Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Kubi »

taliz skrev:
Maw skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
Det förändrar inte det faktum att det är ett Tesla-forum.
Det har jag inte sagt. Då får du väl skapa en omröstningen att ta bort "Elektriska fordon" delen om du vill ha den strikt Tesla.
Eller helt enkelt välkomna att det kommer hit folk som kör andra märken.
Har inga problem med att man diskuterar andra märken.
Problemet är Tesla-hatare som konstant sitter och hugger på Tesla-positiva inlägg.
Min uppfattning efter en tid här på forumet är att det är betydligt vanligare med Tesla-ägare som slår ner med hat på minsta antydan att någon annan bil kan vara bra eller till och med bättre än Tesla på något, än det är vanligt med Tesla-hatare.

Skulle säga att det är ovanligt med Tesla-hatare här men att man får det epitet om man inte hela tiden stämmer in i hyllningskören för Tesla och Elon Musk. Även om man som jag tycker Tesla gör bra bilar men inte bilar som är bäst på allt. :)

Edit: La till en smiley :)
Räcker med att gå tillbaka någon sida i ID4-tråden där jag sa att jag ville ha youtube och Netflix i min ID4 för att några skulle börja spy galla om hur usla Tesla är.
Ursäkta, vem började spy galla om att Tesla är usel?
Det skrevs bara om att det syns som en gimmick.

Sedan dina svar syns som extremt arroganta.
Ja.. vem är det egentligen som kommer med hat.
Jo men du har, som sagts innan, inte haft någon Tesla heller.
Att Netflix och youtube skulle vara en gimmick säger mest folk som aldrig ägt en Tesla.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Walker »

Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av heldiggrisen »

Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Fast, jag tycker inte de rena ”Teslatråderna” är plågat av ”ställningskrig”, det har jag bara sett under den delen av TCS-forumet märkt ”allmänt”.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Fredrik j »

Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns det inte en forumsdel där bara teslaägare släpps in? Om inte kanske det skulle vara en bra idé för alla som inte tål en diskussion?
Såg att det finns en polestar-grupp på facebook för endast ägare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns det inte en forumsdel där bara teslaägare släpps in? Om inte kanske det skulle vara en bra idé för alla som inte tål en diskussion?
Såg att det finns en polestar-grupp på facebook för endast ägare.
Fast problemet är väl inte teslatrådarna? Där diskuteras friskt för- och nackdelar med Tesla, men kanske inte så många av de som är intresserade av övriga elbilar som kommenterar där? (Jag kan dock ha fel, eftersom jag knappt är inne i de trådarna längre). Däremot de få trådar som inte omhandlar Tesla blir ju nästan alltid anfallna av en del Tesla fan boys med argumentet att så länge tråden ligger på Teslaforumet, så är det helt korrekt att gå in och missionera elonism. Bara låt trådarna vara om det inte gäller annat än att försöka nästla in tesla i allt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av thnis »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns det inte en forumsdel där bara teslaägare släpps in? Om inte kanske det skulle vara en bra idé för alla som inte tål en diskussion?
Såg att det finns en polestar-grupp på facebook för endast ägare.
Fast problemet är väl inte teslatrådarna? Där diskuteras friskt för- och nackdelar med Tesla, men kanske inte så många av de som är intresserade av övriga elbilar som kommenterar där? (Jag kan dock ha fel, eftersom jag knappt är inne i de trådarna längre). Däremot de få trådar som inte omhandlar Tesla blir ju nästan alltid anfallna av en del Tesla fan boys med argumentet att så länge tråden ligger på Teslaforumet, så är det helt korrekt att gå in och missionera elonism. Bara låt trådarna vara om det inte gäller annat än att försöka nästla in tesla i allt.
+1 på det. Rubriken på den här tråden är ganska förklarande kan man tycka. Men ändå så kommer förslag på att TS ska skaffa sig en TM3.. Obegripligt kan jag tycka.

