Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av mati »

Holve skrev:
När jag och frugan provkörde Id4an sa frugan att det var en otroligt tråkig bil det här. Du får inte välja den.
Hos oss var det precis tvärtom. Min sambo var helt såld på ID4, medan jag tyckte att den visserligen var bra, men jag fick inget riktigt ha-begär. Inte för att den är sävlig, det bryr jag mig mindre om, men den har liksom inget som lockar mig rent funktionsmässigt. Det hade i så fall blivit ett förnuft-köp, om den hade haft högre dragvikt. Nu gick den bort på grund av det. Är nästan glad för det, Ioniq 5 känns som ett mycket bättre val för mig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
.../ En punkt att reflektera över:
Polestar är byggd i Kina.
ID4 tillverkas i Tyskland, dessutom med ambitionen att vara CO2-neutral i produktionen. Klar fördel ID4.
Och som jag förstår det, så är det rätt mycket mer surrealistiskt än så...

För vem äger Polestar?

Som jag förstår det så är det i praktiken Militärdiktaturen Kina som äger Polestar (och Volvo Cars (...men inte Volvo AB))...

Källor:

https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum

https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag


...och en länk till ett ~8 år gammalt inlägg med lite relevanta citat från ovanstående källor:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av heldiggrisen »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
.../ En punkt att reflektera över:
Polestar är byggd i Kina.
ID4 tillverkas i Tyskland, dessutom med ambitionen att vara CO2-neutral i produktionen. Klar fördel ID4.
Och som jag förstår så är det rätt mycket mer surrealistiskt än så...

För vem äger Polestar?

Som jag förstår det så är det i praktiken Militärdiktaturen Kina som äger Polestar (och Volvo Cars (...men inte Volvo AB))...

Källor:

https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum

https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag


...och en länk till en ~åtta år gammalt inlägg med lite relevanta citat från ovanstående källor:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/332554/
I fara för att tråden sporer helt av, men jag känner att TS har fått svar på sina frågor.
Låt oss säga att du är ledaren för en psykopatisk militärdiktatur.
Vad hindrar dig från att be din centralbank över flera år (typ 100) trycka upp några tusentals miljarder av ditt lands fiatvaluta, för sen att köpa in dig i utländska företag, fastigheter, hamnar och annan infrastruktur?
Du slipper undan hyperinflation här hemma, då investeringen sker i annat land.

Win-win, plötsligen äger jag stora landområden, företag och infrastruktur hos fienden, samtidig som fienden också ser galopperande (fastighets)priser.

Totalkostnad? Några tusen Yuan i papper och trycksvärta.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av martinot »

Jocko skrev:
martinot skrev:
Det är ju två väldigt olika storlek och karaktär på bilar, så mellan dessa två så beror det nog mest på om du vill ha en rymlig stor (men tråkig) bil som ID4, eller en sportig och roligare (men mindre) bil som PS2.

Jag hade helt klart valt PS2 mellan dessa endast två bilar (om det inte var möjligt att välja på någon andra bilar i världen), men det beror ju på att vi har andra stora kombi redan i familjen. Så går inte att ge råd som utgår från en själv, till andra som troligen har en helt annan situation och behov. Nästan alla behov och situationer är olika, och dessa två bilar du frågar om är väldigt olika.

Som alternativ till PS2 hade jag funderat på M3 (valde just M3 LR igen, efter att funderat på både PS2 och Taycan, mflr. andra bilar).

Som alternativ till ID4 så hade jag nog funderat på Kia EV6 (mycket högre effektivare laddeffekt, och modernare elektrisk drivlina) eller väntat på MY Berlin (men det är ju inte alltid alla som kan vänta, av en orsak eller annan). Syskon till KIA EV6 att väl värt att kika på är Hyundai Ioniq 5.

Nyfiken; finns det en speciell orsak att du väljer bort alla andra bilar, och bara kan välja mellan just dessa två?

Även nyfiken på; finns det en orsak att du valt ut två så helt olika bilar att endast välja mellan?

