https://www.electrive.net/2021/06/30/me ... eichweite/
Mercedes presenterar serien eActros med en räckvidd på 400 km.
Mercedes-Benz Trucks presenterade serieversionen av eActros idag. Batterielektrisk lastbil för tung distribution har märkbart förbättrat prestandadata jämfört med prototyperna som har testats av kunderna i bra två år. Serietillverkningen är planerad att börja i Wörth under andra halvåret.
Låt oss gå direkt till databladet för eActros: Den elektriska lastbilens tekniska hjärta är en elektrisk styv axel med två integrerade elmotorer och en tvåväxlad växellåda. De två vätskekylda motorerna genererar en kontinuerlig effekt på 330 kW och en toppeffekt på 400 kW. Seriemodellens energilagring består av antingen tre eller fyra batteripaket med vardera 105 kWh, placerade i underdelen. Den maximala batterikapaciteten är 420 kWh, vilket bör säkerställa en räckvidd på upp till 400 kilometer.
Viktigt för logistiker: Mercedes Benz Trucks sätter nyttolasten för serien eActros till 40 ton. Dessutom är ljudnivån bara 60 dB, vilket också möjliggör nattleveranser. Tillverkaren betonar också att många assistanssystem och tekniska enheter i eActros bör säkerställa en hög säkerhetsnivå, inklusive funktioner som MirrorCam som standardutrustning.
Serien eActros kan laddas med upp till 160 kW - och därmed 10 kW snabbare än tidigare modeller . I konfigurationen med tre batteripaket (315 kWh) kan laddningsprocessen från SoC 20 till 80 procent äga rum på drygt en timme, säger tillverkaren.
Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Moderator: Redaktion
Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Tesla Semi får det tuffare för varje år den dröjer. Det har hunnit hända en del på fyra år.
Det känns som att Roadster + Semi + Cybertruck var ett fordon mer än vad Tesla klarade samtidigt.
Det känns som att Roadster + Semi + Cybertruck var ett fordon mer än vad Tesla klarade samtidigt.
Re: Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Nu är det väl visserligen inte samma typ av bil men håller med ändå. Just nu ser det ut som att det var tre fordon mer än vad Tesla klarade samtidigt...HenrikC skrev:Tesla Semi får det tuffare för varje år den dröjer. Det har hunnit hända en del på fyra år.
Det känns som att Roadster + Semi + Cybertruck var ett fordon mer än vad Tesla klarade samtidigt.
Re: Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Njae, lastbil med 40 mils räckvidd kan väl göra minst 80% av vad en lastbil med 80 milsräckvidd. De första el-lastbilarna klarade ju 10-20 mil och Semi var i en helt annan klass. Lite som när Leaf 24 och Model S 85 var de två alternativen. Ju längre tiden går blir det mer eTron vs Model S.kallekula skrev:Nu är det väl visserligen inte samma typ av bil men håller med ändå.
40 ton totalvikt som Mercedes eActros ska få är uppe i långtradarklass. Tesla Semi ska ha 36 ton totalvikt. Amerikanska lastbilar är lättare och snabbare än europeiska p.g.a. skillnader i lagkrav. eActros är alltså en större lastbil än Semi.
Re: Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Problemet än så länge är att räckvidden fortfarande är på gränsen till att kunna köra med en ellastbil på riktiga fjärresor. Det skulle kunna gå om det inte hade varit för laddningen. 160 kW laddning är fruktansvärt svagt. Minst 400 kW i snitt borde man kunna trycka i. Då kan man nästan stanna och ladda upp det som behövs på den rast på 45 min. Nu är den fortfarande värdelös för långresor.
Re: Mercedes eActros ellastbil får 400km i räckvidd
Nej, den duger inte för fjärrtransporter i Sverige. På samma sätt som Boeing 737 och Airbus A320 inte duger till atlantflygningar, undantaget några specialversioner. Ändå är de världens två mest sålda passagerarflygplan. Räckvidd är inte lika viktigt för en operatör som i förväg vet vilka rutter lastbilen/planet/bussen/färjan kommer att gå på. Det finns en undre gräns där det är för kort för vanliga rutter, men har man väl passerat den så öppnar sig marknaden. Jämför ett fordon som klarar de 20% kortaste rutterna vs ett som klarar allt utom de längsta 20%. Stor skillnad i värde och flexibilitet för kunden. Från 80% till 100% ökar marknaden mycket mindre.