Testa en modern Tesla i verkligheten. Extremt smidig och laggfri.Mickep skrev:Jag tycker ui ser ganska modernt ut. vit och fräscht. (har ej sett hur laggit det är och om man skulle störa sig(björn nyland säger hur bra model 3 ui är men jag tycker det ser laggigt ut på YT),
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, tänk när bilarna blir helt sjävkörande så folk kan trycka näsan i bilens skärm hela tiden och slipper vänta tills dom har parkerat och kan trycka näsan i mobilenmartinot skrev:Testa en modern Tesla i verkligheten. Extremt smidig och laggfri.Mickep skrev:Jag tycker ui ser ganska modernt ut. vit och fräscht. (har ej sett hur laggit det är och om man skulle störa sig(björn nyland säger hur bra model 3 ui är men jag tycker det ser laggigt ut på YT),
Re: Förboka din Ioniq 5
Man får gå på vad de säger eller testa själv då YT videor kan ge felaktig bild. Men säger de att de flyter bra/laggar så får man lita på det även om videon visar annorlunda.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
”You guys” myntar nog på yankeerna.Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
EU får samma spec som SK, läst att nord Amerika får andra batterier pga någon handelsembargo mot batteriproducenten SKinnovation.
EU får batterierna från SK innovation på 72,6kWh och USA får batterier från LG på 77kWh.
Sen kan jag ha förstått/läst fel, men EU är bekräftat 72,6kWh
Re: Förboka din Ioniq 5
Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
USA får 77 kwh batteriet enligt samma kanal (samma som EV6). Frågan är om det egentligen är tillgänglig volym och total (netto och brutto). Låter märkligt att Hyundai/Kia skulle ha två så närliggande batteristorlekar. Om det är så: undra varför de valt mindre batteriet till Ioniq 5 i Europa.
Re: Förboka din Ioniq 5
heldiggrisen skrev:”You guys” myntar nog på yankeerna.Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
EU får samma spec som SK, läst att nord Amerika får andra batterier pga någon handelsembargo mot batteriproducenten SKinnovation.
EU får batterierna från SK innovation på 72,6kWh och USA får batterier från LG på 77kWh.
Sen kan jag ha förstått/läst fel, men EU är bekräftat 72,6kWh
Aha intressant. jag hittade detta
The companies, SK Innovation and LG Chem, have been involved in a dispute after LG accused SK of misappropriating trade secrets. LG filed a complaint with the U.S. International Trade Commission in 2019 and the commission ruled in favor of LG, putting a 10-year ban on SK imports.11 apr. 2021
Re: Förboka din Ioniq 5
Fr Forbes:
SK Innovation counts Volkswagen and Ford in the United States, Daimler in Europe, and Hyundai/Kia in Asia as anchor OEMs. Strong shipments for the Hyundai Kona EV in Europe, and the Kia Niro EV boosted growth, and there may be more to come. Relations between LG Chem and Hyundai/Kia soured when the Kona EV, a best-selling model, had to be recalled after vehicle fires were attributed to LG Chem’s batteries, and the rumor is that LG Chem’s loss may be SK Innovation’s gain.
https://www.forbes.com/sites/jillbaker/ ... f1396763bd
SK Innovation counts Volkswagen and Ford in the United States, Daimler in Europe, and Hyundai/Kia in Asia as anchor OEMs. Strong shipments for the Hyundai Kona EV in Europe, and the Kia Niro EV boosted growth, and there may be more to come. Relations between LG Chem and Hyundai/Kia soured when the Kona EV, a best-selling model, had to be recalled after vehicle fires were attributed to LG Chem’s batteries, and the rumor is that LG Chem’s loss may be SK Innovation’s gain.
https://www.forbes.com/sites/jillbaker/ ... f1396763bd
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Typ något sånt jag har läst också.Aida skrev:heldiggrisen skrev:”You guys” myntar nog på yankeerna.Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
EU får samma spec som SK, läst att nord Amerika får andra batterier pga någon handelsembargo mot batteriproducenten SKinnovation.