Inget illa menat, men grymt nyfiken på ditt begränsade och lite märkliga urval (i mitt tycke är det lite som att jämföra en VW Golf med en Volvo V90).

Har du mer en specifik budgetbegränsning (tex. från arbetsgivare som förmånsbil, eller familkebudgetskäl), så är det bra att veta för att lättare hjälpa till och ge bra råd.

Tala också gärna om dina behov och preferenser kring sportighet, lastutrymmen, antal passagerare, eventuell dragvikt/dragkrok, långkörning vs. pendling, förstabil eller andrabil, etc.
Försökte svara förut på detta men misslyckades... Skitsugen på Ionic 5 men inte lika sugen på att släppa ut avgaser i ett år i väntan på den. Skodan och VWn känns ju praktiska och vettiga då, men blev inte så jättebegeistrad när jag provkörde Id.4. Så när jag såg en PS2 rödingen billigare än Id.4 blev man sugen på att tänka om :-). Men frågan blir ju då hur opraktisk den är som familjebil?
Inga problem! :D

När behöver du ha nya bilen levererad allra senast?

Är det förmånsbil eller privatköp?

Vad är din budget?

Vad är du ute efter? En bil som är sportig och rolig att köra eller en bil att främst lasta och frakta saker i?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
.../ En punkt att reflektera över:
Polestar är byggd i Kina.
ID4 tillverkas i Tyskland, dessutom med ambitionen att vara CO2-neutral i produktionen. Klar fördel ID4.
Och som jag förstår det, så är det rätt mycket mer surrealistiskt än så...

För vem äger Polestar?

Som jag förstår det så är det i praktiken Militärdiktaturen Kina som äger Polestar (och Volvo Cars (...men inte Volvo AB))...
Egentligen är det ganska sekundärt vem som äger Polestar på papperet och i praktiken. Det är ju uppenbart att den kinesiska staten är tämligen involverad, och bara det gör att jag aldrig skulle skaffa en sådan bil. Det är väl en sak, och illa nog, att man köper kinesiska mobiler och annat relativt billigt trams från det landet. Och man har ju kanske inte alltid något val heller. Men en bil för långt över en halv miljon, där går gränsen för mig. Det finns ju som sagt andra biltillverkare som inte ägs av diktaturer. Jag hade ju inte heller köpt en Hyundai om den hade tillverkats i Nordkorea istället för Sydkorea.
Och eftersom TS nu vacklar mellan ID4 och PS2 så är valet ganska lätt tycker jag.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Teslared »

Polestar 2 har ju väldigt begränsad lastvikt jfr med ID 4. Polestar2 Standard range single motor med 5 pers 75kg = 0 kg last! Om jag inte har helt fel?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Hmpftfhdns »

Tänker att vilken som är bäst som familjebil är enkelt (ID4). Hur ”dålig” P2 är som familjebil beror väl på hur mycket man är beredd att kompromissa med packningen… Många gör det och det funkar säkert. Vi fick lämna saker hemma när vi hade en P2 över jul.
Vad gäller körglädjen: Nån som har provkört P2 med framhjulsdrift? Antar att det blir rätt annorlunda. Det roligaste med elbilar är ju accelerationen…
Viktigaste är att du tar steget — största skillnaden är att gå till elbil.
Jocko
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jul 2021 09:05

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Jocko »

martinot skrev:
Inga problem! :D

När behöver du ha nya bilen levererad allra senast?

Är det förmånsbil eller privatköp?

Vad är din budget?

