ID4 har väl rent objektivt ett större och rymligare bagage? Både i antal liter och dess form under insynsskyddet?
Helt riktigt!
Skrått tak/lucka gör mycket (negativt) för I5.
Annars verkar det som alla bilder jag sett från bagaget i I5 är med baksätena så lång bak som möjlig. 3 meter hjulbas kan ge generös plats i baksätet, frågan är hur stort bagaget blir i framme sätesposition, och hur bra plats man får där bak?
ID4 har väl rent objektivt ett större och rymligare bagage? Både i antal liter och dess form under insynsskyddet?
Man kan mäta på olika sätt.
VW ID4
543 liter bagage
1575 liter med nedfällning av baksäte
0 liter i frunk
Totalt
543/1575 liter
Ioniq 5
531 liter bagage
1591 liter med nedfällning av baksäte
57 liter frunk
Totalt 588/1.648 liter
Men baksätet kan både skjutas fram och ryggstödet tiltas.
Så det går att få upp till 631 liters bagage med framskjutet baksäte.
En mycket mera flexibel lösning i verkligheten.
Att Ioniq 5 en rymligare bil beror bland annat på att
axelavståndet är större.
VW ID4
2.771 mm
Ioniq 5
3.000 mm
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Just bagaget i Ioniq5 är det som ger mig lite huvudvärk. Jag har kollat hur det ser ut i ID4 och det var i klenaste laget för mina hundar. Egentligen inte tillräckligt stort, men hanterbart med skohorn och kofot. Om Ioniq 5 verkligen är så mycket mindre som en del påstår så är det tyvärr ingen bra. Det beror lite på om det är möjligt att sätta en av vovvarna i baksätet istället. Det sitter ju ingen annan där ändå. Eller om man kan få till en fungerande lösning med nedfällt baksäte kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det finns ju 60st Ioniq 5 förregistrerade i Sverige nu.
Mitt tips är att åka till Hyundai och prova en Ioniq 5 innan man bestämmer sig nu i augusti.
Ja såklart. Jag har ju "köpt" den med förbehåll. Utan provkörning och ordentliga tester kommer jag aldrig ta den. Jag köper inte grisen i säcken, sa jag till säljaren. Och det accepterade han.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Den ända skillnaden jag tycker MY har till fördel för I5 är SuC.
Jag hatar att köa, och om inte Ionity et al håller följe så lär det bli kö, överallt, alltid.
Nu har jag dock hittat nog en sak man kan spara tid på om man köper I5 mot MY (i tillägg till laddhastighet);
Laddluckan på I5 öppnas 0,2 sekund snabbare än TM3.
Laddar man varje dag, så kan man spara dryga minuten som man kan spendera i kön till Ionity.
Det finns ju 60st Ioniq 5 förregistrerade i Sverige nu.
Mitt tips är att åka till Hyundai och prova en Ioniq 5 innan man bestämmer sig nu i augusti.
Ja såklart. Jag har ju "köpt" den med förbehåll. Utan provkörning och ordentliga tester kommer jag aldrig ta den. Jag köper inte grisen i säcken, sa jag till säljaren. Och det accepterade han.
Några frågor:
1. Står hunden upp när man kör?
Om det är så flyger hunden ju runt om man tvingas göra en undanmanöver.
2. Om hunden ligger ner så ryms väl de flesta hundarna i bagaget?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Det finns ju 60st Ioniq 5 förregistrerade i Sverige nu.
Mitt tips är att åka till Hyundai och prova en Ioniq 5 innan man bestämmer sig nu i augusti.
Ja såklart. Jag har ju "köpt" den med förbehåll. Utan provkörning och ordentliga tester kommer jag aldrig ta den. Jag köper inte grisen i säcken, sa jag till säljaren. Och det accepterade han.
Några frågor:
1. Står hunden upp när man kör?
Om det är så flyger hunden ju runt om man tvingas göra en undanmanöver.
2. Om hunden ligger ner så ryms väl de flesta hundarna i bagaget?
Hunden måste ju kunna röra sig. Det kan inte vara så trångt att den _måste_ ligga ner hela tiden.
Det finns ju 60st Ioniq 5 förregistrerade i Sverige nu.
Mitt tips är att åka till Hyundai och prova en Ioniq 5 innan man bestämmer sig nu i augusti.
Ja såklart. Jag har ju "köpt" den med förbehåll. Utan provkörning och ordentliga tester kommer jag aldrig ta den. Jag köper inte grisen i säcken, sa jag till säljaren. Och det accepterade han.
