Vad är leasing?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Vad är leasing?

Inlägg av Simon »

Mellan raderna har jag börjat ana att jag inte har koll på vad leasing är.

Jag trodde att det var något som företag gjorde med t ex bilar, som innebar att de på lång tid hyrde firmabilar.
Men flera av medlemmarna på forumet verkar själva leasa bilar "genom sina företag", men kunna disponera dessa helt själva. Är det för att företagen i fråga är enskilda firmor, så det inte finns någon annan anställd som kan göra anspråk på bilen? Samtidigt pratas det om att en leasad bil har ett förmånsvärde (särskilt i tråden om hur man blir av med detta) som påverkar skatten för den som kör den, vilket ju styrker intrycket av att den leasade bilen är knuten till en enda person.

Så vad är det jag har missat?
Kan en anställd gå till sin arbetsgivare och be att få en bil för 940 000 kr, och arbetsgivaren går med på det? (Och var är det man jobbar då?)
Eller kostar det ingenting för firman? Vad vinner arbetsgivaren på att skänka bilar till sina anställda, mer än att dessa blir glada?
Eller vad förlorar firman på det, eftersom inte alla arbetsgivare går ut på bred front och erbjuder bilar?
:?:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av danni »

Leasing är precis som du uppfattat det ett sätt att hyra något (en bil, maskiner, datorer, etc). Det finns leasing både för företag och privatpersoner, men det är vanligast för företag. Det finns två sorters leasing. Finansiell leasing är i stort sett som ett vanligt lån bara det att man inte äger det man leasar (men man är själv ansvarig för värdet och att lösa lånet efter leasingen är slut). Operationell leasing är mer som traditionell bilhyra i att det mesta ingår - försäkring, skatt, värdeminskning, etc.

Att just leasing av bilar är så populärt bland företag beror bara på en enda sak: man får dra av halva momsen på leasingavgifter. Köper du en bil cash eller på lån i ett företag får du inte dra av någon moms alls.

Vad företaget sen gör med bilen det leasar är upp till företaget. Det finns ju rena företagsbilar som servicebilar och poolbilar som delas av olika anställda och inte används privat. Men en väldigt vanlig sak är ju att man har tjänstebil eller förmånsbil som det också kallas. Då leasar företaget bilen men du som anställd disponerar den, och får även använda den privat. Då blir såklart Skatteverket intresserade eftersom det då blir något man får i ersättning av arbetsgivaren och därför måste skatta för. Hur mycket skatt man måste betala bestäms av förmånsvärdet. Tanken är att det ska vara lika dyrt att ha tjänstebil som att ha privat bil, men regelverket har inte hängt med och i praktiken är det billigare, särskilt för elbilar som har reducerat förmånsvärde.

Självklart kostar det firman. Den måste ju betala leasingavgift, skatt, försäkring, däck etc, och även arbetsgivaravgift på förmånen. Trots det kan det ju vara intressant att erbjuda möjligheten till tjänstebil, kanske istället för en högre lön.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av danni »

(Kan som exempel nämna att leasing + arbetsgivaravgift + övriga kostnader för en normaldyr Tesla utan problem kan gå på 15-20 loppor i månaden, så med andra ord är det en ganska hyfsad löneökning du avstår genom att övertyga chefen att du kan ha en Tesla!)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

Att få en förmånsbil från ett företag där man är en vanlig anställd är inte lätt. Du måste ha en sån position i företaget att arbetsgivaren anser att du är värd den kostnaden. Företaget tjänar ju inget på det, annat än att den anställde kan se det som en orsak att stanna hos just den arbetsgivaren. Det här är ju inget som är tillgängligt för en genomsnittlig löntagare, som du förstår.

