Dragkrok model S
Moderator: Redaktion
Re: Dragkrok model S
Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jepp! Det är min plan! Fortsättning följerArctic skrev:Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Jag har inte provsuttit den men den är väl en bulligare version av Model 3 och jag tycker att det är för trångt. Ska kika på Model Y när det blir möjligt.LarsL skrev:Har du provsuttit en Model Y eller hur vet du att den är för liten. Jag tycker Model Y verkar vara ordentligt stor.Janne skrev:För mig är model X inte ett alternativ pga bakdörrarna och M3 - MY är för små.
-
Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?Tars skrev:Jepp! Det är min plan! Fortsättning följerArctic skrev:Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Tars
- Teslaägare
Ska göra ett ryck under semestern. Den började igår.SwedishAdvocate skrev:Vet du på ett ungefär när du kommer få besked?Tars skrev:Jepp! Det är min plan! Fortsättning följerArctic skrev:Go Tars! Får du igenom att dragkroken blir godkänd i Sverige är du en hjälte, då blir ju S:en komplett!
Meddelar status.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Följer med stort intresse! 
(Helt obegripligt att Tesla inte fixat det för länge sedan)

(Helt obegripligt att Tesla inte fixat det för länge sedan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
- Tars
- Teslaägare
Trodde redan det fanns.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.

Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Surt? Ja, men tyvärr verkligheten.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars….

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Tars
- Teslaägare
Jaja, det löser sig.Walker skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Det skulle ta Tesla 15 sek att skriva ett nytt CoC för en model 3, eftersom krok finns med i konfigen, men… Nej, det gör man inte. Och utan det dokumentet kan inte svenska myndigheter ge ett ja på eftermontering.
Sorry Tars….

Vad händer om man importerar en S från Tyskland med godkänd dragkrok, måste man montera av den då?Walker skrev:Nu vill jag inte vara en partypooper, och hoppas att det går vägen. Men… jag har varit i kontakt med berörda myndigheter och tror att utsikten är noll. Då pratade vi om model 3 där två i övrigt identiska bilar behandlades olika p g a fordonens ”personliga” CoC-dokument. Även om Tars får igenom sin S, för att den på något underligt sätt blivit godkänd i Tyskland, så finns inte dragkrok godkänd på någon enda S i Sverige. Allt - och jag menar A L L T! hänger på vad som står i det enskilda fordonets CoC. Finns det inget ok för krok i det så GÅR det inte att knäcka byråkratin. Då skulle det vara lättare att få myndigheterna att räkna ut antalet hästkrafter efter sina egna regler, vilket inte görs idag.Janne skrev:Om du lyckas få den godkänd så lär vi starta en Tars fanclub. Vi är många som håller tummen.
Sorry Tars….
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Bättre be om förlåtelse än om tillåtelse, jag håller på dig Tars!Tars skrev:Jaja, det löser sig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Tars
- Teslaägare
Har ju rätta nuffrorna, så vad skulle va så olagligt med detta?

CoC-dokument. Du kan montera ett Tesla original, med alla nuffror rätt, men om det inte står specifikt att du får montera det på just DIN bil så räknas det tyvärr som olovlig körning.Tars skrev:Har ju rätta nuffrorna, så vad skulle va så olagligt med detta?
Byråkrati är knepigt och inte alltid helt logiskt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Alla ändringar på bilen är i princip förbjudna i Tyskland, men genom att betala pengar till TÜV så får du ett intyg på att det är tillåtet. Det är dock ett nationellt godkännade man får, inte ett europeiskt. Sverige har mig veterligen inte motsvarande system för nationella tillägg till bilar med CoC. Däremot har Sverige nationella regler för A-traktorer, som tillåter att man registrerar in en CoC godkänd bil som traktor efter vissa specifika ändringar. Tveksamt om något land i hela EU har något motsvarande.
- sven-labil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ola13743
Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål därHenrikC skrev:Alla ändringar på bilen är i princip förbjudna i Tyskland, men genom att betala pengar till TÜV så får du ett intyg på att det är tillåtet. Det är dock ett nationellt godkännade man får, inte ett europeiskt. Sverige har mig veterligen inte motsvarande system för nationella tillägg till bilar med CoC. Däremot har Sverige nationella regler för A-traktorer, som tillåter att man registrerar in en CoC godkänd bil som traktor efter vissa specifika ändringar. Tveksamt om något land i hela EU har något motsvarande.

Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Ursprungsbilen ska vara godkänd för minst 1000 kg dragvikt eller ha en tjänstevikt på minst 2 ton och lämplig draganordning, så som traktor är det lättare att få igenom en Model S med dragsven-labil skrev:Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där

Elbilist sedan 2014
Jag tror inte Tars hade tänkt sig att krypa fram i 30 km/h, men vi vet ju inte vilka uppoffringar han är beredd tillsven-labil skrev:Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där

Skulle vara sjukt spännande att prova en elektroniskt begränsad Tesla. 0-30 på ingen tid alls och sen två svarta spår för för att bromsa...HenrikC skrev:Jag tror inte Tars hade tänkt sig att krypa fram i 30 km/h, men vi vet ju inte vilka uppoffringar han är beredd tillsven-labil skrev:Är inte ett av kraven för en A-traktor att den ska ha dragkrok? Kanske finns det ett kryphål där

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
MisterDotCom krok godkänd iaf en gång i Sverige! Tesla Swedish fixers: https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
(Tack för tipset, Jerker)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Minst två ggr enligt Facebooktråden!lawgiver skrev:MisterDotCom krok godkänd iaf en gång i Sverige! Tesla Swedish fixers: https://www.facebook.com/groups/320312335435137/
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Japp...Tars glömde väl att uppdatera denna tråd.....hint hint.... 

S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
- Tars
- Teslaägare
Finns massa andra härliga människor här som kan lösa det.lawgiver skrev:Japp...Tars glömde väl att uppdatera denna tråd.....hint hint....