Renault Zoe läggs ner

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7997
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Renault Zoe läggs ner

Inlägg av TiborBlomhall »

När de ÄNTLIGEN hade fått till snabbladdning, tyst kupé och bekväm åktur (testa nya Zoe, ljusår bättre än de gamla) så ska de lägga ner den :cry:
Renault Zoe läggs ner
2024 innebär farväl för den kända elbilen.
https://www.vibilagare.se/nyheter/renault-zoe-laggs-ner
SwedishAdvocate
Inlägg: 7505
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...

Och ur krocksäkerhetssynpunkt vill man kanske ha en bil som är en storlek större...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Aida »

Då är det bara förarens körställning kvar då att förbättra :x :lol: :lol:

Men 2024 är ju en bra bit fram i tiden…
Jerka
Inlägg: 976
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Jerka »

Tycker det är en kanonbil. Enda som fattas är att den skulle vara runt 100 000 kr billigare. För nästan 400 000 före premie kommer den lite för nära ID4 och andra större eller modernare elbilar. Men om tre år är den säkert (förhoppningsvis!) ifrånsprungen på flera punkter. En icke-nyhet tycker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 7505
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.
Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Finns i princip nästan hur många som helst. Alla ägs av Malmö stad, och på nästan alla står det en bil med förbränningsmotor. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på ~åtta timmar över natten. Det finns inte en enda sådan parkeringsplats i hela Malmö (...eller Sthlm och Gbg heller för den delen.) Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...

RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någonstans att ladda på den här arbetsplatsen. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...

Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Bjelke »

Visst finns det många som inte kan ladda hemma eller på jobbet men det gör ju
inte Zoe till en annorlunda elbil jämfört med andra liknande elbilar, och det finns sjukt många som
faktiskt kan ladda hemma eller på jobbet :)
Även i städer...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Alla ägs av Malmö stad. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på åtta timmar över natten. Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...

RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någon stans att ladda. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...

Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
Finns väl fullt med stolpar på olika ställen centralt i Malmö från standardleverantörerna (EON, MER, Incharge osv)? Ser ju mer eller mindre ut som det gör i andra större städer. Chargefinder säger dessutom att de verkar vara rätt obelagda just nu så om de inte är ICE:ade så finns det ju plats. Sen kanske inte du bor precis vid en laddstolpe men det förändrar ju inte något för alla som faktiskt gör det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7505
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
Visst finns det många som inte kan ladda hemma eller på jobbet men det gör ju
inte Zoe till en annorlunda elbil jämfört med andra liknande elbilar, och det finns sjukt många som
faktiskt kan ladda hemma eller på jobbet :)
Även i städer...
Var laddar de som bor i flerbostadshus en elbil över natten ifall den inte har en personlig laddplats via sin BRF eller på något annat sätt lyckats skaffa en personlig laddplats i någon annan BRF (Undrar hur många i Sthlm, Gbg eller Malmö som har en personlig laddplats i en BRF som de inte bor i...)?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.
Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Finns i princip nästan hur många som helst. Alla ägs av Malmö stad, och på nästan alla står det en bil med förbränningsmotor. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på ~åtta timmar över natten. Det finns inte en enda sådan parkeringsplats i hela Malmö (...eller Sthlm och Gbg heller för den delen.) Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...

RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någonstans att ladda på den här arbetsplatsen. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...

Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? Du menar då att alla elbilar ska läggas ner? Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? Det tror jag är fel, majoriteten av elbilar, små eller stora laddas nog hemma. Men jag håller med om att det är en fördel om man har egen parkering med laddmöjlighet. Fast det är ju som sagt oberoende om det är en Zoe eller Tesla eller annan elbil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate
Inlägg: 7505
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
Finns väl fullt med stolpar på olika ställen centralt i Malmö från standardleverantörerna (EON, MER, Incharge osv)? Ser ju mer eller mindre ut som det gör i andra större städer. Chargefinder säger dessutom att de verkar vara rätt obelagda just nu så om de inte är ICE:ade så finns det ju plats. Sen kanske inte du bor precis vid en laddstolpe men det förändrar ju inte något för alla som faktiskt gör det.
Bor du centralt i en större stad och har en elbil som din enda bil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Bor du centralt i en större stad och har en elbil som din enda bil?
Japp, bor i Vasastan i Stockholm. Aldrig haft laddstolpe på någon av garageplatserna jag hyrt heller utan ställer mig på publik stolpe på gatan om jag behöver ladda alternativt tar en sväng förbi en 50 kW laddare på vägen hem om jag skall gå in i en butik eller har något annat ärende.

Tidigare kunde frun ladda på jobbet ibland (även om stolparna ofta var fulla så vi laddade hemma istället) men med covid har inte det hänt på över ett år nu.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7505
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7505
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Bor du centralt i en större stad och har en elbil som din enda bil?
Japp, bor i Vasastan i Stockholm. Aldrig haft laddstolpe på någon av garageplatserna jag hyrt heller utan ställer mig på publik stolpe på gatan om jag behöver ladda alternativt tar en sväng förbi en 50 kW laddare på vägen hem om jag skall gå in i en butik eller har något annat ärende.

Tidigare kunde frun ladda på jobbet ibland (även om stolparna ofta var fulla så vi laddade hemma istället) men med covid har inte det hänt på över ett år nu.
Och du är inte orolig för alla de publika stolpar du använder idag kommer vara upptagna en vacker sommerdag (eller en med iskallt spöregn...)?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av OfarligTesla »

SwedishAdvocate skrev:
Och du är inte orolig för alla de publika stolpar du använder idag kommer vara upptagna en vacker sommerdag (eller en med iskallt spöregn...)?...
Ne inte direkt, har fungerat fint i över 3 års tid nu och de bygger massvis med stolpar hela tiden. Det enda de behöver göra är att bli bättre på att lappa bilar som inte längre laddar eller ICE:ar även om det oftast finns plats ändå, hoppas de går över till systemet där parkeringen är kopplat till laddningen så parkeringen avbryts när laddningen är klar (eller 5-10 minuter senare). Jag köpte Model S under 2018 just för att utvärdera hur det skulle funka och jag ångrar det inte.

Nu skall ju Tesla dessutom sätta upp Superchargers inne i de större städerna så i värsta fall får jag väl svänga förbi där en kvart om det verkligen krisar i framtiden.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2790
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av iAkita »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med stadsbil, men framförallt är väl Zoe och liknande elbilar alldeles ypperliga bilar för långpendlare på landsbygden, som även vill kunna ta elbilen på lite längre dagsutflykter. Jag kan ibland fortfarande sakna min Zoe av första generationen, med 23 kWh batteri och utan snabbladdning. Liten, smidig, snål, billig och oväntat pigg med tanke på specifikationerna. Min dagliga körning på 6-8 mil var aldrig i närheten av något problem och jag vet inte hur många dagsutflykter på 15-20 mil runtom i Skåne vi gjorde med den. 22 kW laddning, som allt som oftast var gratis på den tiden, gjorde att man lätt tog sig till nästa utflyktsmål.

Så nog är det mer än en stadsbil. Faktum är att den senaste Zoe passar alla som sällan kör längre än 20-30 mil enkel väg och inte har behov av mycket bagage alldeles utmärkt. Med det sagt är jag inte särskilt ledsen att den läggs ner om den ersätts med en retroinspirerad Renault 5. Mina två första bilar var just Renault 5 och jag skulle ha svårt att motstå en elektrisk version av den.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av mati »

Jag förstår inte heller det här begreppet stadsbil. Kan man bara köra Zoe när man bor i en stad? Zoen är en fantastisk pendlarbil, ungefär som en e-Golf eller en Leaf. Jag skulle vilja påstå att dessa bilar fungerar allra bäst på landsbygden, för folk som pendlar många mil varje dag, och som bor i villa. För naturligtvis är det ingen idé att skaffa en elbil när man inte kan ladda den någonstans. Men det har ingenting med Zoe att göra. Det gäller samtliga elbilar.
Jag förstår absolut problemet. Folk som bor i städerna, och som inte har egna parkeringsplatser och inga laddmöjligheter, kommer troligen bli de allra sista som byter till elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av dd88 »

Ska väl tilläggas att man tar bort Zoe för att plattformen inte anses framtidssäker, samtidigt som ersättaren får en namnsättning som är retrotrendig och anspelar på Renaults historia (men lika gärna hade kunnat fortsätta heta Zoe). Med andra ord är allt som vanligt.
BB808289-4932-44E5-9D0F-F7E1C640E4E5.jpeg
C91F54D6-A439-4381-BD93-DEDA44027EAC.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12038
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
Men det är väl inte ett Zoeproblem eller liten elbilsproblem? /.../ Eller menar du att elbilar som är större enbart laddar längs motorvägarna på snabbladdare? /...
Jag har uppfattat Zoe som en stadsbil. Men det kanske är en fullständig feluppfattning från min sida...
Ja, och vad är poängen? De elbilar som INTE är stadsbilar laddar bara längs vägarna? Eller menar du att de som inte bor i stan inte har Zoe? Jag har väldigt svårt att följa ditt argument. Det är liksom ingen logik bak det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Fredrik j »

Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av taliz »

När jag bodde i Malmö en period för två år sedan så hyrde jag en garageplats med laddning.
Fick cykla 5 minuter för att ta mig dit.
Allt går att lösa om man vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Det konstiga är ju att det är en mycket vanlig missuppfattning bland folk att elbilar bara är till för stadsbor och att de inte fungerar på landsbygden eftersom det inte finns laddare på landet. I själva verket är det ju precis tvärtom.
Det verkar som att många tror att hemmaladdning är någon form av nödlösning eftersom den publika laddinfrastrukturen är så dålig. Jag har pratat med många som trodde att det krävs en "elmack" i närheten för att man ska kunna ha en elbil. När man då säger att det krävs inte mer än ett vanligt trefasuttag så får man inte sällan rätt konstiga svar i stil med att det blir för dyrt att ladda hemma och att det är alldeles för omständligt och att man ju hela tiden skulle glömma att ladda bilen osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12815
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Det konstiga är ju att det är en mycket vanlig missuppfattning bland folk att elbilar bara är till för stadsbor och att de inte fungerar på landsbygden eftersom det inte finns laddare på landet. I själva verket är det ju precis tvärtom.
Det verkar som att många tror att hemmaladdning är någon form av nödlösning eftersom den publika laddinfrastrukturen är så dålig. Jag har pratat med många som trodde att det krävs en "elmack" i närheten för att man ska kunna ha en elbil. När man då säger att det krävs inte mer än ett vanligt trefasuttag så får man inte sällan rätt konstiga svar i stil med att det blir för dyrt att ladda hemma och att det är alldeles för omständligt och att man ju hela tiden skulle glömma att ladda bilen osv.
Precis. Det är ju om man bor lite krångligt utelämnad till att någon annan ska tillhandahålla laddplats man borde fråga sig om det verkligen är så bra med att byta redan nu. Bor man utanför stan med kanske 20-30km dagligt pendlingsavstånd är ju en Zoe perfekt.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Teslaspolen »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Jag gissar att många av Zoe-ägarna har bilen som en klassisk andrabil. Man har en annan, större bil också och bor i stor utsträckning i villa med egen laddmöjlighet. Man väljer inte bilen för längre resor eftersom man inte får plats hela familjen. Kanske används den som ekonomisk pendlarbil.
Finns det ens statistik över hur elbilsägare bor? Vore intressant att se hur många det är som bor i villa.
Det konstiga är ju att det är en mycket vanlig missuppfattning bland folk att elbilar bara är till för stadsbor och att de inte fungerar på landsbygden eftersom det inte finns laddare på landet. I själva verket är det ju precis tvärtom.
Det verkar som att många tror att hemmaladdning är någon form av nödlösning eftersom den publika laddinfrastrukturen är så dålig. Jag har pratat med många som trodde att det krävs en "elmack" i närheten för att man ska kunna ha en elbil. När man då säger att det krävs inte mer än ett vanligt trefasuttag så får man inte sällan rätt konstiga svar i stil med att det blir för dyrt att ladda hemma och att det är alldeles för omständligt och att man ju hela tiden skulle glömma att ladda bilen osv.
Krävs ju egentligen inte mer än ett jordat schuko, faktiskt.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av Gargamel »

Teslaspolen skrev:
Krävs ju egentligen inte mer än ett jordat schuko, faktiskt.
Jag önskar att jag hade en sketen schuko vid min p-plats.
Jag får spendera 20 minuter att åka ut till södertälje för att ladda 20-50 minuter, och sedan spendera ytterliggare 20 minuter för att åka hem och "bränna" cirka 2 mils räckvidd inför mina långresor.
Skriv svar