Vad är du ute efter? En bil som är sportig och rolig att köra eller en bil att främst lasta och frakta saker i?
Budget beror så klart på vad man får för pengarna - är det en bil som räcker till allt eller kommer jag behöva hyra/låna en annan om man packar in familjen till fjällen? Idag har jag en VW Touran och den är ju hur praktisk som helst men också tråkig... Barnen börjar bli stora och det är inte så ofta vi åker fem eller fler längre, så 98% av alla resor är med max tre pers och max 5 mil skulle jag säga. Takräcke är krav och krok är ganska viktigt, för att kunna ha cyklar och köra till tippen eller likande någon gång ibland. Har hittills tänkt att TM3/Y och PS2 är lyxprylar jag inte behöver utan att en Id4 eller motsvarande är vettigast. Men när PS2 blir billigare än Id4 känns valet svårare... Snubblade över denna carla.se/bilar/polestar-polestar2-elbil
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av taliz »

Jocko skrev:
... Snubblade över denna carla.se/bilar/polestar-polestar2-elbil
Det där är med lilla batteriet och framhjulsdrift. PS2 är en förhållandevis törstig bil.
Även med stora batteriet så kommer du längre i en ID4 än PS2.
Med lilla lär det vara rejäl skillnad och inget jag skulle vilja ta på långresa.
Nog inte så roligt med FWD heller som sagt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2438
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av NiklasTesla »

taliz skrev:
Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
Dessutom får du nog bättre räckvidd med ID4, och mer pålitlig snabbladdning.
Jag hade nog valt ID4 framför en FWD PS2.
400hk AWD i PS2 är som sagt kul, men jag hade nog valt en Model 3 LR framför den..
Jepp samma här alla dagar i veckan pga Teslas SuC-Nätverk (alla andra elbilar går bort närmsta åren).

MVH
backe
Inlägg: 1884
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av backe »

NiklasTesla skrev:
taliz skrev:
Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
Dessutom får du nog bättre räckvidd med ID4, och mer pålitlig snabbladdning.
Jag hade nog valt ID4 framför en FWD PS2.
400hk AWD i PS2 är som sagt kul, men jag hade nog valt en Model 3 LR framför den..
Jepp samma här alla dagar i veckan pga Teslas SuC-Nätverk (alla andra elbilar går bort närmsta åren).

MVH

Vi har precis åkt runt i Sverige med vår id4, inte saknat Tesla Suc en endaste gång( laddar på OK 300kw en gång och MER resten på natten vid hotell.). Det är säkert jättebra men tror inte det är något man behöver hänga upp sitt bilval på om man inte kör väldigt mycket långa resor.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Dinsdale »

heldiggrisen skrev:
Zalman3 skrev:
taliz skrev:
Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
Dessutom får du nog bättre räckvidd med ID4, och mer pålitlig snabbladdning.
Jag hade nog valt ID4 framför en FWD PS2.
400hk AWD i PS2 är som sagt kul, men jag hade nog valt en Model 3 LR framför den..
Mitt förstaval är Tesla M3 LR.
I andra hand Ioniq 5.
Har man tid att vänta så.
Men jag är enig, varför välja PS2 isf M3, och id4 isf Ioniq5?
I min bok förlorar PS2 i alla kategorier mot M3 förutom appar och design.
Id4 förlorar mot I5 i alla kategorier förutom range(mitigeras av laddhastighet i I5) och tillgänglighet (leverans nu mot 6-12 månader)
Men om storlek är viktig, och man vill ha leverans asap, så hade jag nog valt Enyaq före id4.

Men åter till TS fråga, i mitt fall id4 enbart pga storleken på bagageutrymmet.
PS2 har bättre (mer praktisk) bagagelucka, bättre utsikt genom glastaket för baksätespassagerarna (det sitter ju en balk som skymmer sikten när man sitter i baksätet på model 3), helt överlägset adaptivt helljus, jättebra farthållare, mycket bättre säkerhetssystem (Cross traffic alert tex). Klarar väl av att dra mer också om jag minns rätt och (om man köper usa-tillverkad model 3) bättre byggkvalitet. Eventuellt mindre bullrig också. Däremot har model 3 LR betydligt bättre räckvidd, drar mycket mindre el, har överlägsen laddinfrastruktur (supercharger) och lastar massor pga gropen i bagageutrymmet och frunken.

