VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Kubi

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

taliz skrev:
Ehh va? Koppla in USB och spela upp nedladdade filer är ju en stenålderslösning.
Det påminner om vad jag gjorde när jag hade tjock-TV för över 20 år sedan.
Det är som om ditt barn sa ”jag vill ha Spotify” och du säger ”varsågod, här har du en grammofon”. :lol:

Jo men du har, som sagts innan, inte haft någon Tesla heller.
Du fick en lösning till ditt problem. 8-)
Och om jag ska vara ärlig så har jag inget Netflix konto heller... Så teslan hade inte adderat något. ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
taliz skrev:
Ehh va? Koppla in USB och spela upp nedladdade filer är ju en stenålderslösning.
Det är som om ditt barn sa ”jag vill ha Spotify” och du säger ”varsågod, här har du en grammofon”. :lol:

Och om jag ska vara ärlig så har jag inget Netflix konto heller... Så teslan hade inte adderat något. ;)
Jag skrev bokstavligen youtube och Netflix, dvs streamingplattformar där jag kan välja valfri content och spela det on demand.
Du kunde lika gärna föreslagit att jag skulle koppla in en VHS-spelare. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kubi

Inlägg av Kubi »

taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:

Jag skrev bokstavligen youtube och Netflix, dvs streamingplattformar där jag kan välja valfri content och spela det on demand.
Du kunde lika gärna föreslagit att jag skulle koppla in en VHS-spelare. :lol:
Det är fortfarande en lösning till ditt problem. Men om det får dig att sova bättre om nätterna :geek:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

"Allt som Tesla har" är kasst och meningslöst enligt Kubi.

Själva ordet Tesla är bara det dåligt. ;)

Släng YouTube, Netflix och Spotify. Ingen som helst nytta med det! :shock:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kubi

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:

Ajdå. Trist med personangrepp, tråkigt Martin.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Kubi skrev:
martinot skrev:

:lol:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Tycker carplay och Android auto skulle se till att få stöd för att visa video så youtube och netflix kan fungera den vägen. Detta kräver självklart att de finns en signal som tex säger att bilen står i park läge så man inte kan titta när man kör.

Vore både Nice och naturligt i en elbil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
martinot skrev:

Inte alls. Ett konstaterande.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
Tycker carplay och Android auto skulle se till att få stöd för att visa video så youtube och netflix kan fungera den vägen. Detta kräver självklart att de finns en signal som tex säger att bilen står i park läge så man inte kan titta när man kör.

Vore både Nice och naturligt i en elbil.
Skulle inte vara några större problem att lösa genom att använda sensorerna i telefonen för att blockera över Carplay vid rörelse.

Men tyvärr verkar IOS15 inte innehålla några roliga nya funktioner för just Carplay utan mest säkerhetsfunktioner.
Kubi

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:

Inte alls. Ett konstaterande.
Du lär dig! :roll:

Varför är det så otänkbart att det finns en mängd människor som inte vill ha just Netflix, youtube i sina bilar?
Dom olika scenarion som Taliz målade upp som gör det "asnajs" har jag ännu inte kommit över en månad in i Elbil. Och om jag inte gjort det än, så kommer det kanske att komma till användning 1 månad per år när vi tar en roadtrip. Det skulle jag inte säga är speciellt mycket att hänga i granen.

Har många bekanta och kollegor som kör teslor, både S och 3. Ingen av dom säger att dom använder apparna nämnda tidigare.
En kan spela lite schack ibland när han väntar på sin fru.

Finns också ofantligt många som inte alls bryr sig om acceleration.

Hyser stor respekt för TESLA, annars hade jag väl nu suttit med en Kodiaq eller Tiguan.

För mig är en bil, just en bil.
Kubi

Inlägg av Kubi »

För att återgå lite till topic.

Är det någon som märkt att bilen nu börjat pipa om man låser upp bilen och öppnar t.ex passagerardörren, eller bagageluckan?
Det började först igår, jag låste upp medans vi gick till bilen och frun hoppade in medans jag slängde skräp och då hörde jag ett pipande tills hon stängt dörren.
Och när vi kom tillbaka efter en tur till butiken så hoppade hon in medans jag la in en påse i bagaget och då gjorde den samma.
backe

Inlägg av backe »

Kubi skrev:
För att återgå lite till topic.