För övrigt så är det numera fler fd Teslaägare som hänger kvar här men som av en eller annan anledning har valt att byta från Tesla till ett annat bilmärke.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Gargamel »

taliz skrev:
Kubi skrev:
taliz skrev:
Det förändrar inte det faktum att det är ett Tesla-forum.
Det har jag inte sagt. Då får du väl skapa en omröstningen att ta bort "Elektriska fordon" delen om du vill ha den strikt Tesla.
Eller helt enkelt välkomna att det kommer hit folk som kör andra märken.
Har inga problem med att man diskuterar andra märken.
Problemet är Tesla-hatare som konstant sitter och hugger på Tesla-positiva inlägg.
En annan vinkel som "vi andra" ser, är tesla-evangelisterna inte klarar av att se positiva resultat om icke-teslor.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av hooked »

felaktig post.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Tars »

Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns en anledning till att jag är ganska offline på forumet.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av taliz »

Tars skrev:
Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns en anledning till att jag är ganska offline på forumet.
Många av de som skrev positiva inlägg och drev diskussioner om märket som forumet är till för har slutat posta.
Fullt förståeligt när det konstant blir pajkastning med folk som väljer andra märken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Aida »

taliz skrev:
Tars skrev:
Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns en anledning till att jag är ganska offline på forumet.
Många av de som skrev positiva inlägg och drev diskussioner om märket som forumet är till för har slutat posta.
Fullt förståeligt när det konstant blir pajkastning med folk som väljer andra märken.

Jag förstår inte riktigt de här åsikterna eller inläggen. Jag har hängt på forumet i flera år men först nu blivit medlem och börjat skriva eftersom jag har beställt en elbil. Man är ju inte ett med sin bil utan måste kunna skriva och läsa negativa saker om bilarna utan att känna att man behöver gå i försvarsställning. De flesta som skriver besitter ju en djup kunskap om bilar och uttrycker tankar och idéer. Jag själv tex lever och andas bilar - prenumererar på våra tre stora biltidningar och har gjort det sedan barnsben. Jag tycker nog att man ska läsa ett inlägg minst tre gånger innan man svarar i affekt. Jag har inte upptäckt något ställningskrig men upplever att någon som uttrycker minsta lilla negativt om Tesla blir rätt så påhoppad av vissa - men då är det oftast Teslaägare själva som skrivit (alltså uttryckt kritik och blivit tystade). Men det här är inget unikt. Det var samma på Volvoforumet. Då skulle ni se brittiska Opel/Vauxhall forumet - det dominerades av killar som har en faiblesse för gröna laserpekare om ni förstår vad jag menar. Hade emellertid varit intressant att se vad de säger på BMW-forumet om BMW iX ;)

Detta forum ger väldigt mycket. Men man behöver ju inte predika om Tesla i varje tråd - såsom den här som överhuvudtaget inte rör Tesla. Precis som att om man inte gillar Tesla (antingen fördom eller erfarenhet) inte behöver kapa trådar i Tesladelen. Om jag skrivit ngt dumt så tala gärna om det för mig.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Tars skrev:
Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Finns en anledning till att jag är ganska offline på forumet.
Många av de som skrev positiva inlägg och drev diskussioner om märket som forumet är till för har slutat posta.
Fullt förståeligt när det konstant blir pajkastning med folk som väljer andra märken.
Sjukt att vi har så diametralt syn på saken.
Fram till för ett par år sedan var det här nästan ett ”rent” Tesla-forum, visst fanns det lite småtrådar under ”allmänt”, en och annan eGolfb/Zoe ägare, men till 99% så handlade det om Tesla. (bortser från kärnkraftstråden :shock: )

Sen kom M3, och flera nybörjare kom till, med frågor som varför bilen inte laddar mer en 11kWh (någon startade en liknade tråd nyligen också, och fick skit för att han inte hade läst nog på innan köp av en annan Teslaägare). Jag tyckte forumet fortfarande var trevligt och mycket hjälpsamt, men ”småpikarna” från några av de ”early adapters” började redan här.

Sen kom flera märken till, och ”allmänt” delen körde nästan om Tesla-delen här på TCS.

Nästan varje tråd om annan bil än Tesla blev kontentan att personen som frågade var idiot som inte köpte Tesla, och argumentet som dålig byggkvalitet och chargegate blev taget mycket personligt, och ”pajkastningen” började.

Vi har alla olika intressen och preferenser när det gäller bil. För mig ligger fortfarande Tesla i topp, men eftersom jag måste betala bilen själv, så funkar inte 800kkr (Blå MYP) för familjeekonomin. Det är hellre inte alla som tycker om det minimalistiska i att inte ha instrumentkluster bakom ratten (vågar man lita på att man vänjer sig?)

Allt i allt, så tycker jag TCS fortfarande är det bästa forumet i världen. Blandningen idealister, kunniga och nybörjare gör TCS myyycket intressant och lärorikt.