Rörande ID4, när jag provkörde den kändes den som en vanlig volkswagen. Det är nog för många positivt, men om man idag har en volkswagen och tycker den är tråkig gissar jag att man nog även tycker id4 är tråkig. Så det är nog bra att provköra först.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av LarsA »

Stod inför samma val som dig och valde PS2 med AWD.

Fördel ID.4 rymligare känsla och lägre förbrukning, dock taskig infotainment.
Fördel PS2 frunk(att slippa rota runt i packningen efter laddkabel värderar jag högt), snabbhet, möjlighet att dra lite mer och lagom med knappar som är lättare att hantera när man kör. Körkänslan är underbar därför blev det PS2 fast då är det med AWD.

Gick från Tesla m3, hatade bl.a. fantom inbromsningar, farthållare som ställde in sig efter kartans felaktiga hastighetsbegränsningar och mobilnyckel som bara fungerade var annan gång. Älskade dock interiören och rymligheten.
Polestar 2 awd -21
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Jocko skrev:
... Snubblade över denna carla.se/bilar/polestar-polestar2-elbil
Det där är med lilla batteriet och framhjulsdrift. PS2 är en förhållandevis törstig bil.
Även med stora batteriet så kommer du längre i en ID4 än PS2.
Med lilla lär det vara rejäl skillnad och inget jag skulle vilja ta på långresa.
Nog inte så roligt med FWD heller som sagt.
Jag tror inte man ska välja ID4 före PS2 med räckvidd som skäl.

Polestar 2 Singel Motor har inte börjat levereras ännu men ser ut att dra mindre och komma längre än ID4 2wd. Åtminstone om man jämför de större batterierna. PS2 SM LR har ca 20 km längre wltp än ID4 2wd.

Om man jämför PS2 awd utan PP med ID4 awd skiljer det väl ca 10 km wltp till ID4:s fördel men PS2 har fått förlängd räckvidd via sw-uppdateringar under året som gått sedan wltp fastställdes och borde ha minst lika bra räckvidd som ID4 awd numera.

Att PS2 fått rykte om dålig räckvidd beror dels på att den inte var lika optimerad när den släpptes som den är nu och kanske också på att de flesta tester gjorts/görs med PS2 PP som har drygt 10% sämre räckvidd än vanliga PS2 LR DM pga större och mjukare däck och större bromsar som kostar mer energi att hålla fria från rost.

En aspekt att tänka på är att Polestar rekommenderar vardagsladdning till 90% medan VW väl rekommenderar 80% vardagsladdning? Så i vardagskörning så har nog PS2 ett klart övertag vad gäller räckvidd.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av martinot »

LarsA skrev:
Stod inför samma val som dig och valde PS2 med AWD.

Fördel ID.4 rymligare känsla och lägre förbrukning, dock taskig infotainment.
Fördel PS2 frunk(att slippa rota runt i packningen efter laddkabel värderar jag högt), snabbhet, möjlighet att dra lite mer och lagom med knappar som är lättare att hantera när man kör. Körkänslan är underbar därför blev det PS2 fast då är det med AWD.

Gick från Tesla m3, hatade bl.a. fantom inbromsningar, farthållare som ställde in sig efter kartans felaktiga hastighetsbegränsningar och mobilnyckel som bara fungerade var annan gång. Älskade dock interiören och rymligheten.
Hade du HW 2.5 eller HW3?

Upplever mycket färre spökbromsningar med HW3 än med gamla HW2.5. Även bättre skyltläsning på landsvägar gällande hastighet (på motorväg så har de märkligt nog stängt av läsning av verkliga hastighetsskyltar).

Har extremt sällan haft krånglande mobilnyckel. Fungerat i mer än 99% av fallen med full automatik (enstaka gånger som jag tvingats låsa upp manuellt med mobilen).

Själv vill jag inte gå tillbaka till nyckel. Så grymt skönt att just slippa det. Hatar att behöva tänka på att ha med nyckel när jag tar vår andra bil (som inte är Tesla).

