Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?
Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?
Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?
Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
Hmmm, jag har min i handskfacket..... Inser att det kanske inte är den bästa placeringen i en 3a .
Mer än 1 av tusen Model S 2021 brinner upp inom en månad. Får hoppas den trenden vänder.
”Notably, Tesla managed to deliver 1,890 new Model S vehicles during the quarter. These are units of the updated version of the electric sedan revealed in January.”
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Mer än 1 av tusen Model S 2021 brinner upp inom en månad. Får hoppas den trenden vänder.
”Notably, Tesla managed to deliver 1,890 new Model S vehicles during the quarter. These are units of the updated version of the electric sedan revealed in January.”
Det är väl bara en bil som tagit eld? Vet vi något om orsaken? Statistiska underlaget är inte särskilt bra när det endast rör sig om en bil av 1 890. Att säga tex "Mer än 2 av tvåtusen" blir ju galet när endast en brunnit som vi inte vet orsaken till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man kanske ändå ska vara lite försiktig med att döma för tidigt. Det har inte kommit någon vettig information om vad som har hänt. 3/Y har bara haft någon enstaka batteribrand på 1 miljon levererade bilar. Packet på 3/Y är fyllt med den där blåa massan som gör det nästan omöjligt att det ska börja brinna och Tesla har antagligen använt samma på nya S/X.
Att det låg celler spridda under bilen tyder på att den har kört på något som har helt trasat sönder packet undertill. Det är den mest troliga orsaken till en så kraftfull brand.
Att det låg celler spridda under bilen tyder på att den har kört på något som har helt trasat sönder packet undertill. Det är den mest troliga orsaken till en så kraftfull brand.
Just detta är ju anledningen till att de installerade ett titanium-skydd undertill för rätt många år sen nu. Var ju en del bränder i början pga att folk kört på saker.
Men det skyddar ju inte mot allt. En Plaid kan man nog relativt lätt få att flyga och sen landa på ngt som punkterar packet...
Och som alltid så har ni väl med er er nödhammare? Finns ju inga garantier att dörrarna ens går att öppna efter en krock t.ex. och då gäller det att kunna slå sönder glaset och komma ut den vägen istället.
Ingen dum idé. Det kanske man borde ha till alla bilar (oavsett elbil eller inte)?
Var köper man det isf., och var i bilen bör man placera de smidigast så att det inte är i vägen till vardags, men ändå hyfsat åtkomliga när det är bråttom?
Model S Plaid har exakt samma manuella dörrhandtag som Model 3. Ovan bild är från Plaid manualen.
Det mesta info om olyckan kommer än så långe från kundens advokater.
Att föraren först tryckte på vanliga öppna knappen och sedan när det inte funkade behövde använda manuella handtaget heter på advokatspråk "our client was briefly trapped inside the wehicle". Tidningarna skippade sedan "briefly".
Föraren märkte att det kom rök från bak i bilen så han stannade. Dörrknapparna funkade inte så han öppnade dörren manuellt ("forcefully" på advokatspråk), steg ut och såg sedan hur lågorna började komma.
Model S Plaid har exakt samma manuella dörrhandtag som Model 3. Ovan bild är från Plaid manualen.
Det mesta info om olyckan kommer än så långe från kundens advokater.
Att föraren först tryckte på vanliga öppna knappen och sedan när det inte funkade behövde använda manuella handtaget heter på advokatspråk "our client was briefly trapped inside the wehicle". Tidningarna skippade sedan "briefly".
Föraren märkte att det kom rök från bak i bilen så han stannade. Dörrknapparna funkade inte så han öppnade dörren manuellt ("forcefully" på advokatspråk), steg ut och såg sedan hur lågorna började komma.
Skulle vilja se detta även bak.
Bra att du förtydliga det en reporter missar. Skandalöst.....
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Bilagan Screenshot_20210703-122033_Google PDF Viewer.jpg finns inte längre
Model S Plaid har exakt samma manuella dörrhandtag som Model 3. Ovan bild är från Plaid manualen.
Det mesta info om olyckan kommer än så långe från kundens advokater.
Att föraren först tryckte på vanliga öppna knappen och sedan när det inte funkade behövde använda manuella handtaget heter på advokatspråk "our client was briefly trapped inside the wehicle". Tidningarna skippade sedan "briefly".
Föraren märkte att det kom rök från bak i bilen så han stannade. Dörrknapparna funkade inte så han öppnade dörren manuellt ("forcefully" på advokatspråk), steg ut och såg sedan hur lågorna började komma.
Skulle vilja se detta även bak.
Bra att du förtydliga det en reporter missar. Skandalöst.....