Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Moderator: Redaktion
Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Jag provade att ladda på en 22 kW-laddare med den blå kabeln som följde med när jag köpte min Tesla Model 3-bil, och fick bara 11 kW. Det står på webbsidan att den kabeln bara klarar av max 11 kW om man har en Model 3-bil:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ty ... pter-_-32a
Hur laddar folk i 22 kW på den laddstationen? Vad använder de för kabel? Jag kollade på Teslas webbplats men kunde inte se att de sålde nån snabbare kabel med samma kontakt.
Kan jag köpa en kabel nånstans med samma kontakt som klarar av att ladda i 22 kW eller gärna ännu snabbare?
Man vill ju gärna ladda så snabbt som möjligt på de laddstationer som tar betalt per minut istället för per kW. Plus att man gärna blir klar med sin laddning på halva tiden eller ännu snabbare.
Och varför är alla laddkablar så himla dyra? Är det inte bara lite plast och metall liksom?
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ty ... pter-_-32a
Hur laddar folk i 22 kW på den laddstationen? Vad använder de för kabel? Jag kollade på Teslas webbplats men kunde inte se att de sålde nån snabbare kabel med samma kontakt.
Kan jag köpa en kabel nånstans med samma kontakt som klarar av att ladda i 22 kW eller gärna ännu snabbare?
Man vill ju gärna ladda så snabbt som möjligt på de laddstationer som tar betalt per minut istället för per kW. Plus att man gärna blir klar med sin laddning på halva tiden eller ännu snabbare.
Och varför är alla laddkablar så himla dyra? Är det inte bara lite plast och metall liksom?
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Ombordladdaren i M3 stödjer upp till 11kW när du laddar AC.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... charger%20
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... charger%20
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Jaha så det är bilen som laddar långsamt, inte kabeln. Så en bättre bil skulle ladda snabbare (22 kW så som laddstationen erbjuder) med samma kabel? Vilka bilar klarar av 22 kW eller snabbare med denna kabel? Jag trodde Tesla skulle vara snabbast.heldiggrisen skrev:Ombordladdaren i M3 stödjer upp till 11kW när du laddar AC.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... charger%20
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Det är inte så vanligt med bilar som klarar mer än 11 kW AC-laddning. Renault Zoe tror jag är en av de som gör det och det finns säkert någon till.tommyd skrev:Jaha så det är bilen som laddar långsamt, inte kabeln. Så en bättre bil skulle ladda snabbare (22 kW så som laddstationen erbjuder) med samma kabel? Vilka bilar klarar av 22 kW eller snabbare med denna kabel? Jag trodde Tesla skulle vara snabbast.heldiggrisen skrev:Ombordladdaren i M3 stödjer upp till 11kW när du laddar AC.
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... charger%20
Vill man ladda snabbare får man använda en DC-laddare och då behöver man ingen egen kabel.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Tesla MS och MX klarar
11 kW, 16A
16,5 kW, 24A
22 kW dubbelladdare, 32A
Beroende på årsmodell och om man köpt till dubbelladdare
11 kW, 16A
16,5 kW, 24A
22 kW dubbelladdare, 32A
Beroende på årsmodell och om man köpt till dubbelladdare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
För AC-laddare är det bilens inbyggda AC-DC omvandlare som sätter gränsen för laddeffekten (förutom när batteriet har näst intill full laddning) och i Model 3 är den begränsad till 11 kW, vilket verkar utkristallisera sig som något slags branchstandard.
För DC-laddare är det endera stolpens effekt som sätter gränsen, eller batteriets förmåga att ta emot laddeffekt (en förmåga som varierar med laddnivån)
För DC-laddare är det endera stolpens effekt som sätter gränsen, eller batteriets förmåga att ta emot laddeffekt (en förmåga som varierar med laddnivån)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Det som ofta framhålls som en fördel med 22kW kabeln är att den klarar 32 A per fas, dvs även enfas. Det betyder att det går att ladda med 7,2 kW enfas på stolpar som stöder det. Det har varit användbart för mig flera gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Som andra redan sagt, och som du borde känna till innan du beställde din bil, så har ombordladdarna på M3 en maxeffekt på 11 kW. Då hjälper det ju inte att elnät och kablar tidigare i kedjan har högre kapacitet.tommyd skrev:Jag provade att ladda på en 22 kW-laddare med den blå kabeln som följde med när jag köpte min Tesla Model 3-bil, och fick bara 11 kW. Det står på webbsidan att den kabeln bara klarar av max 11 kW om man har en Model 3-bil:
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ty ... pter-_-32a
Hur laddar folk i 22 kW på den laddstationen? Vad använder de för kabel? Jag kollade på Teslas webbplats men kunde inte se att de sålde nån snabbare kabel med samma kontakt.
