EON Drive & Clever
Moderator: Redaktion
Re: EON Drive & Clever
Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Incharg tar normalt 3kr per minut om jag förstår de rätt, för eon tar de 3.90.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Ja kanske inte så intressant med en app då. Beror visserligen på vad 3.90 per minut blir i kr/kWh eftersom de är så eon tar betalt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.mati skrev:Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Ja lite besviken men antar de ändå är ett steg i rätt riktning.
På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.chaffis75 skrev:Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.mati skrev:Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
Som jag skrev, i incharge ser jag eon laddare.Swede1 skrev:På 50 kwh laddarna brukar Incharge ta 2,4 kr/min och eon 3,95 kr/kwh.chaffis75 skrev:Precis.. Så visst ungefär samma som om man har ett eon kort.. Jag hade väl dock förväntat mig att de skulle vara eon prislistan på eon och incharge prislista på deras laddare.. Sen att man kunde använda vilket som av dessa kort/appar utan att de gör de mista skillnad.mati skrev:Vid en 50kW-laddare blir det ju då minst 4,70kr/kWh. Troligen en bra bit över 5kr eftersom 50kW sällan är 50kW.chaffis75 skrev:Jag la märke till att man nu ser eon laddarna i in charge appen.
Ser inte varandras laddare i apparna än?
Eon tar 4.95 kr/kWh på tex centersyd lödde, kollade i min app precis.
Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.
Näe, ingen eon kund, men kopplat konto till eon som drar 200 kronor när saldot blivit lågt, så det är några kronor på eon kontot alltid. Dock vattenfallkund, men de har man inga fördelar för vad jag hört.
Vad har du för appar?
Näe, ingen eon kund, men kopplat konto till eon som drar 200 kronor när saldot blivit lågt, så det är några kronor på eon kontot alltid. Dock vattenfallkund, men de har man inga fördelar för vad jag hört.
Vad har du för appar?
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..Swede1 skrev:Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.
Vad har du för appar?
-
- elbilist
Stämmer, om du har EON som elleverantör, inte om man enbart har de som nätägare.chaffis75 skrev:Aa, är de inte så att du är eon kund till villan också, har får mig man då får bättre pris..Swede1 skrev:Aha, löddeköpinge, i min eon app är det 3,95 kr/kwh för 50 kw laddaren och 5,25 kr/kwh på 175 kw laddaren, och min incharge app så har incharge en 50 kw laddare för 2,4 kr/min. Men jag har ingen praktisk erfarenhet av området.
Vad har du för appar?
Nej, jag är har inte Eon som leverantör, bara deras laddkort. Tycker deras priser är rimliga, men inte mer, ca 1 kr mindre per kwh borde det vara. Annars är det för nära kostnaden för bensin, som är det snabbaste sättet att få ny räckvidd, vilket kan vara värt nån krona när man börjar räkna tiden.
De skall ju göra en AI lösning med maskininlärning - att det sedan tar 5 år och inte alltid kommer funka och att lägga in en knapp skulle ta ungefär 5 minuter (samma ställe som man kan välja att undvika färjor/tullar för GPS skulle man kunna välja *förvärm*…) är en annan sak. Så vi väntar på Dojo och 11 betareleaser först.Bjelke skrev:Känns som att det skulle vara en av dom absolut vanligaste önskemålen bland ägarna om Tesla skulle ha enNiklas Z skrev:Det kommer en hel del alternativ till Teslas Supercharger. Det skulle vara bra om Tesla såg till att det finns en enkel knapp att trycka på för att starta förvärmningen av batteriet, ifall man vill ladda på annan snabbladdare än Teslas.
enkät om förbättringar, typ alla som bor i områden med svalare klimat under en del av året ungefär…
Dom kan omöjligt vara omedvetna om det här så jag gissar/hoppas/tror att det kommer men konstigt nog så
dröjer det fast det borde vara svinenkelt att införa.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Ok.. Intressant.. Då har du bättre pris än alla andra eller ja samma som de som har eon som el leverantör.Swede1 skrev:Nej, jag är har inte Eon som leverantör, bara deras laddkort. Tycker deras priser är rimliga, men inte mer, ca 1 kr mindre per kwh borde det vara. Annars är det för nära kostnaden för bensin, som är det snabbaste sättet att få ny räckvidd, vilket kan vara värt nån krona när man börjar räkna tiden.
Här är deras prislista..
https://www.eon.se/elbil/ladda#priser
Haha, ja Eon tycker jag är så bra och viktig bonuskund, eller så har jag gamla priser som gammal trotjänare… Laddade senast 29 maj för 3,95 kr/kwh på 50 kw laddare, i appen står det 3,95 kr. Intressant att man har 4,95 kr/kwh på vattenfall, kan bli billigare än 2,40 kr/min om man laddar långsamt, under 0,48 kwh/min dvs 29 kw. Åh, vad man kan hålla på.
