Min farfarsfar och namne (lite skumt att se hans gravsten med "mitt" ganska ovanliga namn på) lär aldrig haft handskar på sig. Arbetade i skogen i minus 20 barhänt. Kan ju tänka er vad skönt det måste ha varit med timmersaxar helt i järn osv... Han hade definitivt inte behövt rattvärme.
Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
Nej. För det första förvärmer jag aldrig om temperaturen är över nollan. För det andra måste man förvärma ganska länge för att ratten skall bli varm och då går det åt ganska mycket energi.
För det tredje är det (alldeles för) vanligt att appen inte får kontakt med bilen och då kan man inte förvärma bilen.
För det fjärde går det inte att förvärma när batterinivån är under 20%.
Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Nej. För det första förvärmer jag aldrig om temperaturen är över nollan. För det andra måste man förvärma ganska länge för att ratten skall bli varm och då går det åt ganska mycket energi.
För det tredje är det (alldeles för) vanligt att appen inte får kontakt med bilen och då kan man inte förvärma bilen.
Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Håller helt med. Ska man bara köra lite kortare sträckor är det ju perfekt med stolsvärme och rattvärme och sen lite värme på för att hålla sikten.
Tycker alltid den här diskussionen är lite vriden. Jag är normalt väldigt kall om händerna och ofta när jag kör bil. Även om resten av kroppen är lagom så kan händerna vara iskalla. Man vill ju inte brassa på med 23-25 grader i kupén för att händerna är frusna heller. Supersmart med rattvärme och skulle lätt betala mer för det.
Sen skulle tesla kunna göra det som tillval i appen istället så man kan lägga till det om man behöver och ha ett lite lägre pris på bilen ut till kund.
Tycker alltid den här diskussionen är lite vriden. Jag är normalt väldigt kall om händerna och ofta när jag kör bil. Även om resten av kroppen är lagom så kan händerna vara iskalla. Man vill ju inte brassa på med 23-25 grader i kupén för att händerna är frusna heller. Supersmart med rattvärme och skulle lätt betala mer för det.
Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade som tillval till den BMW jag hade före Teslan, men kanske 2000 kronor. Det var väl investerade pengar tycker jag. Precis som du är jag rätt kall om händerna, men vill inte ha varmt i bilen i övrigt.
Förvärmning är bra, men då måste man ju värma en halvtimme för att ratten ska bli varm. Det är ganska ofta jag bestämmer mig på stående fot att åka iväg. Då kanske jag kan vänta fem minuter, men det räcker inte alls för att ratten ska bli tillräckligt varm.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Model S har haft rattvärme sen 2015. Om inte ännu tidigare. Model X har alltid haft. Men visst, finns en viss tendens bland de med Model 3 att försöka vända uppenbara nackdelar till fördelar.
Exakt!
Förvärmer alltid på vintern, och nu på sommaren förkyler jag nästan alltid. Då har man alltid perfekt temp. när man sätter sig i bilen. Dessutom behöver man då sällan skrapa rutor eller annan skit. Helt perfekt!
Ser ingen nackdel med att jag har rattvärme i bilen (är ju inte i vägen på något sätt), men inte heller någon direkt fördel.
Lite meningslös funktion för mig (speciellt som den är alldeles för varm, och inte går att justera temp på). Men stör å andra sidan inte heller.
Så är rätt neutral till om funktion finns, eller inte.
Extremt sällan, och då max på 1:an vid väldigt få enstaka tillfällen. Allt annat än 1 är ju allt för varmt.
Rattvärmen är ju så idiotisk på M3 att den inte går att sätta på lite/svag värme. Rätt meningslös som den fungerar idag (och inte så användbar i stort).
Nu hittar du på Fredrik känns det som? Vem har sagt att det är "fiffigt" att skippa det?
Inte jag iaf. Meningslöst, ja. Det håller jag med om.
Spelar ingen roll om våra bilar har det eller inte. Både vår Merca diesel och nu även vår M3 har det, men inget som vi kommer använda.
Däremot så stör det mig inte heller. Förutom möjligen idiotin att inte kunna ställa nivå på rattvärmen i M3.
Nu hittar du på Fredrik känns det som? Vem har sagt att det är "fiffigt" att skippa det?
Inte jag iaf. Meningslöst, ja. Det håller jag med om.
Spelar ingen roll om våra bilar har det eller inte. Både vår Merca diesel och nu även vår M3 har det, men inget som vi kommer använda.
Däremot så stör det mig inte heller. Förutom möjligen idiotin att inte kunna ställa nivå på rattvärmen i M3.
”Fiffigt” är mitt ordval för att beskriva vad jag tycker upplevt. Rattvärme har ju rimligen aldrig avgjort en bilaffär.
Rattvärme har ju rimligen aldrig avgjort en bilaffär.
Jo, faktiskt När jag var inne på en P85+ så la jag ner rätt mycket tid på att lista ut hur det skulle kunna gå till att ordna det. (Det skulle varit mentalt jobbigt att byta till en bil som var sämre än Leafen på nåt annat sätt än driftsäkerhet ) Om den jag var och tittade på hade haft rattvärme (tydligen har en handfull av de sista det) så hade det nog blivit den istället.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...