AC går på max hela tiden

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

AC går på max hela tiden

Inlägg av calippo »

Hej!

Jag är osäker på om jag förstår hur ACn funkar i min model 3.
Den är satt på Auto och 20 grader. När jag sätter mig i bilen och det är runt 20-25 grader ute så går ACn igång på MAX. Och fortsätter att köra max under hela resan. Det blir så galet kallt att jag måste stänga av den manuellt.
Jag har testat att inte stänga av den och den håller på i minst 20 minuter så jag tror verkligen att temperaturen inne i bilen blir lägre än 20 grader. Men den fortsätter ändå att köra på max.
Är det någon som har samma problem eller vet vad jag gör för fel?
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av Fluffy »

Min startar upp mycket men lugnar ned sig efter ett par min.
Har du provat att höja tempen om den beter sig på samma sätt? Eg 22/23 grader
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av calippo »

Om jag höjer till ex 26 grader så lugnar den ner sig. Men det finns inte ens chans att det är 26 grader i bilen när det händer.

Idag testade jag följande:

Kollade temperaturen i kupen i appen - 24 grader
Satte mig i bilen, AC på auto och 20 grader

Max AC sätts igång. Jag kör runt.
Temperaturen i appen sjunker till 23,22, 21, 20, 19, 18, 17
AC fortsätter att köra för fullt iskallt.
Jag förstår inte men det känns ju som att något är fel?
De knappar som är blå i vyn över fläktarna är Auto, A/C och att den blåser luft på hög, mellan och låg.

Nån som vet om jag gör något fel eller om det låter som att något är konstigt?
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av ovelundkvist »

Det låter som att något är konstigt. Min 3:a betedde sig aldrig sådär, trots två varma somrar och utlandsresor. Den sänkte tempen till den nivå jag ställt in, precis som man förväntar sig.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av Fluffy »

Det där är inte normalt. Gör ett serviceärende.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av dfa »

Nu är mitt problem inte exakt samma som TS men:
Jag upplevde problmen med att ACn inte kylde på vår nya M3P, efter ett tag slog det mig att passargerarsidans utblås är avstängt och stängs av när bilen inte används/låses. Eftersom inte heller bakre utblåsen är aktiverade utan endast det på förarsidan så får AC jobba ganska hårt för att kyla om man inte slår på ("öppnar") passargerarsidans utblås via menyerna.
Trodde detta var något mjukvarufel och pratade med Service Center som gjorde mig uppmärksam på att det var korrekt och att passargerarsidas utblås skulle vara stängt om det inte sitter något i sätet för att spara ström och rikta luftflödet mot föraren. Inget fel alltså men känns som AC får jobba rätt hårt pga av detta om det är varmt ute.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
Nu är mitt problem inte exakt samma som TS men:
Jag upplevde problmen med att ACn inte kylde på vår nya M3P, efter ett tag slog det mig att passargerarsidans utblås är avstängt och stängs av när bilen inte används/låses. Eftersom inte heller bakre utblåsen är aktiverade utan endast det på förarsidan så får AC jobba ganska hårt för att kyla om man inte slår på ("öppnar") passargerarsidans utblås via menyerna.
Trodde detta var något mjukvarufel och pratade med Service Center som gjorde mig uppmärksam på att det var korrekt och att passargerarsidas utblås skulle vara stängt om det inte sitter något i sätet för att spara ström och rikta luftflödet mot föraren. Inget fel alltså men känns som AC får jobba rätt hårt pga av detta om det är varmt ute.
Så är det i min ID4 också. Passagerarsidan stängs av om ingen sitter där.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av calippo »

Tack för svar!
Jag har skapat ett serviceärende.
Märkte också att remote start av ac via appen inte funkar. Får ett felmeddelande "Climate keeper unavailable due to system fault". Skulle gissa att de hänger ihop.

Fick ett estimat på serviceärendet på 1700 kr. Jag hade trott att det skulle täckas av garantin då bilen är ca 1,5 år gammal. Någon som vet hur det där funkar?
Om jag godkänner estimatet, blir jag då automatiskt debiterad eller är det utifall att det skulle visa sig att det är jag som gjort fel och de måste kolla det i "onödan"?

Tack!
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av kikat »

calippo skrev:
Tack för svar!
Jag har skapat ett serviceärende.
Märkte också att remote start av ac via appen inte funkar. Får ett felmeddelande "Climate keeper unavailable due to system fault". Skulle gissa att de hänger ihop.

Fick ett estimat på serviceärendet på 1700 kr. Jag hade trott att det skulle täckas av garantin då bilen är ca 1,5 år gammal. Någon som vet hur det där funkar?
Om jag godkänner estimatet, blir jag då automatiskt debiterad eller är det utifall att det skulle visa sig att det är jag som gjort fel och de måste kolla det i "onödan"?

Tack!
De skickar alltid ut en uppskattad kostnad. Du kan låta bli att godkänna den om du vill. De gör aldrig någon automatisk debitering. Kommer gå på garantin på en så pass ny bil.
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 10 nov 2019 17:17

Re: AC går på max hela tiden

Inlägg av calippo »

Ah då fattar jag. Tack för svar!
Skriv svar