhet som i sin tur finansierar ytterligare expansion. Stordriftsfördelar kommer förhoppningsvis även ge lönsamhet inom energilagring och soltak men det återstår att se.
Jag bryr mig mest om operativt kassaflöde nu eftersom Tesla i första hand måste kunna fortsätta expandera snabbt om de ska rättfärdiga dagens värdering. Det var smart och nödvändigt att Tesla gjorde sina resningar 2020 för att sänka risken inför satsningen på snabbare expansion och ny teknologi som 4680 och gigapress men de kan inte fortsätta så.
Sedan finns det eventuellt framtida robotaxis, AI mm som jag tycker det är omöjligt att räkna på i dagens läge men en del fäster visst värde vid det. En del har säkert delvis ideologiska motiv med och det är väl bara fint. Jag har det med till viss del