Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja det är många nya elbilsförare nu.

I Norrland är det fortfarande rätt så glest mellan snabbladdare, så det kan behöva toppas upp rejält.

Med e-tron laddar det på rätt bra även vid 90% och eftersom den har sin höga förbrukning behöver jag ofta fylla fullt för att nå fram till destinationen.
20210704_224224.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
Ja det är många nya elbilsförare nu.

I Norrland är det fortfarande rätt så glest mellan snabbladdare, så det kan behöva toppas upp rejält.

Med e-tron laddar det på rätt bra även vid 90% och eftersom den har sin höga förbrukning behöver jag ofta fylla fullt för att nå fram till destinationen.
20210704_224224.jpg
Ja den tuffar på rätt bra långt upp... men jag pratade alltså om Polestar 2. Där går det ju ner ganska mycket till 80-85% av vad jag sett.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Aida »

joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
40 minuter är väl jäkligt länge om man är tvåa på bollen och måste stå och vänta tills bilen framför är klar?!
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Aida skrev:
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
40 minuter är väl jäkligt länge om man är tvåa på bollen och måste stå och vänta tills bilen framför är klar?!
Gäller väl Ionity-laddare i tråden? Det är 4-8 st på varje ställe i allafall. Det ska mycket till om det är fullt och alla precis kommit dit och startat.
Jag har aldrig fått vänta på snabbladdning på Ionity. På enstaka laddare har det hänt, men oftast planerar jag så att om det är upptaget på den första finns det ett antal andra val runtomkring.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

Gargamel skrev:
joel80 skrev:
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Vad har det med det jag skrev att göra?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:

På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Trist! :(

Jo, detta är ju därför alla borde ha liknande system som på Teslas SuC för att förhindra sådant missbruk. Finns alltid några få människor som inte drar sig för att fördärva för alla andra, så länge som de själva tjänar på det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av joel80 »

martinot skrev:
Gargamel skrev:

På Bee-laddaren i Södertälje ser jag väldigt ofta att någon ställer sin bil på den laddaren och sedan bli upphämtad av någon och de åker iväg, kan stå flera timmar och låsa upp den enda skräpladdaren macken har.
Trist! :(

Jo, detta är ju därför alla borde ha liknande system som på Teslas SuC för att förhindra sådant missbruk. Finns alltid några få människor som inte drar sig för att fördärva för alla andra, så länge som de själva tjänar på det.
Kanske nån med Bee-abonnang med fastpris som använder den som sin huvudladdare.
Det är ju en del av problemet när man inför sånna abonnemang och samtidigt har många laddplatser med bara en laddare (och bara 50kW). Men det säger ändå inte speciellt mycket om hur en viss bilmodell laddar snabbt eller inte.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Fördelen med MER i Södertälje är ju Ionity.
Även om priset är det dubbla har jag alternativ.
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

joel80 skrev:
Aida skrev:
joel80 skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Ja det verkar öka rejält med elbilar som är på långresa.

Nu startade vi 07:30 från Stockholm, så det var nog därför det var lite lugnare.

Det verkar plötsligt krylla med Polestar bilar på Ionity. Och de behöver stå rätt länge och ladfa tydligen.

Är väl Polestar kampanjen med 12 månaders lågt pris hos Ionity som gett resultat.
Inte superlänge nej.. 35-40 minuter om man kör ända nere från 10-15% upp till 80%.

De som står längre är väl då sånna som inte fattat att det är rätt dumt att ladda över 80%... i allafall om man vill komma fram fortare.
40 minuter är väl jäkligt länge om man är tvåa på bollen och måste stå och vänta tills bilen framför är klar?!
Gäller väl Ionity-laddare i tråden? Det är 4-8 st på varje ställe i allafall. Det ska mycket till om det är fullt och alla precis kommit dit och startat.
Jag har aldrig fått vänta på snabbladdning på Ionity. På enstaka laddare har det hänt, men oftast planerar jag så att om det är upptaget på den första finns det ett antal andra val runtomkring.
Finns det en Ionity station i Sverige som har fler än 4st laddplatser?

Ionity i Uppsala är på senare tid ofta upptagen på samtliga platser vissa tider. Men där är även problemet att en av laddarna är urfunktion och har varit det väldigt länge. Trots flertalet felanmälningar verkar de inte bry sig om att fixa den...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
joel80 skrev:
Gäller väl Ionity-laddare i tråden? Det är 4-8 st på varje ställe i allafall. Det ska mycket till om det är fullt och alla precis kommit dit och startat.
Jag har aldrig fått vänta på snabbladdning på Ionity. På enstaka laddare har det hänt, men oftast planerar jag så att om det är upptaget på den första finns det ett antal andra val runtomkring.
Finns det en Ionity station i Sverige som har fler än 4st laddplatser?

Ionity i Uppsala är på senare tid ofta upptagen på samtliga platser vissa tider. Men där är även problemet att en av laddarna är urfunktion och har varit det väldigt länge. Trots flertalet felanmälningar verkar de inte bry sig om att fixa den...
Nej, 2-4 st laddpunkter per Ionity-station i Sverige.

4 är standard. 2 på någon utanför Stockholm. Har tyvärr aldrig sett mer än max. 4 i Sverige (vilket är en del av problemet med Ionity här).

Inte heller allt för ovanligt (har jag fått till mig) att någon av dessa få laddpunkter dessutom ibland är trasig.

Få laddpunkter per station gör det extra känsligt givetvis. Tesla SuC Varberg hade två laddpunkter ur funktion för några veckor sedan (är tydligen åtgärdat nu har jag läst här på forumet), men inget problem då jag laddade själv och 16 andra laddpunkter lediga och fungerande. Så många laddpunkter gör även att risken vid tekniska problem inte blir fullt så stora som när bara max 4 finns.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
MrRun
elbilist
Inlägg: 874
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Hoppsan_84 skrev:
Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
Åh fn. Trodde det stod helt stilla.
Ioniq 5 FE AWD
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Hoppsan_84 skrev:
Alla har sen någon vecka 4 i Sverige. Strömstad får 2 extra (6 totalt) monterade i veckan.
Norrbagge som är chef över Ionity Norden och de satsar mest i Norge. Det förklarar även Strömstad :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
biffen
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 apr 2021 20:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av biffen »

Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9386
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hmpftfhdns »

biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år... :)

Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.

En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9386
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år... :)

Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.

En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Hmpftfhdns skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Ajdå. Undrar om strömfelet hade samband med åskan och att Ionity isf är känsligare än de andra. Viktigt att laddarna byggs robust och att drift/felavhjälpning funkar.
Naturligtvis är Ionity känsligare. Premiumströmmen hos Ionity som specialtillverkas och distribueras i utvalda specialkablar är naturligtvis inte lika robust som den dåliga pöbelströmmen som alla andra säljer. Men i gengäld får man en mycket bättre produkt som är överlägsen på alla sätt. :evil: :evil: :evil: :evil:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
biffen skrev:
Är i Varberg Circle K och alla ionity ligger nere, tack och lov är en ensam Bee igång. Tydligen strömfel vilket verkade skett igår. Driften på laddare generellt är under all kritik, undrar hur det kommer se ut om 5 år om folk inte kan ladda. Teslas laddare lediga och fler till antalet, tyvärr kör man eqc, dags att byta? ;)
Låt oss hoppas att tätheten bland laddare är flera gånger högre om 5 år än idag. Hur många gånger fler laddare och laddplatser finns det nu jämfört med 2016? :)
Om 5 år?
Jag skall byta bil om ungefär 6 månader, och som det ser ut nu är det endast Tesla som fungerar för mig.

Hur många fler icke Tesla elbilar som kan snabbladdas finns det idag jämfört med 2016?
Hur många fler 2026?

2026 har jag f.ö. tänkt gå i pension och då minskar mitt behov av snabbladdare drastiskt.
Ber om ursäkt om jag var otydlig, jag menade inte att du eller någon annan skulle välja något annat än Tesla så köp du en Tesla om du vill...
...jag funderade inte ens på aspekten Tesla vs andra märken när jag skrev inlägget, det handlade enbart om att både elbilstäthet och laddstationstäthet kommer vara mycket högre om 5 år... :)

Min förhoppning är att laddnätet blir mindre känsligt med tiden på så vis att om en station är helt utslagen pga t ex elnätsfel så finns en annan station inom räckhåll som fungerar. Detta oavsett om det är en Ionity, SuC eller station av annat märke som är utslagen. Om 5 år hoppas och tror jag att tätheten är betydligt bättre än nu.

En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Nej, du förstår inte. Jag vill helst inte köpa ytterligare en Tesla, men jag känner att det är enda alternativet p.g.a. Teslas SuC.
Ok, jag förstår.
Ja, i dagsläget lämnar laddnätverken en del i övrigt att önska.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Maw skrev:
En bieffekt av bättre laddstationstäthet blir ju förstås att Tesla SuC spelar mindre roll vid bilvalet men min egen killgissning är att Tesla SuC inte kommer att vara för enbart Tesla om 5 år ändå.. :)
Ska vi slå vad? Finns absolut ingenting som tyder på att Tesla tänker öppna upp.
Skriv svar