EU får batterierna från SK innovation på 72,6kWh och USA får batterier från LG på 77kWh.
Sen kan jag ha förstått/läst fel, men EU är bekräftat 72,6kWh
Aha intressant. jag hittade detta
The companies, SK Innovation and LG Chem, have been involved in a dispute after LG accused SK of misappropriating trade secrets. LG filed a complaint with the U.S. International Trade Commission in 2019 and the commission ruled in favor of LG, putting a 10-year ban on SK imports.11 apr. 2021
Sen tror jag KIA kör med LG oavsett marknad.
Re: Förboka din Ioniq 5
heldiggrisen skrev:Typ något sånt jag har läst också.Aida skrev:heldiggrisen skrev:”You guys” myntar nog på yankeerna.Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
EU får samma spec som SK, läst att nord Amerika får andra batterier pga någon handelsembargo mot batteriproducenten SKinnovation.
EU får batterierna från SK innovation på 72,6kWh och USA får batterier från LG på 77kWh.
Sen kan jag ha förstått/läst fel, men EU är bekräftat 72,6kWh
Aha intressant. jag hittade detta
The companies, SK Innovation and LG Chem, have been involved in a dispute after LG accused SK of misappropriating trade secrets. LG filed a complaint with the U.S. International Trade Commission in 2019 and the commission ruled in favor of LG, putting a 10-year ban on SK imports.11 apr. 2021
Sen tror jag KIA kör med LG oavsett marknad.
Fan jag vill ha det större batteriet! Iofs vill jag inte ha ngt som börjar brinna. LG Chem verkar ju ligga längre fram i utvecklingen om SK försökt komma åt teknologi fr LG. Bara inte detta har nåt med att göra att alla biltestare (det är många tyska nu…) tycker att den inte är så energieffektiv. Törstigare än MEB…



Re: Förboka din Ioniq 5
De har nått en förlikning, så det har ingenting med saken att göra: https://www.electrive.com/2021/04/12/sk ... al-battle/Aida skrev:heldiggrisen skrev:”You guys” myntar nog på yankeerna.Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
EU får samma spec som SK, läst att nord Amerika får andra batterier pga någon handelsembargo mot batteriproducenten SKinnovation.
EU får batterierna från SK innovation på 72,6kWh och USA får batterier från LG på 77kWh.
Sen kan jag ha förstått/läst fel, men EU är bekräftat 72,6kWh
Aha intressant. jag hittade detta
The companies, SK Innovation and LG Chem, have been involved in a dispute after LG accused SK of misappropriating trade secrets. LG filed a complaint with the U.S. International Trade Commission in 2019 and the commission ruled in favor of LG, putting a 10-year ban on SK imports.11 apr. 2021
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Du har säkert rätt. Det verkar som om tillverkarna alltid redovisar bruttokapaciteten i USA medan det varierar i Europa. ID4 marknadsförs till exempel med 82 kWh i USA och 77 i Europa. Det borde vara lag på att både brutto- och nettokapacitet redovisas.Aida skrev:Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
USA får 77 kwh batteriet enligt samma kanal (samma som EV6). Frågan är om det egentligen är tillgänglig volym och total (netto och brutto). Låter märkligt att Hyundai/Kia skulle ha två så närliggande batteristorlekar. Om det är så: undra varför de valt mindre batteriet till Ioniq 5 i Europa.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Förboka din Ioniq 5
Nu har visserligen inte Kian släppts men de redovisar 77 kwh i Europa. Kan verkligen min teori stämma då??iAkita skrev:man har säkert rätt. Det verkar som om tillverkarna alltid redovisar bruttokapaciteten i USA medan det varierar i Europa. ID4 marknadsförs till exempel med 82 kWh i USA och 77 i Europa. Det borde vara lag på att både brutto- och nettokapacitet redovisas.Aida skrev:Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
USA får 77 kwh batteriet enligt samma kanal (samma som EV6). Frågan är om det egentligen är tillgänglig volym och total (netto och brutto). Låter märkligt att Hyundai/Kia skulle ha två så närliggande batteristorlekar. Om det är så: undra varför de valt mindre batteriet till Ioniq 5 i Europa.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Förlikningen hände efter reklambroschyren kom ut, ska bli spännande att se om också I5 säljs i USA med SK-batterierna, isåfall lär det bli efter att de som beställt med 77kWh batterier har fått sina bilar.iAkita skrev:De har nått en förlikning, så det har ingenting med saken att göra: https://www.electrive.com/2021/04/12/sk ... al-battle/Aida skrev:heldiggrisen skrev:”You guys” myntar nog på yankeerna.Eldsig skrev:Jag såg precis Asian Petrolheads senaste video (livestream med laddning och frågor). 13 min in i videon säger han att Koreaspecade I5 får 72,6kwh batteriet, men att han är avundsjuk på "you guys" som får 77kwh, samma som EV6. Nån som hört detta förr?
Det ger ju ytterligare några mil i räckvidd.
EU får samma spec som SK, läst att nord Amerika får andra batterier pga någon handelsembargo mot batteriproducenten SKinnovation.
EU får batterierna från SK innovation på 72,6kWh och USA får batterier från LG på 77kWh.
Sen kan jag ha förstått/läst fel, men EU är bekräftat 72,6kWh
Aha intressant. jag hittade detta
The companies, SK Innovation and LG Chem, have been involved in a dispute after LG accused SK of misappropriating trade secrets. LG filed a complaint with the U.S. International Trade Commission in 2019 and the commission ruled in favor of LG, putting a 10-year ban on SK imports.11 apr. 2021
Av förståeliga skäl så kan man inte sälja bil med spec 77kWh med 72,6kWh batteripaket, det hade blivit dyrt för Hyundai.
Speciellt i USA.
Re: Förboka din Ioniq 5
Testa själv är det som gäller. Finns så mycket som inte framkommer om man enbart tittar på YT, och inte upplever själv i verkligheten.Mickep skrev:Man får gå på vad de säger eller testa själv då YT videor kan ge felaktig bild. Men säger de att de flyter bra/laggar så får man lita på det även om videon visar annorlunda.
Tycker du absolut skall testa teslas (om du inte redan gjort så). Bra referens.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Sedan får man jämföra med både laddeffektivitet + energieffektivitet för att få en rättvis bild.Aida skrev:
Fan jag vill ha det större batteriet! Iofs vill jag inte ha ngt som börjar brinna. LG Chem verkar ju ligga längre fram i utvecklingen om SK försökt komma åt teknologi fr LG. Bara inte detta har nåt med att göra att alla biltestare (det är många tyska nu…) tycker att den inte är så energieffektiv. Törstigare än MEB…![]()
![]()
Är ju en orsak till varför e-tron har många nöjda ägare (även om mati inte är en av de), då den laddar såpass effektivt.
Sedan kan ju även kaross skilja. Tycker Ioniq 5 ser rätt "klumpig" ut, medans ID-bilarna ser mer smäckra och strömlinjeformade ut. Har dock inte checkat om de skiljer mycket i värde på luftmotstånd. Kanske någon som vet?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Va? Jag är inte missnöjd med min e-tron. Vem har sagt det? Jag trodde att har alltid varit tydlig med att det är en jättebra bil, förutom att den är alldeles för dyr för mig. Jag hade gärna behållit den om jag hade haft några tusenlappar mer i lön.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
martinot skrev:Sedan får man jämföra med både laddeffektivitet + energieffektivitet för att få en rättvis bild.Aida skrev:
Fan jag vill ha det större batteriet! Iofs vill jag inte ha ngt som börjar brinna. LG Chem verkar ju ligga längre fram i utvecklingen om SK försökt komma åt teknologi fr LG. Bara inte detta har nåt med att göra att alla biltestare (det är många tyska nu…) tycker att den inte är så energieffektiv. Törstigare än MEB…![]()
![]()
Är ju en orsak till varför e-tron har många nöjda ägare (även om mati inte är en av de), då den laddar såpass effektivt.
Sedan kan ju även kaross skilja. Tycker Ioniq 5 ser rätt "klumpig" ut, medans ID-bilarna ser mer smäckra och strömlinjeformade ut. Har dock inte checkat om de skiljer mycket i värde på luftmotstånd. Kanske någon som vet?
Jag skriver om de bilarnas luftmotstånd längre upp i tråden (jag har för mig att du svarar på det inlägget också (är inte helt säker)




Ioniq 5 0;28 (trots sluttande bakparti)
ID 4 0;28
Enyaq 0,26
Re: Förboka din Ioniq 5
Fan vad sjukt: jag skrev ”jag har för mig att d u svarar” men sen står det ”MAN” i det postade inlägget. Då trycker jag på redigera men i den vyn står ”D U”. Jag suddar ändå ut D U och skriver D U igen och sparar. Men sen står det ändå MAN i det postade inlägget…
Wtf!?
Wtf!?
Re: Förboka din Ioniq 5
I Tyskland kan man beställa lilla batteriet (58kWh) kombinerat med AWD. Den hade varit perfekt för oss som andrabil. Hoppas den kommer erbjudas här också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Stora batteriet kostar bara 30k extra här i Sverige, måste vara billigaste kWh/kr på marknaden?HelectriC skrev:I Tyskland kan man beställa lilla batteriet (58kWh) kombinerat med AWD. Den hade varit perfekt för oss som andrabil. Hoppas den kommer erbjudas här också.
Re: Förboka din Ioniq 5
3200 euro skillnad i Tyskland. Har absolut inte behov för största batteriet på andrabilen, så då är 3200euro att spara fina pengar det.heldiggrisen skrev:Stora batteriet kostar bara 30k extra här i Sverige, måste vara billigaste kWh/kr på marknaden?HelectriC skrev:I Tyskland kan man beställa lilla batteriet (58kWh) kombinerat med AWD. Den hade varit perfekt för oss som andrabil. Hoppas den kommer erbjudas här också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Du tror inte LR håller sig bättre i pris? Jag tror stora batteriet betalar sig oavsett. Just my .50 öre.HelectriC skrev:3200 euro skillnad i Tyskland. Har absolut inte behov för största batteriet på andrabilen, så då är 3200euro att spara fina pengar det.heldiggrisen skrev:Stora batteriet kostar bara 30k extra här i Sverige, måste vara billigaste kWh/kr på marknaden?HelectriC skrev:I Tyskland kan man beställa lilla batteriet (58kWh) kombinerat med AWD. Den hade varit perfekt för oss som andrabil. Hoppas den kommer erbjudas här också.
Re: Förboka din Ioniq 5
Tja, det är ju inte lätt att veta. Egentligen borde nog stora batteriet varit 50k dyrare.heldiggrisen skrev:Du tror inte LR håller sig bättre i pris? Jag tror stora batteriet betalar sig oavsett. Just my .50 öre.HelectriC skrev:3200 euro skillnad i Tyskland. Har absolut inte behov för största batteriet på andrabilen, så då är 3200euro att spara fina pengar det.heldiggrisen skrev:Stora batteriet kostar bara 30k extra här i Sverige, måste vara billigaste kWh/kr på marknaden?HelectriC skrev:I Tyskland kan man beställa lilla batteriet (58kWh) kombinerat med AWD. Den hade varit perfekt för oss som andrabil. Hoppas den kommer erbjudas här också.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ahh. Gott! Det är ju på många sätt en jättefin bil som många är nöja med.mati skrev:Va? Jag är inte missnöjd med min e-tron. Vem har sagt det? Jag trodde att har alltid varit tydlig med att det är en jättebra bil, förutom att den är alldeles för dyr för mig. Jag hade gärna behållit den om jag hade haft några tusenlappar mer i lön.

Priset kände du ju till när du skaffade bilen, så inte något man direkt kan lasta Audi för tycker jag. Men förstår absolut att du kikar på något mer prisvärt.
Kör du e-tron på leasing som förmånsbil i dagsläget?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/