Renault Zoe läggs ner

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Renault Zoe läggs ner

Inlägg av SwedishAdvocate »

[JM] skrev:
Finns Tesla model 3 SR begagnade på blocket 2019 årsmodell för ca 400k.
Då har du räckvidd, SuC, dragkrok, och lastkapacitet som din golf.

Se lösningarna ( typ som ICA MAXI lösningen) inte problemen. /...
Tyvärr är även ~400K för mycket...

Jag håller på och ska byta yrkeskarriär och behöver därför tyvärr pengarna till det istället...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
Du har undvikit grundfrågan i hela tråden, vad är det som gör just Zoe eller en liten elbil så dålig i stan? Det är väl lika dåligt med alla sorters elbilar då?
Jag har inte undvikit "grundfrågan". Jag har inte haft tid. Förrän nu.

Såhär:

1. Jag har uppfattat Zoe som en 'stadsbil'. Och jag tycker nu att jag förklarat vad jag menar med 'stadsbil'.

2. Ja. Jag anser att alla elbilar diskrimineras i stadsmiljö jämfört med ifall man bor i egen fastighet (typ villa) eftersom det (nästan) aldrig finns någonstans att ladda dem över natten.

Alltså tesen var följande: 1. Zoe=stadbil. 2. Äga elbil i stad≈Typ omöjligt att ladda över natten. Därmed försvann ett skitbra argument för att ha elbil, vilket jag tror hämmade försäljningen.

Blev det tydligt nu då?
nej det blev inte tydligt, eftersom du lyfte fram Zoe som att det är lika bra att den går i graven. Men vad du egentligen menar är att alla elbilar likagärna kan gå i graven eftersom ingen av dom kan laddas i stan?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle säga att Zoe var tänkt som en andrahandsbil dvs en stadsbil för folk i villa.
Det segmentet minskar när folk vill ha elbilar som första bil. Och även de som inte bor i villa vill ha. så då måste de tänka om, och därför går zoe i graven. Segmentet minskade. (eller rättare sagt en annan typ efterfrågas av marknaden). Dessutom är det inte orimligt att de lägger ner en modell som har en mängd år på nacken. (så man skall inte lägga så mycket att den bäst säljande försvinner). Det intressanta är vad den kommer ersättas av.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Mickep skrev:
Jag skulle säga att Zoe var tänkt som en andrahandsbil dvs en stadsbil för folk i villa.
Det segmentet minskar när folk vill ha elbilar som första bil.
Den fungerar fint som andrabil även när förstabilen är en elbil...

Min gissning är att renault kommer ersätta den med två modeller som är mindre respektive större än dagens Zoe.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Zoen är väl helt enkelt för omodern. Den är en ombyggd fossilbil och när man ändå ska gå över till modernare plattform så byter man namn, men bilar i det segmentet kommer att finnas i Renaults modellprogram även i fortsättningen. Inget dramatiskt med det.
SwedishAdvocate

HelectriC skrev:
SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
Du har undvikit grundfrågan i hela tråden, vad är det som gör just Zoe eller en liten elbil så dålig i stan? Det är väl lika dåligt med alla sorters elbilar då?
Jag har inte undvikit "grundfrågan". Jag har inte haft tid. Förrän nu.

Såhär:

1. Jag har uppfattat Zoe som en 'stadsbil'. Och jag tycker nu att jag förklarat vad jag menar med 'stadsbil'.

2. Ja. Jag anser att alla elbilar diskrimineras i stadsmiljö jämfört med ifall man bor i egen fastighet (typ villa) eftersom det (nästan) aldrig finns någonstans att ladda dem över natten.

Alltså tesen var följande: 1. Zoe=stadbil. 2. Äga elbil i stad≈Typ omöjligt att ladda över natten. Därmed försvann ett skitbra argument för att ha elbil, vilket jag tror hämmade försäljningen.

Blev det tydligt nu då?
nej det blev inte tydligt, eftersom du lyfte fram Zoe som att det är lika bra att den går i graven. Men vad du egentligen menar är att alla elbilar lika gärna kan gå i graven eftersom ingen av dom kan laddas i stan?
Det känns helt fantastiskt vilka missförstånd som kan uppstå när man försöker kommunicera i text...
HelectriC skrev:
nej det blev inte tydligt, /...
Det här känns faktiskt obegripligt för mig. Och jag orkar inte lägga mer tid på det här, så det får vara som det är...
HelectriC skrev:
.../ eftersom du lyfte fram Zoe som att det är lika bra att den går i graven. /...
Det här påstående förstår jag inte heller...

