Ja, matrix-lysen kommer jag möjligen också sakna från min e-tron. För de är helt grymma. Men det är å andra sidan inget större problem så länge strålkastarna är bra i sig. Vår e-Golf har inga matrix-lysen och jag tänker aldrig på det när jag kör den i mörker. För min del är det viktigare att det bra helljus så att man ser alla djur i dikeskanten och så. Skulle det visa sig att helljuset är kasst så får man väl investera i en LED-ramp.
Det fina med Matrix är att du har helljus mot vägrenen trots möten med andra bilar eller om man har en bil framför sig.
Ja, så är det absolut. Matrix är supernajs. Men det är ju trots allt så att jag inte är tvungen längre att köra i mörker. Jag har rätt så kasst mörkerseende, det är därför jag vill ha bra helljus, men samtidigt undviker jag att köra bil när det är mörkt. Och eftersom jag inte längre pendlar till jobbet så har tillfällena som kräver att jag använder bilen i mörker minskat dramatiskt. Jag tror att jag har kört i mörker - och använt helljuset på Audin - inte mer än ett par gånger under hela vintern. Mitt körmönster har förändrats totalt under de senaste åren, och jag har helt enkelt inte längre samma krav som jag hade tidigare när jag körde till jobbet 10 mil om dagen, körde till kunder hit och dit, åkte ner till Tyskland osv.
Jag skulle fortfarande välja till matrix-LED, om tillvalet hade funnits. Självklart. Men jag kan leva med att det inte finns om bilen för övrigt passar mina behov. Som jag skrev tidigare, för halva priset jämfört med min nuvarande bil så kan jag faktiskt acceptera att den är sämre i några punkter. Allt annat hade ju varit konstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hade också gärna sett Matrix-ljus som alternativ till alla bilar, men osäker på om jag köpt till det. Beror på vad det kostar.
Kör ändå ganska sällan i helt mörker, även om det förekommer. För 10 papp så hade jag absolut övervägt det, men troligen inte om det kostar 30 papp eller mer.
Hade också gärna sett Matrix-ljus som alternativ till alla bilar, men osäker på om jag köpt till det. Beror på vad det kostar.
Kör ändå ganska sällan i helt mörker, även om det förekommer. För 10 papp så hade jag absolut övervägt det, men troligen inte om det kostar 30 papp eller mer.
Ja, nej, det måste ju vara rimligt prissatt. Som sagt, så länge det lyser ordentligt för övrigt så är jag nöjd. På e-Golfen var jag snål och valde bort matrix. Och det har jag faktiskt inte ångrat. I ärlighetens namn så behöver vi helljuset främst på skogsvägarna häromkring. Och där är det ju så lite trafik, eller snarare inga andra bilar alls att matrix-ljuset inte ger så stort mervärde egentligen.
Och skulle Ioniq 5 visa sig ha dåligt helljus så får man väl piffa upp det lite. Det finns ju extraljus.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vi kör Hyundai Ioniq 5: "Överträffar alla mina förväntningar".
Förnuft & Känsla kör Hyundai Ioniq 5
Alrik och Peder är och provkör Hyundais nya elbil. Vi fick tag i Alrik som är imponerad av sydkoreanernas senaste skapelse.
Hej Alrik! Var är ni och vad gör ni?
Vi är i Valencia och kör Hyundai Ioniq 5, värstingen med 305 hästar och fyrhjulsdrift.
Hur är den att köra då?
Trevlig! Lättkört och smidig, som alla elbilar egentligen. Välbyggd känsla och väldigt komfortabel. Känns lite rappare i drivlinan än VAG-koncernens elbilar.
Helheltkänslan?
Den är mysigare än jag trodde, väldigt trevlig i interiören, och kvaliteten känns hög. Man blir betagen. Den överträffade mina förväntningar! Jag gillar designen också, den sticker ut och tar för sig.
Nåt som överraskat negativt?
Den har inte OTA-uppdateringar (uppdateringar över nätet, reds. anm.) för sådant som påverkar bilens prestanda, som annars exempelvis Tesla har. Men infotainmentsystem och liknande kan uppdateras trådlöst.
När kan vi läsa och se mer av Hyundai Ioniq 5?
En fullständig provkörning kommer givetvis i tidningen och här på sajten. Och naturligtvis ett avsnitt av Förnuft & Känsla på vår Youtubekanal!
Hej
Är helt ny på forumet. Har beställt min första elbil: Ioniq 5 1st Edition AWD vit. Jag ser verkligen fram emot den (dock oklart när den nu kommer…).
