Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av martinot »

JazzMatazz skrev:
Tack för svar!

Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?

(Inga egentligen om jag förstår er rätt. :) )

/J.
Som de andra påpekat korrekt så behöver du inget för att ladda på CCS. Din bil är redan gjord för det, och alla CCS-laddare har inbyggd fast kabel.

Det som jag dock kan rekommendera dig att skaffa och ha liggandes i bilen är en tre-fas mobil EVSE. Då kan du ladda på publika och privata röda 3-fas CCE-uttag, och ladda med fullt spett på maxeffekt med bilens inbyggda laddare (11 kW).

Här är ett exempel, men finns många tillverkare (jag gillar personligen de utan "klump" eller "box" mitt på kabeln):

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

Bild

En annan sak som kan vara kul är att skaffa en elleverantör som du laddar elbilen billigare via. Själv köper jag el på den nordiska elbörsen Nordpool, i mitt fall via Tibber som mäklare, till pris per timme. Då kan man ladda extremt billigt på natten, och Tibber rabatterar dessutom laddningen av elbilen med 50%. Men finns även andra intressanta elmäklare/elleverantörer om man är intresserad av det. Sparar inga fantastiska pengar, men ändå ca. 300+ kr per månad jämfört med bästa priset jag kunde få via Fortum (som var min tidigare elleverantör).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av renes »

martinot skrev:
En annan sak som kan vara kul är att skaffa en elleverantör som du laddar elbilen billigare via. Själv köper jag el på den nordiska elbörsen Nordpool, i mitt fall via Tibber som mäklare, till pris per timme. Då kan man ladda extremt billigt på natten, och Tibber rabatterar dessutom laddningen av elbilen med 50%. Men finns även andra intressanta elmäklare/elleverantörer om man är intresserad av det. Sparar inga fantastiska pengar, men ändå ca. 300+ kr per månad jämfört med bästa priset jag kunde få via Fortum (som var min tidigare elleverantör).
Jag har Tibber, men den där extra 50% rabatten har jag inte hört talas om. Hur gör man för det?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av martinot »

renes skrev:
martinot skrev:
En annan sak som kan vara kul är att skaffa en elleverantör som du laddar elbilen billigare via. Själv köper jag el på den nordiska elbörsen Nordpool, i mitt fall via Tibber som mäklare, till pris per timme. Då kan man ladda extremt billigt på natten, och Tibber rabatterar dessutom laddningen av elbilen med 50%. Men finns även andra intressanta elmäklare/elleverantörer om man är intresserad av det. Sparar inga fantastiska pengar, men ändå ca. 300+ kr per månad jämfört med bästa priset jag kunde få via Fortum (som var min tidigare elleverantör).
Jag har Tibber, men den där extra 50% rabatten har jag inte hört talas om. Hur gör man för det?
Vad har du för laddbox?

Kör med easee som laddbox tillsammans med Tibber för att få det.

Är lite fel av mig att kalla det 50% rabatt. Är mer en 50% prisgaranti.

De laddar elbilen när det är som billigast på natten. Om det inte är 50% billigare än snittet för din övriga elförbrukning så står Tibber för mellanskillnaden.

Kör med easee som laddbox tillsammans med Tibber för att denna garanti skall gälla.

För mig ser det ut så här på fakturan:
Skärmavbild 2021-07-12 kl. 00.09.54.png
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av M3170 »

Har inte förstått det där med Tibber tex man tjänar ju knappt ingenting, visst låter 50% rabatt bra men den stora kostnaden är ju effekt och elnätsavgifter. Jag betalt ca 1.40- 1.50kr/kw totalt med alla avgifter. Flyttar jag elen till en annan leverantör så sitter jag ändå kvar men nätbolagets faktura vilket gör att jag får en faktura extra varje månad att hantera. Sen så tar Tibbler månadsavgift och andra aktörer fakturaavgif som äter upp mycket att dom sparade örena per kw.