Jag antog att produktionen stoppades i förtid. Med tanke på vad andra postat i tråden verkar ju det ha varit ett felaktigt antagande. Efter detta felaktiga antagande skrev jag ner några faktorer som enligt mig skulle kunna ha bidragit till att produktionen stoppades i förtid. (Oj då. Nu förklarade jag visst en gång till fast att jag skrev att jag inte skulle göra det... Oh well...)
HelectriC skrev:
.../ Men vad du egentligen menar är att alla elbilar lika gärna kan gå i graven eftersom ingen av dom kan laddas i stan?
Men bästa du...

(Den här meningen känns helt surrealistisk att läsa... Den här slutsatsen känns även den helt obegriplig. (Upptäckte förvisso att du skrev något liknande tidigare i tråden som jag missade att besvara igår...))

Såhär:

Problemet är fossilbilar. Elbilar är naturligtvis mycket bättre*. Och elbilar och förbättrad kollektivtrafik är som jag förstår det den enda lösningen. Som jag förstår det finns det ingen annan lösning**.

Och för vad som känns som sjätte gången i ordningen: Det jag retar mig på är att det inte finns laddmöjligheter i städer så elbilsägare kan ladda sina elbilar över natten. Bor man i villa är det hur enkelt som helst att ladda bilen över natten.

Hur kan man få det till:

"Men vad du egentligen menar är att alla elbilar lika gärna kan gå i graven eftersom ingen av dom kan laddas i stan?"

Det förstår jag faktiskt inte.

Vidare så förespråkar jag naturligtvis snabbast möjliga klimatomställning. Växthusgasutsläppen måste ner till en hållbar nivå så snabbt det över huvud taget är möjligt.

Här är en mer än sex år gammal Youtubevideo där förklarar Elon hur det kan ske på ~20 år (med teknik som numera följaktligen är mer än sex år gammal). Presentationen börjar vid 02.20:

*Sen kanske det finns en gräns för hur mycket naturresurser 7,6 miljarder människor kan utvinna ur den här planeten – men det kan jag för lite för att uttala mig om – och oavsett tänker jag inte dra igång även den diskussionen i den här tråden...

**Vätgasbränsleceller kräver att vätgasen framställs av förnybar energi. Det kräver ett överskott av förnybar energi. Och ett sådant överskott finns inte idag. Ett sådant överskott av förnyelsebar energi känns vidare rätt avlägset.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Haha, rolig du! Skriver så mycket grejer om allt möjligt när det enda jag frågar är vad du menar med att en modell likagärna kan gå i graven eftersom det är en stadsbil. Vad jag menar är att det spelar ingen roll om elbilen är liten eller stor, du kommer inte hitta en laddplats till den ändå. Så med det resonemanget kan alla elbilar skrotas. Men vi kan lägga ner diskussionen för antingen vill du inte förstå eller svara eller så är något annat i vägen. Eftersom många andra i samma tråd är inne på samma argument som jag, så antar jag att det inte ligger på mig utan du har helt enkelt svårt att förstå frågan :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate

HelectriC skrev:
Haha, rolig du! Skriver så mycket grejer om allt möjligt när det enda jag frågar är vad du menar med att en modell likagärna kan gå i graven eftersom det är en stadsbil. Vad jag menar är att det spelar ingen roll om elbilen är liten eller stor, du kommer inte hitta en laddplats till den ändå. Så med det resonemanget kan alla elbilar skrotas. Men vi kan lägga ner diskussionen för antingen vill du inte förstå eller svara eller så är något annat i vägen. Eftersom många andra i samma tråd är inne på samma argument som jag, så antar jag att det inte ligger på mig utan du har helt enkelt svårt att förstå frågan :D
Tänkte bara att jag kunde fråga för säkerhets skull...

Så det beror inte på att jag påpekat några gånger på det här forumet att den bil som du kör för närvarande – PS2 – produceras av ett företag som i praktiken ägs av Militärdiktaturen som är Kina?...

