Som de andra påpekat korrekt så behöver du inget för att ladda på CCS. Din bil är redan gjord för det, och alla CCS-laddare har inbyggd fast kabel.JazzMatazz skrev:Tack för svar!
Så vilka andra snabbare alternativ i laddkablar, adaptrar, etc. för en M3 (utöver 11 kW) finns att köpa för användning vid publika laddstationer? CCS?
(Inga egentligen om jag förstår er rätt. )
/J.
Det som jag dock kan rekommendera dig att skaffa och ha liggandes i bilen är en tre-fas mobil EVSE. Då kan du ladda på publika och privata röda 3-fas CCE-uttag, och ladda med fullt spett på maxeffekt med bilens inbyggda laddare (11 kW).
Här är ett exempel, men finns många tillverkare (jag gillar personligen de utan "klump" eller "box" mitt på kabeln):
https://evconnect.se/collections/portab ... 0366374919
En annan sak som kan vara kul är att skaffa en elleverantör som du laddar elbilen billigare via. Själv köper jag el på den nordiska elbörsen Nordpool, i mitt fall via Tibber som mäklare, till pris per timme. Då kan man ladda extremt billigt på natten, och Tibber rabatterar dessutom laddningen av elbilen med 50%. Men finns även andra intressanta elmäklare/elleverantörer om man är intresserad av det. Sparar inga fantastiska pengar, men ändå ca. 300+ kr per månad jämfört med bästa priset jag kunde få via Fortum (som var min tidigare elleverantör).