Rattvärme, hur vet man.....

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Rattvärme, hur vet man.....

Inlägg av ducce916 »

Rattvärme har ju sagts här ska komma på nya bilar. Finns den på levererade bilar och hur ser man att den finns?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Rattvärme, hur vet man.....

Inlägg av martinot »

ducce916 skrev:
Rattvärme har ju sagts här ska komma på nya bilar. Finns den på levererade bilar och hur ser man att den finns?
Du slår på rattvärmen med rattsymbolen i samma klimatmeny där så slår på värme på alla stolar (inklusive de i baksätet).

Har testat och ratten blev outhärdligt varm. Nästan så man bränner sig på den. :oops:

Kommer troligen aldrig använda denna funktionen ens på vintern (men har inte heller saknat den skall sägas).

Hade Tesla varit smarta så hade de gjort värmen i ratten mindre stekhet, eller åtminstone reglerbar i tre steg.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
ducce916 skrev:
Du slår på rattvärmen med rattsymbolen i samma klimatmeny där så slår på värme på alla stolar (inklusive de i baksätet).

Har testat och ratten blev outhärdligt varm. Nästan så man bränner sig på den. :oops:

Kommer troligen aldrig använda denna funktionen ens på vintern (men har inte heller saknat den skall sägas).

Hade Tesla varit smarta så hade de gjort värmen i ratten mindre stekhet, eller åtminstone reglerbar i tre steg.
Är den inte reglerbar alls?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Inte på min X iaf, det är bara on="skorchio" eller off.

Jag har dock själv aldrig sett poängen med rattvärme, jag använde den inte heller i min fossilbil innan Teslan. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
ducce916 skrev:

Nej, inte alls! :( Till min förvåning tyvärr bara av/på. Vilket gör den i princip oanvändbar (extremt hög temp).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

I min MX är den ganska behaglig, inte alls för varm. Har den alltid på utom på varma årstiden.
Användarvisningsbild
-JTM3-
Teslaägare
Referralkod: ts.la/johan33394

Inlägg av -JTM3- »

I min 3a har jag rattvärmen på jämnt!
Acn på fullt och varm ratt. Perfekt.
Tesla Model 3 LR 2024 Stealth grey
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Inlägg av sven-labil »

Teslared skrev:
I min MX är den ganska behaglig, inte alls för varm. Har den alltid på utom på varma årstiden.
Precis samma med min S.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Rattvärmen är "het" i början men svalnar efter ett tag. Kommer aldrig köpa en bil utan igen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
ducce916 skrev:

Nej, inte alls! :( Till min förvåning tyvärr bara av/på. Vilket gör den i princip oanvändbar (extremt hög temp).
En allt eller inget-rattvärme skulle inte jag heller använda.
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare

Inlägg av ceel »

Nu har jag inte hunnit testa rattvärmen på min M3 ännu eftersom jag precis hämtat ut den och det är jättevarmt ute, men har använt den hela vinterhalvåret på tre tidigare bilar (två BMW och en Audi) och ingen av dem har haft några "steg" på rattvärmen utan det är varmt som bara den precis när man slår på den, dvs när man verkligen vill ha en varm ratt, och sen är den rätt lagom. Låter på ovanstående kommentarer från MS och MX som att Teslas funkar ungefär på samma sätt och då kommer iaf jag vara nöjd i höst/vinter. :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

sven-labil skrev:
Teslared skrev:
Precis samma med min S.
Samma med vår X. Den är väldigt varm i början men efter en stund så taggar den ner till vettig nivå.

Har den på hela vintern. Kör aldrig med handskar.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

martinot skrev:
ducce916 skrev:

Har bara värme i framstolarna via de två symbolerna i nederkant av displayen (SR+). Någon annan knapp eller symbol har jag inte hittat.
I och för sig är det inget problem, har aldrig haft rattvärme, heller inte saknat den. Men vill gärna veta......
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ducce916 skrev:

Har bara värme i framstolarna via de två symbolerna i nederkant av displayen (SR+). Någon annan knapp eller symbol har jag inte hittat.
I och för sig är det inget problem, har aldrig haft rattvärme, heller inte saknat den. Men vill gärna veta......
Nej, aldrig direkt saknat det heller. Förvärmer alltid bilen till 20-22 grader innan jag sätter mig i den på vintern (samma sak på sommaren när det är varmt, men förkyls då istället). Behövs varken handskar eller rattvärme då.