Källor:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:

Så det beror inte på att jag påpekat några gånger på det här forumet att den bil som du kör för närvarande – PS2 – produceras av ett företag som i praktiken ägs av Militärdiktaturen som är Kina?...

Källor:

Men alltså nu förstår jag inte vart du är på väg? Vad har detta med PS2 att göra, du är helt ute och cyklar. Det enda jag har försökt fråga (och det är varken kritik mot dig eller andra elbilar) är om du tycker alla elbilar borde skrotas eftersom de inte går att ladda i stan? Tråden gäller Zoe, men dina argument kan ju appliceras på alla elbilar eftersom det inte är någon skillnad i användandet av Zoe eller annan elbil. Hur svårt kan det vara? Svara bara ja eller nej på om du menar att enbart Zoe är värdelös i stan eller om du menar att alla elbilar är värdelösa i stan? Egentligen helt oviktig och löjligt att vi håller på och skriver om detta, men jag tänkte jag ska fortsätta och se hur länge du duckar frågan :D
Model 3-24/Polestar 3-24
SwedishAdvocate

HelectriC skrev:
SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:

Källor:

Men alltså nu förstår jag inte vart du är på väg? Vad har detta med PS2 att göra, du är helt ute och cyklar. Det enda jag har försökt fråga (och det är varken kritik mot dig eller andra elbilar) är om du tycker alla elbilar borde skrotas eftersom de inte går att ladda i stan? Tråden gäller Zoe, men dina argument kan ju appliceras på alla elbilar eftersom det inte är någon skillnad i användandet av Zoe eller annan elbil. Hur svårt kan det vara? Svara bara ja eller nej på om du menar att enbart Zoe är värdelös i stan eller om du menar att alla elbilar är värdelösa i stan? Egentligen helt oviktig och löjligt att vi håller på och skriver om detta, men jag tänkte jag ska fortsätta och se hur länge du duckar frågan :D
:D

Som elbil är det fullkomligt självklart att Zoe inte är "värdelös". Och ordet "värdelös" har jag naturligtvis aldrig använt mig av för att beteckna Zoe eller någon annan elbil. Det är ett ord som kommer från dig.

Resten har jag redan svarat på. Och jag har tappat räkningen på hur många gånger...

EDIT: Gjorde ett förtydligande.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Att ni orkar! :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerka skrev:
Att ni orkar! :D
Hade en stund över :D
Model 3-24/Polestar 3-24
SwedishAdvocate

[JM] skrev:
SwedishAdvocate skrev:
[JM] skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...

Och ur krocksäkerhetssynpunkt vill man kanske ha en bil som är en storlek större...
5-stjärnor i Euroncap....
Rätta mig om jag har fel – men Euro NCAP krocksäkerhetsbetyg tar inte med i beräkningen vad som skulle hända ifall man krockar med en större tyngre bil. Alla Euro NCAP's tester för frontalkrock motsvarar scenarior där bilen som testas krockar med en bil som är identisk med den som testas. En liten lättare bil har mindre vikt än en tyngre. Detta kommer få konsekvensen att den mindre lättare bilen inte bara stoppas upp helt, utan även kommer tryckas bakåt. Deformationszonerna är även mindre, vilket gör att all rörelseenergi måste absorberas under en kortare sträcka jämfört med en större bil.

Tyvärr så spelar storlek och vikt roll när det handlar om krocksäkerhet...

Se t.ex:

Om du tittar här så ser du att alla tester görs mot standardiserade objekt.
https://www.euroncap.com/sv/results/renault/zoe/8889

/...
Jag tittade på den här filmen istället:

Första testet är frontalkrock med 40% offset mot en barriär med en deformerbar komponent. Det är det här jag menar när jag skrev:

"Alla Euro NCAP's tester för frontalkrock motsvarar scenarior där bilen som testas krockar med en bil som är identisk med den som testas."