En god idé innan man poster, är att kolla var tråden man poster i ligger. Ligger tråden under ”Tesla>M3 delen”, så kanske man inte behöver skriva sitt 4e inlägg om hur mycket bättre åkkomfort och byggkvalitet är i sin PS2. Samma om inlägget ligger under ”allmänt”, kanske inte M3 är svar på frågan när man ber om argument för iD4 vs PS2?
(Och där bröt jag mot mitt eget råd :lol: )

Ja, det här är ett Teslaforum, MEN den stora delen av kunniga som ”allmänt”delen drar till sig, gör TCS bättre imho.
Det är plats åt alla, men försök tänka till var och vad man postar innan man trycker ”skicka”.

Jag ska försöka bli bättre själv också :oops:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Sjukt att vi har så diametralt syn på saken.
Fram till för ett par år sedan var det här nästan ett ”rent” Tesla-forum, visst fanns det lite småtrådar under ”allmänt”, en och annan eGolfb/Zoe ägare, men till 99% så handlade det om Tesla. (bortser från kärnkraftstråden :shock: )

Sen kom M3, och flera nybörjare kom till, med frågor som varför bilen inte laddar mer en 11kWh (någon startade en liknade tråd nyligen också, och fick skit för att han inte hade läst nog på innan köp av en annan Teslaägare). Jag tyckte forumet fortfarande var trevligt och mycket hjälpsamt, men ”småpikarna” från några av de ”early adapters” började redan här.

Sen kom flera märken till, och ”allmänt” delen körde nästan om Tesla-delen här på TCS.

Nästan varje tråd om annan bil än Tesla blev kontentan att personen som frågade var idiot som inte köpte Tesla, och argumentet som dålig byggkvalitet och chargegate blev taget mycket personligt, och ”pajkastningen” började.

Vi har alla olika intressen och preferenser när det gäller bil. För mig ligger fortfarande Tesla i topp, men eftersom jag måste betala bilen själv, så funkar inte 800kkr (Blå MYP) för familjeekonomin. Det är hellre inte alla som tycker om det minimalistiska i att inte ha instrumentkluster bakom ratten (vågar man lita på att man vänjer sig?)

Allt i allt, så tycker jag TCS fortfarande är det bästa forumet i världen. Blandningen idealister, kunniga och nybörjare gör TCS myyycket intressant och lärorikt.

En god idé innan man poster, är att kolla var tråden man poster i ligger. Ligger tråden under ”Tesla>M3 delen”, så kanske man inte behöver skriva sitt 4e inlägg om hur mycket bättre åkkomfort och byggkvalitet är i sin PS2. Samma om inlägget ligger under ”allmänt”, kanske inte M3 är svar på frågan när man ber om argument för iD4 vs PS2?
(Och där bröt jag mot mitt eget råd :lol: )

Ja, det här är ett Teslaforum, MEN den stora delen av kunniga som ”allmänt”delen drar till sig, gör TCS bättre imho.
Det är plats åt alla, men försök tänka till var och vad man postar innan man trycker ”skicka”.

Jag ska försöka bli bättre själv också :oops:
Jag tycker faktiskt inte det är något problem med att föreslå annat än vad trådskaparen först kollat på, men då måste man också kunna backa ifall svaret blir att det faktiskt inte var ett alternativ. Man vet ju inte allt själv så om andra kan komma med andra infallsvinklar eller ny information är det bara bra men ibland blir det för ihärdigt åt båda hållen (och jag är nog inte helt oskyldig där heller).

Ser inte heller något problem med att folk går in under Tesladelarna eller tvärtom och diskuterar och ger alternativ, uppskattar i var fall jag som inte håller mig till något märke utan vill ha det som passar mig bäst vid varje given tidpunkt. Problemet ligger i när det börjar bli mer floskler än fakta som haglar eller att man inte kan acceptera att andra bedömer de subjektiva sakerna annorlunda.

Har personligen under mina år här blivit “anklagad” för att vara både Teslahatare och fanboy så det är ju lite roligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av martinot »

Walker skrev:
Börjar inse att detta forum mer och mer kantrar över till icke teslaägare, eftersom det är ett ”så bra elbilsforum”. Men det skulle onekligen vara trevligt att kunna hitta ett forum som påminner om detta för några år sedan, då teslaägare kunde utbyta erfarenheter och upplevelser om sina bilar istället för att ideligen hamna i ett ställningskrig om huruvida man har hål i huvudet om man väljer detta märke eller ej.
Det går lite i vågor för mig, men börjar faktiskt tröttna nu. (….igen) :cry:
Håller med. Det har tyvärr gått och blivit tom. fel att ens förslå någon att eventuellt kan vara intressant att kika på en Tesla, som kanske kunde passa. Då får man hat och skäll från Tesla-hatare.

Tesla och Teslor har absolut mycket problem (lackkvalitet, servicekontakt), och de passar inte heller alla (köper det), men att få hat när man ens föreslår det som ett alternativ (när det verkar kunna passa frågeställaren) är ju lite tråkigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Har personligen under mina år här blivit “anklagad” för att vara både Teslahatare och fanboy så det är ju lite roligt.
Råkar ständigt ut för det. :D

Känns som man aldrig får vara "i mitten" och vara kritisk mot alla biltillverkare, oavsett om Tesla eller andra. Då blir man hatad av bägge extremistlägren (både de som aldrig ser fel hos Tesla, och de som alltid hatar allt med Tesla).

Lite mindre extremism, och att kunna se både + och - med alla bilar vore mycket bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Har personligen under mina år här blivit “anklagad” för att vara både Teslahatare och fanboy så det är ju lite roligt.
Råkar ständigt ut för det. :D

Känns som man aldrig får vara "i mitten" och vara kritisk mot alla biltillverkare, oavsett om Tesla eller andra. Då blir man hatad av bägge extremistlägren (både de som aldrig ser fel hos Tesla, och de som alltid hatar allt med Tesla).

Lite mindre extremism, och att kunna se både + och - med alla bilar vore mycket bättre.
Om man till och med kan hata ett bilmärke, kan man ju undra vilken personlighet man har och hur man är att umgås med irl. Själv ser jag mycket lite hat på detta forumet. Riktigt hat får man ju se när t.ex. ViBilägare skriver en artikel om elbilar och länkar till facebook, positiv eller negativ spelar ingen roll, och mängder av människor känner sig tvingade att bara skriva just hat i text utan något direkt innehåll.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av nek0 »

martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Har personligen under mina år här blivit “anklagad” för att vara både Teslahatare och fanboy så det är ju lite roligt.
Råkar ständigt ut för det. :D

Känns som man aldrig får vara "i mitten" och vara kritisk mot alla biltillverkare, oavsett om Tesla eller andra. Då blir man hatad av bägge extremistlägren (både de som aldrig ser fel hos Tesla, och de som alltid hatar allt med Tesla).

Lite mindre extremism, och att kunna se både + och - med alla bilar vore mycket bättre.
Om du går till din lokala Ica och frågar vad de har för toalettpapper, vill du att säljaren ska berätta för dig att det finns jättefin sandpapper som kanske är bättre?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5668
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev:
Jag tycker faktiskt inte det är något problem med att föreslå annat än vad trådskaparen först kollat på /...
+1

Känns ju som det här rankar högt på problemskalan*...

*(Och här var jag lite ironisk.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av heldiggrisen »

nek0 skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Har personligen under mina år här blivit “anklagad” för att vara både Teslahatare och fanboy så det är ju lite roligt.
Råkar ständigt ut för det. :D

Känns som man aldrig får vara "i mitten" och vara kritisk mot alla biltillverkare, oavsett om Tesla eller andra. Då blir man hatad av bägge extremistlägren (både de som aldrig ser fel hos Tesla, och de som alltid hatar allt med Tesla).

Lite mindre extremism, och att kunna se både + och - med alla bilar vore mycket bättre.
Om du går till din lokala Ica och frågar vad de har för toalettpapper, vill du att säljaren ska berätta för dig att det finns jättefin sandpapper som kanske är bättre?
Har du provat blöjor?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av nek0 »

heldiggrisen skrev:
nek0 skrev:
martinot skrev:
OfarligTesla skrev:
Har personligen under mina år här blivit “anklagad” för att vara både Teslahatare och fanboy så det är ju lite roligt.
Råkar ständigt ut för det. :D

Känns som man aldrig får vara "i mitten" och vara kritisk mot alla biltillverkare, oavsett om Tesla eller andra. Då blir man hatad av bägge extremistlägren (både de som aldrig ser fel hos Tesla, och de som alltid hatar allt med Tesla).

