Batteri mår dåligt om ej används
Moderator: Redaktion
Batteri mår dåligt om ej används
Jag visste inte om det här eg skulle läggas på nybörjarfrågor… I Teknikens Värld frågade en läsare om degenereringen av ett elbilsbatteri snabbades på av att bilen inte används. Frågeställaren jämförde med en mobiltelefon som han ,enade blev kass om den inte användes. Teknikens Värld visste inte. Vad säger ni experter?
Jag blev nojig eftersom vi använder vår bil väldigt lite, under covid-året kanske 500 mil (vi går och cyklar till förskola och kompisar samt tar tåget till jobbet). Nu skulle vi ju byta ut fossilbilen mot el eftersom det känns så fel att starta upp det bullrande kraftverket för att fisa ner till affären el köpcentret…
Jag blev nojig eftersom vi använder vår bil väldigt lite, under covid-året kanske 500 mil (vi går och cyklar till förskola och kompisar samt tar tåget till jobbet). Nu skulle vi ju byta ut fossilbilen mot el eftersom det känns så fel att starta upp det bullrande kraftverket för att fisa ner till affären el köpcentret…
Re: Batteri mår dåligt om ej används
Om den står med hög eller låg laddnivå så är det ju inte så bra, vilket tex mobiltelefoner som lämnas i byrålådan inte sällan gör.
Skall ett litiumbatteri förvaras under lång tid så bör det vara laddat till ca 50%.
Skall ett litiumbatteri förvaras under lång tid så bör det vara laddat till ca 50%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
Om bilen är inkopplad och max laddnivå är låg (50-70%) håller batteriet ”hur länge som helst”. Batteriet behöver inte motioneras via körning.
Uppgiften kommer nog från äldre batterityper typ nickel cadmium, men dessa används inte som bilbatterier.
Uppgiften kommer nog från äldre batterityper typ nickel cadmium, men dessa används inte som bilbatterier.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Gustafsson skrev:Om bilen är inkopplad och max laddnivå är låg (50-70%) håller batteriet ”hur länge som helst”. Batteriet behöver inte motioneras via körning.
Tack så jättemycket för de lugnande orden Taliz och Gustafsson.
Nästa mycket konstiga fråga (hmmm det här skulle nog ha legat under nybörjarfrågor ändå): kan batteriet försämras av lååååångsam laddning? It-experten på jobbet menar att mobiltelefoner inte mår bra av lååångsam laddning under lång tid (man använde gamla Nokialaddare till iPhone SE på kontoret men det tog en dag för dem att bli färdigladdade). Jag tänker om man ställer ner laddningen för att slippa effektvakt.
-
- elbilist
Två av största problemen med ”långtidslagring” av elbilsbatterier är SOC och temperatur.
Står du i garaget med 50%, så är åldersslitage på batteri nästan icke-existerande.
När det gäller låg laddeffekt, så har jag inte läst något innan forskningen som påstår att det påverkar.
TeslaBjörn har ovetenskaplig testat laddförluster på sin M3 med AC och DC laddning, och minst förlust fick han ved 7kW(1fas), så jag tror inte det är dåligt för batteriet att ladda med låg effekt, kan även vara så att du får mindre förluster vilket är bra.
Dock finns det oftast en nedre gräns för vad ombordladdaren godtar, så jag tror du kommer få problem om du använder din Nokia laddare.
Står du i garaget med 50%, så är åldersslitage på batteri nästan icke-existerande.
När det gäller låg laddeffekt, så har jag inte läst något innan forskningen som påstår att det påverkar.
TeslaBjörn har ovetenskaplig testat laddförluster på sin M3 med AC och DC laddning, och minst förlust fick han ved 7kW(1fas), så jag tror inte det är dåligt för batteriet att ladda med låg effekt, kan även vara så att du får mindre förluster vilket är bra.
Dock finns det oftast en nedre gräns för vad ombordladdaren godtar, så jag tror du kommer få problem om du använder din Nokia laddare.
Senast redigerad av heldiggrisen, redigerad totalt 1 gånger.