Några frågor:
1. Står hunden upp när man kör?
Om det är så flyger hunden ju runt om man tvingas göra en undanmanöver.
2. Om hunden ligger ner så ryms väl de flesta hundarna i bagaget?
Hunden måste ju kunna röra sig. Det kan inte vara så trångt att den _måste_ ligga ner hela tiden.
Jag gissar att du aldrig haft hund.
Har inte hund, är pälsdjursallergiker.
Har man alltid en hundbur så man kan ha annat bagage samtidigt?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Den ända skillnaden jag tycker MY har till fördel för I5 är SuC.
Jag hatar att köa, och om inte Ionity et al håller följe så lär det bli kö, överallt, alltid.
Nu har jag dock hittat nog en sak man kan spara tid på om man köper I5 mot MY (i tillägg till laddhastighet);
Laddluckan på I5 öppnas 0,2 sekund snabbare än TM3.
Laddar man varje dag, så kan man spara dryga minuten som man kan spendera i kön till Ionity.
Håller helt med dig här.
Jag har varit oerhört nära att beställa en I5 men sambon har varit väldigt tydlig med att elbilsägandet inte ska vara något "ladd-äventyr", så just nu lutar vi åt en M3/MY.
Men I5 är i mina ögon något av det snyggaste jag sett och verkar vara oerhört kompetent på väldigt många plan.
Fick precis mail från Åf att bilen nu fanns lokalt hos dem. Väntar nu på rostskyddsbehandling och montering av dragkrok. Frågan är om dom hinner det denna vecka. Sen drar jag på semester, så då kan jag inte hämta bilen förrän i slutet av augusti
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick precis mail från Åf att bilen nu fanns lokalt hos dem. Väntar nu på rostskyddsbehandling och montering av dragkrok. Frågan är om dom hinner det denna vecka. Sen drar jag på semester, så då kan jag inte hämta bilen förrän i slutet av augusti
Stort grattis!
Ser fram emot recensioner och omdömen här i tråden.
Fick precis mail från Åf att bilen nu fanns lokalt hos dem. Väntar nu på rostskyddsbehandling och montering av dragkrok. Frågan är om dom hinner det denna vecka. Sen drar jag på semester, så då kan jag inte hämta bilen förrän i slutet av augusti
Stort grattis!
Ser fram emot recensioner och omdömen här i tråden.
Tummen upp på den.
Du får låna dig två stora hundar HelectriC, så Mati kan se hur det blir
Fick precis mail från Åf att bilen nu fanns lokalt hos dem. Väntar nu på rostskyddsbehandling och montering av dragkrok. Frågan är om dom hinner det denna vecka. Sen drar jag på semester, så då kan jag inte hämta bilen förrän i slutet av augusti
Stort grattis!
Ser fram emot recensioner och omdömen här i tråden.
Tummen upp på den.
Du får låna dig två stora hundar HelectriC, så Mati kan se hur det blir
det är nog tveksamt eftersom jag är hundallergiker, men kanske kan använda vår största nalle
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det finns ju 60st Ioniq 5 förregistrerade i Sverige nu.
Mitt tips är att åka till Hyundai och prova en Ioniq 5 innan man bestämmer sig nu i augusti.
Ja såklart. Jag har ju "köpt" den med förbehåll. Utan provkörning och ordentliga tester kommer jag aldrig ta den. Jag köper inte grisen i säcken, sa jag till säljaren. Och det accepterade han.
Några frågor:
1. Står hunden upp när man kör?
Om det är så flyger hunden ju runt om man tvingas göra en undanmanöver.
2. Om hunden ligger ner så ryms väl de flesta hundarna i bagaget?
Hunden måste ju kunna röra sig. Det kan inte vara så trångt att den _måste_ ligga ner hela tiden.
Jag gissar att du aldrig haft hund.
Nu förstår man varför model 3 rekommenderas till allt och alla
Fick precis mail från Åf att bilen nu fanns lokalt hos dem. Väntar nu på rostskyddsbehandling och montering av dragkrok. Frågan är om dom hinner det denna vecka. Sen drar jag på semester, så då kan jag inte hämta bilen förrän i slutet av augusti
Stort grattis!
Ser fram emot recensioner och omdömen här i tråden.
Tummen upp på den.
Du får låna dig två stora hundar HelectriC, så Mati kan se hur det blir
det är nog tveksamt eftersom jag är hundallergiker, men kanske kan använda vår största nalle
Var just inne på Hyundai i Umeå för att pejla läget om leverans mm. Tydligen hade deras första bil precis ankommit Göteborg, vilket normalt innebär att den ska finnas i butiken inom fyra veckor. (Men nu är det ju semester osv...)