Bra med trängselavgift efter 45 minuter, annars står nån gammal Leaf och blockerar laddaren som på Bee. Eon kanske känner till att jag inte laddar om det kostar 5 kr/kwh, då tankar jag bensin istället. Om alla elbilar hade en rex så skulle Ionity sänka priset. 
När fylls laddkortet på automatiskt? Jag har bara 74 kr kvar, trodde det fylldes på under 100 kr?

När fylls laddkortet på automatiskt? Jag har bara 74 kr kvar, trodde det fylldes på under 100 kr?
Gör du inte en tankevurpa nu? Om alla elbilar hade haft en REX så skulle inte Ionity finnas. Och inte någon annan laddoperatör heller. För då hade vi i praktiken haft samma situation som om alla bilar vore rena fossilbilar. Åtminstone på långfärd. Och annars laddar man ju hemma.Swede1 skrev:Om alla elbilar hade en rex så skulle Ionity sänka priset.
Enligt mitt avtal med EON (kikade på det idag av en slump) så står det att de drar automatiskt 200 kronor från registrerat kredikort när laddkortets belopp sjunker under 100 kronor.Swede1 skrev:Haha, ja Eon tycker jag är så bra och viktig bonuskund, eller så har jag gamla priser som gammal trotjänare… Laddade senast 29 maj för 3,95 kr/kwh på 50 kw laddare, i appen står det 3,95 kr. Intressant att man har 4,95 kr/kwh på vattenfall, kan bli billigare än 2,40 kr/min om man laddar långsamt, under 0,48 kwh/min dvs 29 kw. Åh, vad man kan hålla på.Bra med trängselavgift efter 45 minuter, annars står nån gammal Leaf och blockerar laddaren som på Bee. Eon kanske känner till att jag inte laddar om det kostar 5 kr/kwh, då tankar jag bensin istället. Om alla elbilar hade en rex så skulle Ionity sänka priset.
Själv tycker jag det är lite rackarlösning. Hade varit mycket bättre om de bara drog hela summan direkt från registrerat kreditkort. Bra mycket enklare, och mer schysst villkor med en sådan variant istället för deras nuvarande.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ang EON som drar 10kr/mån i minsta avgift för att du har konto där och sedan drar 200kr.
Vilken bensinbilsägare hade accepterat detta, och hur kan en enda elbilsägare acceptera det???
Många (inte alla) elbilsägare är företagare, högutbildade, välbetalda, mm och väldigt ekonomiska när det gäller allt annat, men när det gäller laddning verkar de acceptera vilka priser som helst och till vilka villkor som helst... Varför???
Vilken bensinbilsägare hade accepterat detta, och hur kan en enda elbilsägare acceptera det???
Många (inte alla) elbilsägare är företagare, högutbildade, välbetalda, mm och väldigt ekonomiska när det gäller allt annat, men när det gäller laddning verkar de acceptera vilka priser som helst och till vilka villkor som helst... Varför???
Hmm drar eon 10kr/mån?
Är det inte virta som gör det om man signat upp via dom?
Jag har eon men inte virta av den anledningen.
Är det inte virta som gör det om man signat upp via dom?
Jag har eon men inte virta av den anledningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Såg att E.On (och vattenfall???) infört trängselkostnad om man laddar mer än 45 min på deras snabbladdare. Du kanaltjänst få Max 37,5 kWh på deras 50 kW laddare.
https://www.eon.se/elbil/ladda?utm_cont ... 76#villkorBilar som står vid en snabbladdare längre än 45 minuter kommer att beläggas med en trängselkostnad på 3 kr/minut (3,60 kr/min vid engångsbetalning). Detta sker för att undvika att laddstationen är belagd utanför den tid som skyltningen tillåter.
Då gäller det ju att man har en bil som klarar av att trycka i sig den nödvändiga energimängden i under 45 minuter, och framförallt så måste laddaren orka med detta också. Om de nu ska ha en sådan avgift hade 1 timme varit lite mer lämpligt kan jag tycka.
Också med tanke på att de kallar <50kW för "snabbladdning".
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Ja, 50 kW (i realiteten kanske snarare drygt 40 kW) under 45 minuter ger ju inte ens halvfullt batteri.mati skrev:Då gäller det ju att man har en bil som klarar av att trycka i sig den nödvändiga energimängden i under 45 minuter, och framförallt så måste laddaren orka med detta också. Om de nu ska ha en sådan avgift hade 1 timme varit lite mer lämpligt kan jag tycka.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Nej några 10 KR i månaden betalar inte jag för mitt eon kort.. Vet inte vad de är..Black skrev:Ang EON som drar 10kr/mån i minsta avgift för att du har konto där och sedan drar 200kr.