Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

Vi lämnade Uppsala den 30e för en första övernattning i Malmö.
Laddade med reseintyg, antigentest, vaccinationsintyg och tid i schemat för köer vid gränsen gav vi oss av mot Hannover via Danmark den 1 juli. Inte en kontroll... Lite snopna men skönt att slippa strulet. Körde landvägen och laddade samtidigt som vi själva behövde äta och sträcka på benen.
Den 2 juli efter en natt i Hannover laddade vi återigen med alla intyg, pass och även en skriftligt hälsodeklaration som Frankrike krävde att man skulle ha. Söderut genom Belgien rullade det på, innan varje gränspassage letade vi rätt på alla papper, ingen kontroll. Inför den sista in i Frankrike tänkte vi; Nu kommer det! Men icke, bara att köra, ladda, sträcka på benen och äta :)
Efter 3 dagar med ca 70mil per dag anlände vi en by i champagne där vi bokat en stuga/lägenhet hos en champagneproducent. Fantastiskt att kunna resa igen! Efter förfrågan fick vi koppla in o ladda också, schuko 8A så det går inte fort men det gör ju inget när man inte ska någonstans.
Om några dagar bär det av mot Franska Rivieran, hoppas AC:n bara lurades igår när den inte längre kylde så bra :shock:
Kan också rekommendera att prova carbags.com deras väskor underlättade packningen. Två vuxna och två barn (4 och 8).
IMG_20210630_093925.jpg
20210703_094222.jpg
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Aida »

Laxtal:
Intressant! Ser riktigt fint ut! Man blir sugen… Det med stuga hos champagneproducent visste jag inte fanns: vad kostar det och vad är reglerna? Är det fina stugor? Hur funkar laddningen på 8 A? Blir inte ett så gammalt uttag varmt och är farligt? Hur många kw laddar det då med? Kör försiktigt! :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Tars »

Ser härligt ut!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

Jag var ute o kände på kablaget ett par gånger, det höll sig svalt/ljumet. Ca 2kW får jag ut på 8A. De hade ett CEE 16A uttag också men det fick de inte igång just nu, de skulle fixa det till senare. Uttagen är inte så gamla, värdarna har sina stora druvkrossarmaskiner m.m. i huset jag fick koppla in mig på.

Detta boende är det:
https://abnb.me/D0aLCAEBAhb
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Aida »

Laxtal skrev:
Jag var ute o kände på kablaget ett par gånger, det höll sig svalt/ljumet. Ca 2kW får jag ut på 8A. De hade ett CEE 16A uttag också men det fick de inte igång just nu, de skulle fixa det till senare. Uttagen är inte så gamla, värdarna har sina stora druvkrossarmaskiner m.m. i huset jag fick koppla in mig på.

Detta boende är det:
https://abnb.me/D0aLCAEBAhb


Ser ju hur fint ut som helst! Bra frukost och fina rum? Vad finns det att göra där? 2 kw innebär 40 h för att fylla ditt batteri?? Eller tänker jag helt galet nu???
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Elix747 »

Kul. Ser jättefint ut. Har en liknande resa i min planering. Så dela gärna fler tips i champagne.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Hertsh »

Laxtal skrev:
Kan också rekommendera att prova carbags.com deras väskor underlättade packningen. Två vuxna och två barn (4 och 8).
+1
Jag har också väskor från dem till min X. Grymt bra väskor som gör att man får in max packning på säkert sätt. De har hjul och mycket bra bärremmar, så enkla att rulla/bära. Jag har även en väska från dem som passar bra i djupa luckan där bak. BildBild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Remuz »

Jag kanske är konstig, men vad är all packning? Sedan vi slutade med barnvagn så fyller vi inte ens halva bagaget på model 3 om vi ska vara iväg 10 dagar. Känns som vi måste missa ta med oss något
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Jag kanske är konstig, men vad är all packning? Sedan vi slutade med barnvagn så fyller vi inte ens halva bagaget på model 3 om vi ska vara iväg 10 dagar. Känns som vi måste missa ta med oss något
Hehe ja jag är också konstig. Räcker med en liten ryggsäck för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av HX100 »

