Vad är bäst att göra nu?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 504
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Vad är bäst att göra nu?

Inlägg av thedude »

Företagsleasningen av min MS 2017 är inne på sitt fjärde år med förmånsbeskattning på närmare 5k efter borttagningen av rabatten. Jag använder bilen nästan dagligen men bara vardagsärenden privat så frågan är om det är lönt att fortsätta ha den som förmånsbil med nettolöneavdrag på 5k eller ska jag köpa loss det och bekosta alla kostnader själv? Som känt så har inte bilen värst mkt kostnader så blir det inte billigare att äga den privat? Med nettolöneavdraget så stannar dessa 5k i bolaget så det är mindre än 5k som man egentligen betalar "ur fickan" men ändå liksom.

Jag vet att saker beror på en hel del andra saker och det är lite det jag är ute efter, vilket är bättre i min situation?

Tack för förhand!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är bäst att göra nu?

Inlägg av MWall »

thedude skrev:
Företagsleasningen av min MS 2017 är inne på sitt fjärde år med förmånsbeskattning på närmare 5k efter borttagningen av rabatten. Jag använder bilen nästan dagligen men bara vardagsärenden privat så frågan är om det är lönt att fortsätta ha den som förmånsbil med nettolöneavdrag på 5k eller ska jag köpa loss det och bekosta alla kostnader själv? Som känt så har inte bilen värst mkt kostnader så blir det inte billigare att äga den privat? Med nettolöneavdraget så stannar dessa 5k i bolaget så det är mindre än 5k som man egentligen betalar "ur fickan" men ändå liksom.

Jag vet att saker beror på en hel del andra saker och det är lite det jag är ute efter, vilket är bättre i min situation?

Tack för förhand!

Beror ju på förväntad värdeminskning framöver. Jag tror den kan tappa mer än 5k i månaden även kommande år så det bästa är att fortsätta leasa den. Försäkring är inte billigt heller så det är skönt att slippa som privat utgift.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 504
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad är bäst att göra nu?

Inlägg av thedude »

Helförsäkring är ca 26k både privat och företag men blir som bekant ca hälften pga avdragsrätt så säg en tusing i månaden. Men förstod inte första resonemanget med värdeminskning och fördelen med leasing och kopplingen till förmånsbeskattning, förklara gärna för en okunnig som jag :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Vad är bäst att göra nu?

Inlägg av MWall »

thedude skrev:
Helförsäkring är ca 26k både privat och företag men blir som bekant ca hälften pga avdragsrätt så säg en tusing i månaden. Men förstod inte första resonemanget med värdeminskning och fördelen med leasing och kopplingen till förmånsbeskattning, förklara gärna för en okunnig som jag :)

Köper du ut den privat får du bekosta värdeminskningen med privata skattade pengar. Vet inte hur upplägget är för just dig men för mig som egenföretagare så måste kostnaderna för försäkring, värdeminskning osv vara klart billigare än förmånsvärdet för att det ska vara idé att köpa ut den. Är man anställd kan det såklart se annorlunda ut.

Sätt upp två kalkyler ett år framåt. En där du fortsätter leasa och en där du köper ut. Räkna med värdminskning, kapitalkostnader, däckslitage, möjliga reparationer/service... Då ser du var som blir billigast. Är det på gränsen är det bäst att fortsätta leasa. Då tar man mindre risk. Händer det nåt som kräver en dyr reparation slipper du ta det med skattade pengar. Samma sak om värdeminskningen blir mer än förutsett. Däremot om bilen håller ihop och tappar mindre i värde än tänkt så är det ju bättre att ha den privat. Så det beror lite på vad du tror också...
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 504
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Vad är bäst att göra nu?

Inlägg av thedude »

MWall skrev:
thedude skrev:
Helförsäkring är ca 26k både privat och företag men blir som bekant ca hälften pga avdragsrätt så säg en tusing i månaden. Men förstod inte första resonemanget med värdeminskning och fördelen med leasing och kopplingen till förmånsbeskattning, förklara gärna för en okunnig som jag :)

Köper du ut den privat får du bekosta värdeminskningen med privata skattade pengar. Vet inte hur upplägget är för just dig men för mig som egenföretagare så måste kostnaderna för försäkring, värdeminskning osv vara klart billigare än förmånsvärdet för att det ska vara idé att köpa ut den. Är man anställd kan det såklart se annorlunda ut.

Sätt upp två kalkyler ett år framåt. En där du fortsätter leasa och en där du köper ut. Räkna med värdminskning, kapitalkostnader, däckslitage, möjliga reparationer/service... Då ser du var som blir billigast. Är det på gränsen är det bäst att fortsätta leasa. Då tar man mindre risk. Händer det nåt som kräver en dyr reparation slipper du ta det med skattade pengar. Samma sak om värdeminskningen blir mer än förutsett. Däremot om bilen håller ihop och tappar mindre i värde än tänkt så är det ju bättre att ha den privat. Så det beror lite på vad du tror också...
Väldigt bra förklarat!

Jag är också egenföretagare och därför stannar pengarna från nettolöneavdraget i bolaget. Jag tror att värdeminskningen blir mer än vad man trodde för några år sen pga utbudet av elbilar med bra räckvidd m.m. För några år sen var det bara Tesla som var enda alternativet med vettig räckvidd och därmed högre andrahandspris och mindre värdeminskning.

Reparationer har man haft flera ggr och än så länge på garantin men det kommer säkert flera med årens gång. Tittar man bara på nettolöneavdraget så känns det ganska mkt per år men du har rätt, räknar man allt det andra, synliga eller överraskningar så är det kanske trots allt att fortsätta ha det på bolaget.
Skriv svar