Är det någon som märkt att bilen nu börjat pipa om man låser upp bilen och öppnar t.ex passagerardörren, eller bagageluckan?
Det började först igår, jag låste upp medans vi gick till bilen och frun hoppade in medans jag slängde skräp och då hörde jag ett pipande tills hon stängt dörren.
Och när vi kom tillbaka efter en tur till butiken så hoppade hon in medans jag la in en påse i bagaget och då gjorde den samma.

Det har jag inte märkt på vår? Ska testa lite sen när jag ska ut med bilen igen.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare

Inlägg av Firmaj »

Detta kan vara way of topic. Men funderar lite på att byta min Model S mot en ID.4. Undrar dock lite kring resor. Har någon kört långresor med ID.4?

Fungerar det bra, kör ni mer än Ionity eller hur fungerar det i europa?
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Firmaj skrev:
Detta kan vara way of topic. Men funderar lite på att byta min Model S mot en ID.4. Undrar dock lite kring resor. Har någon kört långresor med ID.4?

Fungerar det bra, kör ni mer än Ionity eller hur fungerar det i europa?
Jag har kört flera resor på mellan 80-100 mil med min ID4. Det är en fantastisk långfärdsbil. Räkna med två laddstopp på ca 30 minuter vardera på en 80-mils resa. Jag har än så länge hållt mig till Ionity eftersom jag har så bra pris där. Men det byggs snabbt ut med 100 kW+ laddare även av andra aktörer. Tyvärr mest i söder. Europaresor skulle jag inte bekymra mig för det minsta. Det finns redan betydligt fler 100 kW+ laddare än det finns superchargers, förutom längst i söder och i östeuropa. Min enda brasklapp är att det blir en klar försämring mot Tesla om du kör mycket i dessa regioner eller norra sverige.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har kört 700 mil med syskonet Enyaq var av ett par långresor, även med släpvagn. Suverän komfort och bra förbrukning med tanke på storlek/karossform. Funkat klockrent med Ionity och det finns ju andra också.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare

Inlägg av Firmaj »

Det är egentligen min enda farhåga, långresor och tillgång till snabbladdning on the road. Men då vet jag att det är görbart:)
Sen får det svida lite, glassar just nu runt med gratis supercharging i fem år hehe.

Nu får man bara ta och välja mellan ID.4 (som utmanas av EV6 och Polestar 2 i mina böcker:) )

Uppskattar svaren !
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kör själv Enyaq och har en EV6 beställd. Bedömer att det kommer att vara olika saker de är bra på.

Skulle tro att ID.4 ans styrka främst kommer vara åkkomfort och ljudnivå jämfört med EV6.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Kubi skrev:
Dexter skrev:
Kubi skrev:
Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
Vad vill man säga?
Tesla är flera år efter kvalitet och hur man sätter ihop en produkt.
Ja när det gäller ihopsättning av yttre kaross komponenter ligger de inte i topp ännu.
Men det som är under skalet däremot ligger minst 5 år före de andra.
Ni får titta själva på youtube och söka det ni vill köpa.
Titta där först och inte bara yttre skalet på bilen.
Jag har sett dom. Han sa både positiva och negativa saker. Man ser även hur teslafärgad han är.
Står rakt av och jämför med en Model 3 och "Tesla has frunk, vw not, awful". Medans det mer är ett sktivt val av VW att göra huven mindre för att göra inredning större och som Sandy säger, saker från instrumentbrädan har lagts under huven för att spara plats.
Sedan ser jag inte huven som en dålig konstruktion om den ska dämpa huvudsmällar?

Börjar bli lite tröttsamt detta med "Tesla är 5/10 år före".
Konkurrens är bra. När ska folk fatta detta istället och välkomna mer modeller?
Det är väl elektrifiering vi vill åt? Inte Teslafiering.