Bilen verkar riktigt grym! Alla verkar höja den till skyarna! Sen lovar jag att Teknikens Värld som vanligt kommer att hitta småsaker att hacka ner på så att VW-gruppens bilar ändå vinner i slutändan som alltid
Det är ett par saker som jag anser att Hyundai gjort stora obegripliga missar på:
- Bakrutevindtorkare saknas. Testerna fr Tyskland visar ju att inte ens i 130 blir rutan fri fr vatten. Tänk då smuts när bilen stått parkerad el man kör på grusväg el regn i låga farter. Det verkar finnas plats i ovankant under spoilern för en torkare. Nåja sedanmodeller såsom Tesla Model 3 saknar ju också torkare bak får jag trösta mig med…
- Invändiga lutningen på bagageutrymmet: bilen hade sett ännu bättre ut med lite högre rak bakstam samt mkt rymligare i bagaget - nu verkar 20 cm på längden gå åt om man ska packa ngt som är 30 cm högt (vilket det mesta är). Skoda Eniaq har cw 0,26 med en tydlig kombibakdel medan Ioniq 5 har 0,28 (vilket även VW ID4 har med rak bakdel). Mkt synd… Jag hoppas verkligen att vår Britax Go Big får plats på längden (med ngt framskjutna baksäten) vilket var ett löfte från mig till frugan… (den gick in på VW ID4 vid provkörning).
- Bakdörrarnas längd. Dessa är mer än 1 dm för långa utan någon funktion (är plåt på insidan om dem i bakkant) mer än Lancia Delta designen. Det kommer antagligen vara svårt att få in ungarna i bakåtvända barnstolarna i parkeringsluckor med de långa dörrarna - bilen är ju rätt bred också (189 cm). Designers är så duktiga idag att de hade kunnat utforma bakdelen annorlunda på de här punkterna med bibehållen design och lågt luftmotstånd.
- USB-uttagen är av den gamla typen.
- Ej trådlös Apple Carplay (lönt då att ha laddplatta för mobilen).
Sen kommer jag personligen även att sakna matrix strålkastare, fotviftning för bagageutrymmets öppnande, knapp för att stänga bagageluckan OCH låsa bilen på bagageluckan, massage i stolarna samt mindre nyckel (Volvos vattentäta lilla sticka).
Med de orden så har jag fått klaga av mig. Vad säger ni andra- håller ni med el överdriver jag el har fått utrustningen/design om bakfoten??
Ang USB så var det väl lovat att produktionsbilarna skulle få USB-C, att detta endast var förproduktion som är ute för test. Har för mig att det var samma för Kia EV6.
Hej
Är helt ny på forumet. Har beställt min första elbil: Ioniq 5 1st Edition AWD vit. Jag ser verkligen fram emot den (dock oklart när den nu kommer…).
Bilen verkar riktigt grym! Alla verkar höja den till skyarna! Sen lovar jag att Teknikens Värld som vanligt kommer att hitta småsaker att hacka ner på så att VW-gruppens bilar ändå vinner i slutändan som alltid
Det är ett par saker som jag anser att Hyundai gjort stora obegripliga missar på:
- Bakrutevindtorkare saknas. Testerna fr Tyskland visar ju att inte ens i 130 blir rutan fri fr vatten. Tänk då smuts när bilen stått parkerad el man kör på grusväg el regn i låga farter. Det verkar finnas plats i ovankant under spoilern för en torkare. Nåja sedanmodeller såsom Tesla Model 3 saknar ju också torkare bak får jag trösta mig med…
- Invändiga lutningen på bagageutrymmet: bilen hade sett ännu bättre ut med lite högre rak bakstam samt mkt rymligare i bagaget - nu verkar 20 cm på längden gå åt om man ska packa ngt som är 30 cm högt (vilket det mesta är). Skoda Eniaq har cw 0,26 med en tydlig kombibakdel medan Ioniq 5 har 0,28 (vilket även VW ID4 har med rak bakdel). Mkt synd… Jag hoppas verkligen att vår Britax Go Big får plats på längden (med ngt framskjutna baksäten) vilket var ett löfte från mig till frugan… (den gick in på VW ID4 vid provkörning).
- Bakdörrarnas längd. Dessa är mer än 1 dm för långa utan någon funktion (är plåt på insidan om dem i bakkant) mer än Lancia Delta designen. Det kommer antagligen vara svårt att få in ungarna i bakåtvända barnstolarna i parkeringsluckor med de långa dörrarna - bilen är ju rätt bred också (189 cm). Designers är så duktiga idag att de hade kunnat utforma bakdelen annorlunda på de här punkterna med bibehållen design och lågt luftmotstånd.
Sen kommer jag personligen även att sakna matrix strålkastare, fotviftning för bagageutrymmets öppnande, knapp för att stänga bagageluckan OCH låsa bilen på bagageluckan, massage i stolarna samt mindre nyckel (Volvos vattentäta lilla sticka).