Men för de som vill ha en traditionell nyckel så måste man inte byta bil (om det hänger på den saken), utan kan faktiskt skaffa en här: https://shop.tesla.com/sv_se/product/mo ... jarrnyckel

Men är ju helt klart fördelar med PS2, som tex. appstödet i infotainment. Är ju klar miss med Tesla som saknar appstöd.

Jo. Mellan ID4 och PS2 så hade valet även för mig blivit PS2 (men så har vi redan en stor kombi, och elbil som andrabil, så inte säkert det är relevant för TS).

Både bättre infotainment (som på vissa områden även slår Tesla), och grymt mycket roligare bil att köra (iaf. AWD, som jag tycker man skall ha på alla elbilar). Meny/infotainment, och seg prestanda, hade gjort att jag valt bort ID4. Även dragkrok verkar vara bättre på PS2 (även om vi inte behöver det då vi har det på vår förstabil).

Men för de familjer som har en enda bil, så förstår jag att (om man måste välja bara mellan dessa två) tar ID4 för lastutrymme (hade nog inte själv klarat mig på bara PS2:s utrymmen som enda bil).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
taliz skrev:
Jocko skrev:
... Snubblade över denna carla.se/bilar/polestar-polestar2-elbil
Det där är med lilla batteriet och framhjulsdrift. PS2 är en förhållandevis törstig bil.
Även med stora batteriet så kommer du längre i en ID4 än PS2.
Med lilla lär det vara rejäl skillnad och inget jag skulle vilja ta på långresa.
Nog inte så roligt med FWD heller som sagt.
Jag tror inte man ska välja ID4 före PS2 med räckvidd som skäl.

Polestar 2 Singel Motor har inte börjat levereras ännu men ser ut att dra mindre och komma längre än ID4 2wd. Åtminstone om man jämför de större batterierna. PS2 SM LR har ca 20 km längre wltp än ID4 2wd.

Om man jämför PS2 awd utan PP med ID4 awd skiljer det väl ca 10 km wltp till ID4:s fördel men PS2 har fått förlängd räckvidd via sw-uppdateringar under året som gått sedan wltp fastställdes och borde ha minst lika bra räckvidd som ID4 awd numera.

Att PS2 fått rykte om dålig räckvidd beror dels på att den inte var lika optimerad när den släpptes som den är nu och kanske också på att de flesta tester gjorts/görs med PS2 PP som har drygt 10% sämre räckvidd än vanliga PS2 LR DM pga större och mjukare däck och större bromsar som kostar mer energi att hålla fria från rost.

En aspekt att tänka på är att Polestar rekommenderar vardagsladdning till 90% medan VW väl rekommenderar 80% vardagsladdning? Så i vardagskörning så har nog PS2 ett klart övertag vad gäller räckvidd.
Bra och vettiga synpunkter. Dock skall sägas att både PS2 och ID4 är lite i bottenligan gällande rena elbilsegenskaper som laddeffekt och räckvidd/energiåtgång. Något man bör vara medveten om innan man skaffar en av de (sedan kan jag förstå att en del skiter i det, och kanske enbart pendlar korta sträckor och enbart laddar hemma på AC).

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Elof »

Tekniskt är nog Polestar väl så bra som VW. Etiskt är de väl ungefär där VW var i samma ålder. ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3393
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:
Jocko skrev:
... Snubblade över denna carla.se/bilar/polestar-polestar2-elbil
Det där är med lilla batteriet och framhjulsdrift. PS2 är en förhållandevis törstig bil.
Även med stora batteriet så kommer du längre i en ID4 än PS2.
Med lilla lär det vara rejäl skillnad och inget jag skulle vilja ta på långresa.
Nog inte så roligt med FWD heller som sagt.
Jag tror inte man ska välja ID4 före PS2 med räckvidd som skäl.

Polestar 2 Singel Motor har inte börjat levereras ännu men ser ut att dra mindre och komma längre än ID4 2wd. Åtminstone om man jämför de större batterierna. PS2 SM LR har ca 20 km längre wltp än ID4 2wd.