Kan jag köpa en kabel nånstans med samma kontakt som klarar av att ladda i 22 kW eller gärna ännu snabbare?
Man vill ju gärna ladda så snabbt som möjligt på de laddstationer som tar betalt per minut istället för per kW. Plus att man gärna blir klar med sin laddning på halva tiden eller ännu snabbare.
Och varför är alla laddkablar så himla dyra? Är det inte bara lite plast och metall liksom?
Jämför med när du laddar din mobiltelefon. Eller att din bordslampa inte lyser starkare för att du kopplar in kraftigare kabel eller ökar upp säkringen.
Ser gärna 22 kW ombordladdare som extra tillbehör att beställa (Tesla hade det en gång i tiden på MS/MX, och Porsche har det som extra tillval till Taycan), men med 11 kW klarar man ju sig utmärkt med för att ladda hemma över natten.
Jo, kablar kostar för att metall kostar rätt mycket (sedan har det med volym i tillverkningen att göra också, men metallpriset kommer man aldrig undan). Men tycker inte att det är så mycket att gnälla på. Det är ju trots allt kraftiga kablar som klarar 32A på varje fas. Dessutom så kan du ha de för flera generationer bilar om du tar väl hand om kablarna. En struntsumma i totalägandet av elbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Jag tycker det är lite onödigt att klämma in kommentaren "som du borde känna till". En relativt nybliven forummedlem ställer en fråga och då räcker det att besvara frågan. Vill vi underlätta övergången till fossilfria transporter är det bättre om vi hjälper andra att ta det steget, utan att de riskerar att känna sig dumma. Jag ser också detta som en del i att hålla en god stämning på forumet.martinot skrev:Som andra redan sagt, och som du borde känna till innan du beställde din bil, så har ombordladdarna på M3 en maxeffekt på 11 kW. Då hjälper det ju inte att elnät och kablar tidigare i kedjan har högre kapacitet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Jag skulle definitivt vilja ha möjlighet att ladda 22 kW. De flesta laddstolparna kan ju ge 22 kW.
Idag har jag laddat 31% från en laddstolpe. Hade bilen klarar 22 kW hade jag fått 62%. Nu blir jag "tvungen" att åka dit och ladda imorgon också.
Idag har jag laddat 31% från en laddstolpe. Hade bilen klarar 22 kW hade jag fått 62%. Nu blir jag "tvungen" att åka dit och ladda imorgon också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Från 11kW till 16.5kW kostade 22100kr när det begav sig på S och X. Skulle man kunna gå från 11kW till 22kW för den pengen så skulle jag kunna tänka mig det, men det är på gränsen. <10k så är jag där direkt och uppgraderatmikebike skrev:Jag skulle definitivt vilja ha möjlighet att ladda 22 kW. De flesta laddstolparna kan ju ge 22 kW.
Idag har jag laddat 31% från en laddstolpe. Hade bilen klarar 22 kW hade jag fått 62%. Nu blir jag "tvungen" att åka dit och ladda imorgon också.
P85D svart/svart med gratis SuC
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3365
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Ja. för 10 k hade jag lätt valt till 22 kW AC-laddeffekt.Remuz skrev:Från 11kW till 16.5kW kostade 22100kr när det begav sig på S och X. Skulle man kunna gå från 11kW till 22kW för den pengen så skulle jag kunna tänka mig det, men det är på gränsen. <10k så är jag där direkt och uppgraderatmikebike skrev:Jag skulle definitivt vilja ha möjlighet att ladda 22 kW. De flesta laddstolparna kan ju ge 22 kW.
Idag har jag laddat 31% från en laddstolpe. Hade bilen klarar 22 kW hade jag fått 62%. Nu blir jag "tvungen" att åka dit och ladda imorgon också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Jag kollade vad ”dubbelladdare” skulle kosta till min 70D. 26000:- var priset 2017.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Det kan jag hålla med om kanske var lite olyckligt ordval.Niklas Z skrev:Jag tycker det är lite onödigt att klämma in kommentaren "som du borde känna till". En relativt nybliven forummedlem ställer en fråga och då räcker det att besvara frågan.martinot skrev:Som andra redan sagt, och som du borde känna till innan du beställde din bil, så har ombordladdarna på M3 en maxeffekt på 11 kW. Då hjälper det ju inte att elnät och kablar tidigare i kedjan har högre kapacitet.
Men tänkte så här; många som kanske inte bryr sig om laddeffekten på AC innan köp, kommer inte heller tänka på eller direkt bry sig om de efter. Helt Ok. De kör elbilen som den är, utan att sätta sig in i alla teknikaliteter. Inget fel i det. Finns många som inte vet hur många liter ens besnintank rymmer, och inte heller bryr som om det. Ok det också.
Men... här (verkade det) vara någon som verkligen brydde sig om teknikaliteterna gällande hur stor laddeffekt hen fick på AC-laddning. Verkade vara väldigt viktigt för hen. Då tänkte jag så här; rent logiskt, om laddeffekten på AC är enormt viktigt för hen, då borde det också kanske legat i hens intresse att ta reda på detta _innan_ köp av bilen.
Precis som om det är viktigt med en stor tank på en dieselbil, så borde man kanske ta redan på innan köp av dieselbilen hur stor tanken är.
Sedan kan man självklart kanske väga orden lite mer på guldvåg. Är med på den, och hoppas att TS kan förlåta detta. Var kanske lite klumpigt uttryck av mig (köper det).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Jag jobbar en del med UX och ledstjärnan där är att det inte finns dumma användare. Om användare inte gör som förväntat är det ditt UX som är dåligt. Lite samma sak här.martinot skrev:Det kan jag hålla med om kanske var lite olyckligt ordval.Niklas Z skrev:Jag tycker det är lite onödigt att klämma in kommentaren "som du borde känna till". En relativt nybliven forummedlem ställer en fråga och då räcker det att besvara frågan.martinot skrev:Som andra redan sagt, och som du borde känna till innan du beställde din bil, så har ombordladdarna på M3 en maxeffekt på 11 kW. Då hjälper det ju inte att elnät och kablar tidigare i kedjan har högre kapacitet.
Men tänkte så här; många som kanske inte bryr sig om laddeffekten på AC innan köp, kommer inte heller tänka på eller direkt bry sig om de efter. Helt Ok. De kör elbilen som den är, utan att sätta sig in i alla teknikaliteter. Inget fel i det. Finns många som inte vet hur många liter ens besnintank rymmer, och inte heller bryr som om det. Ok det också.
Men... här (verkade det) vara någon som verkligen brydde sig om teknikaliteterna gällande hur stor laddeffekt hen fick på AC-laddning. Verkade vara väldigt viktigt för hen. Då tänkte jag så här; rent logiskt, om laddeffekten på AC är enormt viktigt för hen, då borde det också kanske legat i hens intresse att ta reda på detta _innan_ köp av bilen.
Precis som om det är viktigt med en stor tank på en dieselbil, så borde man kanske ta redan på innan köp av dieselbilen hur stor tanken är.
Sedan kan man självklart kanske väga orden lite mer på guldvåg. Är med på den, och hoppas att TS kan förlåta detta. Var kanske lite klumpigt uttryck av mig (köper det).
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Personligen tycker jag din yttrandefrihet är mycket viktigare än att jag aldrig ska känna mig kränkt, så kränk på du bara!martinot skrev:Det kan jag hålla med om kanske var lite olyckligt ordval.Niklas Z skrev:Jag tycker det är lite onödigt att klämma in kommentaren "som du borde känna till". En relativt nybliven forummedlem ställer en fråga och då räcker det att besvara frågan.martinot skrev:Som andra redan sagt, och som du borde känna till innan du beställde din bil, så har ombordladdarna på M3 en maxeffekt på 11 kW. Då hjälper det ju inte att elnät och kablar tidigare i kedjan har högre kapacitet.
Men tänkte så här; många som kanske inte bryr sig om laddeffekten på AC innan köp, kommer inte heller tänka på eller direkt bry sig om de efter. Helt Ok. De kör elbilen som den är, utan att sätta sig in i alla teknikaliteter. Inget fel i det. Finns många som inte vet hur många liter ens besnintank rymmer, och inte heller bryr som om det. Ok det också.
Men... här (verkade det) vara någon som verkligen brydde sig om teknikaliteterna gällande hur stor laddeffekt hen fick på AC-laddning. Verkade vara väldigt viktigt för hen. Då tänkte jag så här; rent logiskt, om laddeffekten på AC är enormt viktigt för hen, då borde det också kanske legat i hens intresse att ta reda på detta _innan_ köp av bilen.
Precis som om det är viktigt med en stor tank på en dieselbil, så borde man kanske ta redan på innan köp av dieselbilen hur stor tanken är.
Sedan kan man självklart kanske väga orden lite mer på guldvåg. Är med på den, och hoppas att TS kan förlåta detta. Var kanske lite klumpigt uttryck av mig (köper det).
Och jag tog reda på hur snabbt en Tesla Model 3 kan ladda. Det var ca 250 kW har jag för mig att jag läste innan jag köpte bilen. Då tänkte jag att bilen klarar 250 kW och om det går långsammare så beror det på något annat än bilen, tex att laddstationen inte orkar leverera tillräckligt med kW eller att kontakten/kabeln inte är gjorda för att leverera 250 kW. Jag tycker att jag tagit reda på tillräckligt mycket innan mitt bilköp för vad som rimligtvis kan förväntas av en nybilsköpare och att jag resonerat rimligt.
Vad jag kan minnas så står det inte någon fotnot i reklamen för en Tesla Model 3 att den kan ladda 0-100 % på ca 30 min men att den på vissa 22 kW-laddare bara orkar ladda 11 kW pga en begränsning inne i bilen och att det inte går att skaffa en kraftfullare kabel för att få 22 kW i just detta scenario. Det tycker jag du borde beskylla Tesla för, inte nybilsköparen. Om en sån fotnot hade funnits så visst, beskyll nybilsköparen som inte orkade läsa en liten fotnot.
Och varför kallar du en "tommy" för "hen"? Är det nån ny regel jag missat? Får man inte längre anta att en "tommy" är en "han"? Du får kalla mig för vad du vill, bara undrar.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Ah, nu går det upp ett ljus. Vi alla tar det för självklart skillnaden mellan DC och AC laddning (DC upp till 250kW, medan AC ju bara är nånstans 11-22kW för trefas och mindre än det för enfas.) Vilket faktiskt är förvirrande om man inte tänker i de banorna.tommyd skrev:Och jag tog reda på hur snabbt en Tesla Model 3 kan ladda. Det var ca 250 kW har jag för mig att jag läste innan jag köpte bilen. Då tänkte jag att bilen klarar 250 kW och om det går långsammare så beror det på något annat än bilen, tex att laddstationen inte orkar leverera tillräckligt med kW eller att kontakten/kabeln inte är gjorda för att leverera 250 kW. Jag tycker att jag tagit reda på tillräckligt mycket innan mitt bilköp för vad som rimligtvis kan förväntas av en nybilsköpare och att jag resonerat rimligt.
Vad jag kan minnas så står det inte någon fotnot i reklamen för en Tesla Model 3 att den kan ladda 0-100 % på ca 30 min men att den på vissa 22 kW-laddare bara orkar ladda 11 kW pga en begränsning inne i bilen och att det inte går att skaffa en kraftfullare kabel för att få 22 kW i just detta scenario. Det tycker jag du borde beskylla Tesla för, inte nybilsköparen. Om en sån fotnot hade funnits så visst, beskyll nybilsköparen som inte orkade läsa en liten fotnot.
För AC, dvs 11 kW, sitter likriktaren i bilen och begränsar kraftigt (gäller alla märken och modeller) hur mycket man kan ladda. Med DC laddning som vid superchargers, sitter likriktaren i laddstationen och kan leverera enormt mycket mer, för M3 upp till 250 kW. Två helt skilda situationer, alltså.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Gott att det går fint att vara så klarspråkig! Tack!tommyd skrev:Personligen tycker jag din yttrandefrihet är mycket viktigare än att jag aldrig ska känna mig kränkt, så kränk på du bara!martinot skrev:Det kan jag hålla med om kanske var lite olyckligt ordval.Niklas Z skrev:Jag tycker det är lite onödigt att klämma in kommentaren "som du borde känna till". En relativt nybliven forummedlem ställer en fråga och då räcker det att besvara frågan.martinot skrev:Som andra redan sagt, och som du borde känna till innan du beställde din bil, så har ombordladdarna på M3 en maxeffekt på 11 kW. Då hjälper det ju inte att elnät och kablar tidigare i kedjan har högre kapacitet.
Men tänkte så här; många som kanske inte bryr sig om laddeffekten på AC innan köp, kommer inte heller tänka på eller direkt bry sig om de efter. Helt Ok. De kör elbilen som den är, utan att sätta sig in i alla teknikaliteter. Inget fel i det. Finns många som inte vet hur många liter ens besnintank rymmer, och inte heller bryr som om det. Ok det också.
Men... här (verkade det) vara någon som verkligen brydde sig om teknikaliteterna gällande hur stor laddeffekt hen fick på AC-laddning. Verkade vara väldigt viktigt för hen. Då tänkte jag så här; rent logiskt, om laddeffekten på AC är enormt viktigt för hen, då borde det också kanske legat i hens intresse att ta reda på detta _innan_ köp av bilen.
Precis som om det är viktigt med en stor tank på en dieselbil, så borde man kanske ta redan på innan köp av dieselbilen hur stor tanken är.
Sedan kan man självklart kanske väga orden lite mer på guldvåg. Är med på den, och hoppas att TS kan förlåta detta. Var kanske lite klumpigt uttryck av mig (köper det).
Och jag tog reda på hur snabbt en Tesla Model 3 kan ladda. Det var ca 250 kW har jag för mig att jag läste innan jag köpte bilen. Då tänkte jag att bilen klarar 250 kW och om det går långsammare så beror det på något annat än bilen, tex att laddstationen inte orkar leverera tillräckligt med kW eller att kontakten/kabeln inte är gjorda för att leverera 250 kW. Jag tycker att jag tagit reda på tillräckligt mycket innan mitt bilköp för vad som rimligtvis kan förväntas av en nybilsköpare och att jag resonerat rimligt.
Vad jag kan minnas så står det inte någon fotnot i reklamen för en Tesla Model 3 att den kan ladda 0-100 % på ca 30 min men att den på vissa 22 kW-laddare bara orkar ladda 11 kW pga en begränsning inne i bilen och att det inte går att skaffa en kraftfullare kabel för att få 22 kW i just detta scenario. Det tycker jag du borde beskylla Tesla för, inte nybilsköparen. Om en sån fotnot hade funnits så visst, beskyll nybilsköparen som inte orkade läsa en liten fotnot.
Och varför kallar du en "tommy" för "hen"? Är det nån ny regel jag missat? Får man inte längre anta att en "tommy" är en "han"? Du får kalla mig för vad du vill, bara undrar.
Gömde ditt namn, och vissa här på forumet är känsliga för när man skriver han eller hon (har fått skäll för det tidigare). Så var inget illa menat med det, utan tvärt om ett försökt att vara "politiskt korrekt". Personligen så är jag inget fan av "hen" (även om jag kan köpa vissa argument bakom det).
Men tillbaka till laddning av elbilar;
Elbilar laddas på främst två olika sätt; antingen med i bilens inbyggda laddare/likriktare som kopplas in direkt via växelström (AC), eller med externa laddare/likriktare som laddar bilen med likström (DC).
Tesla Model 3 laddar max. 250 kW med externa laddare/likriktare (DC), och max. 11 kW med interna laddare/likriktare (AC).
Du kommer troligen aldrig hitta en vanlig personbil som har interna laddare som kan ladda så mycket på AC som 250 kW.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Det är riktigt att det är otydligt och att det kan vara svårt för nya elbilister att förstå skillnaden mellan AC och DC laddning. Ett batteri är alltid DC, alltså en plussida och en minussida där elektronerna åker från en sida till den andra. Vårat elnät däremot är AC där elektroderna istället studsar fram och tillbaka. För att kunna ladda ett batteri måste studsandet likriktas så att elektronerna åker åt ett hål detta är vad som händer i laddaren.
Till tex telefonen sitter alltid likriktaren i en liten låda brevid. Men för elbilar så finns det en liten låda inne i bilen och möjlighet till en extern låda. Den interna laddaren matas med AC genom en förlängningssladd som kallas Typ2. Den är inte smart och kan inte om vandra något, den kan däremot kommunicera hur mycket ström den tål och förmedla hur mycket bilen kan ta emot och hur mycket boxen kan leverera. Därför måste hela kedjan stämma om det ska bli något... så att säga.
De stora laddstationerna typ Superchargers använder CCS, Combined Charging System, kontakten (eller ChaDemo... eller Teslas modifierade Typ2 för DC). En snabbladdare levererar DC direkt till bilens batteri precis som IPhone laddaren.
Till tex telefonen sitter alltid likriktaren i en liten låda brevid. Men för elbilar så finns det en liten låda inne i bilen och möjlighet till en extern låda. Den interna laddaren matas med AC genom en förlängningssladd som kallas Typ2. Den är inte smart och kan inte om vandra något, den kan däremot kommunicera hur mycket ström den tål och förmedla hur mycket bilen kan ta emot och hur mycket boxen kan leverera. Därför måste hela kedjan stämma om det ska bli något... så att säga.
De stora laddstationerna typ Superchargers använder CCS, Combined Charging System, kontakten (eller ChaDemo... eller Teslas modifierade Typ2 för DC). En snabbladdare levererar DC direkt till bilens batteri precis som IPhone laddaren.
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Intressanta diskussioner, jag är med er – eller kanske inte förresten.
Den här laddkabeln (3-fas, 32 A - 22 kW) ligger oanvänd hemma hos en kollega (se länk nedan). Den är då inte aktuell/fungerar inte på min M3P (2021) även om laddstolpen klarar 22 kW?
https://www.clasohlson.com/se/p/36-7276
Tack på förhand! /J.
Den här laddkabeln (3-fas, 32 A - 22 kW) ligger oanvänd hemma hos en kollega (se länk nedan). Den är då inte aktuell/fungerar inte på min M3P (2021) även om laddstolpen klarar 22 kW?
https://www.clasohlson.com/se/p/36-7276
Tack på förhand! /J.
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Fungerar gör den, fast du får bara ut 16A trefas (11 kW) eller 32A enfas 7.X kW)
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Den är perfekt. Den kan du absolut använda och köra på!JazzMatazz skrev:Intressanta diskussioner, jag är med er – eller kanske inte förresten.
Den här laddkabeln (3-fas, 32 A - 22 kW) ligger oanvänd hemma hos en kollega (se länk nedan). Den är då inte aktuell/fungerar inte på min M3P (2021) även om laddstolpen klarar 22 kW?
https://www.clasohlson.com/se/p/36-7276
Tack på förhand! /J.
Men laddeffekten är inte bara begränsad av Typ2-kabel, utan även av laddarna ombord bilen (11 kW för M3 och de flesta nya elbilar), och laddeffekten i uttaget i boxen du ansluter Typ2-kabeln i.
Tänk så här; du kan alltid ha en komponent som har högre effekt. Orsakar ingen skada. Men du är alltid begränsad av den svagaste länkgen i kedjan (den med lägst effekt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Tack för svar!
Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?
(Inga egentligen om jag förstår er rätt. )
/J.
Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?
(Inga egentligen om jag förstår er rätt. )
/J.
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Snabbladdning-CCS/Supercharger har alltid kabeln fast på laddstationen så där behöver du inte bekryma dig.JazzMatazz skrev:Tack för svar!
Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?
(Inga egentligen om jag förstår er rätt. )
/J.
Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?
Model 3 har CCS från fabriken så det behövs ingen adapter utan det är bara att ladda på. Och CCS är standarden för snabbladdning i EU så Chademo behöver man inte fundera på längre.JazzMatazz skrev:Tack för svar!
Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?
(Inga egentligen om jag förstår er rätt. )
/J.