Goodyear Eagle F1?
Moderator: Redaktion
- MrStarhouse
- Teslaägare
Goodyear Eagle F1?
Det är nu dags att byta sommardäck på min M3P. Jag försöker hitta några som är lite tystare än de orginalmonterade Michelin Pilot sport 4S.
Tidigare så har här Landsail omnämnts som tysta och OK.
Dessa verkar dock lite svåra att få tag i nu, plus att jag gärna om möjligt väljer något mer etablerat fabrikat.
Jag har nu vid lite efterforskning hittat Goodyear Eagle F1 vilka enligt data ska dessa vara 3db tystare än Michelin.
Är det någon här som har erfarenhet av Eagle F1 däcken och kan ge lite feedback.
Tidigare så har här Landsail omnämnts som tysta och OK.
Dessa verkar dock lite svåra att få tag i nu, plus att jag gärna om möjligt väljer något mer etablerat fabrikat.
Jag har nu vid lite efterforskning hittat Goodyear Eagle F1 vilka enligt data ska dessa vara 3db tystare än Michelin.
Är det någon här som har erfarenhet av Eagle F1 däcken och kan ge lite feedback.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Re: Goodyear Eagle F1?
Om man hittar uppgifter om att två premiumdäck med liknande egenskaper och pris skulle skilja sig så avsevärt på en av de viktigaste punkterna måste man göra lite källkontroll. Är angivelserna för samma dimension till att börja med? Samma bärighetsklass?
Jag hittar att båda de däcken åtminstone i originaldimension för model 3 har exakt samma rating för ljud, "A" och är angivna till 71dB. 3dB är en halvering av ljudnivån, helt osannolikt.
Jag hittar att båda de däcken åtminstone i originaldimension för model 3 har exakt samma rating för ljud, "A" och är angivna till 71dB. 3dB är en halvering av ljudnivån, helt osannolikt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- MrStarhouse
- Teslaägare
Jo jag gjorde lite fakta kontroll och såg då att det på många däckhandlares hemsidor stog 68db.
Och ja, jag vet att 3db är en dubblering så därav mina frågor.
Jag hittade även samma data hos Goodyear själva enligt nedan länk:
https://www.goodyear.eu/sv_se/consumer/ ... &type=size
Dessa är dom däck som föreslås hos däckshoppar när man söker på reg nummer.
Det bästa vore dock erfarenhet av nån som bytt till dessa.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Eagle F1 brukar sägas vara väldigt tysta här på forumet, mycket tystare än Michelin som bilen kommer med iaf.MrStarhouse skrev:Jo jag gjorde lite fakta kontroll och såg då att det på många däckhandlares hemsidor stog 68db.
3 dB är inte en dubblering av ljudnivån, det är en dubblering av energin. Vi människor uppfattar en fördubbling av ljudnivån först vid 8-10 dB. Man brukar säga att 1-3 dB är en knappt hörbar förändring för oss människor, men likväl en förändring vi kan utskilja.tor-ake skrev:Om man hittar uppgifter om att två premiumdäck med liknande egenskaper och pris skulle skilja sig så avsevärt på en av de viktigaste punkterna måste man göra lite källkontroll. Är angivelserna för samma dimension till att börja med? Samma bärighetsklass?
Sedan är väl ratingen för däck ljud mot omgivningen inte för de som sitter inne i bilen.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- nicklasandersson
- Teslaägare
Jag har inte varit så nöjd med något Michelindäck faktiskt, tycker att de slits rätt fort.
På min MS bytte jag till Goodyear Eagle F1 Asymmetric och tyckte att det blev klart bättre. Nöjd med de däcken!
På min MS bytte jag till Goodyear Eagle F1 Asymmetric och tyckte att det blev klart bättre. Nöjd med de däcken!
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Jag har Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 i 19" på min LR -21. Tycker det var en tydlig skillnad även mot 18" Michelin till Goodyears fördel.
Nu fokuserar den här videon på däck för aktiv körning, men en av de bättre kanalerna om däck.
Sen är F1 en serie av däck, finns alla möjliga tillämpningar och det är stor skillnad inom ”familjen”.
Finns F1 med deras SoundComfort som ska vara tystare men samtidigt betydligt sämre ”prestanda”. Bra däck låter mer, så är det bara.
Sen är F1 en serie av däck, finns alla möjliga tillämpningar och det är stor skillnad inom ”familjen”.
Finns F1 med deras SoundComfort som ska vara tystare men samtidigt betydligt sämre ”prestanda”. Bra däck låter mer, så är det bara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- MrStarhouse
- Teslaägare
Mestadels positiv feedback här så nu är dom beställda.
Jag ska försöka komma ihåg att ge lite feedback här när jag kört lite med dom.
Det nämns även här att bättre prestanda däck låter mer, och så är det säkert. Men då mitt användande mestadels är landsvägskörning så prioriterar jag ljudnivå framför prestanda.
Vi får väl se om jag blir nöjd
Jag ska försöka komma ihåg att ge lite feedback här när jag kört lite med dom.
Det nämns även här att bättre prestanda däck låter mer, och så är det säkert. Men då mitt användande mestadels är landsvägskörning så prioriterar jag ljudnivå framför prestanda.
Vi får väl se om jag blir nöjd

PS4S ger galet bra grepp. Men typ allt annat är dåligt med dom. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.