Lite mindre extremism, och att kunna se både + och - med alla bilar vore mycket bättre.
Om du går till din lokala Ica och frågar vad de har för toalettpapper, vill du att säljaren ska berätta för dig att det finns jättefin sandpapper som kanske är bättre?
Har du provat blöjor?
Jo för 54 år sedan.
Har du?
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag tycker faktiskt inte det är något problem med att föreslå annat än vad trådskaparen först kollat på /...
+1

Känns ju som det här rankar högt på problemskalan*...

*(Och här var jag lite ironisk.)
Går man in på ett teslaforum och söker köpråd angående id4 eller polestar2 är man ju rimligtvis fullt medveten om model3. Allt annat vore ju mycket märkligt.
Erxon
elbilist
Inlägg: 413
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Erxon »

Eftersom det är en del urspårningar gentemot rubriken i denna tråd tänkte jag göra en till...

Polestar 2 SR eller XC40 P6? Tydligen skall den nya 2-hjulsdrivna versionen av XC40 kalls P6.

Jag har kört båda (dock AWD-versionerna då FWD-versionen inte finns ännu), båda har positiva saker men fortfarande lite kluven om vilken.
Vet att XC40 har högre förbrukning, men man satt lite bekvämare i den då man i P2 satt mer i en grop då mittkonsolen kändes högre.
Baksätet upplevde jag som trängre i P2, men har ingen betydelse för enda gångerna man är där bryr man sig inte, man vill då bara hem...
Vi har inga barn eller barnstolar man behöver tänka på heller, ungarna får åka sina egna bilar, bara en jycke i bur så en sedan går bort (läs M3).

Jag tar tacksamt mot era motiveringar, Enyaq'en är också en tanke men inte riktigt landat där ännu. Sen att Skoda Bredden inte gav en krona i första affärsförslaget samt att man har lite problem med Möller Bil i Uppsala gör det inte lättare.
Jo, offerten jag fått på en XC40 Pro är drygt 20K bättre än för P2:an. På P2 är det både Plus och Pilot paketen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av martinot »

Erxon skrev:
Eftersom det är en del urspårningar gentemot rubriken i denna tråd tänkte jag göra en till...

Polestar 2 SR eller XC40 P6? Tydligen skall den nya 2-hjulsdrivna versionen av XC40 kalls P6.

Jag har kört båda (dock AWD-versionerna då FWD-versionen inte finns ännu), båda har positiva saker men fortfarande lite kluven om vilken.
Vet att XC40 har högre förbrukning, men man satt lite bekvämare i den då man i P2 satt mer i en grop då mittkonsolen kändes högre.
Baksätet upplevde jag som trängre i P2, men har ingen betydelse för enda gångerna man är där bryr man sig inte, man vill då bara hem...
Tycker du skall väja den som känns bäst att köra.

Har inte testat XC40, men upplever också att man sitter lite långt ner i en i PS2 med lite höga "väggar" runt. Så är helt med på vad du syftar på, även om liknelsen "grop" var ny för mig.
Erxon skrev:
Vi har inga barn eller barnstolar man behöver tänka på heller, ungarna får åka sina egna bilar, bara en jycke i bur så en sedan går bort (läs M3).
Några alternativa troligen intressanta hundbilar som borde vara intressanta för dig att testa:

Både Kia EV6 eller Ioniq 5 skulle ju kunna vara bra vovve-bilar (i prisklasserna snäppet under).

Troligen även MY med ännu större bagageutrymme för vovvar/burar; om du kan tänka dig en Made in China redan till höst (i prisklassen snäppet över).

Även en e-tron skulle ju kunna vara intressant, och kanske någon av de nya BMW iX-SUV:arna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Erxon
elbilist
Inlägg: 413
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av Erxon »

martinot skrev:
Erxon skrev:
Eftersom det är en del urspårningar gentemot rubriken i denna tråd tänkte jag göra en till...

Polestar 2 SR eller XC40 P6? Tydligen skall den nya 2-hjulsdrivna versionen av XC40 kalls P6.

Jag har kört båda (dock AWD-versionerna då FWD-versionen inte finns ännu), båda har positiva saker men fortfarande lite kluven om vilken.
Vet att XC40 har högre förbrukning, men man satt lite bekvämare i den då man i P2 satt mer i en grop då mittkonsolen kändes högre.
Baksätet upplevde jag som trängre i P2, men har ingen betydelse för enda gångerna man är där bryr man sig inte, man vill då bara hem...
Tycker du skall väja den som känns bäst att köra.

Har inte testat XC40, men upplever också att man sitter lite långt ner i en i PS2 med lite höga "väggar" runt. Så är helt med på vad du syftar på, även om liknelsen "grop" var ny för mig.
Erxon skrev:
Vi har inga barn eller barnstolar man behöver tänka på heller, ungarna får åka sina egna bilar, bara en jycke i bur så en sedan går bort (läs M3).
Några alternativa troligen intressanta hundbilar som borde vara intressanta för dig att testa:

Både Kia EV6 eller Ioniq 5 skulle ju kunna vara bra vovve-bilar (i prisklasserna snäppet under).

Troligen även MY med ännu större bagageutrymme för vovvar/burar; om du kan tänka dig en Made in China redan till höst (i prisklassen snäppet över).

Även en e-tron skulle ju kunna vara intressant, och kanske någon av de nya BMW iX-SUV:arna.
Gällande Kia och Hyundai har jag tittat på, men inte fått svar på om de fortfarande kommer att ha sina serviceintervaller på 1500 mil och batterikylvätskebyte... Det är en sak som stör mig.
MY blir för dyr, tycker att närmare 600K är "innihelvete" för dyrt för en bil, och MY är över 700K. Likaså är e-tronen för dyr, nu finns även nya Q4:an som alternativ på Audi men även den hamnar för högt.
Däremot kan alternativet vara en en Skoda Enyaq. Men tror man åker bättre i Volvo/P2.

BMW är inget alternativ, fruns kusin är så BMW-fanatisk, framför allt dieselsexan, så det går inte prata bil med honom... Sen har jag kört "Vad är skillnaden på en snigel och en BMW?" för många gånger så det går inte att åka BMW...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd: Polestar 2 eller Id.4?

Inlägg av nek0 »

Erxon skrev:
martinot skrev:
Erxon skrev:
Eftersom det är en del urspårningar gentemot rubriken i denna tråd tänkte jag göra en till...

Polestar 2 SR eller XC40 P6? Tydligen skall den nya 2-hjulsdrivna versionen av XC40 kalls P6.

Jag har kört båda (dock AWD-versionerna då FWD-versionen inte finns ännu), båda har positiva saker men fortfarande lite kluven om vilken.
Vet att XC40 har högre förbrukning, men man satt lite bekvämare i den då man i P2 satt mer i en grop då mittkonsolen kändes högre.
Baksätet upplevde jag som trängre i P2, men har ingen betydelse för enda gångerna man är där bryr man sig inte, man vill då bara hem...
Tycker du skall väja den som känns bäst att köra.

Har inte testat XC40, men upplever också att man sitter lite långt ner i en i PS2 med lite höga "väggar" runt. Så är helt med på vad du syftar på, även om liknelsen "grop" var ny för mig.
Erxon skrev:
Vi har inga barn eller barnstolar man behöver tänka på heller, ungarna får åka sina egna bilar, bara en jycke i bur så en sedan går bort (läs M3).
Några alternativa troligen intressanta hundbilar som borde vara intressanta för dig att testa:

Både Kia EV6 eller Ioniq 5 skulle ju kunna vara bra vovve-bilar (i prisklasserna snäppet under).

Troligen även MY med ännu större bagageutrymme för vovvar/burar; om du kan tänka dig en Made in China redan till höst (i prisklassen snäppet över).

Även en e-tron skulle ju kunna vara intressant, och kanske någon av de nya BMW iX-SUV:arna.
Gällande Kia och Hyundai har jag tittat på, men inte fått svar på om de fortfarande kommer att ha sina serviceintervaller på 1500 mil och batterikylvätskebyte... Det är en sak som stör mig.
MY blir för dyr, tycker att närmare 600K är "innihelvete" för dyrt för en bil, och MY är över 700K. Likaså är e-tronen för dyr, nu finns även nya Q4:an som alternativ på Audi men även den hamnar för högt.
Däremot kan alternativet vara en en Skoda Enyaq. Men tror man åker bättre i Volvo/P2.

BMW är inget alternativ, fruns kusin är så BMW-fanatisk, framför allt dieselsexan, så det går inte prata bil med honom... Sen har jag kört "Vad är skillnaden på en snigel och en BMW?" för många gånger så det går inte att åka BMW...
Batterikylvätskebyte har du även hos Skoda Enyaq
Skriv svar