koldioxidskatt på min elbil?
Moderator: Redaktion
koldioxidskatt på min elbil?
Tittade lite extra noga på bilskatterna från nya Teslan och även om inte kostnaden var så hög så blir man ju fundersam på vilken koldioxid de menar?
Tesla M3 LR..
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: koldioxidskatt på min elbil?
Med svensk elmix räknar man med c:a 20g CO2/kWh, sen tillkommer förstås en hel del från tillverkningen av bilarna, så helt koldioxidfria är vi inte (ännu).
/fth

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det är väl (typ) 350kr (grundavgift) enbart man betalar och koldioxid-delen blir 0kr om man har en
nyare elbil (för några år sedan var det 0kr i fem år för elbilarna)…
nyare elbil (för några år sedan var det 0kr i fem år för elbilarna)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det står ju tydligt att fordonskatten är "koldioxidbaserad". Ingen koldioxid alls = minbeloppet 360kr.IcePic skrev:Tittade lite extra noga på bilskatterna från nya Teslan och även om inte kostnaden var så hög så blir man ju fundersam på vilken koldioxid de menar?
Det lustiga är att min miljödiesel från 2018 inte ens betalar 360 utan 0,0kr i fordonsskatt fram till 2023.
Vad som anses miljö vänligt har förändrats snabbt de sista åren, ganska tydligt i detta fallet.Fredrik j skrev:Det står ju tydligt att fordonskatten är "koldioxidbaserad". Ingen koldioxid alls = minbeloppet 360kr.IcePic skrev:Tittade lite extra noga på bilskatterna från nya Teslan och även om inte kostnaden var så hög så blir man ju fundersam på vilken koldioxid de menar?
Det lustiga är att min miljödiesel från 2018 inte ens betalar 360 utan 0,0kr i fordonsskatt fram till 2023.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Summan för alla tre raderna är på 315 och på den koldioxid-baserade raden är det 90:-Fredrik j skrev:Det står ju tydligt att fordonskatten är "koldioxidbaserad". Ingen koldioxid alls = minbeloppet 360kr.IcePic skrev:Tittade lite extra noga på bilskatterna från nya Teslan och även om inte kostnaden var så hög så blir man ju fundersam på vilken koldioxid de menar?
Tesla M3 LR..
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Ja, 4 x 90:- är 360:- ... avgiften avser bara 3 månader.IcePic skrev:Summan för alla tre raderna är på 315 och på den koldioxid-baserade raden är det 90:-Fredrik j skrev:Det står ju tydligt att fordonskatten är "koldioxidbaserad". Ingen koldioxid alls = minbeloppet 360kr.IcePic skrev:Tittade lite extra noga på bilskatterna från nya Teslan och även om inte kostnaden var så hög så blir man ju fundersam på vilken koldioxid de menar?
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Det ologiska är att jag betalar registeravgift på en skattebefriad veteranbil jag har men betalar ingenting alls för miljödieselbilen.
Tja, till skillnad från de höga skatterna på både el och fossila drivmedel, så är ju denna skatten på några futtiga hundralappar per år helt ovidkommande.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag gissar att du nyligen köpt (eller ställt på) bilen. Då får du en faktura på perioden fram till bilens skattemånad. När den infaller får du en ny faktura, denna gång även med den årliga registeravgiften.Fredrik j skrev:Det ologiska är att jag betalar registeravgift på en skattebefriad veteranbil jag har men betalar ingenting alls för miljödieselbilen.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Nej. Jag har haft bilen i 2,5 år. Påställd hela tiden. Inte betalt någonting alls till transportstyrelsen.chox skrev:Jag gissar att du nyligen köpt (eller ställt på) bilen. Då får du en faktura på perioden fram till bilens skattemånad. När den infaller får du en ny faktura, denna gång även med den årliga registeravgiften.Fredrik j skrev:Det ologiska är att jag betalar registeravgift på en skattebefriad veteranbil jag har men betalar ingenting alls för miljödieselbilen.
Skattebefriad till 2023.
Det är ju superkonstigt. Registeravgift betalar väl alla, oavsett fordonsslag eller drivmedel. Till och med för min sedan 10 år tillbaka avställda släpkärran får jag en sådan faktura.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Exakt. Men inte en skattebefriad miljödiesel.mati skrev:Det är ju superkonstigt. Registeravgift betalar väl alla, oavsett fordonsslag eller drivmedel. Till och med för min sedan 10 år tillbaka avställda släpkärran får jag en sådan faktura.
Inte logiskt alls.
Lösningen på frågan är nog att en "miljödiesel" rimligen inte existerar. Således kan Transportstyrelsen inte heller ta betalt för den.Fredrik j skrev:Exakt. Men inte en skattebefriad miljödiesel.mati skrev:Det är ju superkonstigt. Registeravgift betalar väl alla, oavsett fordonsslag eller drivmedel. Till och med för min sedan 10 år tillbaka avställda släpkärran får jag en sådan faktura.
Inte logiskt alls.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så kan det vara.mati skrev:Lösningen på frågan är nog att en "miljödiesel" rimligen inte existerar. Således kan Transportstyrelsen inte heller ta betalt för den.Fredrik j skrev:Exakt. Men inte en skattebefriad miljödiesel.mati skrev:Det är ju superkonstigt. Registeravgift betalar väl alla, oavsett fordonsslag eller drivmedel. Till och med för min sedan 10 år tillbaka avställda släpkärran får jag en sådan faktura.
Inte logiskt alls.
mati skrev:Lösningen på frågan är nog att en "miljödiesel" rimligen inte existerar. Således kan Transportstyrelsen inte heller ta betalt för den.Fredrik j skrev:Exakt. Men inte en skattebefriad miljödiesel.mati skrev:Det är ju superkonstigt. Registeravgift betalar väl alla, oavsett fordonsslag eller drivmedel. Till och med för min sedan 10 år tillbaka avställda släpkärran får jag en sådan faktura.
Inte logiskt alls.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/