Är lite deprimerande när man har fri suc men ändå bara laddat för knappt 3000 på snart två år.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
7830 kWh laddade hittills ungefär, på lite över 230 tillfällen, över drygt 4 år. Med ett pris på säg 2,3 kr per kWh så hade det kostat 18.000 kr. Så 4.500 kr per år har fri supercharging varit värt för min del.
Jag kan vidare konstatera att jag laddat 9300 kWh samt 1440 minuter (Tyskland rapporteras av någon anledning i minuter istf kWh) på fyra år.
Räknar man om dom tyska minuterna med lite antaganden så hamnar man på c:a 10500 kWh, vilket stämmer tämligen väl med vad "Scan my Tesla" gräver fram ur bilen.
Det innebär att min fria SuC motsvarar mellan 5000:-/år och 11000:-/år beroende på vilket år man tittar, inte fy skam.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fri suc känns mer och mer värt när priserna sticker iväg. Antagligen därför dom slutat med det.
Jo, så är det nog, å andra sidan borde det väl innebära att andrahandsvärdet på bilar med fri SuC borde kunna hålla sig tämligen bra?
/fth
Ja det verkar rimligt. Det skulle ju för övrigt kännas lite snopet att tex köpa en beg 2016 som Tesla tvättat bort fri suc på.
Ja, det är ju inte helt lätt att hålla reda på vad som gäller med fri SuC på bilar, det finns ju många varianter över tid, och det kompliceras ytterligare om Tesla har varit inblandade någonstans på vägen.
Å andra sidan borde det väl då ligga i Teslas intresse att erbjuda ett bra inbytespris om dom kan passa på att ta bort fri SuC?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Intressanta siffror. Jag hade drygt 1000 mil gratis i referralprogrammet och fick 2878 kWh att täcka det med (men så hög förbrukning har jag inte - tydligt att Tesla bjöd på lite extra). Betalat för 1020 kWh som kostat 3074:- .
Så i genomsnitt 3:- per kWh på SuC (från 1.60 i Ödeshög i februari till 4.30 i Gävle i helgen) på det jag betalat. Det är dubbelt så mycket som min AC-laddning kostat på ett ungefär. Helt ok ändå.
Men om Tesla fortsätter höja priset så får det bli fler stopp på andra alternativ. Om skillnaden är liten kan jag hitta bättre restauranger än de som oftast ligger vid SuC.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Har Tesla ändrat något med idle fees eller liknande nu i sommar? Fram till i juni får jag "PARKING : PARKING_LESS_THAN_MIN_TIME", men numera registreras "PARKING : NO_CHARGE" var gång (utöver "CHARGING : NO_CHARGE" alltså).
Har haft min bil i ganska precis ett år ny, 2500 kr sparade på att ha gratis supercharging Får köpa mig en Tesla-karaff för att fira!