Laddstrategi Gotlandssemester

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ekokobonden
Teslaägare

Laddstrategi Gotlandssemester

Inlägg av Ekokobonden »

Vi ska till Gotland och semestra v28. Åker från Lidköping (må morgon) till färjan i Nynäshamn (avg kl 13). Verkar som närmsta SC innan Nynäshamn är i Arboga, så vi kommer ju Inte precis vara fulladdade när vi åker ombord. På Gotland verkar det finnas ett par 11 kW laddare, men oklart om man måste vara gäst eller medlem på de inrättningar där dessa finns. Vi ska hyra en stuga mitt på ön, och husägaren vill helst inte att vi nattladdar enfas hos henne, isf vill hon ha 200 kr per gång.
- Finns det nåt lämpligt ställe att ladda fullt på i närheten av Nynäshamn?
- Kan någon "laddstation" på Gotland rekommenderas?
Nissan Leaf -18 2.Zero 40 kWh pärlgrön
Tesla mod 3 -19 LR blå drag
Scott E-Sub Active 36 V 400 Wh
Husqvarna 535 iXP 2*5 kWh
Automower 450 X -20
AL-KO 4757 Li SP -16
Solceller 104 m2 13500 kWh/år
ETC-el sol & vind abonnemang
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddstrategi Gotlandssemester

Inlägg av fth »

Ekokobonden skrev:
och husägaren vill helst inte att vi nattladdar enfas hos henne, isf vill hon ha 200 kr per gång.
Hyr ett annat hus, jag själv skulle av principskäl inte hyra av en sådan bakåtsträvare.

Annars finns det massor av laddare på Gotland, det är bara att titta på chargefinder, uppladdning, eller annan valfri laddkarta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

P.S. Lidl Visby har t.ex. gratis 50 kW CCS, passa på att ladda när ni handlar mat.

/fth
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

du kan kolla i vår app, ChargeFinder. Där ser du laddare som finns på Gotland. Om du vill ladda i Nynäshamn finns en ensam 50kW-laddare alldeles i närheten av färjan.

vill du hitta gratisladdare går det att välja i filtret på kartan och då hittar du enkelt Lidl i Visby som nämnts tidigare. I övrigt rekommenderas laddkort/app från Incharge om du är på Gotland då de flesta laddarna som kostar på ön ingår i deras nätverk.

https://chargefinder.com/se
Aida

Inlägg av Aida »

helix skrev:
du kan kolla i vår app, ChargeFinder. Där ser du laddare som finns på Gotland. Om du vill ladda i Nynäshamn finns en ensam 50kW-laddare alldeles i närheten av färjan.

vill du hitta gratisladdare går det att välja i filtret på kartan och då hittar du enkelt Lidl i Visby som nämnts tidigare. I övrigt rekommenderas laddkort/app från Incharge om du är på Gotland då de flesta laddarna som kostar på ön ingår i deras nätverk.

https://chargefinder.com/se

Off topic: er app Charge Finder är asgrym! Men hur tjänar ni pengar på den när den är gratis? Får ni pengar fr Google och Apple när den laddas ner eller säljer ni användarinfo?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Aida skrev:

Off topic: er app Charge Finder är asgrym! Men hur tjänar ni pengar på den när den är gratis? Får ni pengar fr Google och Apple när den laddas ner eller säljer ni användarinfo?
Tack! Kul att höra att du gillar appen!

Vi körde igång det här som ett hobbyprojekt i höstas och har utvecklat det mest för att det är kul utan någon egentlig tanke på intäkter eller liknande. Vi får se hur det utvecklar sig framöver :)
Aida

Inlägg av Aida »

helix skrev:
Aida skrev:

Vi körde igång det här som ett hobbyprojekt i höstas och har utvecklat det mest för att det är kul utan någon egentlig tanke på intäkter eller liknande. Vi får se hur det utvecklar sig framöver :)

Aha mitt tredje alternativ: barmhärtiga samariter alltså! Jag med dlera är väldigt tacksamma! Jag har spritt kunskapen om appen till min elbilskörande del av bekantskapskretsen. Appen kan ju eg ersätta A better routeplanner?! Kanske ett samgående?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Aida skrev:
helix skrev:
Aida skrev:

Aha mitt tredje alternativ: barmhärtiga samariter alltså! Jag med dlera är väldigt tacksamma! Jag har spritt kunskapen om appen till min elbilskörande del av bekantskapskretsen. Appen kan ju eg ersätta A better routeplanner?! Kanske ett samgående?
Jag tycker också Chargefinder är jättebra, men ersätta ABRP kan den väl ändå inte? :D

Dessa appar/hemsidor har ju helt olika syften och funktionalitet, det finns ju väldigt lite överlapp.

/fth
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

50kW-laddaren i Nynäshamn är sällan upptagen. Det är ju inte direkt gödslat med annat än 3.6kW-laddare på Gotland men det finns några 50kW och en del 11-22kW.

Jag hade nog försökt ladda över natten ändå med 8A, förklarat att jag betalar 2 kr / kWh och att bilen visar hur mkt den laddat.