Ett bra exempel är ju trädgårdsmaskiner och verktyg som har moderna li-jon batterier. Just trädgårdsmaskiner används ju inte under hela vinterhalvåret. Jag har en hel hög med sådana prylar och jag blir glad varje vår när jag ska sätta igång. Batterierna är alltid kvar på samma laddningsnivå som när jag lämnade dem på hösten. Det är bara trycka på knappen och börja köra. Däremot så var ju 12V startbatteriet för gamla bensinåkgräsklipparen alltid stendött när när man skulle ta ut den på våren.
Den gamla sanningen att batterier måste användas gäller nog inte längre för moderna batterier.
Den gamla sanningen att batterier måste användas gäller nog inte längre för moderna batterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En dag för att ladda fullt är ju normalladdning för elbilsbatteriet och det är inte skadligt. Mobiltelefoner laddas oftast med Supercharging hastighet om man tittar på varje enskild cell och det kan vara skadligt.
Det sämsta för ett litiumbatteri, förutom att tömmas helt, är att ladda fullt och särskilt att stå och ladda fullt gång på gång utan att användas. Ställ ner max nivån till 80-90% om bilen körs regelbundet och runt 50% om den inte ska användas, men ha den inkopplade hela tiden.
Det blir stora förluster procentuellt om man laddar med låg effekt.
Det sämsta för ett litiumbatteri, förutom att tömmas helt, är att ladda fullt och särskilt att stå och ladda fullt gång på gång utan att användas. Ställ ner max nivån till 80-90% om bilen körs regelbundet och runt 50% om den inte ska användas, men ha den inkopplade hela tiden.
Min Seat har ett batteri på 13 kWh och jag kan använda 10kWh. Är det inte så att 100% som bilen visar är bara 10kWh och sedan har man 1,5kWh i toppen och botten?LarsL skrev:En dag för att ladda fullt är ju normalladdning för elbilsbatteriet och det är inte skadligt. Mobiltelefoner laddas oftast med Supercharging hastighet om man tittar på varje enskild cell och det kan vara skadligt.
Ja, naturligtvis är det så. Och en laddhybrid har ju en procentuellt mycket större buffert än en ren elbil. Du använder ju hela den tillgängliga kapaciteten mer eller mindre dagligen, vilket sliter mycket mer på batteriet än i en ren elbil, där du använder kanske 20-50% av den tillgängliga kapaciteten till vardags. En laddhybrid är dessutom sällan i det läget att den står med halvfullt batteri en längre tid.nek0 skrev:Min Seat har ett batteri på 13 kWh och jag kan använda 10kWh. Är det inte så att 100% som bilen visar är bara 10kWh och sedan har man 1,5kWh i toppen och botten?
På Atteviks påstår de att det inte är några problem ha batteriet laddad till 100% dagligen.mati skrev:Ja, naturligtvis är det så. Och en laddhybrid har ju en procentuellt mycket större buffert än en ren elbil. Du använder ju hela den tillgängliga kapaciteten mer eller mindre dagligen, vilket sliter mycket mer på batteriet än i en ren elbil, där du använder kanske 20-50% av den tillgängliga kapaciteten till vardags. En laddhybrid är dessutom sällan i det läget att den står med halvfullt batteri en längre tid.nek0 skrev:Min Seat har ett batteri på 13 kWh och jag kan använda 10kWh. Är det inte så att 100% som bilen visar är bara 10kWh och sedan har man 1,5kWh i toppen och botten?
Eftersom jag inte tänker ha bilen längre än 3 år laddar jag till 100% och kör

-
- elbilist
Pratar vi om samma sak nå?nek0 skrev:På Atteviks påstår de att det inte är några problem ha batteriet laddad till 100% dagligen.mati skrev:Ja, naturligtvis är det så. Och en laddhybrid har ju en procentuellt mycket större buffert än en ren elbil. Du använder ju hela den tillgängliga kapaciteten mer eller mindre dagligen, vilket sliter mycket mer på batteriet än i en ren elbil, där du använder kanske 20-50% av den tillgängliga kapaciteten till vardags. En laddhybrid är dessutom sällan i det läget att den står med halvfullt batteri en längre tid.nek0 skrev:Min Seat har ett batteri på 13 kWh och jag kan använda 10kWh. Är det inte så att 100% som bilen visar är bara 10kWh och sedan har man 1,5kWh i toppen och botten?
Eftersom jag inte tänker ha bilen längre än 3 år laddar jag till 100% och körför det blir ändå inte mer än 90% av hela batteriet.