Själv kommer jag om nån månad att få min Renault Zoe och jag kommer att ha den på privatleasing på 3 år. Det kostar ungefär som att köpa bilen själv, men eftersom jag inte äger den och leasingavtalet upphör om 3 år kan jag vara säker på att jag "blir av" med bilen då. Just nu är elbilar i en så stark utveckling att biltillverkarna inser att ingen vill sitta på "Svarte Petter", dvs. att äga en bil som är så omodern om 3 år att ingen vill köpa den. Därför har Renault bestämt sig för att erbjuda mycket generösa leasingavtal med bl.a. garanterat restvärde. Annars fungerar det så att när man ska lämna tillbaka bilen så görs en besiktning så att bilen inte har utsatts för onormalt slitage. Om man bedömer att bilen är sliten över det normala så får man betala en "lösensumma" som ska kompensera långivaren för att den sedan inte kan sälja vidare bilen för lika högt belopp. Men restvärdet påverkas även av marknadskrafter, och just för en omodern elbil som är osäljbar skulle då restvärdet bli mycket lågt. Det är här som Renault har bestämt sig för att garantera restvärdet vid normalt slitage för att jag som köpare ska våga leasa bilen. Dessutom har de sagt att vi kommer att bli erbjudna nya batterier när de kommer med en ny generation med högre kapacitet till en starkt rabatterad kostnad. Det är knappast något som en fossilbilsägare skulle bli erbjuden. Kan det jämföras med att få en ny, mer energisnål motor efter nåt år?

Så för mig som privatleasare så är det en jättefördel. Jag hyr en bil på 3 år och kan lämna tillbaka den och välja att hyra/köpa en modern elbil då utan att ha tagit nån ekonomisk risk. Eftersom jag aldrig skulle ha haft råd att finansiera en Tesla idag så hoppas jag på att det finns elbilar med betydligt bättre prestanda till överkomliga priser om 3 år när min leasing går ut.
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 sep 2015 20:04
Ort: Stockholm

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Designer »

Jerker,
Undrar vad är Renault restvärde. Som du vet har Tesla 50% efter 3 år. Kul att jämföra!
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

Designer skrev:
Jerker,
Undrar vad är Renault restvärde. Som du vet har Tesla 50% efter 3 år. Kul att jämföra!
Ska kolla när jag kommer hem!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad är leasing?

Inlägg av LarsL »

Varför arbetsgivaren ger dig en bil? Ja det är ju ungefär samma som med lönen, för att du har förtjänat det.

Sen finns det ju något som endel kallar personalbil. En personalbil blir kostnadsneutral för företaget de drar alltså av bilkostnaderna från din lön före skatt och avgifter. För en elbil kan det här faktiskt vara förmånligt eftersom förmånsbeskattningen är sänkt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Designer skrev:
Jerker,
Undrar vad är Renault restvärde. Som du vet har Tesla 50% efter 3 år. Kul att jämföra!
Ska kolla när jag kommer hem!
Jag kan inte läsa ut det av avtalet och jag fick inte tag på försäljaren idag. Ska försöka hugga honom i morgon så jag får klarhet i detta!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

Jo, det finns en annan viktig sak med leasing också: Ingen kontantinsats eller uppläggningsavgift! Och så belastar detta inte ens låneutrymme, eftersom det inte är du som tar krediten, det gör leasingbolaget.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
Jo, det finns en annan viktig sak med leasing också: Ingen kontantinsats eller uppläggningsavgift! Och så belastar detta inte ens låneutrymme, eftersom det inte är du som tar krediten, det gör leasingbolaget.
Det kan vara så att du kan leasa med 0 kontant men det är mer undantag än regel tror jag
DNB ville ha 30% av mig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Jo, det finns en annan viktig sak med leasing också: Ingen kontantinsats eller uppläggningsavgift! Och så belastar detta inte ens låneutrymme, eftersom det inte är du som tar krediten, det gör leasingbolaget.
Ofta är det upp till leasetagaren hur mycket man vill lägga kontant (kallas "första förhöjd hyra"). Jag har oftast lagt 0% på mina bilar. Med Teslan krävde DNB dock 25% kontant.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
Jo, det finns en annan viktig sak med leasing också: Ingen kontantinsats eller uppläggningsavgift! Och så belastar detta inte ens låneutrymme, eftersom det inte är du som tar krediten, det gör leasingbolaget.
Det kan vara så att du kan leasa med 0 kontant men det är mer undantag än regel tror jag
DNB ville ha 30% av mig


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Aha! Då är det en annan sak.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

Nu har jag snackat runt lite och börjar få en bild av hur det fungerar med garanterat restvärde. När man leasar utan garanterat restvärde så sätter man upp ett troligt restvärde och bestämmer leasingkostnaden efter det. När sen leasingtiden gått ut så tittar man på det faktiska marknadsvärdet på bilen. Är det lägre än förväntat får man betala in mer. Är marknadsvärdet högre så får man tillbaka pengar. Med ett garanterat restvärde så tar nån annan smällen/vinsten om restvärdet inte stämmer. I det här fallet är det Renault själva som gör det.

