Det låter ju rimligte5m1r skrev:Vad kag har fattat så är det 50% därför kallas det för förhöjd hyra och inte insats
Ni får gärna rätta om jag har fel
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad är leasing?
Moderator: Redaktion
Re: Vad är leasing?
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Skatteverket har ifrågasatt våra bilar också precis som för "danni".
Skatteverket jobbar ju tvärt emot övriga juridiska system. I Skatteverkets ögon/hantering ska DU bevisa att du har rätt till tex ett avdrag, ersättning eller liknande vid en revision.
Skatteverket jobbar ju tvärt emot övriga juridiska system. I Skatteverkets ögon/hantering ska DU bevisa att du har rätt till tex ett avdrag, ersättning eller liknande vid en revision.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag fick rådet att lägga Max första förhöjd hyra på 37%
MYP -22 | MIB | svart/svart
Har hört max 40% från vissa håll men det är antagligen inte en exakt gräns utan säkert på olika faktorer.
Antar att du menar momsen?BigDaddyT skrev:Ni som har bättre koll på redovisning. Hur mycket får man dra av på första förhöjda leasingavgiften?
Är det samma 50% som på övriga leasingavgifter. Har för mig att jag har läst något om att insats inte räknas?
Ja, 50% av momsen dras av på första insarsen.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Yes, första förhöjda leasingavgiften fungerar som vilken leasingavgift som helst, alltså drar man 50% av momsen. Om man ger för mycket i första förhöjd (och/eller sätter restvärdet för lågt) så kan Skatteverket få för sig att det rör sig om "förtäckt köp", och då försvinner avdragsrätten för momsen illa kvickt. Över 40% hade jag inte vågat gå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
-danni: du verkar insatt. Vad skulle du säga är lägsta restvärdet i % som man kan sätta utan att skatteverket reagerar? På säg 1, 2 och 3 år för en normalt utrustad Model S85?
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Just de delarna har jag rätt dålig koll på. Det finns inga bestämda regler utan handlar om praxis. Jag har brukat sätta restvärdet på 30% i treåriga avtal, hade nog inte vågat gå så mycket lägre än så även om man nog kan gå lite lägre. Du kan alltid prova att ringa eller maila skatteupplysningen och fråga så får du Skatteverkets syn på det hela.Leo skrev:-danni: du verkar insatt. Vad skulle du säga är lägsta restvärdet i % som man kan sätta utan att skatteverket reagerar? På säg 1, 2 och 3 år för en normalt utrustad Model S85?
Obs. Det är viktigt att veta att man inte har ryggen fri bara för att man frågar skatteupplysningen. Dom kan säkert svara, men dom tar inte något ansvar man följer deras råd och det visar sig vara fel. Poängen mer restvärde är att man ska lägga sig på en nivå så att restvärde matchar beräknat värde på bilen då leasing en går ut.danni skrev:Just de delarna har jag rätt dålig koll på. Det finns inga bestämda regler utan handlar om praxis. Jag har brukat sätta restvärdet på 30% i treåriga avtal, hade nog inte vågat gå så mycket lägre än så även om man nog kan gå lite lägre. Du kan alltid prova att ringa eller maila skatteupplysningen och fråga så får du Skatteverkets syn på det hela.Leo skrev:-danni: du verkar insatt. Vad skulle du säga är lägsta restvärdet i % som man kan sätta utan att skatteverket reagerar? På säg 1, 2 och 3 år för en normalt utrustad Model S85?
Någon fast procent eller summa finns inte utan måste anpassas efter bilen samt hur mycket man beräknar att köra.
Om du tar en Tesla med restvärdesgaranti så är det enkelt att räkna ut värdet efter 3 år och då är det på den nivån man ska lägga restvärdet.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, det skatteupplysningen säger är aldrig bindande. Man kan alltid be om ett förhandsbesked om man vill vara mer säker på en sak. Men inte ens de är egentligen bindande - en domstol kan komma fram till att Skatteverkets uppfattning i frågan var fel. Men har man ett förhandsbesked kan man åtminstone aldrig straffas för att ha gjort fel, eftersom man gjort allt man kunnat för att göra rätt.
Jag brukar snacka med min revisor istället när det dyker upp frågor. Hon har i sin tur ett helt gäng experter på moms, skatt och andra områden som hon kan kolla med. Det är såklart samma där att dom inte tar ansvar om dom säger fel, men har man en duktig revisor som man litar på så är det nog bättre än skatteupplysningen.
En förhöjd första leasingavgift ska periodiseras över hela leasingperioden. För leasingbil tex linjärt i 36 månader (leasingavtalets längd)
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Japp, så avdraget från resultatet för själva avgiften görs under hela leasingperioden. Halva momsen på den första förhöjda hyran, däremot, drar du av direkt.jtesla skrev:En förhöjd första leasingavgift ska periodiseras över hela leasingperioden. För leasingbil tex linjärt i 36 månader (leasingavtalets längd)
Enda "fasta" gränsen jag hört är att när leasingen gått så länge att restvärdet är nere på 10% måste leasingen avslutas. Dvs leasingbolaget skickar en slutfaktura på bilen. Obs att bilen då blir "momssmittad" (eftersom du som bolag oftast inte har rätt att lyfta momsen)
Tydligen är det mycket mer bindande för skattemyndigheten i Norge. Har de sagt en sak så gäller det och ingen instans kan komma och ändra det i efterskott. Lite mer rättssäkert.danni skrev:Ja, det skatteupplysningen säger är aldrig bindande. Man kan alltid be om ett förhandsbesked om man vill vara mer säker på en sak. Men inte ens de är egentligen bindande - en domstol kan komma fram till att Skatteverkets uppfattning i frågan var fel. Men har man ett förhandsbesked kan man åtminstone aldrig straffas för att ha gjort fel, eftersom man gjort allt man kunnat för att göra rätt.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag vet inte om rättssäkert är ordet jag hade använt att beskriva det. Våra lagar ska ju tolkas av domstolarna, inte av myndigheterna, så att domstolarna kan besluta att det Skatteverket bestämt inte gäller är ju faktiskt det rättssäkra.Jerker skrev:Tydligen är det mycket mer bindande för skattemyndigheten i Norge. Har de sagt en sak så gäller det och ingen instans kan komma och ändra det i efterskott. Lite mer rättssäkert.danni skrev:Ja, det skatteupplysningen säger är aldrig bindande. Man kan alltid be om ett förhandsbesked om man vill vara mer säker på en sak. Men inte ens de är egentligen bindande - en domstol kan komma fram till att Skatteverkets uppfattning i frågan var fel. Men har man ett förhandsbesked kan man åtminstone aldrig straffas för att ha gjort fel, eftersom man gjort allt man kunnat för att göra rätt.