Kan ta en bild imorgon på bilskärmen, men så här ser det ut om du startar appen och har rattvärme på bilen (här har jag precis slagit på den för att det skall vara tydligare):

Bild
Bild
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

martinot skrev:
ducce916 skrev:

Nej, aldrig direkt saknat det heller. Förvärmer alltid bilen till 20-22 grader innan jag sätter mig i den på vintern (samma sak på sommaren när det är varmt, men förkyls då istället). Behövs varken handskar eller rattvärme då.

Kan ta en bild imorgon på bilskärmen, men så här ser det ut om du startar appen och har rattvärme på bilen (här har jag precis slagit på den för att det skall vara tydligare):

Bild
Tack, tänkte inte på att kolla i appen, letade bara på displayen i bilen.
Men då vet jag, ingen rattvärme i min bil, kanske gäller det alla Kina-tillverkade? Men jag överlever :D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jag skulle gärna ha rattvärme, men min bil är tydligen några månader för gammal. :-(

Jag förvärmer aldrig bilen när det är plusgrader, och är det kallare brukar inte ratten hinna bli varm.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare

Inlägg av ceel »

Kan tilläggas att i appen syns bara rattvärmeknappen om klimatanläggning är påslagen.

På skärmen i bilen ser det ut såhär:
7795FE87-EBF4-409C-BAE4-00E77868736B.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ceel skrev:
Kan tilläggas att i appen syns bara rattvärmeknappen om klimatanläggning är påslagen.

Stämmer. Rattvärme i appen fungerar precis som stolsvärme i appen. Alla de kräver att klimatanläggningen är aktiverad för att kunna slås på (det kräver egentligen bilen också har jag för mig, men där aktiveras ju alltid klimatanläggningen automatiskt när man sätter sig i bilen).

Bra med bild som visar hur det ser ut i bilen också! :)
Bild
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
ceel skrev:

Stämmer. Rattvärme i appen fungerar precis som stolsvärme i appen. Alla de kräver att klimatanläggningen är aktiverad för att kunna slås på (det kräver egentligen bilen också har jag för mig, men där aktiveras ju alltid klimatanläggningen automatiskt när man sätter sig i bilen).

Bra med bild som visar hur det ser ut i bilen också! :)
Ja, precis. Om bilden på skärmen är uppochned så har man rattvärme. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare

Inlägg av ceel »

mikebike skrev:
Ja, precis. Om bilden på skärmen är uppochned så har man rattvärme. :lol:
Haha. :D
Hajar inte varför "upp" som standard uppenbarligen inte är den sidan av telefonen man har volymknapparna på (som man använder som avtryckare). Hann inte rotera den här gången som man ju alltid måste verkar det som om jag inte missat något? Dvs om man tar bilder med telefonen åt det hållet.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Är det rattvärme i P och LR?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

Holve skrev:
Min LR som jag hämtade ut för 3-4 veckor sedan har det i appen iallafall, antar att den har det. Har inte riktigt varit väder för att testa det ännu.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Holve skrev:
Det är väl bara P och LR som har rattvärme?

Det är väl en del av premiumpaketet som ingår i dessa?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

hqdefault.jpg
- Jag skulle säga så här: bränner det i handen när du tar i ratten, ja då har du rattvärme.
Bejje

Inlägg av Bejje »

När jag hämtade ut min SR+ så varierade svaren kring rattvärmen.
Någon sa att det fanns, när jag bad dem visa mig svarade en annan person att det finns men måste köpas till på SR+ motsvarande baksätesvärmen och att den mjukvaruuppdateringen inte är släppt än.

Kul grej och ha kanske om det finns men aldrig haft det förut, aldrig kört med vantar/handskar eller annat heller, bara greppa ratten och bita ihop.

24 Juni 2019, 15:17: Pearl White SR+ Model 3 Uthämtad
4 Juni 2021, 14:40: Ultra Red SR+ Modell 3 Uthämtad!

20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Skriv svar