Med de orden så har jag fått klaga av mig. Vad säger ni andra- håller ni med el överdriver jag el har fått utrustningen/design om bakfoten??
Ang USB så var det väl lovat att produktionsbilarna skulle få USB-C, att detta endast var förproduktion som är ute för test. Har för mig att det var samma för Kia EV6.
Hej
Saknar ibland bakrutetorkare även på vår M3, så håller med dig där att det borde finnas. Speciellt hade jag gillar om det gick att kombinera bakrutetorkaren med att även torka av backkameran samtidigt (har sett en sådan smart lösning på en annan bil).
Normalt så fungerar dock backkameran så bra, så att oftast så saknar jag inte den bakrutetorkaren så mycket. Hade verkligen velat ha det om jag fick välja, men ingen katastrof utan på något sätt.
Gillar också kombi där man har så fyrkantigt utrymme som möjligt (älskade våra gamla V70 och V70N på det sättet), men detta är nog en medveten kompromiss från Hyundai för att få ner luftmotståndet och energikonsumtionen. Så är troligen inte bara en desginsak (då hade jag irriterat mig mer på det), utan högst troligen en vettig orsak och kompromiss.
Grattis till nya elbilen - tror den kan bli grymt bra i sin klass!
Tack så mycket Martinot! Jag är rädd för att den sneda linjen enbart är design eftersom såväl Model Y som Skoda Eniaq får till bättre luftmotstånd med högre och rakare bakdelar (bortse från bakrutan). Hyundai ville av ngn anledning få deras SUV i XC60-klassen att se ut som en Golfklassare (första Hyundai Pony eller Lancia Delta Integrale). Men efter att ha sett Photoshopbilden i denna tråd på kombi-baken så blev jag genast mer positivt inställd till designernas val.
Men detta bagagets utformning får ju debatten om Volvo V90 kraftiga lutning på bakrutan för några år sedan att bli skrattretande (på den är ju åtminstone bakstammen under rutan vertikal - på Ioniq 5 har ju luckan samma lutning som rutan hela vägen ner till golvet…
Jag tvivlar på att det stämmer. Det är ganska många tyska videor med kundbilar där de bara har USB-A.
Har det levererats annat än P45 i Europa än?
Nästa ut är 1st edition till hösten.
Sen kommer ”normala” Ioniq 5 någon gång lagom till mittsommar, och den ryktas har USB C och sladdlös Apple carplay.
Jag tvivlar på att det stämmer. Det är ganska många tyska videor med kundbilar där de bara har USB-A.
Sen kommer ”normala” Ioniq 5 någon gång lagom till mittsommar, och den ryktas har USB C och sladdlös Apple carplay.
Vadå så att 1 edition får inte det men de vanliga därefter får det menar du!?!
Vi kör Hyundai Ioniq 5: "Överträffar alla mina förväntningar".
Förnuft & Känsla kör Hyundai Ioniq 5
Alrik och Peder är och provkör Hyundais nya elbil. Vi fick tag i Alrik som är imponerad av sydkoreanernas senaste skapelse.
Hej Alrik! Var är ni och vad gör ni?
Vi är i Valencia och kör Hyundai Ioniq 5, värstingen med 305 hästar och fyrhjulsdrift.
Hur är den att köra då?
Trevlig! Lättkört och smidig, som alla elbilar egentligen. Välbyggd känsla och väldigt komfortabel. Känns lite rappare i drivlinan än VAG-koncernens elbilar.
Helheltkänslan?
Den är mysigare än jag trodde, väldigt trevlig i interiören, och kvaliteten känns hög. Man blir betagen. Den överträffade mina förväntningar! Jag gillar designen också, den sticker ut och tar för sig.
Nåt som överraskat negativt?
Den har inte OTA-uppdateringar (uppdateringar över nätet, reds. anm.) för sådant som påverkar bilens prestanda, som annars exempelvis Tesla har. Men infotainmentsystem och liknande kan uppdateras trådlöst.
När kan vi läsa och se mer av Hyundai Ioniq 5?
En fullständig provkörning kommer givetvis i tidningen och här på sajten. Och naturligtvis ett avsnitt av Förnuft & Känsla på vår Youtubekanal!
Grymt! Alrik är riktigt klok och ligger rätt i tiden. Jag håller alltid med honom. Peder är en fjant men jag tror att han spelar rätt mycket. Har mkt konstiga påhitt och verkar ha rätt dålig självkänsla och självförtroende- Men han är riktigt rolig att läsa och titta på som underhållning. Bådar gott att Alrik gillar bilen!
Det är det jag har hört, men jag kan ha läst det på ett mongolisk strupsångarforum, så ta det med en nypa salt.