Därför är det inte intressant att tala om för kunden vad restvärdet är. Däremot finns några andra variabler kvar:
1. Slitage: Om man har vanvårdat bilen så kan man komma att få betala extra för den värdeminskning bilen fått.
2. Övermil: Jag har max 2500 mil per år i körsträcka. För varje övermil får jag betala 5:-.
3. Batterihyra: Renault har konceptet att man hyr batterierna för en kostnad som är beroende av körsträckan. Jag har inte skrivit på det avtalet än så jag har inte sett siffran, men skulle tro att den kommer att ligga på 2-3 kronor/milen. Renault garanterar 75% kapacitet på batteriet under hyrestiden, annars byter de ut det.

När Elon Musk säger att han garanterar 50% restvärde på Teslan gör han väl det mot finansbolagen, inte mot kunden. Så måste det väl vara?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av danni »

Jerker skrev:
Nu har jag snackat runt lite och börjar få en bild av hur det fungerar med garanterat restvärde. När man leasar utan garanterat restvärde så sätter man upp ett troligt restvärde och bestämmer leasingkostnaden efter det. När sen leasingtiden gått ut så tittar man på det faktiska marknadsvärdet på bilen. Är det lägre än förväntat får man betala in mer. Är marknadsvärdet högre så får man tillbaka pengar. Med ett garanterat restvärde så tar nån annan smällen/vinsten om restvärdet inte stämmer. I det här fallet är det Renault själva som gör det.

Därför är det inte intressant att tala om för kunden vad restvärdet är. Däremot finns några andra variabler kvar:
1. Slitage: Om man har vanvårdat bilen så kan man komma att få betala extra för den värdeminskning bilen fått.
2. Övermil: Jag har max 2500 mil per år i körsträcka. För varje övermil får jag betala 5:-.
3. Batterihyra: Renault har konceptet att man hyr batterierna för en kostnad som är beroende av körsträckan. Jag har inte skrivit på det avtalet än så jag har inte sett siffran, men skulle tro att den kommer att ligga på 2-3 kronor/milen. Renault garanterar 75% kapacitet på batteriet under hyrestiden, annars byter de ut det.

När Elon Musk säger att han garanterar 50% restvärde på Teslan gör han väl det mot finansbolagen, inte mot kunden. Så måste det väl vara?
Mjäe, nästan rätt men inte 100%. Om du har en såkallad finansiell leasing där du är ansvarig för restvärdet själv så är vad som händer efter leasingperioden att leasingen förfaller, och du förväntas då köpa loss objektet. Då får du betala det finansiella restvärdet, som egentligen borde benämnas restskulden i det här sammanhanget, till leasingbolaget, och efter det äger ditt bolag objektet. Om du sen säljer det vidare så kanske du får mer eller mindre än vad du betalade till leasingbolaget, men det har inget med själva leasingen att göra. Rent tekniskt brukar det dock oftast inte fungera så att man köper loss den via sitt eget bolag, om inte annat så för att det skulle innebära att objektet "momssmittas" (då kan ingen moms dras av någonsin igen på bilen ifråga), utan oftast så handlar det väl om att man lämnar bilen i inbyte till en bilfirma (som betalar till leasingbolaget och sen tar över ägandeskapet) eller överlåter till någon annan som köper på kredit eller leasar (och dennes finansbolag betalar då pengarna direkt till ditt leasingbolag och sen reglerar du restskulden med dem, dvs betalar in underskott eller får överskott utbetalt). Sen finns det såklart andra saker man kan göra, exempelvis att förlänga leasingen.

Men när Elon Musk säger att han garanterar 50% restvärde på Teslan gör han det mot den som köpte bilen, slutkunden, dvs jag i mitt fall. Den går inte ens överlåta till någon annan även om denne tar över mitt leasingavtal. Så det är alltså jag som får 50% tillbaks av värdet när jag lämnar in bilen till Tesla - de pengarna kan jag sen använda till att lösa leasingen hos DNB.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Simon »

Tack för alla svaren. Jag tror jag har lite bättre koll.
Det är som att handla på avbetalning, men när halva priset är betalt lämnar man tillbaka varan.