Vi har två barn med exakt samma åldrar. Behöver man ha några papper med sig för de? Räcker det om man bara har vaccinerat sig än gång tror du?
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

Packningen är lite luftigare än den ser ut. Men det är packning för 30 dagar i varierande väder, tvättmaskin första gången efter 12 dagar. 2 kickbikes, hjälmar och en barnvagn gömmer sig i bagaget också :D Men ändå slutar det oftast med att jag har två varma tröjor och långbyxor kvar i botten som aldrig packades upp :lol: Ser det som en vidskeplig försäkran för bra väder.

Barnen har vi tolkat som att de inte behöver några papper. Jag läste in mig på swedenabroad.se för varje land. De uppdaterar efter hand som det ändrar sig.

http://www.chateau-coucy.fr/en/ Dagens utflyktsmål. Trevligt och stort, vackra vyer med landsväg och böljande landskap på väg dit. Triggade en fartkamera mitt i ingenstans, får se om jag får post om några veckor...
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

Avseende frukostfrågan :) Klassik fransk med baguetter, div marmelad/sylt, honung m.m.
IMG_20210703_080047.jpg
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Aida »

Laxtal skrev:
Avseende frukostfrågan :) Klassik fransk med baguetter, div marmelad/sylt, honung m.m.

Lite för sött men väldigt omsorgsfullt och lyxigt!
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av OlleBack »

Laxtal skrev:
Avseende frukostfrågan :) Klassik fransk med baguetter, div marmelad/sylt, honung m.m.
Sweet!
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av avtryck »

Laxtal skrev:
...
Den 2 juli efter en natt i Hannover laddade vi återigen med alla intyg, pass och även en skriftligt hälsodeklaration som Frankrike krävde att man skulle ha. Söderut genom Belgien rullade det på, innan varje gränspassage letade vi rätt på alla papper, ingen kontroll. Inför den sista in i Frankrike tänkte vi; Nu kommer det! Men icke, bara att köra, ladda, sträcka på benen och äta :)
...
Nu var det uppenbarligen inga kontrollen för er men hur förberedda var ni inför Belgien, jag tyckte inte att det var så tydligt vad som gäller för att köra igenom där när jag försökt läsa på. Har en tanke om att ta bilen till Normandie och då är det en bra genväg att ta sig genom Belgien men räknar annars i värsta fall med att resa genom så få länder som möjligt - dvs Danmark och Tyskand - med färska antigen-test för att komma vidare.

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av dd88 »

Skapa en rutt i ReopenEurope, jag har gjort en för kommande resa till Kroatien och där är det tydligt att Danmark och Kroatien kräver Antigen-test men som tur är inget PCR.

Kikade på Belgien och de verkar inte ha några krav alls för genomresande.

https://reopen.europa.eu/en/from-to/SWE ... EU,AUT,SVN
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av avtryck »

Stort tack för det!

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Remuz skrev:
Jag kanske är konstig, men vad är all packning? Sedan vi slutade med barnvagn så fyller vi inte ens halva bagaget på model 3 om vi ska vara iväg 10 dagar. Känns som vi måste missa ta med oss något
Hehe ja jag är också konstig. Räcker med en liten ryggsäck för mig.
Mannen (efter 5 minuters packande): Datorväska, extra kalsonger, tandborste. Behöver man mer? För vadå?
Kvinnan (efter flera timmars stressande): Har vi plats kvar? Kan vi få in de här 10 väskorna nånstans...?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

...[/quote]

Nu var det uppenbarligen inga kontrollen för er men hur förberedda var ni inför Belgien, jag tyckte inte att det var så tydligt vad som gäller för att köra igenom där när jag försökt läsa på. Har en tanke om att ta bilen till Normandie och då är det en bra genväg att ta sig genom Belgien men räknar annars i värsta fall med att resa genom så få länder som möjligt - dvs Danmark och Tyskand - med färska antigen-test för att komma vidare.

-Jimmy[/quote]

Jag hade också lite funderingar på Belgien men tolkade det som att genomresa var ok.
Både Danmark, Tyskland, Frankrike och Belgien har varit/är noga med munskydd inomhus. Så ladda med ett extra lager. I Frankrike har de varit bra på att markera upp vid marknader t ex om det är en munskyddszon även utomhus.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Jocce »

Ser riktigt trevligt ut boende hos Champagnehuset!

Hur fungerar det, kan man köpa med sig en låda till fördelaktiga priser?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Aida »

Jocce skrev:
Ser riktigt trevligt ut boende hos Champagnehuset!

Hur fungerar det, kan man köpa med sig en låda till fördelaktiga priser?


/Jocce

Vin och champagne är undantagslöst alltid dyrare på vingården jämfört med i affären eller tom på Systemet
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
Jocce skrev:
Ser riktigt trevligt ut boende hos Champagnehuset!

Hur fungerar det, kan man köpa med sig en låda till fördelaktiga priser?


/Jocce

Vin och champagne är undantagslöst alltid dyrare på vingården jämfört med i affären eller tom på Systemet
Jo så är det, vi köpte några lådor på vingården Mont Redon nere i Châteauneuf-du-Pape och det var väl aningen dyrare där än på systemet. Iaf den enklare sorten vi köpte. Den lite dyrare har jag inte sett på hyllorna här hemma. Men det handlar inte om det för oss. Det är själva grejen att ha köpt på plats. Och det vet dem om. Tyvärr.
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

Vi tyckte deras champagner var goda och köpte med oss ett gäng flaskor, 18 råkade det bli, hade tänkt max 12 innan vi provade igenom dem. Snittade på 17 euro styck. De föll oss i smaken och en del kommer konsumeras när vi möter upp resten av släkten som flyger ner till Nice. Med smaken och storyn bakom känns 15-20 euro/st som ett kap för en champagne :)
Särskilt deras roséchampagne för 19 euro upplevde vi som mycket prisvärd kontra motsvarande kvalité på Systemet.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Aida »

Laxtal skrev:
Vi tyckte deras champagner var goda och köpte med oss ett gäng flaskor, 18 råkade det bli, hade tänkt max 12 innan vi provade igenom dem. Snittade på 17 euro styck. De föll oss i smaken och en del kommer konsumeras när vi möter upp resten av släkten som flyger ner till Nice. Med smaken och storyn bakom känns 15-20 euro/st som ett kap för en champagne :)
Särskilt deras roséchampagne för 19 euro upplevde vi som mycket prisvärd kontra motsvarande kvalité på Systemet.

Är ju billigt!

Så nu kör ni en ”klirr-mobil”!? Alltid lika kul på gamla betongmotorvägar
Användarvisningsbild
Laxtal
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 27 dec 2019 09:57
Ort: Uppsala

Re: Inte en gränskontroll till Frankrike/reserapport

Inlägg av Laxtal »

Sitter på SC i utkanten av Lyon. Ingen kyla i bilen... Verkar som något spjäll fastnat för det blåser inte inne i bilen. Vi får se om de löser problemet. Hittills har de varit toppen, vi kom hit vid 14 och de jobbar på bilen medan vi väntar. Ev hjälper de oss boka tid på nästa SC om de måste få fram delar sa de.

I övrigt är det här med elbil och långresa toppen. Ladda på hotellet och dundra iväg med "full tank" på morgonen är ju toppen. Aldrig behöva fundera på hur mycket man ska förbetala för att få tanka, bara stoppa i sladden och fika lite.

3G-uppkoppling funkar dåligt i Tyskland för övrigt. Måste nog uppgradera till MCU2 snart så vi får 4G.
Model S 90D sept 2015
Midnight silver metallic med premiuminteriör, köldpaket, AP1 med komfortfunktioner, MCU2
Thule Wingbar och Thule Force XT Alpin-box för skidresorna
Skriv svar