Antar att det inte var Tesla (har ju ingen P&C med andra än egna SuC). Vad var det för bil och biltillverkare som gjort fel (enligt damen hos Ionity)?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
iAkita skrev:Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…
Re: Ionitys laddnätverk
Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.Aida skrev:Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…iAkita skrev:Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.
Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.iAkita skrev:Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.Aida skrev:Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…iAkita skrev:Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.
Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Nect skrev:Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.iAkita skrev:Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.Aida skrev:Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…iAkita skrev:Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.
Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.
Om nu VW, Ford och Hyundai satsar så hårt på elbilar så får de för fasiken skjuta till lite pengar. Annars kommer ju satsningen att snubbla… Kunde Tesla in the early days…
Re: Ionitys laddnätverk
Fyra stycken laddare finns det överallt redan nu (Södertälje hade av någon anledning bara två stycken fram till nyligen). Stationerna är förberedda för att snabbt byggas ut från fyra till sex laddare.Nect skrev:Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.iAkita skrev:Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.Aida skrev:Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…iAkita skrev:Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.
Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Problemet med Ionity är alla ägare, alla måste skjuta till kapital om det ska bli något.Aida skrev:Nect skrev:Lät som Ionity har brist på pengar och letar mer kapital. Delvis därför man även skrotade de första planerna där man skulle sätta många fler laddstationer i Sverige än vad det blev.iAkita skrev:Det har gått så väldigt fort. Mellan februari 2019 - april 2021 var jag i princip alltid ensam eller hade max en annan bil som sällskap vid laddarna. I juni hade något hänt och det var nästan alltid minst en annan bil som laddade samtidigt. Och så nu i helgen var det fullt eller nästan fullt överallt.Aida skrev:Varför bygger de inte ut!? De ser ju försäljningen av ID4 och Polestar 2…iAkita skrev:Jag har under fredag-söndag kört ca 150 mil längs E4 och det är verkligen stort tryck på Ionity-laddarna numera. Förra sommaren var jag nästan alltid ensam vid laddarna men i fredags och framförallt idag var samtliga laddplatser nästan eller helt fulla med laddande bilar. En intressant observation är att det nästan uteslutande är e-Tron och ID4 som utnyttjar dem. Jag skulle säga till 90 procent eller mer. Inte en enda ID3 har jag stött på, däremot en Model 3 (varför?), ett par MG, och en Peugot 2008. Det positiva med det är att e-Tron och ID4 laddar så pass snabbt så det blir snabb omsättning vid laddarna. Även om det var kö på ett par ställen (jag hade tur och slapp köa) så var det inte någon som fick vänta mer än 5-10 minuter på sin tur. I grunden tycker jag det är toppen att de utnyttjas så hårt. Det visar att behovet finns och kan förhoppningsvis motivera en utbyggnad av Ionity och andra laddoperatörer till nästa sommar. Det kommer behövas.
De flesta stationer är förberedda för två laddare till så det kan gå snabbt om de väl bestämmer sig. Frågan är om det räcker med två platser till. Det beror nog på hur mycket andra laddoperatörer bygger ut.
Vad det gäller Polestar 2 har jag bara stött på totalt två stycken vid Ionity-laddare. Lite märkligt faktiskt.
Ionity Nordic gick ut och sa att det enda de har planerat för Sverige var att bygga ut stationerna med 2st laddare till 4st. Övrig större utbyggnad hamnade i Norge bland annat.
Om nu VW, Ford och Hyundai satsar så hårt på elbilar så får de för fasiken skjuta till lite pengar. Annars kommer ju satsningen att snubbla… Kunde Tesla in the early days…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ionitys laddnätverk
Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Samsyn?Bjelke skrev:Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Bjelke skrev:Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
Kunde vara lite smakfullt av VW att även skapa ett Elecrify Europe… Men näääädåååå
Re: Ionitys laddnätverk
JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..HelectriC skrev:Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Apropå många olika ägare som (eventuellt) behöver skjuta till kapital alltså, om dom tycker lika så är detHelectriC skrev:Samsyn?Bjelke skrev:Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
ju lite enklare att skjuta till kapital osv, men om dom inte riktigt ser lika på sin investering så blir det ju
krångligare…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Lite som när en del hellre betalar 5 kr/kWh för 50 kW laddning än 8,70 kr på Ionity då?HelectriC skrev:Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Ahh, ok.Bjelke skrev:Apropå många olika ägare som (eventuellt) behöver skjuta till kapital alltså, om dom tycker lika så är detHelectriC skrev:Samsyn?Bjelke skrev:Om dom har samsyn så är det ju bra, men det tror jag inte att dom har i det här fallet riktigt… tyvärr.