Igår släppte Munro en video där Mach-e plockats isär och där han jämför ID4 med Mach-e. ID4 saknar ju frunk, medan Mach-e har en sådan, och han visar anledningen och det är inte att ID4 är kompaktare, utan det beror på att på Mach-e är det alldeles fullt med saker i instrumentbrädan, medan det är helt tomt i ID4:s instrumentbräda. Så WV har helt slösat bort utrymmet för frunken, Dåligt betyg för WV:s konstruktörer alltså.

Aida

Inlägg av Aida »

wannabee skrev:
Kubi skrev:
Dexter skrev:
Kubi skrev:
Dexter skrev:
Går inte att jämföra en MY med ID4.
Typ äpplen och päron.
Rent tekniskt ligger den flera år efter ännu.
Även snygga Polestar 2 har inte den tekniska uppbyggnaden som Tesla har.
Nu blir det många som reagerar men det är faktiskt så ännu så länge.
Vad vill man säga?
Tesla är flera år efter kvalitet och hur man sätter ihop en produkt.
Ja när det gäller ihopsättning av yttre kaross komponenter ligger de inte i topp ännu.
Men det som är under skalet däremot ligger minst 5 år före de andra.
Ni får titta själva på youtube och söka det ni vill köpa.
Titta där först och inte bara yttre skalet på bilen.
Jag har sett dom. Han sa både positiva och negativa saker. Man ser även hur teslafärgad han är.
Står rakt av och jämför med en Model 3 och "Tesla has frunk, vw not, awful". Medans det mer är ett sktivt val av VW att göra huven mindre för att göra inredning större och som Sandy säger, saker från instrumentbrädan har lagts under huven för att spara plats.
Sedan ser jag inte huven som en dålig konstruktion om den ska dämpa huvudsmällar?

Börjar bli lite tröttsamt detta med "Tesla är 5/10 år före".
Konkurrens är bra. När ska folk fatta detta istället och välkomna mer modeller?
Det är väl elektrifiering vi vill åt? Inte Teslafiering.

Igår släppte Munro en video där Mach-e plockats isär och där han jämför ID4 med Mach-e. ID4 saknar ju frunk, medan Mach-e har en sådan, och han visar anledningen och det är inte att ID4 är kompaktare, utan det beror på att på Mach-e är det alldeles fullt med saker i instrumentbrädan, medan det är helt tomt i ID4:s instrumentbräda. Så WV har helt slösat bort utrymmet för frunken, Dåligt betyg för WV:s konstruktörer alltså.

Är det så enkelt? Jag menar VW har ju stoppat in hvac under instrumentpanelen i mqb och bilar de senaste decennierna. De säger själva såsom sägs här ovan att det var ett medvetet val för tt göra service och reparationer billigare och enklare samt att vändcirkeln ska bli mindre. Jag anser personligen att de kunde i vart fall kosta på sig en liten frunk såsom Ioniq 5 så att kablarna kan förvaras där. Tittar man under huven är där rätt mycket luft och det borde ha fått plats förvaring för kablar. Min killgissning är att VW hela tiden tänkt budget med MEB. I ID3 har man ju snålat in på VWs berömda inredningskvalitet. Frågan är bara hur ID4 trots detta är så mycket dyrare än tex Ioniq 5. VW påstår ju att de ännu knappt går jämnt upp på elbilarna…
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

De verkade ju mäta hur stor instrumentpanelen var och det var ganska lika för båda, har för mig att Munro i tidigare videor har kritiserat WV för att stoppat in en massa standargrejor i bilen, så att det är en massa onödig vikt och onödigt komplicerat eftersom en hel del inte används av grejorna. Det kanske inte Mach-e har gjort i sin bil?
Kubi

Inlägg av Kubi »

wannabee skrev:
De verkade ju mäta hur stor instrumentpanelen var och det var ganska lika för båda, har för mig att Munro i tidigare videor har kritiserat WV för att stoppat in en massa standargrejor i bilen, så att det är en massa onödig vikt och onödigt komplicerat eftersom en hel del inte används av grejorna. Det kanske inte Mach-e har gjort i sin bil?
Tydligen har jag missat en hel debatt om att intrumentpanelen skulle vara mindre? Det är den ju iaf inte.
Som jag förstod "beefen" emot Sandy efter hans första ID.4 filmer var att han inte insåg att huven är betydligt mindre än "traditionellt" och via denna vägen ge mer utrymme inne. Dvs kastat in allt under huven.
Och vad Sandy visade så fanns det också en hel del plats där under instrumentpanelen att baka in något.

Sådär snabbt letat kommer man fram till:
1: Volkswagen ID-4-2021 med en längd av 4584 mm
Bagageutrymme: 543 liter.
2: Ford Mustang-Mach-E-2020 med en längd av 4712 mm
Bagageutrymme: 502 liter. (Osäkert om det inkluderar frunk? Vissa hemsidor säger 402L+81L.)
https://se.automobiledimension.com/jamf ... ilmatt.php

Så ID.4 är "bara" 12cm mindre men betydligt större. Så betyder det att VW's "tradeoff" för att slippa frunken, betalat för sig själv i utrymme?

Har själv aldrig suttit i en Mach-E så kan tyvärr inte jämföra storleken på en personligskala.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Kubi skrev:
wannabee skrev:
Tydligen har jag missat en hel debatt om att intrumentpanelen skulle vara mindre? Det är den ju iaf inte.
Som jag förstod "beefen" emot Sandy efter hans första ID.4 filmer var att han inte insåg att huven är betydligt mindre än "traditionellt" och via denna vägen ge mer utrymme inne. Dvs kastat in allt under huven.
Och vad Sandy visade så fanns det också en hel del plats där under instrumentpanelen att baka in något.

Bagageutrymme: 502 liter. (Osäkert om det inkluderar frunk? Vissa hemsidor säger 402L+81L.)

Så ID.4 är "bara" 12cm mindre men betydligt större. Så betyder det att VW's "tradeoff" för att slippa frunken, betalat för sig själv i utrymme?

Har själv aldrig suttit i en Mach-E så kan tyvärr inte jämföra storleken på en personligskala.
Såg inte ett de mätte längden på huven, men de stod och tittade ner under huven på båda bilarna, så Sandy ansåg väl att hade de placerat grejorna i instrumentbrädan så hade de kunnat ha en frunk.
De mätte väl instrumentbrädans mått i båda bilarna för att visa att lika mycket grejor får plats i Id4 som i Mach-e:s instrumentbräda.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

wannabee skrev:
Kubi skrev:
wannabee skrev:

Såg inte ett de mätte längden på huven, men de stod och tittade ner under huven på båda bilarna, så Sandy ansåg väl att hade de placerat grejorna i instrumentbrädan så hade de kunnat ha en frunk.
De mätte väl instrumentbrädans mått i båda bilarna för att visa att lika mycket grejor får plats i Id4 som i Mach-e:s instrumentbräda.
Kollade in under min bräda nu och där finns det bra mycket mer pryttlar än den bilen MrM har i garaget.

Även haft ute handskfacket och det är inte särskiljt gott om plats där bakom.

Kan vara så att han står med en 1st Base Också som saknar tex HUD mm mm mm.

Men visst, hade de paketerat om det stenhårt i fören så hade självklart en frunk fått plats.

Bilen är brutalt rymlig invändigt, nästan till den grad att de missat en massa små områden där ett fack eller ett extra handskafack på förarsidan faktiskt skulle vara en bättre idé.
Kubi

Inlägg av Kubi »

Det skulle förklara en hel del också.
Vart sitter heatpumpen i våra modeller som inte finns i US?
Användarvisningsbild
Firmaj
Teslaägare

Inlägg av Firmaj »

Kubi skrev:
Det skulle förklara en hel del också.
Vart sitter heatpumpen i våra modeller som inte finns i US?
Ligger väl där framme under huven. Luftintaget sker ju under "grillen" och in i bilen. Tror mig ha sett en skymt av den när jag tittade i ID.4an igårpå VW.
Skriv svar