MSE skrev:Antar att du menar momsen?BigDaddyT skrev:Ni som har bättre koll på redovisning. Hur mycket får man dra av på första förhöjda leasingavgiften?
Är det samma 50% som på övriga leasingavgifter. Har för mig att jag har läst något om att insats inte räknas?
Ja, 50% av momsen dras av på första insarsen.
Precis jag menade dra av 50% på momsen, Själv lade vi oss på 20% för att inte riskera något
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
Tja... om en privatperson först fått ett beslut av skatteverket och agerar efter det, och sen i domstol blir dömd att betala så mycket retroaktiv skatt att den blir ruinerad, då känns det inte särskilt rättssäkert.danni skrev:Jag vet inte om rättssäkert är ordet jag hade använt att beskriva det. Våra lagar ska ju tolkas av domstolarna, inte av myndigheterna, så att domstolarna kan besluta att det Skatteverket bestämt inte gäller är ju faktiskt det rättssäkra.Jerker skrev:Tydligen är det mycket mer bindande för skattemyndigheten i Norge. Har de sagt en sak så gäller det och ingen instans kan komma och ändra det i efterskott. Lite mer rättssäkert.danni skrev:Ja, det skatteupplysningen säger är aldrig bindande. Man kan alltid be om ett förhandsbesked om man vill vara mer säker på en sak. Men inte ens de är egentligen bindande - en domstol kan komma fram till att Skatteverkets uppfattning i frågan var fel. Men har man ett förhandsbesked kan man åtminstone aldrig straffas för att ha gjort fel, eftersom man gjort allt man kunnat för att göra rätt.
Fast har man fått ett beslut och det ändras i domstol betyder det ju att någon har överklagat beslutet, så då måste ju någon menat att det beslutet var fel. Då är det ju snarare rättssäkert att det går att rätta till det.Jerker skrev:Tja... om en privatperson först fått ett beslut av skatteverket och agerar efter det, och sen i domstol blir dömd att betala så mycket retroaktiv skatt att den blir ruinerad, då känns det inte särskilt rättssäkert.
Om jag känner någon på Skatteverket som kan fatta ett felaktigt beslut till min fördel vore det ju inte så bra om det inte gick att rätta till.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det värsta av allt i sånna här fall är ju att skatteverket inte behöver bevisa ett skit när dom påstår att man gjort nått fel.
Dom kan ta ett beslut, sen är det det som gäller tills man överklagar. Då ligger bevisbördan på en själv och inte på skatteverket. Dom kan alltså bara påstå nått, och sen får man själv lägga tid och pengar på att reda ut det.
Hade ett case för nått år sedan som jag fick överklaga till förvaltningsrätten. Slutade med att det kostade mig 40 000 kr för skattejuristens tid mm och förvaltningsrätten tog inte ens upp det utan gick helt och hållet på skatteverkets linje.
Dom kan ta ett beslut, sen är det det som gäller tills man överklagar. Då ligger bevisbördan på en själv och inte på skatteverket. Dom kan alltså bara påstå nått, och sen får man själv lägga tid och pengar på att reda ut det.
Hade ett case för nått år sedan som jag fick överklaga till förvaltningsrätten. Slutade med att det kostade mig 40 000 kr för skattejuristens tid mm och förvaltningsrätten tog inte ens upp det utan gick helt och hållet på skatteverkets linje.
Jag har 40% restvärde efter 3 år. Vad händer om jag vill förlänger leasingen efter 3 år?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Brukar inte va nån problem.Pontus skrev:Jag har 40% restvärde efter 3 år. Vad händer om jag vill förlänger leasingen efter 3 år?
Då får du lägre restvärde, men bilen sjunker ju också i värde i takt med att den blir äldre.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Restvärdet får dock inte gå för lågt, för då blir det ju i stort sett ett köp av det (har du betalat ner det till 0% kan ju leasingbolaget lika gärna skriva över bilen). Håll det åtminstone över 10%.
Om man leker med tanken att sätta det till 10% efter ytterligare 3 år så blir leasingkostnaden ca hälften mot idag. Vet ju inte idag om det kommer att finnas intresse av det men intressant ändå.danni skrev:Restvärdet får dock inte gå för lågt, för då blir det ju i stort sett ett köp av det (har du betalat ner det till 0% kan ju leasingbolaget lika gärna skriva över bilen). Håll det åtminstone över 10%.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, varför inte. Jag har själv aldrig behållt en bil längre än två år, men med Teslan kan det bli annorlunda. Dels är det en så jävla bra bil, dels misstänker jag att skatteregler etc kommer göra det väldigt mycket dyrare om jag byter den mot en sproilans om tre år.