Vad jag inte förstår är varför företaget som leasar en bil måste betala skatt för denna. Eller är det skatt på förmånsvärdet?

Antar att en annan utgift för ett litet företag kan vara att personal- och löneansvariga på firman måste lägga tid på att sätta sig in i hur allt funkar, om företaget inte har leasat förut. Den kostnaden kommer företaget inte ifrån även med s.k. personalbil.
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jorma »

Simon skrev:
Tack för alla svaren. Jag tror jag har lite bättre koll.
Det är som att handla på avbetalning, men när halva priset är betalt lämnar man tillbaka varan.

Vad jag inte förstår är varför företaget som leasar en bil måste betala skatt för denna. Eller är det skatt på förmånsvärdet?

Antar att en annan utgift för ett litet företag kan vara att personal- och löneansvariga på firman måste lägga tid på att sätta sig in i hur allt funkar, om företaget inte har leasat förut. Den kostnaden kommer företaget inte ifrån även med s.k. personalbil.

Det är den som brukar bilen som får betala löneskatt på bilen. Säg att han har 30 000 i lön och förmånsvärdet är 6000 då betalar han skatt på 36000.
Förmånsvärdet är alltså en lön.
Företaget får betala arbetsgivaravgift på denna summa, precis som på alla andra summor som räknas som lön.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av danni »

Simon skrev:
Tack för alla svaren. Jag tror jag har lite bättre koll.
Det är som att handla på avbetalning, men när halva priset är betalt lämnar man tillbaka varan.

Vad jag inte förstår är varför företaget som leasar en bil måste betala skatt för denna. Eller är det skatt på förmånsvärdet?

Antar att en annan utgift för ett litet företag kan vara att personal- och löneansvariga på firman måste lägga tid på att sätta sig in i hur allt funkar, om företaget inte har leasat förut. Den kostnaden kommer företaget inte ifrån även med s.k. personalbil.
Mjae, när det gäller finansiell leasing är det inte riktigt som att man bara lämnar tillbaks varan. Finansiell leasing är i allt väsentligt som ett lån med en restskuld. När det gäller operationell leasing, däremot, så är det bara att man lämnar tillbaks varan när hyrestiden är över.

Fordonsskatt, trängselskatt etc betalas av brukaren när det gäller operationell leasing, dvs företaget som hyr. När det gäller operationell leasing brukar fordonsskatt och trängselskatt ingå i hyran. Förmånsvärdet är något helt annat. Det drabbar inte egentligen företaget utan den anställde som får förmånen av fri bil, och är till för att kompensera för att det annars skulle bli billigare för den personen som ju nu inte behöver ha privat bil.

Visst kan det vara lite administration med att hålla ordning på tjänstebilar, men inte jättemycket. En hel del företag, särskilt när det gäller såkallad personalbil, lägger ut det helt och hållet på ett annat företag som administrerar det åt dem mot en avgift. T.ex. AutoPlan, LeasPlan, och liknande.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Jerker »

Designer skrev:
Jerker,
Undrar vad är Renault restvärde. Som du vet har Tesla 50% efter 3 år. Kul att jämföra!
Hej igen! Nu har jag lyckats luska ut vad restvärdet är beräknat till på min Zoe. Det är 54%.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8725
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Pontus »

Sen kan man ju fuska och göra som en vän till mig som när han anställde en ny säljare samtidigt leasade en företagsbilar som säljare får använda emot att han betalar alla soppa med privata pengar. Har varnat honom att det kan bli väldigt illa om det blir en revision. Men här är ju upplägget att bilen får igentligen bara köras i tjänsten och det ska skrivas körjournal. Någon som vet hur sura Skatteverket blir om det sedan upptäcks att bilen används privat? Han gör likadant med en annan bil själv så vore bra för honom att få veta vad han riskerar tror jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Bjelke »