De får tyvärr bara en Essential-version till att börja med.
Säljaren tycker att det är kul att den kommer snart, men samtidigt frustrerande eftersom de inte kan sälja några. De hade fått besked från Hyundai Sverige att de inte kommer kunna lägga några order förrän tidigast i december. De samlar intresseanmälningar på papperslappar så länge..! Samtidigt kör ju Hyundai Sverige annonskampanj för Ioniq 5 på skyltar i stan.
Priserna för privatleasing finns på hemsidan och de är räknade på en ränta på 3,45% enligt uppgift.
Hyundai har ju med Ioniq 5 skapat en succé.
Men har man inget självförtroende?
Varför har man inte tagit i från tårna även på produktions kapacitetsdelen?
Om man beställer idag riskerar man ju upp till ett års väntetid!
Kan ju inte ha varit så svårt att förutspå denna succé.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fick precis mail från Åf att bilen nu fanns lokalt hos dem. Väntar nu på rostskyddsbehandling och montering av dragkrok. Frågan är om dom hinner det denna vecka. Sen drar jag på semester, så då kan jag inte hämta bilen förrän i slutet av augusti
Stort grattis!
Ser fram emot recensioner och omdömen här i tråden.
Tummen upp på den.
Du får låna dig två stora hundar HelectriC, så Mati kan se hur det blir
det är nog tveksamt eftersom jag är hundallergiker, men kanske kan använda vår största nalle
Bra, den duger säkert.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hyundai har ju med Ioniq 5 skapat en succé.
Men har man inget självförtroende?
Varför har man inte tagit i från tårna även på produktions kapacitetsdelen?
Om man beställer idag riskerar man ju upp till ett års väntetid!
Kan ju inte ha varit så svårt att förutspå denna succé.
Nä, inte för någon som är synsk...
De hade ju lika gärna kunnat bli totalsågade, eller nåt mittemellan så att VW hade tagit alla kunder, nu är det bara lovord och efterfrågan större än tillgången.
Och bristkomponenter är ju bristkomponenter. Svårt att styra över...
Har man alltid en hundbur så man kan ha annat bagage samtidigt?
Inte en chans. Mina vovvar är för stora för hundbur. Det hade funkat i en Volvo 945, men en modern bil är inte tillräckligt stor i bagaget för att det ska rymmas en så pass stor hundbur i den. Då får man skaffa typ en buss.
Nej, det måste räcka med ett lastgaller. Hela bagaget blir då hundkoja så att säga. Det funkar bra.
Ifall man måste sätta en av hundarna i baksätet så är det sele och säkerhetsbälte som gäller. Jag har haft en Mazda Miata en gång i tiden, och i den hade jag med mig min hund i passagerarsätet. Så jag vet att den hunden kan sitta i en bilstol med bälte och sele. Och nu är hon dessutom 10 år äldre, hon hoppar och far inte längre omkring så som hon gjorde i Miatan när hon såg andra hundar eller rullskridsko-åkare eller annat löst folk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
I senaste Teknikens Värld provkörs Ioniq 5 i Valencia av Jan-Erik Bergren. Provkörningen ger inte så mycket men han verkar nöjd. Emellertid skriver han att alla svenska köpare bjuds på 1 års fri laddning på Ionity. Det var en nyhet för mig iaf!
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Den ända skillnaden jag tycker MY har till fördel för I5 är SuC.
Jag hatar att köa, och om inte Ionity et al håller följe så lär det bli kö, överallt, alltid.
Nu har jag dock hittat nog en sak man kan spara tid på om man köper I5 mot MY (i tillägg till laddhastighet);
Laddluckan på I5 öppnas 0,2 sekund snabbare än TM3.
Laddar man varje dag, så kan man spara dryga minuten som man kan spendera i kön till Ionity.
Hyundai har ju med Ioniq 5 skapat en succé.
Men har man inget självförtroende?
Varför har man inte tagit i från tårna även på produktions kapacitetsdelen?
Om man beställer idag riskerar man ju upp till ett års väntetid!
Kan ju inte ha varit så svårt att förutspå denna succé.
Nä, inte för någon som är synsk...
De hade ju lika gärna kunnat bli totalsågade, eller nåt mittemellan så att VW hade tagit alla kunder, nu är det bara lovord och efterfrågan större än tillgången.
Och bristkomponenter är ju bristkomponenter. Svårt att styra över...
Inte alls omöjligt. Stor brist på bla. halvledare i världen just nu. Slår mot nästan alla biltillverkare. Har troligen påverkat även Hyundai, Tesla, mflr.