Om man jämför PS2 awd utan PP med ID4 awd skiljer det väl ca 10 km wltp till ID4:s fördel men PS2 har fått förlängd räckvidd via sw-uppdateringar under året som gått sedan wltp fastställdes och borde ha minst lika bra räckvidd som ID4 awd numera.

Att PS2 fått rykte om dålig räckvidd beror dels på att den inte var lika optimerad när den släpptes som den är nu och kanske också på att de flesta tester gjorts/görs med PS2 PP som har drygt 10% sämre räckvidd än vanliga PS2 LR DM pga större och mjukare däck och större bromsar som kostar mer energi att hålla fria från rost.

En aspekt att tänka på är att Polestar rekommenderar vardagsladdning till 90% medan VW väl rekommenderar 80% vardagsladdning? Så i vardagskörning så har nog PS2 ett klart övertag vad gäller räckvidd.
Bra och vettiga synpunkter. Dock skall sägas att både PS2 och ID4 är lite i bottenligan gällande rena elbilsegenskaper som laddeffekt och räckvidd/energiåtgång. Något man bör vara medveten om innan man skaffar en av de (sedan kan jag förstå att en del skiter i det, och kanske enbart pendlar korta sträckor och enbart laddar hemma på AC).

https://www.vibilagare.se/nyheter/30-mi ... -nast-sist

Bild
Ja, framförallt laddkurvan borde Polestar jobba på och det har jag förstått att det gör så förhoppningsvis kommer en OTA update som fixar det framöver.

ID4 har en fin laddkurva men skulle behöva lite bättre toppeffekt. Ska väl komma till hösten även till befintliga bilar?

Båda är bra elbilar men som martinot skriver vinner de inte högsta poäng vid laddstolpen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dasko
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jun 2020 07:30

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Dasko »

Äger en ID.4 och är helnöjd med den. Jag kom från en Passat tsi (150 hk) och ID.4 är bra mycket roligare att köra i min mening. Det jag vill ha sagt med det är att upplevd körglädje mycket beror på personliga erfarenheter och förväntningar. Sen värderar jag komfort betydligt högre än acceleration/körglädje och det är väl en relevant fråga i det val mellan PS2 och ID.4 som beskrivs.

Håller även med det som skrivits tidigare om Kina kontra Tyskland, inte helt oviktigt kan jag tycka.
Aida
Inlägg: 969
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Aida »

backe skrev:
NiklasTesla skrev:
taliz skrev:
Polestar är roligare att köra. ID4 är bekvämare och betydligt rymligare.
Dessutom får du nog bättre räckvidd med ID4, och mer pålitlig snabbladdning.
Jag hade nog valt ID4 framför en FWD PS2.
400hk AWD i PS2 är som sagt kul, men jag hade nog valt en Model 3 LR framför den..
Jepp samma här alla dagar i veckan pga Teslas SuC-Nätverk (alla andra elbilar går bort närmsta åren).

MVH

Vi har precis åkt runt i Sverige med vår id4, inte saknat Tesla Suc en endaste gång( laddar på OK 300kw en gång och MER resten på natten vid hotell.). Det är säkert jättebra men tror inte det är något man behöver hänga upp sitt bilval på om man inte kör väldigt mycket långa resor.

Backe: Kan du inte berätta lite om denna resa? Jag blev jätteintresserad. Berätta om förbrukning, sträckor och vilka hotell och hur laddningen gick! :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
Jag tror inte man ska välja ID4 före PS2 med räckvidd som skäl.

Polestar 2 Singel Motor har inte börjat levereras ännu men ser ut att dra mindre och komma längre än ID4 2wd. Åtminstone om man jämför de större batterierna. PS2 SM LR har ca 20 km längre wltp än ID4 2wd.

Om man jämför PS2 awd utan PP med ID4 awd skiljer det väl ca 10 km wltp till ID4:s fördel men PS2 har fått förlängd räckvidd via sw-uppdateringar under året som gått sedan wltp fastställdes och borde ha minst lika bra räckvidd som ID4 awd numera. /...
Känns rimligt.