Det är det jag har hört, men jag kan ha läst det på ett mongolisk strupsångarforum, så ta det med en nypa salt.
Fy fan vad lack jag kommer att bli om det du säger är sant! Först försening, sen ingen rabatt och nu detta… Blir bara värre och värre
Ja, det är helt otroligt vad det skrivs lovord om den överallt. Iq5 verkar nästan vara en bil utan nackdelar, om man får tro på allt som skrivs.
Jag hoppas verkligen att det inte blir nån gigantisk antiklimax när man själv äntligen får tillfälle att klämma på den i verkligheten. Det måste ju finnas nåt som inte är bra. Då gäller det att det inte är nånting som stör mig.
Och den har verkligen en hel del att bevisa. I min omgivning är jag den enda som är övertygad om att det är en bra bil. Alla andra tror mer eller mindre att det är koreanskt skräp som kommer falla i småbitar innan man har hunnit köra hem den. Framförallt svärföräldrarna anser att jag har tappat förståndet. De kommer aldrig åka med i den. Det är redan nu på håret att de sätter sig ens i e-Golfen, som såklart är skräp jämfört med deras "premium" Audi A1 från 2017 utan några som helst finesser. .
Hehe, ja just det. Såvida det inte innebär att jag tvingas åka med i deras bil istället, när vi ska åka nånstans tillsammans.
De kommer glömma din dragkrok med din tur.
Ja alltså allvarligt talat så är det hela lite märkligt. Jag har ju inte ens ett riktigt köpeavtal eller liknande. När jag sa att jag vill ha en dragkrok, utan den blir det inget köp, så sa säljaren bara "det tar vi sen". Jag har inte hört ett pipljud sedan dagen jag beställde bilen. Det enda vi kom överens om var att jag ska sälja min e-tron själv, för den vill de inte ta i inbyte. Samtidigt är jag lite rädd att sälja den innan jag vet att jag ens får en Ioniq, och i så fall när. Det är kanske bara en petitess, men jag tycker att det är rätt dåligt skött allting. Noll kommunikation. Och nu är säljaren tydligen på semester. Ingen vet nånting.
Så ja, du kan ha rätt. Men min tur så...
Hehe, ja just det. Såvida det inte innebär att jag tvingas åka med i deras bil istället, när vi ska åka nånstans tillsammans.
Ja alltså allvarligt talat så är det hela lite märkligt. Jag har ju inte ens ett riktigt köpeavtal eller liknande. När jag sa att jag vill ha en dragkrok, utan den blir det inget köp, så sa säljaren bara "det tar vi sen". Jag har inte hört ett pipljud sedan dagen jag beställde bilen. Det enda vi kom överens om var att jag ska sälja min e-tron själv, för den vill de inte ta i inbyte. Samtidigt är jag lite rädd att sälja den innan jag vet att jag ens får en Ioniq, och i så fall när. Det är kanske bara en petitess, men jag tycker att det är rätt dåligt skött allting. Noll kommunikation. Och nu är säljaren tydligen på semester. Ingen vet nånting.
Lite konstigt. Var och servade min kona för några veckor sen. Månnga många mil söderut från dig sett
Då visade säljaren mig kontrakten på dom sex bilar dom fått sig tilldelade och sålt ganska omgående
Beställde en direkt det öppnade, inte hört ett ord alla från någon säljare.
Efter att ha sett ett 20-tal videor på Youtube (inkl alla postade här) så har jag dragit 2 slutsatser men också väckt 2 farhågor:
Slutsatser:
1) det verkar vara en förbaskat bra bil!
2) Biljournalister verkar inte kunna särskilt mycket- bara en massa gubbar som tar en tur med en bil och sedan sitter och killgissar saker. De missar uppenbara saker och kan inget om bilen. De säger fel och mäter fel. Kan man inte ens begära att de läser snabbt igenom pressreleasen el (helst) manualen vid provkörning så de inte kommer med false information (fake news)…
Farhågor:
1) Förarsätet är för litet med ej tillräckligt stöd för benen och ratten kan inte dras ut tillräckligt. Jag är 185 och många av provkörarna har klagat på detta - i synnerhet tyskarna. Jag hade hellre tagit utdragbart lårstöd än vadstödet i viloläget…
2) Förbrukningen i höga farter verkar vara för hög. 2,3 i 120 på slät spanska asfalt med 30 C är lite för mycket… Jag vill ju komma mellan Malmö och Jönköping iaf…
Beställde en direkt det öppnade, inte hört ett ord alla från någon säljare.
Bra att veta. Måste vara en central kommunikationsmiss.
Har ringt och pratat med en säljare och även mailat mitt beställningskvitto till säljaren men inte hört något alls sen dess. Tänker inte jaga säljare för att få köpa något av hen.