M3P snitt wh/km?
Moderator: Redaktion
M3P snitt wh/km?
Hejsan!
Ni med model 3 performance, vad har ni för snitt wh/km.
Jag personligen har 183wh/km på 100 mil och tycker det känns lite högt? Men vill bara stämma av med er andra. Jag har kanske kört 60% sub 70km/h å 40% över 70km/h
Ni med model 3 performance, vad har ni för snitt wh/km.
Jag personligen har 183wh/km på 100 mil och tycker det känns lite högt? Men vill bara stämma av med er andra. Jag har kanske kört 60% sub 70km/h å 40% över 70km/h
Re: M3P snitt wh/km?
När jag hade original 20" på min så hade jag 240wh i snitt.
Med 18" så sjönk det till 200.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Körde du mycket motorväg då?taliz skrev:När jag hade original 20" på min så hade jag 240wh i snitt.
Nog 50/50 ungefär.NSL3 skrev:Körde du mycket motorväg då?taliz skrev:När jag hade original 20" på min så hade jag 240wh i snitt.
Har över 200 i snitt över 1800mil. I 150km/h drar den ganska exakt 245. Gissar att det är de många korta körningarna som pressar upp mitt snitt.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Sen är frågan om det är en P med VP eller inte. På LR och LR med VP skiljer sig förbrukningen med cirka 12-15% på samma körsträcka.
Min har VP. Menar du att VP drar ner förbrukningen?NEO skrev:Sen är frågan om det är en P med VP eller inte. På LR och LR med VP skiljer sig förbrukningen med cirka 12-15% på samma körsträcka.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vid korta körningar på vintern möjligen.NEO skrev:Sen är frågan om det är en P med VP eller inte. På LR och LR med VP skiljer sig förbrukningen med cirka 12-15% på samma körsträcka.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Rätta mlg gärna om jag har fel men är de inte så att låga hastigheter = lägre wh/km? Egentligen raka motsatsen till bränslemotorer som har högre förbrukning vid låga hastigheter?mikebike skrev:Vid korta körningar på vintern möjligen.NEO skrev:Sen är frågan om det är en P med VP eller inte. På LR och LR med VP skiljer sig förbrukningen med cirka 12-15% på samma körsträcka.
Min känsla är att ja har lägre förbrukning vid korta låga hastigheter men kanske är ute å cyklar
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vid varje kallstart på vintern måste hela kupén värmas upp och då går det några kWh.NSL3 skrev:Rätta mlg gärna om jag har fel men är de inte så att låga hastigheter = lägre wh/km? Egentligen raka motsatsen till bränslemotorer som har högre förbrukning vid låga hastigheter?mikebike skrev:Vid korta körningar på vintern möjligen.NEO skrev:Sen är frågan om det är en P med VP eller inte. På LR och LR med VP skiljer sig förbrukningen med cirka 12-15% på samma körsträcka.
Min känsla är att ja har lägre förbrukning vid korta låga hastigheter men kanske är ute å cyklar
Är det 20 grader varmt ute används inte värmepumpen alls.
Volvo PV 544 Special 1963
Intressant. Min SR+ har en tydlig puckel mellan 50 och 70 km/h: Dock visar TeslaFi lite skum data här. Nog för att jag oftast kör lagligt, men jag kör rätt många mil på 120-sträckor som inte alls syns här. (Och hastighetsmätaren visar <1 km/h fel jämfört med GPS.)Remuz skrev:40km/h är optimalt för min bil
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
40km/h ser ut att vara optimalt även för min M3P -21 (byggd början av Feb.). Har bara hunnit köra 150 mil.
Tydlig puckel vid 40. Även 60-65 har en tydlig. Men kan också ha mkt att göra med körstilen på vägar runt 70-80km/h vilket det blir mkt i Storsthlm med autopilot och effektiv körning.
Min Wh/km ser låg ut, har inte gjort några övriga konfigurationer i Teslafi. Förutsätter att denna enbart beaktar själva körningen och inte annat som driver upp siffran. Någon som vet hur man kan få det att stämma bättre? Räckvidd enligt bilen brukar vara runt 500km.
Tydlig puckel vid 40. Även 60-65 har en tydlig. Men kan också ha mkt att göra med körstilen på vägar runt 70-80km/h vilket det blir mkt i Storsthlm med autopilot och effektiv körning.
Min Wh/km ser låg ut, har inte gjort några övriga konfigurationer i Teslafi. Förutsätter att denna enbart beaktar själva körningen och inte annat som driver upp siffran. Någon som vet hur man kan få det att stämma bättre? Räckvidd enligt bilen brukar vara runt 500km.
Model S Plaid 2023 Black/Black
TeslaFi.comNSL3 skrev:Men vad är detta för en cool app?Remuz skrev:40km/h är optimalt för min bil
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Sedan hw3 byte maj.
Första 3200 milen, 184Wh
2019 Performance 20" och på vintern 20" också
Första 3200 milen, 184Wh
2019 Performance 20" och på vintern 20" också
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
217Wh/km första 16000km april-juni. Endast motorväg snitt 130km/h.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
184 Wh/km sen ny.
’21 M3P med orig 20” Überturbine på sommaren.
19” 235/35 på vintern.
’21 M3P med orig 20” Überturbine på sommaren.
19” 235/35 på vintern.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
En förbränningsmotorbil / ICE har lägre förbrukning vid låga hastigheter. Helt säkert. Lägst förbrukning brukar nås på lägsta körbara varvtal på högsta växeln så kanske 50-60 km/h normalt. Ju högra fart från det, desto högre förbrukning.NSL3 skrev:Rätta mlg gärna om jag har fel men är de inte så att låga hastigheter = lägre wh/km? Egentligen raka motsatsen till bränslemotorer som har högre förbrukning vid låga hastigheter?
Du tänker på snitthastighet, där stadskörning ger högre förbrukning? Beror ju på många accelerationer och inbromsningar samt ev. tomgångskörning osv.
Elbilen lider inte speciellt mycket av acceleration/inbromsning då regenereringen ger tillbaka huvuddelen.
Den angivna farten i Teslafi är väl genomsnittshastighet så att den ligger högt just där är nog när andelen stadstrafik går upp ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
30km/h I 25 grader
Min total
20" sommar
18" vinter
Min total
20" sommar
18" vinter
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Är ju alltid lite roligare att se statistiken när den inte är helt korrekt (dvs, nyuthämtad bil och bara fin-körd i semester-mode)
Tesla M3 LR..
Jag räknar med 72kWh tillgängligt, vilket ger mig 36mil riktig räckvidd 100-0%, dock drar annat runt 8% på en sån tur empiriskt räknat, då jag brukar kunna kräma ur 66kWh mätbart bara så 33mil är min riktiga räckvidd i blandad körning och blandat väder. Skulle klara mig med mindre, men skulle vilja ha mer... tror nya 82kWh skulle vara trevligt, men ännu bättre med en model 3 Plaid plus, med 150kWh och 0-100 på säg 2.5s
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Remuz skrev:men ännu bättre med en model 3 Plaid plus, med 150kWh och 0-100 på säg 2.5s

Mer värt än model S Plaid eller hur???!taliz skrev:Remuz skrev:men ännu bättre med en model 3 Plaid plus, med 150kWh och 0-100 på säg 2.5s
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Ja jag föredrar mindre bilar.