Norska priset är utan moms.Vedboden skrev:Vad menar du? Varför skulle bilen bli så mycket dyrare i Sverige? Vi får ju dessutom tillbaks 70 tusen från staten.alvenzo skrev:Zalman3 skrev:MG Marvel R ser ut att bli marknadens billigaste elbil med 4wd.
Pris i Norge.https://www.elbil24.no/nyheter/markedet ... t/73931773För med ett komplett paket, inklusive fyrhjulsdrift, borde bilen inte kosta mer än 418 900 kronor, rapporterar importören.
Med tvåhjulsdrift är den tillgänglig från 338 900 NOK. Oavsett om du väljer drift på två eller fyra hjul måste priserna sägas vara mycket bra när utrustningen tas med i beräkningen.
Är det så billigt? Om den kostar 420 i Norge blir priset omkring 525-570k. Är det billigt för dessa specar?
Om vi får samma pris så blir 350 tusen för en kanonbil, värt varenda öre
MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Moderator: Redaktion
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Faktum är att det är ”sportigt”. Hårnål= hairpin. Det betyder att lindningen i elmotorn består av byglar med rektangulärt tvärsnitt som ger högre fyllnadsgrad av koppar och därmed en effektivare elmotor jämfört med trådlindad som sitter tex i Polestar.HelectriC skrev:Hårnålsmotor? Vad är det? Låter sportigt
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
ok! kallas de hårnålsmotorer alltså? Aldrig hört förr. Skulle kanske skicka över några hårnålar till Polestar då för att få upp effektivitetenMagnus71 skrev:Faktum är att det är ”sportigt”. Hårnål= hairpin. Det betyder att lindningen i elmotorn består av byglar med rektangulärt tvärsnitt som ger högre fyllnadsgrad av koppar och därmed en effektivare elmotor jämfört med trådlindad som sitter tex i Polestar.HelectriC skrev:Hårnålsmotor? Vad är det? Låter sportigt
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.Vedboden skrev:Vad menar du? Varför skulle bilen bli så mycket dyrare i Sverige? Vi får ju dessutom tillbaks 70 tusen från staten.alvenzo skrev:Zalman3 skrev:MG Marvel R ser ut att bli marknadens billigaste elbil med 4wd.
Pris i Norge.https://www.elbil24.no/nyheter/markedet ... t/73931773För med ett komplett paket, inklusive fyrhjulsdrift, borde bilen inte kosta mer än 418 900 kronor, rapporterar importören.
Med tvåhjulsdrift är den tillgänglig från 338 900 NOK. Oavsett om du väljer drift på två eller fyra hjul måste priserna sägas vara mycket bra när utrustningen tas med i beräkningen.
Är det så billigt? Om den kostar 420 i Norge blir priset omkring 525-570k. Är det billigt för dessa specar?
Om vi får samma pris så blir 350 tusen för en kanonbil, värt varenda öre
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Vad är det för tull norrmännen inte betalar menar du?alvenzo skrev:För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Tull är lite fel, tror inte Norge har tullavgift på bilar.Fredrik j skrev:Vad är det för tull norrmännen inte betalar menar du?alvenzo skrev:För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.
Å andra sidan finns en del avgifter samt moms.
”Vrakpantsavgiften” kommer du inte undan även med elbil.
En elbil som kostar 500k kostar 2400kr att ta in i landet.
En bensinare till 500k, kan kosta som nedan beroende på Co2, NoX, hk och vikt
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Vi har 10% tull. De har det inte.Fredrik j skrev:Vad är det för tull norrmännen inte betalar menar du?alvenzo skrev:För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Så norrmännen har tullfrihet på elbilar? Det visste jag inte.alvenzo skrev:Vi har 10% tull. De har det inte.Fredrik j skrev:Vad är det för tull norrmännen inte betalar menar du?alvenzo skrev:För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.
Gäller det oavsett ursprungsland?