Men håller med om att en 22kw laddare hade vart najs och nåt jag lätt skulle betala för om det gick.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av renes »

martinot skrev:
Kör med easee som laddbox tillsammans med Tibber för att få det.
Det förklarar saken. Jag har Teslas WC.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av martinot »

M3170 skrev:
Har inte förstått det där med Tibber tex man tjänar ju knappt ingenting, visst låter 50% rabatt bra men den stora kostnaden är ju effekt och elnätsavgifter. Jag betalt ca 1.40- 1.50kr/kw totalt med alla avgifter. Flyttar jag elen till en annan leverantör så sitter jag ändå kvar men nätbolagets faktura vilket gör att jag får en faktura extra varje månad att hantera. Sen så tar Tibbler månadsavgift och andra aktörer fakturaavgif som äter upp mycket att dom sparade örena per kw.
Tyvärr är ju skatterna normalt det allra dyraste, och dessutom helt inflexibla, och kostar lika mycket oavsett (med tanke på att staten får lägre nätkostnad med bättre fördelning av effektuttag runt dygnet, så borde skatten uppmuntra till detta genom att vara differentierad på dygnet.

Nätavgifterna är ju även de relativt stelbenta. Ellevio som vi har som nätleverantör erbjuder antingen dagspris "Enkel", eller dygnsdifferentierat pris "Tid", men det sk. "Tid" är för oss för extremt åt andra hållet. Skulle behöva en nätavgift med en prismodell som låg någonstans mitt emellan. Därav vi ändå kör på Ellevios "Enkel" utan timdifferentiering.

Så besparingarna blir inte jättestora, men ändå ca 300 kr /månad för den totala hushållselen sedan vi bytte från Fortum till Tibber. Men blir ändå några tusenlappar per år, så tackar inte nej till det ändå (även om några tusenlappar hit och dit är ganska oviktigt i det stora hela, så drar det ju sitt strå till stacken att hålla nere hushållskostnaderna för oss som inte är miljardärer).

Gällande laddning av elbilen, som nästan alltid är lätt att styras till natten, så blir priset ännu bättre. Däremot så kör vi vissa månader så lite nu i Covid-19-tider med hemarbete, så att idag blir besparingen i absoluta kronor inte lika stor som i icke-Covid-tider. Nu i sommar har det dock blivit lite mer långresor, och kommer säkert fortsätta så.

Elkostnader för vår elbil med Tibber:

När det var som dyrast med elpriser i februari i södra Sverige, så betalade jag max. 30 öre per kWh. Nu på sommaren så betalar jag strax över 15 öre per kWh. Snittet för mig att ladda en elbil ligger ungefär runt 20 öre per kWh. Till det kommer en elnätsavgift på ca 25 öre per kWh. Till det kommer energiskatt på ca 45 öre per kWh.

Totalt blir det ca 85 öre per kWh med elpris, elnätsavgifter och alla skatter (energiskatter + moms).
Med en förbrukning på 1,5 kWh/mil på långresor (ca. 2kW/mil vid vardagskörning) så har jag en milkostnad i snitt på ca 1,5*0,85 kronor.

Dvs. totalt 1,3 kronor/milen på långresor (ca. 1,7 kronor/milen vid vardagskörning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av uncle_bob »

M3170 skrev:
Har inte förstått det där med Tibber tex man tjänar ju knappt ingenting, visst låter 50% rabatt bra men den stora kostnaden är ju effekt och elnätsavgifter. Jag betalt ca 1.40- 1.50kr/kw totalt med alla avgifter. Flyttar jag elen till en annan leverantör så sitter jag ändå kvar men nätbolagets faktura vilket gör att jag får en faktura extra varje månad att hantera. Sen så tar Tibbler månadsavgift och andra aktörer fakturaavgif som äter upp mycket att dom sparade örena per kw.

Men håller med om att en 22kw laddare hade vart najs och nåt jag lätt skulle betala för om det gick.
Beror väl på hur mycket man kör, jag har två elbilar och laddar totalt 6-7000kWh per år i dem, kan jag optimera laddningen så jag sparar i genomsnitt 25-30 öre per kWh täcker det ju ledigt avgiften för tibber. Men kör man 1000 mil om året på el är det ju kanske tveksamt om det är värt det.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av Fluffy »

Det beror på hur enkelt man vill ha det. Jag har ett timbaserat elprisavtal utan fast månadsavgift. När jag parkerar bilen för dagen kollar jag norpools spot och bestämmer om/när och hur mycket jag vill ladda.

Tibber gör säkert ett lite bättre jobb för 39? kr/månaden men fördelen är väl främst att slippa behöva kolla spotpriset.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av LarsL »

M3170 skrev:
Har inte förstått det där med Tibber tex man tjänar ju knappt ingenting, visst låter 50% rabatt bra men den stora kostnaden är ju effekt och elnätsavgifter. Jag betalt ca 1.40- 1.50kr/kw totalt med alla avgifter. Flyttar jag elen till en annan leverantör så sitter jag ändå kvar men nätbolagets faktura vilket gör att jag får en faktura extra varje månad att hantera. Sen så tar Tibbler månadsavgift och andra aktörer fakturaavgif som äter upp mycket att dom sparade örena per kw.

Men håller med om att en 22kw laddare hade vart najs och nåt jag lätt skulle betala för om det gick.
Grejen med Tibber är att de inte har några marginaler på elen, de tar spotpriset rakt av. De tjänar istället pengar på att månadsavgiften som vi betalar. Det finns alltså ingen större anledning att leta annat bolag än Tibber då det inte kan bli billigare med el, det vore såklart om de erbjöd en lägre månadsavgift med samma upplägg.

Den andra grejen är att de styr laddningen till den billiga tiden, natten alltså. Det är iofs lätt att göra manuellt i bilen men ändå en fördel. Numera kan du välja differentierat kWh från nätleverantören också. Det gör att du kan spara ännu mer på att styra laddningen mot de billiga tiderna.

Totalt sett betydligt billigare el och betydligt intressantare och mer lättbegripliga kostnader.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av LarsL »

Fluffy skrev:
Det beror på hur enkelt man vill ha det. Jag har ett timbaserat elprisavtal utan fast månadsavgift. När jag parkerar bilen för dagen kollar jag norpools spot och bestämmer om/när och hur mycket jag vill ladda.

Tibber gör säkert ett lite bättre jobb för 39? kr/månaden men fördelen är väl främst att slippa behöva kolla spotpriset.
Hur mycket extra tar ditt energibolag utöver spotpriset?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av martinot »

Fluffy skrev:
Det beror på hur enkelt man vill ha det. Jag har ett timbaserat elprisavtal utan fast månadsavgift. När jag parkerar bilen för dagen kollar jag norpools spot och bestämmer om/när och hur mycket jag vill ladda.

Tibber gör säkert ett lite bättre jobb för 39? kr/månaden men fördelen är väl främst att slippa behöva kolla spotpriset.
Jo, för strax över 1 krona/dagen, så tycker jag de gör skäl för pengarna gällande att driva appen, tjänsterna, 4G-koppling till Easee-boxen, integration emot lastbalanseran Watty, och driften av allt.

Minus är att deras tjänster var nere runt nyår, och att man endast kan chatta med supporten (tar inte telefonsamtal).

I övrigt så är jag dock väldigt nöjd med alla tjänsterna jag får för det relativt blygamma priset.

Vad kör du med för mäklare/bolag mot Nordpool? Är ju alltid intressant att kika på alternativ. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av Fluffy »

LarsL skrev:
Fluffy skrev:
Det beror på hur enkelt man vill ha det. Jag har ett timbaserat elprisavtal utan fast månadsavgift. När jag parkerar bilen för dagen kollar jag norpools spot och bestämmer om/när och hur mycket jag vill ladda.

Tibber gör säkert ett lite bättre jobb för 39? kr/månaden men fördelen är väl främst att slippa behöva kolla spotpriset.
Hur mycket extra tar ditt energibolag utöver spotpriset?
Elavtal Rörligt pris nedan inkluderar påslag och elcert.
Påslag 2,10 öre/kWh
Rörligt elpris 2,10 öre/kWh
Elcertifikatpris 0,72 öre/kWh
Moms 25% 0,70 öre/kWh
Totalt pris inkl. moms, föregående månad (100% Rörligt elpris) 3,52 öre/kWh
Abonnemangsavgift 0,00 kr/månad
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av Fluffy »

Har upplands energi (icke tekniskt bolag, motsatsen till tibber). Har ett lite äldre avtal utan fast avgift.
Med manuell schedulering av laddning hamnade jag på
43,03 öre + moms /kWh i snitt i juni för elhandel (ej nät).

SE03, Stockholm
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare
Inlägg: 71
Blev medlem: 08 mar 2021 22:38

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av M3170 »

Jag räknar med alla avgifter på elräkningen inkl fasta avgifter och säkringsavgift och delar med förbrukningen. senaste månaden hamnade jag på 1.28kr/kw. själva elavgiften var på ca 46öre/kw och det är endast den delen man kan hitta billigare om man byter elbolag.

Men för min del är det inte värt besväret att få dubbla fakturor. Kostar ca 2kr/mil om jag laddar hemma mot 17-20kr med vår gamla Xc60, vi kör massa korta sträckor fram o tillbaks till dagis skola affären varje dag så det var verkligen inte optimalt/billigt med en bensinare. Så för min del orkar jag inte jaga tio-öringar när jag redan tjänat 15-18kr/mil.

Har ändå mer tur, för frugan kan ladda gratis på jobbet så hon tar Teslan dit en dag i veckan o laddar upp den.

Brukar toppa upp när vi handlar på ICA Maxi och då hade det vart bra om bilen hade 22kw laddare eftersom ICAs laddare är på 22kw
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av Fluffy »

M3170 skrev:
Jag räknar med alla avgifter på elräkningen inkl fasta avgifter och säkringsavgift och delar med förbrukningen. senaste månaden hamnade jag på 1.28kr/kw. själva elavgiften var på ca 46öre/kw och det är endast den delen man kan hitta billigare om man byter elbolag.

Men för min del är det inte värt besväret att få dubbla fakturor. Kostar ca 2kr/mil om jag laddar hemma mot 17-20kr med vår gamla Xc60, vi kör massa korta sträckor fram o tillbaks till dagis skola affären varje dag så det var verkligen inte optimalt/billigt med en bensinare. Så för min del orkar jag inte jaga tio-öringar när jag redan tjänat 15-18kr/mil.

Har ändå mer tur, för frugan kan ladda gratis på jobbet så hon tar Teslan dit en dag i veckan o laddar upp den.
Är det lite pengar finns det förmodligen något annat man kan fokusera på.

Annars är Autogiro/efaktura med autobetalning smidigt.
Jag har en räkning jag inte kan få det på och har sagt att jag snart byter (webhotell/e-post).
Resten har jag automatisk betalning på. Då spelar det ingen roll att det är 2 olika fakturor. Det enda merjobbet är att läsa själva fakturan om den är ok.
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av ceel »

Har själv Tibber så inget ont om dem men att man inte kan få billigare än dem (exkluderar månadsavgiften) stämmer inte. Har tidigar tecknat mycket rörliga avtal via elskling.se och med de rabatter man får hos de flesta bolag som ny kund är snittpriset lägre än Tibbers. De har ju garanterat rabatter bakåt etc så att Tibber är "så billigt det går" är bara deras sätt att marknadsföra det.

Men jag gillar att kunna ladda när elen är billigast och gillar Tibbers koncept. Man behöver ingen Easee för att ladda när priset är lågt. Det går bra med det mesta då Tibber kopplar upp sig mot Tesla. Man kan t.o.m ladda när priset är lågt med vanliga Schuko-sladden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av martinot »

Även vi har autogiro på våra fakturor från Tibber. Mycket smidigt.

Laddningen av elbilen är mest en liten kul del i att man vet att man kör så billigt som lite drygt en krona milen (fossilbilister man pratar med blir oftast chockade när de hör det), men den totala besparingen på ett par tusen om året för hushållets övriga elförbrukning gör det klart värt det att ha en annan elleverantör/faktura än nätleverantören för oss.

Tycker det är kul att det är lite konkurrens på elleverantörssidan (synd att man inte kan säga det samma om nätleverantörerna).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av LarsL »

Fluffy skrev:
LarsL skrev:
Fluffy skrev:
Det beror på hur enkelt man vill ha det. Jag har ett timbaserat elprisavtal utan fast månadsavgift. När jag parkerar bilen för dagen kollar jag norpools spot och bestämmer om/när och hur mycket jag vill ladda.

Tibber gör säkert ett lite bättre jobb för 39? kr/månaden men fördelen är väl främst att slippa behöva kolla spotpriset.
Hur mycket extra tar ditt energibolag utöver spotpriset?
Elavtal Rörligt pris nedan inkluderar påslag och elcert.
Påslag 2,10 öre/kWh
Rörligt elpris 2,10 öre/kWh
Elcertifikatpris 0,72 öre/kWh
Moms 25% 0,70 öre/kWh
Totalt pris inkl. moms, föregående månad (100% Rörligt elpris) 3,52 öre/kWh
Abonnemangsavgift 0,00 kr/månad
Svårt att förstå din kostnad… vilket är rätt typiskt för de gamla bolagen. Moms och elcertifikat betalar ju alla oavsett eller hur? Är påslaget 2,10 öre/kWh + moms alltså 2,63 öre/kWh. Jag som förbrukar 1700 kWh/mån i genomsnitt skulle då ha en avgift på 44,71 kr/mån. Så inte bara det att jag faktiskt får något för min månadsavgift utan den är billigare också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av LarsL »

ceel skrev:
Har själv Tibber så inget ont om dem men att man inte kan få billigare än dem (exkluderar månadsavgiften) stämmer inte. Har tidigar tecknat mycket rörliga avtal via elskling.se och med de rabatter man får hos de flesta bolag som ny kund är snittpriset lägre än Tibbers. De har ju garanterat rabatter bakåt etc så att Tibber är "så billigt det går" är bara deras sätt att marknadsföra det.
Ja, det kanske är möjligt om du hoppar mellan bolagen hela tiden. Men om de säljer elen billigare än de köper den så är det inte hållbart i längden och alla kan inte göra så. Att ett bolag jag köper av är transparent och tydliga är viktigt. Tibber talar om att de tjänar pengar på en månadsavgift (och möjligen säljer information om mig) klart och tydligt.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 182
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av Fluffy »

LarsL skrev:
Fluffy skrev:
LarsL skrev:
Fluffy skrev:
Det beror på hur enkelt man vill ha det. Jag har ett timbaserat elprisavtal utan fast månadsavgift. När jag parkerar bilen för dagen kollar jag norpools spot och bestämmer om/när och hur mycket jag vill ladda.

Tibber gör säkert ett lite bättre jobb för 39? kr/månaden men fördelen är väl främst att slippa behöva kolla spotpriset.
Hur mycket extra tar ditt energibolag utöver spotpriset?
Elavtal Rörligt pris nedan inkluderar påslag och elcert.
Påslag 2,10 öre/kWh
Rörligt elpris 2,10 öre/kWh
Elcertifikatpris 0,72 öre/kWh
Moms 25% 0,70 öre/kWh
Totalt pris inkl. moms, föregående månad (100% Rörligt elpris) 3,52 öre/kWh
Abonnemangsavgift 0,00 kr/månad
Svårt att förstå din kostnad… vilket är rätt typiskt för de gamla bolagen. Moms och elcertifikat betalar ju alla oavsett eller hur? Är påslaget 2,10 öre/kWh + moms alltså 2,63 öre/kWh. Jag som förbrukar 1700 kWh/mån i genomsnitt skulle då ha en avgift på 44,71 kr/mån. Så inte bara det att jag faktiskt får något för min månadsavgift utan den är billigare också.
Stämmer, 2,63 om man räknar som du. Men jag räknar helst med elcertifikaten då det av någon anledning varierar mellan bolagen. Kolla elskling med detaljer för olik bolag så skiljer sig det mycket.

Ovan visar inte 1öre påslag för vattenkraft som jag har. För en bättre jämförelse med tibber som har grön el
Användarvisningsbild
JazzMatazz
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 03 feb 2021 15:20

Re: Varför bara max 11 kW med den blå medföljande kabeln?

Inlägg av JazzMatazz »

martinot skrev:
JazzMatazz skrev:
Tack för svar!

Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?

(Inga egentligen om jag förstår er rätt. :) )

/J.
Som de andra påpekat korrekt så behöver du inget för att ladda på CCS. Din bil är redan gjord för det, och alla CCS-laddare har inbyggd fast kabel.

Det som jag dock kan rekommendera dig att skaffa och ha liggandes i bilen är en tre-fas mobil EVSE. Då kan du ladda på publika och privata röda 3-fas CCE-uttag, och ladda med fullt spett på maxeffekt med bilens inbyggda laddare (11 kW).

Här är ett exempel, men finns många tillverkare (jag gillar personligen de utan "klump" eller "box" mitt på kabeln):

https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919

Bild

En annan sak som kan vara kul är att skaffa en elleverantör som du laddar elbilen billigare via. Själv köper jag el på den nordiska elbörsen Nordpool, i mitt fall via Tibber som mäklare, till pris per timme. Då kan man ladda extremt billigt på natten, och Tibber rabatterar dessutom laddningen av elbilen med 50%. Men finns även andra intressanta elmäklare/elleverantörer om man är intresserad av det. Sparar inga fantastiska pengar, men ändå ca. 300+ kr per månad jämfört med bästa priset jag kunde få via Fortum (som var min tidigare elleverantör).
Snyggt, tack Martin. /J.
Skriv svar