TS frågade om batteri tar skada av att stå länge utan att användas? Svaret är; beror på temperatur och SOC.
Att man laddar till 100% för sen att köra gör inte så mycket, men försök undvika ladda till 100% och lämna bilen 3 månader på Arlanda.
Då jag med en VW e-up som via appen (eller min laddbox) inte har möjlighet att enkelt ställa max laddning till t ex 80% så har jag just undrat vad definitionen av "100% och låta stå är". Är det 12 timmar, tre dagar, en vecka eller vad? Nu går det att komma runt och ladda max 80% även för mig genom att ställa in ivägkörningstider i appen men det är bara störjobbigt tycker jag då jag sällen vet när jag ska köra iväg. Ska jag iväg brukar jag en kvart innan slå på klimatanläggningen så det är 22 grader i bilen när jag kör iväg och temperaturregleringen sköts via kabeln. När jag bara kopplar in kabeln laddas det till 100% alltid eller rättare sagt till osynliga 90 % eftersom där finns en buffert där uppe som vi inte ser.heldiggrisen skrev:Att man laddar till 100% för sen att köra gör inte så mycket, men försök undvika ladda till 100% och lämna bilen 3 månader på Arlanda.
VW:s garanti heter ju 16 000 mil/8 år med max 30% degradering och det måste ju innebära att kunna koppla in kabeln alltid och ladda 100 % oavsett vad. Det är ju praktiskt att alltid koppla kabeln när man parkerar här hemma och det är egentligen det som är min fråga och om det på något sätt degraderar batteriet i förtid att alltid ladda till synliga 100%?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, fast det är inte svart och vitt.
Degraderingen ökar med laddnivå, tid och temperatur.
D.v.s. det är värre med 100% på sommaren än på vintern.
Det är värre med 100% ju längre bilen står fulladdad.
Dessutom ökar degraderingen med antalet tillfällen.
Inte är det linjärt heller.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tillbaka på ruta ett då! Men det är lugnt!mikebike skrev:Ja, fast det är inte svart och vitt.

Kanske är 100% på displayen inte samma sak som att batteriet är helt fulladdat?heldiggrisen skrev:Pratar vi om samma sak nå?nek0 skrev:På Atteviks påstår de att det inte är några problem ha batteriet laddad till 100% dagligen.mati skrev:Ja, naturligtvis är det så. Och en laddhybrid har ju en procentuellt mycket större buffert än en ren elbil. Du använder ju hela den tillgängliga kapaciteten mer eller mindre dagligen, vilket sliter mycket mer på batteriet än i en ren elbil, där du använder kanske 20-50% av den tillgängliga kapaciteten till vardags. En laddhybrid är dessutom sällan i det läget att den står med halvfullt batteri en längre tid.nek0 skrev:Min Seat har ett batteri på 13 kWh och jag kan använda 10kWh. Är det inte så att 100% som bilen visar är bara 10kWh och sedan har man 1,5kWh i toppen och botten?
Eftersom jag inte tänker ha bilen längre än 3 år laddar jag till 100% och körför det blir ändå inte mer än 90% av hela batteriet.
TS frågade om batteri tar skada av att stå länge utan att användas? Svaret är; beror på temperatur och SOC.
Att man laddar till 100% för sen att köra gör inte så mycket, men försök undvika ladda till 100% och lämna bilen 3 månader på Arlanda.
-
- elbilist
Kanske inte, men nära nog till att man inte ska låta bilen stå i flera timmar med 100% SOC innan den körs.Fredrik j skrev:Kanske är 100% på displayen inte samma sak som att batteriet är helt fulladdat?heldiggrisen skrev:Pratar vi om samma sak nå?nek0 skrev:På Atteviks påstår de att det inte är några problem ha batteriet laddad till 100% dagligen.mati skrev:Ja, naturligtvis är det så. Och en laddhybrid har ju en procentuellt mycket större buffert än en ren elbil. Du använder ju hela den tillgängliga kapaciteten mer eller mindre dagligen, vilket sliter mycket mer på batteriet än i en ren elbil, där du använder kanske 20-50% av den tillgängliga kapaciteten till vardags. En laddhybrid är dessutom sällan i det läget att den står med halvfullt batteri en längre tid.nek0 skrev:Min Seat har ett batteri på 13 kWh och jag kan använda 10kWh. Är det inte så att 100% som bilen visar är bara 10kWh och sedan har man 1,5kWh i toppen och botten?