ju lite enklare att skjuta till kapital osv, men om dom inte riktigt ser lika på sin investering så blir det ju
krångligare…
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, nu vet jag inte exakt vad etronägare betalar för Ionity med sitt kort, men det är väl ca 2,50kr/kWh? De 150/175/200kW stolpar som det finns flest av i Norge är från BKK och då kostar det ca 4kr/kWh om man inte har något medlemskap eller rabatt.iAkita skrev:Lite som när en del hellre betalar 5 kr/kWh för 50 kW laddning än 8,70 kr på Ionity då?HelectriC skrev:Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
ca 3.50.HelectriC skrev:
Nja, nu vet jag inte exakt vad etronägare betalar för Ionity med sitt kort, men det är väl ca 2,50kr/kWh?
Re: Ionitys laddnätverk
Fast det är ju inte alltid kö, så man behöver ju inte helt välja bort Ionity, bara de gånger det faktiskt är kö.Gargamel skrev:JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..HelectriC skrev:Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
På 10 månaders ägande av EQC:n så har jag fått köra lite över en handfull gånger. Men de flesta nu på senare tid. Oftast är det 75% e-trons som står och laddar när jag fått vänta.HelectriC skrev:Fast det är ju inte alltid kö, så man behöver ju inte helt välja bort Ionity, bara de gånger det faktiskt är kö.Gargamel skrev:JAg som laddade 828 kWh förra månaden enbart, så skulle det bli flera tusen i skillnad på +2kr/kWh..HelectriC skrev:Majoriteten av bilar jag såg vid Ionity i helgen var etron! Trots att det på vissa platser var kö på Ionity så står gärna 3 etron och väntar i kö istället för att välja 150kW stolpar från konkurrenten precis bredvid. Tydligen är det så viktigt att spara 2kr/kWh att man lägger lång tid av sin semester på att stå i kö. Konstigt! Jag tog de som var lediga jag.

Re: Ionitys laddnätverk
Porsche Taycan, men egentligen oväsentligt då det är Ionity som "felat" i mina ögon.martinot skrev:Antar att det inte var Tesla (har ju ingen P&C med andra än egna SuC). Vad var det för bil och biltillverkare som gjort fel (enligt damen hos Ionity)?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Ionitys laddnätverk
Tack för svar.Johnalm skrev:Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Men p&c så bör jo Ionity känna av om du har giltigt abb eller inte?
Hur svårt kan det vara?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Tycker du plug & charge har fungerat bra vid övriga tillfällen?Johnalm skrev:Porsche Taycan, från årsmodell 2021 (eller äldre med ny programvara) har bilen p&c. Abonnemang ingår i 3 år, med taxa på ca 3,50 kr/kWh.heldiggrisen skrev:Vilken bil kör du?Johnalm skrev:Fick köa en stund i Mantorp igår, 3 av 4 laddare fungerade man jag lyckades få igång nr 4 mha supporten efter 10 min. Det tokiga var att plug and charge inte fungerade utan fick lägga till ett betalkort och dessutom betala fullpris för laddning. Mellanskillnaden menade tjejen jag talade med att jag fick ta med biltillverkaren(???).
Det är ju inte de som har en laddare som inte fungerade?
Kösituationen igår späder på oron över hur det ska räcka med 4 stolpar per station framöver och framförallt i semestertider...
Har verkligen Ionity plug&charge?
Om du har abonnemang, så fungerar rabattpriset enbart via laddkort eller app beroende av partner?
Kommer laddningen igång snabbt?
Följer det inte med ett rfid laddkort som backup?
Till Audi är det ju laddkort eller app som gäller.
Även om de kallar det för Audi e-tron chargin service så är mitt avtal direkt med Ionity.
En liten nyhet är att nu kan Paypal användas för betalning hos Ionity, tidigare var det bara Visa eller MasterCard.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04