Åker själv dit ikväll men bor 5 min från färjan och kan nattladda på plats :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Aida skrev:
helix skrev:
Aida skrev:

Skoj! Vi är såklart mycket tacksamma att du tipsar och rekommenderar andra! Att fler och fler använder tjänsten och ger oss feedback är det som motiverar att utveckla den vidare

Angående A better route planner så kompletterar vi snarare varandra än konkurrerar. Abrp är en suverän reseplanerare med allt vad det innebär och ChargeFinder ett verktyg för att hitta laddstationer, se livestatus, priser och få information om hur man startar laddning på en specifik plats. Om någon frågar mig rekommenderar jag att ladda ner och använda båda apparna.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Ersatt uppladdning.nu hos mig. Mycket snabbare!
TACK!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Åker också till Gotland, dock torsdagen v28, men krisar det på i slutet av resan finns det 3x16A i Slite. Annars är gotland fullt av 3fasuttag, varenda fårabonde har ett rött uttag vid nån lada och fikar gärna med dig
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jan21228

Inlägg av IcePic »

Försökte fråga varför man inte fick ladda på båten, eftersom det sitter laddare på ett antal platser på bildäck, men de hänvisar till nån brand för 10 år sedan, fastän laddarna installerades 2019 (acs energi tutade i sitt eget horn om den installationen) så det känns ju konstigt att man inte på 9 el. 11 år lyckats reda ut laddningens vara eller icke vara, men man gör installationer av laddare som sedan vi inte får använda oss av under resans gång.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

68% batteri, två vuxna, tre barn och 3.5 cyklar.

Sjukt rymlig bil för sitt format, bara lite småsaker i frunken!

I kön till båten!
20210707_200000.jpg
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ossman
Teslaägare

Inlägg av Ossman »

Var på Gotland häromveckan och kan konstatera att de inte varit redo för elbilsökningen senaste året. Alla 50kW laddare var ständigt upptagna och många bilar på kö eller som gav upp. Incharges laddare i övrigt var trasiga, svårhittade eller rätt långsamma. Det bästa alternativet jag hittade var 4 st 11kW laddare vid Ica Maxi men jag rekommenderar starkt nattladdning vid stuga!
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare

Inlägg av peter69 »

Var på Gotland v 24 och bodde centralt i Visby. Få elbilar på ön då och vi åkte runt en del. Laddade på Lidl (ska ge 50kW men fick 35-40) så man fick handla länge. Sen blev det lite fotboll på svtplay utanför Maxi. Båda ställena har gratis laddning just nu. Det funkade helt okej, men nästa gång blir det boende med laddplats.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Löjligt mycket Tesla på Gotland just nu.

Parkerade en kort stund i Hemse på eftermiddagen, när jag kom tillbaka:
blurred.jpeg
Har sett ett gäng till i trafiken också. Inte något större tryck på laddarna i Hemse dock.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
modelg

Inlägg av modelg »

Vi var på Gotland i höstas med vår id3 58kwh. Inga som helst problem. Enda egentliga tillfället det var lite knivigt var resan dit då 50 kW MER-laddaren vid färjeläget hade kö och vi hade dåliga marginaler precis som du kommer ha.
Väl i land så var typ alla allmänna 11 kW upptagna och efter ha åkt förbi 3-4 st så blev Lidls 50 kW räddningen.
Förutom det så gjorde vi all laddning på en brf(?):s allmänna parkering med typ 8 st vattenfall-laddare strax nordost om norrport men vi bodde ju då i Visby.
Finns lite ströladdare som en 50 kW i Fårösund och sedan finns något ekohak som är bra men inte kommer ihåg vad heter men ligger nästan vid hoburg och de har Ferroamp-grejer med 2st 7,2 för gäster.
Användarvisningsbild
EnzoF1
Teslaägare

Inlägg av EnzoF1 »

Vid flygplatsen finns CCs också. Tomt varje gång jag varit där.
2015 MS85D Ocean Blue - 30 k mil and rocking
2023 MYLR AWD Vit
Användarvisningsbild
krig
Teslaägare

Inlägg av krig »

Kom precis från Gotland och mitt intryck är att kan man leva med 11Kw via incharge så finns det ingen brist på laddare. Testade GEABs laddare nära Maxi (Lidl var upptagen när jag kom dit) och de fungerade fint, med gångavstånd in till centrum.
Laddade också på Visby Golfklubb vid Tofta, gott om 11Kw laddare där.

Båda gångerna var jag i princip ensam som laddade trots påskhelg.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

krig skrev:
Kom precis från Gotland och mitt intryck är att kan man leva med 11Kw via incharge så finns det ingen brist på laddare. Testade GEABs laddare nära Maxi (Lidl var upptagen när jag kom dit) och de fungerade fint, med gångavstånd in till centrum.

Låter ju bra.. Lät på vissa inlägg som de var total laddöken på Gotland. Men de var kanske gamla inlägg.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
krig skrev:

Låter ju bra.. Lät på vissa inlägg som de var total laddöken på Gotland. Men de var kanske gamla inlägg.
Har inte följt denna tråden, men tänker att en möjlighet kan vara att de som nämnt "laddöken" kanske avsett snabbladdning/DC på ön?

Även om det saknas snabbladdning så kanske det finns gott om destinationsladdning/AC. Det är ändå två rätt olika typer av laddning.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar