Hjälp! Behöver råd! Åkte ”förbi” verkstaden(30 mil) med min Model S -16 på en dropp-in tid för ett problem med långsam laddning, begränsad kyla och begränsad motoreffekt för några veckor sen. Någon drop-in tid kunde dock inte lösa problemet, så åkte hem igen med lånebil… tog några veckor, men igår skulle jag hämta den efter byte av huvudbatteri… helt suverän hantering av allt, lånebil, information kring ärendet, fick till och med den tvättad innan hämtning.
En liten ”detalj” har jag dock problem med… den hade ”inga” bromsar, bromspedalen är inte stum utan kan lätt tryckas ner i golvet (och då stannar den där), energi återvinningen bromsar ju hyfsat och visst stannar bilen när man panikbromsar med pedalen i golvet, kör runt kvarteret och lämnar av familjen på köpcentrat innan jag åker tillbaka med bilen. Försöker jobba bromsarna lite, men ingen skillnad.
Lämnar tillbaka bilen till verkstan och de tar in den för att lufta bromsarna… får tillbaka den 20 minuter efter stängning med rådet: ”det är viktigt att du åker till en verkstad och får bromsarna oljade”, tar emot bilen och bromsen känns bättre även om den inte är lika stum som den varit… har nu kommit till ett läge att jag mest bara vill hem och dessutom har verkstan nu hunnit stänga, bestämmer mig för att hämta upp familjen och köra hemåt i alla fall… upptäcker dock efter ca 10 mils körning att jag återigen inte har några bromsar genom att skrämma livet ur en stackars hockeysupporter som ska gå över gatan…
Börjar nu bli hyfsat less, men vi bestämmer oss att köra hela vägen hem trots allt… ringer sen Tesla Supporten idag och vill klaga på att verkstan lämnat ut en bil utan fungerande bromsar, de skicka ärendet vidare till verkstan som ringer mig efter en stund…
Service handläggaren kan dock inte göra något då ärendet är stängt och bilen kvalitetstestad av två personer före utlämning. Och låt mig säga så här, jag kanske inte tog det så bra, så hen beklagar och ska prata med sin chef… ringer tillbaka efter en stund och beklagar återigen att de inget kan göra, men föreslår att jag ska göra en skadeanmälan hos mitt försäkringsbolag och be dem bärga den till verkstan… alternativet lämna in den på en oberoende verkstad för att kunna bevisa att det de orsakat ett fel på bilen.
Nu kan man säga att jag kanske inte riktigt tog detta bättre än det tidigare samtalet med dem, förstår verkligen att hen följer deras anvisningar, men vad hände med att ta ansvar? Jag menar lämna ut en bil utan bromsar (2 gånger) till en barnfamilj det blir liksom tidningsrubriker av sånna olyckor oavsett om det är deras fel eller inte… och att sen hävda att det är upp till mig att få bilen till verkstan eller bevisa att det gjort fel…
Så nu till mina frågor? Har någon annan liknande erfarenheter av att reklamera servicejobb? Hur gör jag för att få hjälp med detta? Och framförallt, hur kan vi hjälpa Teslas verkstäder så att detta inte händer någon annan med katastrofala följder på grund av saknade bromsar?
Inga bromsar efter verkstadsbesök!?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
Re: Inga bromsar efter verkstadsbesök!?
Det var ju synd att du tog emot bilen för då kan de ju hävda att du har orsakat problemet... 
Jag vet verkligen inte vad som är rätt väg att gå i detta fall. Du måste ju ha bromsar för att kunna köra den men åker du till en oberoende verkstad så får ju du stå för notan... Hur långt har du till SC?

Jag vet verkligen inte vad som är rätt väg att gå i detta fall. Du måste ju ha bromsar för att kunna köra den men åker du till en oberoende verkstad så får ju du stå för notan... Hur långt har du till SC?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ja, samsyn. Å jag anar vad de kommer tycka om att jag trots att felet kom tillbaka körde sista milen hem. :-/
30 mil till SC .
30 mil till SC .
Om de luftat och bromsarna är ok en stund och sedan försvinner de är systemet läck. Det är en typ av fel även en lokal verkstad lätt ska kunna hitta. Eventuellt även fixa, beroende på om de kan få delar och kan lufta systemet.
Kör inte och räkna med att du kan pumpa upp tryck med pedalen, det försvinner också till slut.
Skitdåligt gjort av verkstaden. Skulle inte lita på dem med den historien.
Kör inte och räkna med att du kan pumpa upp tryck med pedalen, det försvinner också till slut.
Skitdåligt gjort av verkstaden. Skulle inte lita på dem med den historien.
Nej, men precis, särskilt eftersom de hävdat i sten att de omöjligt inte kan ha rört bromsarna vid byte av batteri
Pratade med försäkringsbolaget och de rekommenderade att köra ner bilen på bärgare till Tesla SC samt att låta SC skicka dem en skaderapport som försäkringsbolagets skadereglerare får ta ställning till… ringde sen Tesla support och sa att jag ville reklamera senast reparationen. Fick väldigt bra bemötande på det och blev sen uppringd av SC som var väldigt förstående och mån om att vi skulle komma överens om en lösning och att det inte skulle hända någon annan.