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Utgår ifrån att MG Marvel R 4wd måste vara ca 100.000kr billigare än en ID4 GTX, med liknande utrustning, för att kunna sälja bra.alvenzo skrev:För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.Vedboden skrev:Vad menar du? Varför skulle bilen bli så mycket dyrare i Sverige? Vi får ju dessutom tillbaks 70 tusen från staten.alvenzo skrev:Zalman3 skrev:MG Marvel R ser ut att bli marknadens billigaste elbil med 4wd.
Pris i Norge.https://www.elbil24.no/nyheter/markedet ... t/73931773För med ett komplett paket, inklusive fyrhjulsdrift, borde bilen inte kosta mer än 418 900 kronor, rapporterar importören.
Med tvåhjulsdrift är den tillgänglig från 338 900 NOK. Oavsett om du väljer drift på två eller fyra hjul måste priserna sägas vara mycket bra när utrustningen tas med i beräkningen.
Är det så billigt? Om den kostar 420 i Norge blir priset omkring 525-570k. Är det billigt för dessa specar?
Om vi får samma pris så blir 350 tusen för en kanonbil, värt varenda öre
Edit:
418.900 Nok för en 4wd MG Marvel R lät inte så billigt då en Tesla 3 LR 4wd kostar 449.900Nok i Norge.
Då väljer jag Teslan alla dagar I veckan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Ev Database listar nu en MG Marvel R Perfomance 4wd
För 50.000 euro.
Och att den kan ladda i 125kW DC.
https://ev-database.org/car/1475/MG-Mar ... erformance
För 50.000 euro.
Och att den kan ladda i 125kW DC.
https://ev-database.org/car/1475/MG-Mar ... erformance
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Mm, 565 för ID4 Gtx, med tveksamt ljud. Om Marvel kostar 465 med bra ljud då kansje, inklusive övervakning av kineserna (Huawei).
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Marvel har 5G från Huawei. Förbjuds?Swede1 skrev:Mm, 565 för ID4 Gtx, med tveksamt ljud. Om Marvel kostar 465 med bra ljud då kansje, inklusive övervakning av kineserna (Huawei).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Officiellt pris är nu 40.000 till 50.000 euro.
https://news.mgmotor.eu/press/new-mg-ma ... pre-order/
New MG Marvel R Electric: available for pre-order, price range from € 40,000 to € 50.000
21-06-2021
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Utgår ifrån att MG Marvel R 4wd måste vara ca 100.000kr billigare än en ID4 GTX, med liknande utrustning, för att kunna sälja bra.Zalman3 skrev:För att i Norge betalar de inte moms på elbilar och inte heller tull och då såklart inte moms på tullen. Med moms blir priset 525tkr och med tull samt moms på tullen blir det 577tkr. De har inte heller vagnskadegaranti. Så omkring 500tkr efter bonus.alvenzo skrev:Vad menar du? Varför skulle bilen bli så mycket dyrare i Sverige? Vi får ju dessutom tillbaks 70 tusen från staten.alvenzo skrev:Zalman3 skrev:MG Marvel R ser ut att bli marknadens billigaste elbil med 4wd.
Pris i Norge.https://www.elbil24.no/nyheter/markedet ... t/73931773För med ett komplett paket, inklusive fyrhjulsdrift, borde bilen inte kosta mer än 418 900 kronor, rapporterar importören.
Med tvåhjulsdrift är den tillgänglig från 338 900 NOK. Oavsett om du väljer drift på två eller fyra hjul måste priserna sägas vara mycket bra när utrustningen tas med i beräkningen.
Är det så billigt? Om den kostar 420 i Norge blir priset omkring 525-570k. Är det billigt för dessa specar?
Om vi får samma pris så blir 350 tusen för en kanonbil, värt varenda öre
Edit:
418.900 Nok för en 4wd MG Marvel R lät inte så billigt då en Tesla 3 LR 4wd kostar 449.900Nok i Norge.
Då väljer jag Teslan alla dagar I veckan.[/quote]
Minst 100k under vw annars köper ingen.