Om Zoe istället hade kolliderat med en Model S, 3, X eller V90 hade resultatet blivit ett annat. Zoe hade inte bara stoppats upp helt. Den hade även tryckts bakåt eftersom krafterna på Zoe i och med kollisionen hade varit större. Resultaten från en sådan kollision hade varit annorlunda.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sedan ett tag tillbaka testar euro ncap med en rörlig släde som träffar provbilen med 40% av fronten. Tanken är att det ska motsvara en krock med en mellanklassare. Tester har därmed blivit något tuffare för mindre, lätta bilar.
SwedishAdvocate

Alfa skrev:
SwedishAdvocate skrev:
mati skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Problemet med en stadsbil som Zoe är väl att det (i princip) inte finns någonstans att ladda dem. Inte i Sverige i alla fall. Och gissar att det ser precis lika sopigt ut i resten av Europa...
...
Hur menar du då? Man laddar väl en Zoe precis på samma sätt som vilken elbil som helst. Dvs framförallt hemma eller på jobbet. Vad är det som skiljer en Zoe från en Honda-e eller ID3 eller liknande stadsbil? De funkar bevisligen ypperligt. Kanske bättre än långfärdselbilarna.
Jag bor rätt centralt i Malmö. Bor i BRF. BRF-en har inga egna parkeringsplatser. Det vimlar av parkeringsplatser runt huset där jag bor. Finns i princip nästan hur många som helst. Alla ägs av Malmö stad, och på nästan alla står det en bil med förbränningsmotor. Ingen är personlig med laddare där jag skulle kunna ladda batteriet i säg en M3 LR på ~åtta timmar över natten. Det finns inte en enda sådan parkeringsplats i hela Malmö (...eller Sthlm och Gbg heller för den delen.) Och som jag förstår det så kommer Malmö stad inte fixa någon sådan parkeringsplats de närmaste två åren. Vem vet hur lång tid det dröjer. Förresten... Kom precis på att du och jag diskuterade det här i en annan tråd. Du skulle aldrig engagera dig för att jobba politiskt för sådana här parkeringsplatser... Remember?... Så var menar du att jag skulle ladda en elbil? Jag kan inte som du bara ställa bilen bredvid huset där jag bor...

RE: Laddning på jobbet
Jag jobbar på en statlig myndighet med långt över 100 anställda. Där finns inte en enda parkeringsplats för att ladda en elbil. Såvitt jag vet finns det för närvarande inte heller några planer på att ordna någonstans att ladda på den här arbetsplatsen. Eftersom arbetsplatsen ligger ute på landsbygden finns det inte heller någon annan möjlighet att ladda bilen inom promenadavstånd. Det skulle i så fall vara ifall man gick runt och knackade på hos de cirka 15+ (?) fastigheter som finns inom promenadavstånd och frågade ifall man skulle kunna få ladda hos någon av dem...

Men visst. Jag skulle kunna byta jobb. Hur många procent av alla arbetsplatser garanterar tillgång till laddare med tillräcklig ladd-hastighet?
Det låter ju ganska taffligt att en statlig myndighet år 2021 inte har kunnat skaka fram ett par eluttag för att underlätta laddning av elbilar. Den politiska ledningen vill att folk köper elbilar och statliga myndigheter gör inget för att bistå... Jaja, det ordnar sig nog framöver.
Fast frågan är hur mycket den politiska ledningen vill att folk ska köpa elbilar?

Som jag förstår det så tillverkas Volvos enda rena elbil i Belgien. Volvo tillverkar inte en enda elbil i Sverige...

Norge har momsbefriat elbilar. Sverige ger 70000 i rabatt. Vore bättre om Sverige också momsbefriade elbilar (Eventuellt med 70000 som minsta kostnadsreduktion för de elbilar som kostar mindre än 350.000 inkl. moms.)

Återigen: Med undantag för vissa delar av Sthlm är det väldigt svårt att kunna ladda en elbil över natten ifall man bor i flerfamiljshus i en stad i Sverige.

Det finns ingen central statlig styrning av nyinköp till den statliga bilflottan. Alla myndigheter har sitt eget separata klimatarbete. Ett exempel: På myndighetsfilialen där jag jobbar finns sex bilar som används i verksamheten. Nyligen bytte man ut två. Så vad köper man? Två stycken bensindrivna Nissan Qashqai (!) Det var första gången någonsin som den här myndighetsfilialen skaffade SUV/Crossover... År 2021. Dessa bilar rullar ofta 6+ mil om dagen. Mil som ofta är mest motorväg. Jag har ju svårt att se att Qashqai är den mest energieffektiva bilen för den här verksamheten. Men det finns väl helt enkelt ingen kombi med samma utrymme interiört till ett motsvarande inköpspris...

Som sagt: Året är 2021. Kan inte riktigt se att det ordnar sig...
Skriv svar