Inga problem att ladda till 100% om man kör samma dag, men batterierna mår inte bra av att stå med hög SOC över lång tid.
Hur lång tid lång tid är, är svårt att specificera, men kan man undvika att ladda till 100% om man inte ska köra på en gång när den är klar, så gör det.
Måste du ha 100%, så ladda sista % strax innan avfart verkar vara rådet jag har läst.
Tl:dr: Ladda gärna till 100% dagligen, men låt inte bilen stå med 100%
Gör så här:Bo99 skrev:Då jag med en VW e-up som via appen (eller min laddbox) inte har möjlighet att enkelt ställa max laddning till t ex 80% så har jag just undrat vad definitionen av "100% och låta stå är". Är det 12 timmar, tre dagar, en vecka eller vad? Nu går det att komma runt och ladda max 80% även för mig genom att ställa in ivägkörningstider i appen men det är bara störjobbigt tycker jag då jag sällen vet när jag ska köra iväg. Ska jag iväg brukar jag en kvart innan slå på klimatanläggningen så det är 22 grader i bilen när jag kör iväg och temperaturregleringen sköts via kabeln. När jag bara kopplar in kabeln laddas det till 100% alltid eller rättare sagt till osynliga 90 % eftersom där finns en buffert där uppe som vi inte ser.
VW:s garanti heter ju 16 000 mil/8 år med max 30% degradering och det måste ju innebära att kunna koppla in kabeln alltid och ladda 100 % oavsett vad. Det är ju praktiskt att alltid koppla kabeln när man parkerar här hemma och det är egentligen det som är min fråga och om det på något sätt degraderar batteriet i förtid att alltid ladda till synliga 100%?
Ställ in minimal laddnivå till den nivå du vill ladda till vardags, t.ex. 80%.
Så fort du kopplar in laddsladden så börjar bilen ladda och den slutar ladda när den når 80%. Timer behövs inte då.
Vi har iofs ställt in en timer också, dagligen kl 7:00. Men eftersom den minimala laddnivån är samma som den inställda för timern så är bilen redan laddad och timern ignoreras.
Lithiumionbatterier av typen Tesla använder mår bättre ju lägre SOC batteriet har.
Calendar aging minskar med minskande SOC, dock ej under minsta tillåtna spänning på cellen men det är under 0% på teslas display.
Tesla skriver om att man bör ladda snarast om man har låg SOC, men jag är tämligen säker på att det beror på att bilen också har ett blybatteri(12V) som kan bli urladdat och då har man problem.
Lithiumionbatteriet skulle inte må dåligt av att stå med låg SOC en längre period.
Som någon skrev är temperaturen också drivande för calendar aging, dock är det relativt höga temperaturer innan det börjar tära ”mycket” på batteriet.
Hög SOC i kombination med hög temperatur är sämre än annat.
Calendar aging minskar med minskande SOC, dock ej under minsta tillåtna spänning på cellen men det är under 0% på teslas display.
Tesla skriver om att man bör ladda snarast om man har låg SOC, men jag är tämligen säker på att det beror på att bilen också har ett blybatteri(12V) som kan bli urladdat och då har man problem.
Lithiumionbatteriet skulle inte må dåligt av att stå med låg SOC en längre period.
Som någon skrev är temperaturen också drivande för calendar aging, dock är det relativt höga temperaturer innan det börjar tära ”mycket” på batteriet.
Hög SOC i kombination med hög temperatur är sämre än annat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Volkswagen har faktiskt en del info(av nån anledning är svenska sidan flummig, UK tydligare):Bo99 skrev:Tillbaka på ruta ett då! Men det är lugnt!mikebike skrev:Ja, fast det är inte svart och vitt.
https://www.volkswagen.co.uk/electric/s ... nd-waranty
Three golden rules for more range
It is relatively easy to keep your high-voltage battery well maintained. If you adhere to the three golden rules then you have already done the most important thing to maintain a high range for the vehicle.
1. Please do not charge the vehicle to more than an average of 80% during daily short-trip usage.
2. If the vehicle is not moved for more than 12 hours it should be charged between 30 and 80% of capacity.
3. To fully charge the vehicle (100%) use a charge timer in the charge manager and then drive off immediately after charging is completed.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas