Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Moderator: Redaktion
Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Nu har Nissan satt priset på sina utbytesbatterier till € 5000:
http://miljofordonsyd.se/2014/12/nissan ... andsvarde/
http://miljofordonsyd.se/2014/12/nissan ... andsvarde/
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
"Nu"? Artikeln är ett år gammal...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Ah... Läste nog fel. Sorry!Surfaren skrev:"Nu"? Artikeln är ett år gammal...

Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Ingen skada skedd.Jerker skrev:Ah... Läste nog fel. Sorry!


Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Nej, det var nån på fejjan som delade det här som en nyhet... Ska vara extra källkritisk i fortsättningenSurfaren skrev:Ingen skada skedd.Jerker skrev:Ah... Läste nog fel. Sorry!Hoppas du inte försovit dig ett helt år bara.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5895
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Hade inte läst detta tidigare. Det ger ju en aning om vad som är möjligt och en färdriktning. Visserligen dyrare för stort batteri som i TMS, men med sjunkande priser ger ju detta en aning om att det bör bli överkomligt att byta framöver. Hoppas tredjepartsleverantörer kommer in här med bra alternativ vad det lider.
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Tror aldrig det kommer köpas något sånt batteri. Nissan påstår att batteriet räcker till 20 000 mil och bort emot 10 år. När du har en så gammal Nissan så kommer de flesta nog att lägga de 50kkr på en ny bil eller en bättre begagnad.
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Det där är ju en intressant frågeställning! Vi vet ju inte, men det pratas ju en hel del om att elbilar kommer att hålla längre än fossilbilar eftersom det finns färre rörliga delar osv. som kan gå sönder vilket gör dem lättservade och kan få ett längre liv. Akilleshälen har varit batterierna som ju åldras. Men om man kan byta batterierna så att de blir nya och t.o.m. ökar räckvidden på bilen vilket då gör den "yngre" då kanske vi får uppleva en helt annan eftermarknad på elbilar än på fossilbilar. Den största miljöbelastningen en bil utgör är ju när den tillverkas, (i synnerhet en elbil), så det ligger ju i miljöns intresse att få en elbil att leva längre.LarsL skrev:Tror aldrig det kommer köpas något sånt batteri. Nissan påstår att batteriet räcker till 20 000 mil och bort emot 10 år. När du har en så gammal Nissan så kommer de flesta nog att lägga de 50kkr på en ny bil eller en bättre begagnad.
Ska bli intressant att se hur detta kommer att utveckla sig! (Om man dessutom utvecklar kolfiberkarosserna så undviker man rost på de delarna. BMW satsar ju stort på en ny metod att tillverka kolfiberkarosser som är billigare och effektivare.)
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
absolut! det finns ju ganska många människor som inte alls är intresserade av att lägga över 100 000 på en bil och då kan ju en 10+ år gammal Leaf med nytt batteri kanske vara ett alternativ. Många miljömuppar som säkert hade nappat på det.Jerker skrev:Det där är ju en intressant frågeställning! Vi vet ju inte, men det pratas ju en hel del om att elbilar kommer att hålla längre än fossilbilar eftersom det finns färre rörliga delar osv. som kan gå sönder vilket gör dem lättservade och kan få ett längre liv. Akilleshälen har varit batterierna som ju åldras. Men om man kan byta batterierna så att de blir nya och t.o.m. ökar räckvidden på bilen vilket då gör den "yngre" då kanske vi får uppleva en helt annan eftermarknad på elbilar än på fossilbilar. Den största miljöbelastningen en bil utgör är ju när den tillverkas, (i synnerhet en elbil), så det ligger ju i miljöns intresse att få en elbil att leva längre.LarsL skrev:Tror aldrig det kommer köpas något sånt batteri. Nissan påstår att batteriet räcker till 20 000 mil och bort emot 10 år. När du har en så gammal Nissan så kommer de flesta nog att lägga de 50kkr på en ny bil eller en bättre begagnad.
Ska bli intressant att se hur detta kommer att utveckla sig! (Om man dessutom utvecklar kolfiberkarosserna så undviker man rost på de delarna. BMW satsar ju stort på en ny metod att tillverka kolfiberkarosser som är billigare och effektivare.)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Rätt tänk betr. att en elbils beg. värde inte kommer falla lika mycket som vi varit vana vid från ICE bilar. När en EV kan få ett nytt batteri med större kapacitet kommer efterfrågan och värdet att stiga otroligt mycket.
Ännu mer när det gäller en Tesla som har aluminium kaross.
Tror vi kommer se batterier som ger över 100 kW till en rimlig penning inom några få år.
Även en rad trimmnings möjligheter mjuk och hårdvara som kommer ge nytt liv till bilen och högre andrahandsvärde.
Ännu mer när det gäller en Tesla som har aluminium kaross.
Tror vi kommer se batterier som ger över 100 kW till en rimlig penning inom några få år.
Även en rad trimmnings möjligheter mjuk och hårdvara som kommer ge nytt liv till bilen och högre andrahandsvärde.
Re: Nissan har satt priset på utbytesbatterier
Ja, det konceptet som Tesla har med en skärm som man kan installera nya reglage på osv. är ju också ett sätt att säkra bilens värde i längden. Sånt har vi inte sett i fossilbilar, så det är verkligen en livsförlängare för elbilar!Top12 skrev:Rätt tänk betr. att en elbils beg. värde inte kommer falla lika mycket som vi varit vana vid från ICE bilar. När en EV kan få ett nytt batteri med större kapacitet kommer efterfrågan och värdet att stiga otroligt mycket.
Ännu mer när det gäller en Tesla som har aluminium kaross.
Tror vi kommer se batterier som ger över 100 kW till en rimlig penning inom några få år.
Även en rad trimmnings möjligheter mjuk och hårdvara som kommer ge nytt liv till bilen och högre andrahandsvärde.