Rätta mig om jag har fel – men är inte wltp ett 30 minuter långt test där genomsnittshastigheten är 45 km/h?...

Så i verklig bilkörning i 90 km/h eller högre så känns det ju som att PS2 borde ha ett klart övertag.

EDIT: Jag mindes fel ang. genomsnittshastigheten. Rätt genomsnittshastighet ska vara 46,5 km/h. (Inte så där jättestor skillnad...)

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av kallekula »

Är Skoda Enyaq mycket dyrare? Upplever den som avsevärt trevligare inuti än en ID4. Tycker inte alls om insidan på ID4. Den känns plastig och billig. Utsidan tycker jag dock är snygg!
Erxon
elbilist
Inlägg: 416
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Erxon »

Intressant tråd, skall själv förhoppningsvis göra denna resa med nytt fordon i höst när min Leaf skall lämnas tillbaka

Faktiskt så är just nu funderingen mest mellan en P2 och Enyaqen. Jämfört ID.4 och Skodan men för min del så är det Skodan av dessa som ligger bättre till
Visst är en M3 lite med i bilden, men det är en sedan med baklucka och inte optimalt för en vovve...

tråden följes
Aida
Inlägg: 969
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Aida »

SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Jag tror inte man ska välja ID4 före PS2 med räckvidd som skäl.

Polestar 2 Singel Motor har inte börjat levereras ännu men ser ut att dra mindre och komma längre än ID4 2wd. Åtminstone om man jämför de större batterierna. PS2 SM LR har ca 20 km längre wltp än ID4 2wd.

Om man jämför PS2 awd utan PP med ID4 awd skiljer det väl ca 10 km wltp till ID4:s fördel men PS2 har fått förlängd räckvidd via sw-uppdateringar under året som gått sedan wltp fastställdes och borde ha minst lika bra räckvidd som ID4 awd numera. /...
Känns rimligt.

Rätta mig om jag har fel – men är inte wltp ett 30 minuter långt test där genomsnittshastigheten är 45 km/h?...

Så i verklig bilkörning i 90 km/h eller högre så känns det ju som att PS2 borde ha ett klart övertag.
https://www.google.se/url?sa=i&url=http ... AdAAAAABAO

Rätt höga hastigheter ändå
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Aida skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Maw skrev:
Jag tror inte man ska välja ID4 före PS2 med räckvidd som skäl.

Polestar 2 Singel Motor har inte börjat levereras ännu men ser ut att dra mindre och komma längre än ID4 2wd. Åtminstone om man jämför de större batterierna. PS2 SM LR har ca 20 km längre wltp än ID4 2wd.

Om man jämför PS2 awd utan PP med ID4 awd skiljer det väl ca 10 km wltp till ID4:s fördel men PS2 har fått förlängd räckvidd via sw-uppdateringar under året som gått sedan wltp fastställdes och borde ha minst lika bra räckvidd som ID4 awd numera. /...
Känns rimligt.

Rätta mig om jag har fel – men är inte wltp ett 30 minuter långt test där genomsnittshastigheten är 45 km/h?...

Så i verklig bilkörning i 90 km/h eller högre så känns det ju som att PS2 borde ha ett klart övertag.
https://www.google.se/url?sa=i&url=http ... AdAAAAABAO

Rätt höga hastigheter ändå
Och?

Genomsnittshastigheten är fortfarande 46,5 km/h (!) Och den totala körsträckan är ca 2,3 mil (!) Ett rätt patetiskt dåligt test kan jag tycka...
...] The new standard has been designed to be more representative of the real and modern driving conditions. To pursue this goal, the WLTP is 10 minutes longer than the NEDC (30 instead of 20 minutes), its velocity profile is more dynamic, consisting in quicker accelerations followed by short brakes. Moreover, the average and the maximum velocities have been increased to 46,5 km/h and 131,3 km/h respectively. The distance covered is 23,25 km [...

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar