Självkörning: Utfästelser och resultat

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Självkörning: Utfästelser och resultat

Inlägg av spacecoin »

self-driving.png
Källa:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Re: Självkörning: Utfästelser och resultat

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Bilagan self-driving.png finns inte längre
Källa:
Ska man göra en tabell med Teslas gamla mål måste man också ta med Mobileyes gamla mål eftersom det högst troligen påverkade Teslas framtida mål då de hade ett nära samarbete. Mobileyes lansering tillsammans med VW i Israel var även planerad att ske 2019 och inte 2022 som det står i tabellen.
Mobileye-EyeQ.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Har man synpunkter på innehållet i diagrammet (ja, det är inte komplett) kan man kontakta författaren istället? Det som är intressant för mig är aktuella mål och måldatum. Alla har gissat fel eller ljugit som fan förut, men det är ju relativt ointressant i detta sammanhang. Tycker man det är några fel när det gäller aktuella mål? Jag tycker det ser rätt ut, och att det är en riktigt bra sammanställning.

När det gäller MobilEye så är det en OEM som levererar komponenter till självkörande bilar och inte en färdig lösning. Det är biltillverkarens jobb att sy ihop och leverera ADAS-systemet. Det står "Highest autonomous level supported" i diagrammet. Det är väl inte felaktigt?
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Och hur blir det i snöslask och yrande snö där man knappt ser nåt? Hur ska de självkörande bilarna veta var de ska svänga osv?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Ungefär på samma sätt som man själv gör det?

Man ser var vägen är. Bilen kan göra samma sak.
Det behövs dock vindrutetorkare på alla kameror.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Har man synpunkter på innehållet i diagrammet (ja, det är inte komplett) kan man kontakta författaren istället? Det som är intressant för mig är aktuella mål och måldatum. Alla har gissat fel eller ljugit som fan förut, men det är ju relativt ointressant i detta sammanhang. Tycker man det är några fel när det gäller aktuella mål? Jag tycker det ser rätt ut, och att det är en riktigt bra sammanställning.

När det gäller MobilEye så är det en OEM som levererar komponenter till självkörande bilar och inte en färdig lösning. Det är biltillverkarens jobb att sy ihop och leverera ADAS-systemet. Det står "Highest autonomous level supported" i diagrammet. Det är väl inte felaktigt?
Ja tabellen innehåller inte bara fel men har man med vissa företags misslyckanden så bör man nämna alla. Särskilt tex Mobileye som har skjutit fram sin lansering i Israel under så många år.

Den försenade lösningen som Mobileye hoppas leverera i Israel 2022 är ett eget nätverk som ska kallas New Mobility och man har VW som partner. Mobileye står för nätverk, hårdvara och mjukvara för självkörande funktion. VW bidrar med bilen man monterar det i. Mobileye är långtifrån bara en leverantör där utan det är snarare VW som har den rollen.

Att Eyeq4 skulle vara tillräcklig för L3 känns inte troligt. Däremot kan Eyeq5 mycket riktigt kunna användas till L4/L5 någon gång i framtiden. Frågan är bara när den ens kommer i produktion? Det är ju även en enklare soc med begränsad prestanda och vid L4/L5 måste man antagligen använda en en hel hög samtidigt, typ en soc per sensor.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Får jag be att fråga vem det är som gått in och redigerat både Jordads första och mitt andra inlägg i efterhand?
Är Jordad ett forumalias för en moderator, med tanke på att ingreppet fick hen att se bättre ut?

Jag kan fortsätta svara på Jordads bristfälliga argumentation och cherry picking när det är utrett vem som ändrat på inläggen och varför.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Får jag be att fråga vem det är som gått in och redigerat både Jordads första och mitt andra inlägg i efterhand?
Är Jordad ett forumalias för en moderator, med tanke på att ingreppet fick hen att se bättre ut?

Jag kan fortsätta svara på Jordads bristfälliga argumentation och cherry picking när det är utrett vem som ändrat på inläggen och varför.
Nej, jag har inte redigerat. Ett tips är att man kan lägga in en: "mod edit".

Cherrypicking? Du delar en tabell som inte har med Mobileyes alla misslyckanden samtidigt som den innehåller Teslas alla misslyckanden. Det är okej att vara negativ sålänge som man är rättvis. Tabellen innehöll iaf GMs galna mål för 2019. Alltid något :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

spacecoin skrev:

Det är jag som har gått in och tagit bort dålig ton och personpåhopp både i dina och Jordads inlägg.
Jag vill påminna er båda om våra forumregler. Fortsatta personpåhopp kommer resultera i avstängning.

Diskutera ÄMNET inte vad ni anser om andra som skriver inlägg.

/Tibor Blomhäll
Moderator
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Apropå ämnet så är det ju så att ingen VET i förväg hur lång tid det kommer att ta att utveckla någonting. Man kan hoppas men inte lova något.

Problemet är att alltför ofta tolkas förhoppningar som utfästelser.

Att klaga på tidsplan som inte kunnat hållas är som att klaga på varför det tog Edison flera månader att hitta rätt material till sin glödlampa? Han hoppades ju att det skulle gått mycket snabbare. Nu hundra år senare vem bryr sig?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Apropå ämnet så är det ju så att ingen VET i förväg hur lång tid det kommer att ta att utveckla någonting. Man kan hoppas men inte lova något.

Problemet är att alltför ofta tolkas förhoppningar som utfästelser.

Att klaga på tidsplan som inte kunnat hållas är som att klaga på varför det tog Edison flera månader att hitta rätt material till sin glödlampa? Han hoppades ju att det skulle gått mycket snabbare. Nu hundra år senare vem bryr sig?
Ja, ursäkta till spacecoin. Jag lovar att bara hålla mig till ämnet i fortsättningen.

De här tweetsen från Karpathy ger en bra inblick i vilken utmaning utvecklinsarbetet är. Nästintill omöjligt att förutsäga tidsåtgång som sagt.
Screenshot_20210709-151613.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

_Du Tibor,

Här moddas det friskt. Även ett till inlägg försvann där med fakta, utan några som helst forumbrytande innehåll i "Jordads" favör. Bäst att börja screenshot:a sina inlägg. :roll:

Är Jordad ett alias till dig eller ej?

Kan _du inte passa på att slå av den där modden som ändrar _du -> man som _du satt på mig, tack.

Det är lite drygt att skriva _du hela tiden.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag tog bort ett inlägg med påhopp och konspirationsteorier om att jag skulle ha flera alias här på forumet. Nej, Jordad är inte ett alias till mig.

Skriv utan påhopp som andra här på forumet så slipper du moderation.

Modden som ändrar ord är samma för alla, är inte enbart satt på dig. Men så länge man håller sig till ämne blir man faktiskt inte drabbad.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Den försenade lösningen som Mobileye hoppas leverera i Israel 2022 är ett eget nätverk som ska kallas New Mobility och man har VW som partner. Mobileye står för nätverk, hårdvara och mjukvara för självkörande funktion. VW bidrar med bilen man monterar det i. Mobileye är långtifrån bara en leverantör där utan det är snarare VW som har den rollen.
Jordad, har _du någon referens på att MobilEye skulle gå live 2019? Jag har inte följt dem tillräckligt länge för att ha sett det.
Jordad skrev:
Att Eyeq4 skulle vara tillräcklig för L3 känns inte troligt. Däremot kan Eyeq5 mycket riktigt kunna användas till L4/L5 någon gång i framtiden. Frågan är bara när den ens kommer i produktion? Det är ju även en enklare soc med begränsad prestanda och vid L4/L5 måste man antagligen använda en en hel hög samtidigt, typ en soc per sensor.
BMW hade en färdig lösning för L3 2019, som man inte gick live med av legala skäl. Det var väl på EyeQ4?. Vad är det som är "inte troligt" med att man inte skulle kunna göra L3 kökörning i 30km/h med EyeQ4 när Tesla AP1 (på EyeQ3) klarar mer än så?

Jag tycker _du fullkomligt misstolkar MobilEye:s material. Det finns inga fel i det vad jag kan se, när det gäller missade utfästelser (alla fall i det materialet). Det är ju fortfarande på deras webb: https://www.mobileye.com/our-technology ... eyeq-chip/
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Jordad, har _du någon referens på att MobilEye skulle gå live 2019? Jag har inte följt dem tillräckligt länge för att ha sett det.
Jordad skrev:
BMW hade en färdig lösning för L3 2019, som man inte gick live med av legala skäl. Det var väl på EyeQ4?. Vad är det som är "inte troligt" med att man inte skulle kunna göra L3 kökörning i 30km/h med EyeQ4 när Tesla AP1 (på EyeQ3) klarar mer än så?

Jag tycker _du fullkomligt misstolkar MobilEye:s material. Det finns inga fel i det vad jag kan se, när det gäller missade utfästelser (alla fall i det materialet). Det är ju fortfarande på deras webb: https://www.mobileye.com/our-technology ... eyeq-chip/
Ärligt talat så var nyhetsrapporteringen och de uttalanden som Mobileye gjorde rätt vaga i information. Det man kommunicerade var mindre kommersiell testverksamhet från 2019 likt den som Waymo har nu i Phoenix och en större kommersiell utrullning skulle ske 2022. Här är en länk: https://www.theverge.com/2018/10/29/180 ... srael-2019
The VW and BMW relationships are different,” the Intel spokesperson said. “In the case of New Mobility in Israel with VW, we are forming a joint venture AND providing a turn-key AV Kit that will be retrofitted into existing VW cars. In the case of BMW we are working with company to design an [autonomous driving] solutions that will be customized for future Level 4-Level 5] BMW AVs
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tack för länken.
Skriv svar