Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.
Har inte sett en endaste som skriver det. De flesta skriver dock att större delen av laddningen sker inte vid en snabbladdare. Många skriver även att man inte måste ladda på Ionity oavsett märke på bilen. Sedan skriver flera Tesla-ägare att man har en stor fördel i och med Supercharger-nätverket (där priset inte alls är samma som hos Ionity).
Tror tvärtom att i princip alla här tycker att Ionity har för höga priser. Ionity själva kanske tycker att de får in för lite pengar på laddningen och därför måste höja men det kommer troligen endast leda till att de får in än mindre pengar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, det är en märklig uppfattning som Ionity verkar ha. De har ju redan förra året indikerat att priset troligen inte kommer stanna där för att bolaget ska kunna tjäna pengar. Jag är verkligen ingen ekonom och begriper inte så mycket om marknadsekonomi. Men att vilja höja priset eftersom intäkterna är för små, trots att man redan är dyrast på marknaden, känns som en rejäl tankevurpa. Men det är kanske jag som tänker fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, det är en märklig uppfattning som Ionity verkar ha. De har ju redan förra året indikerat att priset troligen inte kommer stanna där för att bolaget ska kunna tjäna pengar. Jag är verkligen ingen ekonom och begriper inte så mycket om marknadsekonomi. Men att vilja höja priset eftersom intäkterna är för små, trots att man redan är dyrast på marknaden, känns som en rejäl tankevurpa. Men det är kanske jag som tänker fel.
Nej, det är ju svårt om man inte erbjuder ngt mervärde. Just nu är väl mervärdet att de har bäst enhetliga nätverk i Sverige och att många då kan uppleva det som bekvämt. Jaja, innan ngn brinner av, jag pratar om nätverk för icke-teslabilar.
Men det lilla försprånget kan ju snabbt ätas upp plus att de inte har ngt extra utöver hyfsad täckning och snabba laddare. Sen kanske prisnivån för snabbladdning kommer att vara hög, särskilt för den som laddar sporadiskt då och då. För ngnstans måste ju investeringen återbetala sig. Finns det lönsamhet brukar det leda till ytterligare etableringar och konkurrens och finns det inte kostnadstäckning brukar priserna stiga eller verksamhet dö ut.
Tänker att mackarna borde börja tjäna en del på laddarna med fler och fler bilar. Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza plus att ungarna börjar riva bland mobiltillbehören och annat krims-krams mackarna har. När jag tankade blev det ju max en kaffe men oftast bara toalettbesök. Mat köpte man på annat ställe. En långresa innehöll ju oftast inte ens en tankstopp. Circle-k kortet ger dig rabatt på laddning typ.
... Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza ...
Fast om man har en Ioniq 5/EV6 eller etron GT/Taycan så bidrar man ju inte särskilt mycket till mackarnas extrainkomsterna i form av korv och bulle. Tar laddningen bara en kvart så tar man förmodligen i bästa fall en kaffe. Jag skulle nog hellre sitta kvar i bilen och skriva nåt tramsigt på det här forumet.
Det jag vill säga är att laddtiderna kommer ju bara minska i takt med att elbilarna klarar allt högre laddeffekt. Det kanske blir så att mackarna kommer erbjuda laddning i olika effektnivåer. Typ upp till 150kW för den som vill betala mindre och som samtidigt kanske vill käka nåt, och över 150kW för den som har brådis och som är beredd att betala mer per kWh.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
... Många circle-k ligger ju ensamt och stannar man då 45 min och lunchar/laddar blir det ju korv-bonanza ...
Fast om man har en Ioniq 5/EV6 eller etron GT/Taycan så bidrar man ju inte särskilt mycket till mackarnas extrainkomsterna i form av korv och bulle. Tar laddningen bara en kvart så tar man förmodligen i bästa fall en kaffe. Jag skulle nog hellre sitta kvar i bilen och skriva nåt tramsigt på det här forumet.
Det jag vill säga är att laddtiderna kommer ju bara minska i takt med att elbilarna klarar allt högre laddeffekt. Det kanske blir så att mackarna kommer erbjuda laddning i olika effektnivåer. Typ upp till 150kW för den som vill betala mindre och som samtidigt kanske vill käka nåt, och över 150kW för den som har brådis och som är beredd att betala mer per kWh.
Ändå bättre! Ladda gratis om du samtidigt beställer måltid?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Håller inte med om att det är ok att snabbladdning blir dyrare per mil är bensin. Då kör man på bensin istället. Staten får stå för mellanskillnaden. Max 4-5 kw/kwh annars blir bensin billigare och snabbare. Att ta 9 kr/kwh bromsar övergången.
Fast detta är ett tesla forum och tesla-ägarna håller inte med. Har man köpt en dyr elbil så är laddningen en minimal kostnad. Därför är det bara att betala och se glad ut.
Fast även om detta är ett tesla forum så är detta en ionity tråd och även tesla ägare får betala dyrt om de vill ladda på ionity.
Och jo vi kommer ta diesel bilen i sommar för varför ska jag betala med och få en krångligare resa när vi äger både en elbil och diesel.
Med andra ord gör du precis som avgasbilstillverkarna vill.
De lanserar elbilar för de är tvungna, och gör laddningen så dyr att de som ändå köper elbilar av dom känner sig tvingade att fortsätta köra avgasbil.
Ja tyvärr. Eller kanske som staten vill, de (dvs vi) kanske ska se till att man kan åka billigare och smidigt i en elbil om de tar miljön på alvar..
Sen åker vi nuförtiden nästan bara elbil, de är bara om elbilen redan används eller på långresa som dieseln startas.. Mm. Jo jag har skaffat 12 volts laddare för diesel bilen och vi har tankat 2 gånger sedan sport lovet, dvs vår senaste lång resa (40+ mil) .
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Sällan jag inte tycker som du, men jag tror att ett eller två år bort så är modellen en helt annan. Det rör sig snabbt i nya tekniker och prismodeller ska nog inte ses som statiska. Trist med gratisåret som rök dock... 2020 är ett förlorat år på många sätt. Hade 3000km SuC som brann inne ungefär.
+1 på den. Jag håller helt med. För övrigt så lever vi i en marknadsekonomi och tur är väl det. Om alla tycker det är för dyrt låt bli att ladda på Ionity så kommer priserna helt säkert att justeras ner. Om alla laddar på Ionity trots höga priser så är väl priset ”rätt”. Det är så det brukar fungera. Men jag är optimistisk och tror att det kommer på sikt att regleras till mer normala priser.
Är väl gratis första året? Det kostar väl numera även mer än 3,60 kr/kwh att ladda på SUC?
Gratis första året, och sen då? Om man inte har för avsikt att sluta använda snabbladdare resten av livet så är ett år utan årsavgift inte mycket. Jag har hittills inte sett att någon biltillverkare bjuder på ett nytt gratisår när man byter till en ny bil. Det kan visserligen ändra sig, men än så länge är det inte så.
Man får väl byta märke hela tiden för att ta del av ett nytt gratisår vid varje bilbyte.
Jag har nog lyckats med konststycket att låta mitt gratisår passera utan att nyttja det en enda gång.
Jodå, visst får man ett nytt gratisår när man skaffar e-tron nr. 2. Jag fick det precis . Så med 24 månaders leasing betalar man bara för varannat år.
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Äsch, lägg ner... 20 000:- kan du hitta men det är baserat på kostnaden för att få fri Supercharging för Model S 60 från 2012 när Supercharging var gratis, nu är det väl 0:-. 40 000:- är något du drömt upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vem betalar Teslas rätt så aggressiva utbyggnad av SUC-nätverket om inte kunderna gör det?
Tror det är svårt för oss externa, som inte har direkt insikt i bolagets budget och bokföring att veta exakt.
Men det jag läst är att Musk sagt att de pengar som normala bilföretag spenderar på reklam och marknadsföring (tidningsannonser, TV-reklam, YouTube-reklam, banners, Facebook-reklam) och kostnader för återförsäljare/mellanhänder, skippar de, och lägger istället på att bygga ut SuC.
Musk anser tydligen att det är bättre PR för Tesla med ett starkt utbyggt SuC-nät, än om de lagt de pengarna på traditionell reklam och traditionella försäljare.
Jag har för mig att jag sett uppskattningar här på forumet om att 40 000 kr av priset på en ny Tesla består av kostnader för utbyggnad och drift av SuC. Lägg på några tusenlappar i kalkylen på din nya Audi/BMW/Merca/VW/Skoda/Kia/Hyunai/Whatever när du väljer ny bil så har du tagit höjd för månadskostnaden på Ionity för den tid du har bilen. Sen har har du alltid möjlighet att avstå månadskostnaden ändå om du inte tycker att det är värt det.
Har lite svårt att förstå att det skulle vara en nackdel med en månadsavgift som Ionity har jämfört med att baka in kostnaden i bilpriset som Tesla gör? Däremot får man ju ta hänsyn till detta när man väljer bil ungefär som att service/garanti/vinterdäck eller något annat kan vara inbakat i priset när man köper bil och påverkar märkesvalet.
Det går inte att jämföra på det viset. Att Tesla för 8-9 år sedan när det producerades ett fåtal bilar specificerade att det kostade 20.000 kr för att få fri laddning under bilens livstid är inget som gäller dagens bilar och har inte gjort på många år.
Är ungefär lika fel som att säga att köper du en Audi e-tron betalar du XXX kronor extra för att finansiera Audis reklamkampanjer i olika medier, eller att man betalar XXX kronor för att finansiera ett nätverk av återförsäljare som ska ha en % i marginal. Båda dessa poster har inte Tesla, osv...