Generellt så är det väl så att om man använder en bil privat så är det förmånsvärde som gäller oavsett hur man gör med kostnaden för bränslet (som
hanteras helt för sig med egna regler för milersättningar osv). För man inte journal så är det fullt förmånsvärde som gäller, detsamma om man vill påstå
att man bara använt bilen i ringa omfattning dvs max 10ggr och max totalt 100mil per år (vilket är tillåtet utan förmånsvärde).
Journal krävs även om man tex vill få förmånsvärdet nedsatt pgav omfattande körning i tjänsten (mer än 3000 mil/år).
Finns ju lite fler regler kring detta, men som svar på funderingen tror jag att det här räcker :)
Skatteverket kan bli ganska sura och kräva in förmånsskatt, men min egen erfarenhet är att dom kan vara snälla om det är första gången och dom
ser att man faktiskt försökt göra rätt, vilket betyder att om man tex har fört en journal men att den inte är riktigt rätt skriven (dom har riktlinjer för det) så
kan dom godkänna det man gjort fram tills granskningen :) Så jag skulle verkligen rekommendera att föra en journal, även om man gör den väldigt enkel.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8725
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Vad är leasing?

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Generellt så är det väl så att om man använder en bil privat så är det förmånsvärde som gäller oavsett hur man gör med kostnaden för bränslet (som
hanteras helt för sig med egna regler för milersättningar osv). För man inte journal så är det fullt förmånsvärde som gäller, detsamma om man vill påstå
att man bara använt bilen i ringa omfattning dvs max 10ggr och max totalt 100mil per år (vilket är tillåtet utan förmånsvärde).
Journal krävs även om man tex vill få förmånsvärdet nedsatt pgav omfattande körning i tjänsten (mer än 3000 mil/år).
Finns ju lite fler regler kring detta, men som svar på funderingen tror jag att det här räcker :)
Skatteverket kan bli ganska sura och kräva in förmånsskatt, men min egen erfarenhet är att dom kan vara snälla om det är första gången och dom
ser att man faktiskt försökt göra rätt, vilket betyder att om man tex har fört en journal men att den inte är riktigt rätt skriven (dom har riktlinjer för det) så
kan dom godkänna det man gjort fram tills granskningen :) Så jag skulle verkligen rekommendera att föra en journal, även om man gör den väldigt enkel.
Att det är fel och hur man borde göra vet jag redan men jag skulle vilja ha lite hjälp med vad som händer om skatteverket ser detta. Det är nog ganska uppenbart att det inte bara är ett misstag även för skatteverket då han tex tankar privatbilen på företagskortet med bensin och företaget bara har dieselbilar osv. Därför vill jag varna honom om vad som kan hända.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av e5m1r »

Det värsta är nog en revision som resulterar i en skattesmäll


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av danni »

Bevisbördan för att visa att bilen använts privat enbart i "ringa omfattning" ligger på företaget. Misslyckas man med det lär förmånsvärdet läggas på i efterhand. Inte helt osannolikt så lägger de också på skattetillägg också vilket innebär att det blir 40% extra inkomstskatt och 20% extra arbetsgivaravgift på förmånsvärdet. Vill det sig illa och de bedömer att man aktivt försökt fuska kan de istället för skattetillägg välja att lämna över det till åklagare för att bedöma om det ska åtalas för skattebrott, men det beror väl lite på omständigheterna.

just bilar granskar de alltid särskilt noga. Det är till och med så att bara det faktum att du har bilar registrerade i firman men inte redovisar bilförmån brukar trigga att de hör av sig och vill veta hur man gör (det har hänt mig - jag gör ju nettoavdrag för förmånen och redovisar därför inte förmånsvärde, så Skatteverket har hört av sig och bett om en förklaring, trots att de hade sett det klart och tydligt om de hade kollat kontrolluppgiften). Så risken att bli kontrollerad är dessutom extra stor i ett sånt läge.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 10 sep 2015 14:07
Ort: Vellinge

Re: Vad är leasing?

Inlägg av BigDaddyT »

Ni som har bättre koll på redovisning. Hur mycket får man dra av på första förhöjda leasingavgiften?
Är det samma 50% som på övriga leasingavgifter. Har för mig att jag har läst något om att insats inte räknas?
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vad är leasing?

Inlägg av e5m1r »

Vad kag har fattat så är det 50% därför kallas det för förhöjd hyra och inte insats
Ni får gärna rätta om jag har fel


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar