Dragkrok model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare

Re: Dragkrok model S

Inlägg av Arctic »

Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Arctic skrev:
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Jepp! Det är min plan! Fortsättning följer
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Janne
Teslaägare

Inlägg av Janne »

LarsL skrev:
Janne skrev:
För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.
Jag har inte provsuttit den men den är väl en bulligare version av Model 3 och jag tycker att det är för trångt. Ska kika på Model Y när det blir möjligt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tars skrev:
Arctic skrev:
Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

SwedishAdvocate skrev:
Tars skrev:
Arctic skrev:
Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?
Ska göra ett ryck under semestern. Den började igår.
Meddelar status.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Följer med stort intresse! :)
(Helt obegripligt att Tesla inte fixat det för länge sedan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Janne
Teslaägare

Inlägg av Janne »

Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Janne skrev:
Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Trodde redan det fanns. Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Janne skrev:
Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.
Surt? Ja, men tyvärr verkligheten.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars…. :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
Janne skrev:
Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Jaja, det löser sig.
Bild
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Walker skrev:
Janne skrev:
Vad händer om man importerar en S från Tyskland med godkänd dragkrok, måste man montera av den då?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Tars skrev:
Jaja, det löser sig.
Bild
Bättre be om förlåtelse än om tillåtelse, jag håller på dig Tars! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Har ju rätta nuffrorna, så vad skulle va så olagligt med detta?
Bild
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Tars skrev:
Har ju rätta nuffrorna, så vad skulle va så olagligt med detta?
Bild
CoC-dokument. Du kan montera ett Tesla original, med alla nuffror rätt, men om det inte står specifikt att du får montera det på just DIN bil så räknas det tyvärr som olovlig körning.
Byråkrati är knepigt och inte alltid helt logiskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Alla ändringar på bilen är i princip förbjudna i Tyskland, men genom att betala pengar till TÜV så får du ett intyg på att det är tillåtet. Det är dock ett nationellt godkännade man får, inte ett europeiskt. Sverige har mig veterligen inte motsvarande system för nationella tillägg till bilar med CoC. Däremot har Sverige nationella regler för A-traktorer, som tillåter att man registrerar in en CoC godkänd bil som traktor efter vissa specifika ändringar. Tveksamt om något land i hela EU har något motsvarande.
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

HenrikC skrev:
Alla ändringar på bilen är i princip förbjudna i Tyskland, men genom att betala pengar till TÜV så får du ett intyg på att det är tillåtet. Det är dock ett nationellt godkännade man får, inte ett europeiskt. Sverige har mig veterligen inte motsvarande system för nationella tillägg till bilar med CoC. Däremot har Sverige nationella regler för A-traktorer, som tillåter att man registrerar in en CoC godkänd bil som traktor efter vissa specifika ändringar. Tveksamt om något land i hela EU har något motsvarande.
Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där ;)
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

sven-labil skrev:
Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där ;)
Ursprungsbilen ska vara godkänd för minst 1000 kg dragvikt eller ha en tjänstevikt på minst 2 ton och lämplig draganordning, så som traktor är det lättare att få igenom en Model S med drag :-)
Elbilist sedan 2014
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

sven-labil skrev:
Jag tror inte Tars hade tänkt sig att krypa fram i 30 km/h, men vi vet ju inte vilka uppoffringar han är beredd till :D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

HenrikC skrev:
sven-labil skrev:
Jag tror inte Tars hade tänkt sig att krypa fram i 30 km/h, men vi vet ju inte vilka uppoffringar han är beredd till :D
Skulle vara sjukt spännande att prova en elektroniskt begränsad Tesla. 0-30 på ingen tid alls och sen två svarta spår för för att bromsa... 8-)
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

MisterDotCom krok godkänd iaf en gång i Sverige! Tesla Swedish fixers: https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
(Tack för tipset, Jerker)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lawgiver skrev:
MisterDotCom krok godkänd iaf en gång i Sverige! Tesla Swedish fixers: https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
(Tack för tipset, Jerker)
Minst två ggr enligt Facebooktråden!
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Referralkod: ts.la/erik69077

Inlägg av lawgiver »

Japp...Tars glömde väl att uppdatera denna tråd.....hint hint.... :)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

lawgiver skrev:
Japp...Tars glömde väl att uppdatera denna tråd.....hint hint.... :)
Finns massa andra härliga människor här som kan lösa det. BildBildBild
Skriv svar