Men jag ska leasa så mest nyfiken på dessa priser, vill hamna under 3500 inkl allt
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Tydligen har en MG Marvel R letat sig till Sverige.
Snygg?
Snygg?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Påminner om en Id.4 både form och design.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
ID4 blir väl största konkurrenten.HelectriC skrev:Påminner om en Id.4 både form och design.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- elbilist
- Inlägg: 1024
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Tycker mer den mer likar Q4:an…fast utan det där lilla lilla extraHelectriC skrev:Påminner om en Id.4 både form och design.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Norska priser är klara.
Fick mejl från MG i Norge.
I Norge kostar:
VW ID4 Pro 77 kWh 204 HK
2wd
407.300Nok
VW ID.4 GTX
4wd
77 kWh, 299 HK
452.600Nok
Fick mejl från MG i Norge.
MG Marvel R Electric är en rymlig, högteknologisk och lyxig elektrisk SUV. Modellen är skapad för norska förare som uppskattar design, funktionalitet och prestanda.
Marvel R Electric har en räckvidd på 402 km (WLTP) * och levereras med fyrhjulsdrift (AWD) eller bakhjulsdrift (RWD).
Modellen med fyrhjulsdrift levereras med tre motorer. Marvel R Electric är en praktisk elektrisk SUV som kan dra upp till 750 kg.
Vår nya helelektriska SUV har ett pris från 338900 ** till 418900 ** ex. frakt- och leveranskostnader. Modellen kan nu förbeställas från din MG-återförsäljare!
I Norge kostar:
VW ID4 Pro 77 kWh 204 HK
2wd
407.300Nok
VW ID.4 GTX
4wd
77 kWh, 299 HK
452.600Nok
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Det var dyrt jämfört med många konkurrenter. Tror dom kommer få en utmaning att sälja många av den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
339000 nok dyrt?HelectriC skrev:Det var dyrt jämfört med många konkurrenter. Tror dom kommer få en utmaning att sälja många av den.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Den med AWD kostar knappast 339k och är man uppe och nosar på 400k i Norge, så finns det mycket annat intressant, som jag tror är betydligt mer premium än MG (den bil de har nu osar ju inte direkt av kvalitet vad jag hört från ägare).Raptor skrev:339000 nok dyrt?HelectriC skrev:Det var dyrt jämfört med många konkurrenter. Tror dom kommer få en utmaning att sälja många av den.
Om man nöjer sig med RWD, så får man tex en enyaq för ca 350k, ett betydligt bättre val tror jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Självklart tar man en enyaq. Finns den i Sverige för 350000 sek? Eller bara Norge.HelectriC skrev:Den med AWD kostar knappast 339k och är man uppe och nosar på 400k i Norge, så finns det mycket annat intressant, som jag tror är betydligt mer premium än MG (den bil de har nu osar ju inte direkt av kvalitet vad jag hört från ägare).Raptor skrev:339000 nok dyrt?HelectriC skrev:Det var dyrt jämfört med många konkurrenter. Tror dom kommer få en utmaning att sälja många av den.
Om man nöjer sig med RWD, så får man tex en enyaq för ca 350k, ett betydligt bättre val tror jag.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
I Norge, men priserna som blev diskuterade på MG är också i Norge.Raptor skrev:Självklart tar man en enyaq. Finns den i Sverige för 350000 sek? Eller bara Norge.HelectriC skrev:Den med AWD kostar knappast 339k och är man uppe och nosar på 400k i Norge, så finns det mycket annat intressant, som jag tror är betydligt mer premium än MG (den bil de har nu osar ju inte direkt av kvalitet vad jag hört från ägare).Raptor skrev:339000 nok dyrt?HelectriC skrev:Det var dyrt jämfört med många konkurrenter. Tror dom kommer få en utmaning att sälja många av den.
Om man nöjer sig med RWD, så får man tex en enyaq för ca 350k, ett betydligt bättre val tror jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14