Bara lätt skeptisk?spacecoin skrev:Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.

Moderator: Redaktion
Bara lätt skeptisk?spacecoin skrev:Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.
Kanske en understatement.taliz skrev:Bara lätt skeptisk?spacecoin skrev:Beta 9 går ut nu. Nu får vi se om den är så bra som det utlovades. Håller tummarna, lätt skeptisk.
Den informationen du beskriver är värda några miljarder USD i affärshemligheter.Fredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Fast det är ju det som den gör? Se ocksåFredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Ja, jag tycker, som jag även skrev, att man inte ser beslut och jitter lika väl längre i det "fina läget" som i "programmerarläget", eller vad man ska kalla det för. Det är bara kosmetiskt, och som du säger, varför lägga krut på det? Man ska ju varken titta på IC eller ut genom rutan på sikt.Fredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Likväl hade det ju varit intressant och kanske också avgörande för om man vill lita på systemet. Att visa hur det ser ut framför bil ser jag inte poängen med att visa.heldiggrisen skrev:Den informationen du beskriver är värda några miljarder USD i affärshemligheter.Fredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Ändå bättre att linjer och liknande renderas med olika suddighetsgrad beroende på vikt och hur tydligt bilen ser dem. För tillfället är det dock sämre då massor av objekt som renderades som en box innan nu istället är osynliga eftersom Tesla bara har påbörjat den nya visualiseringen. Den mindre förbättring som v9 kanske tycks vara reflekterar inte heller tiden som uppdateringen tog. Mycket av tiden ägnades nog åt att ta eliminera radarn. Förhoppningsvis kan det komma uppdateringar regelbundet med mer påtagliga förbättringar framöver.spacecoin skrev:Ja, jag tycker, som jag även skrev, att man inte ser beslut och jitter lika väl längre i det "fina läget" som i "programmerarläget", eller vad man ska kalla det för. Det är bara kosmetiskt, och som du säger, varför lägga krut på det? Man ska ju varken titta på IC eller ut genom rutan på sikt.Fredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Just nu känner jag att det är ungefär lika som 8.2, men man behöver få lite statistik på disengagements och jämförelser på samma vägsträckor för att veta som v9 är mer än "ohhh shiny visualisations" och 8.2.
Jag är inte sjukt imponerad, då Elon sagt att det skulle vara "gigantisk" skillnad. Det är det verkligen inte.Jordad skrev:Den mindre förbättring som v9 kanske tycks vara reflekterar inte heller tiden som uppdateringen tog. Mycket av tiden ägnades nog åt att ta eliminera radarn. Förhoppningsvis kan det komma uppdateringar regelbundet med mer påtagliga förbättringar framöver.
Jag är ändå sjukt imponerad. Tesla verkar ha fokuserat mycket på att göra det till en mer polerad produkt med tryggare visualisering och att bilen accelerar, bromsa och svänger mer naturligt. Det är helt rätt. Jag tror även att bra visualisering är viktigt för att man ska känna sig trygg som passagerare. Tesla har en stor nackdel jämfört med andra utvecklare när det gäller visualisering då man inte har färdiga HD-kartor. Bilen är verkligen tvungen att rendera allt den ser i realtid.
Ja bra video med Gali som annars brukar vara för överdrivet positiv till allt Tesla gör. Problemen med monorailstolpar är ju ett uppenbart problem och borde därför vara enklare att lösa. Hur den hanterade de mer komplexa situationerna som de svåra korsningarna var mer intressant och de problemen är antagligen också svårare att åtgärda. Ska bli spännande att se Brandonee916 med. Han brukar också hitta mycket fel.spacecoin skrev:Jag är inte sjukt imponerad, då Elon sagt att det skulle vara "gigantisk" skillnad. Det är det verkligen inte.
Vi får hoppas att dom byggt grunden för något under dessa 3-4 månader, så kan komma med något bättre inom, säg, 3-5 veckor. Jag tycker personligen att fokus på visualiseringar är fel fokus, och tar bort information som vi hade förut.
Det här är den bästa videon jag sett hittills, och det är ju med skräckblandad förtjusning dom här gossarna testar betanSpeciellt runt 16 min, då bilen försöker ramma in i stolpar för monorailen i Seattle.
En liten fråga SpaceCoin, varför detta stora intresse för Teslas FSD?spacecoin skrev:Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.
Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
Ja förorter och landsbygd är nästan ointressant att se när FSD beta klarar det bättre. Brandonee916 har kört mycket stad innan. Ja bättre med de som kör mest inne i städer nu som Frenchie. AI addict hittar galet mycket fel med i San Fransisco:spacecoin skrev:Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.
Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
Ja, körning och filbyten samt högersvängar verkar ju funka bra i förorter. Korsningar och vänstersvängar får dom jobba lite till med.Jordad skrev:Ja förorter och landsbygd är nästan ointressant att se när FSD beta klarar det bättre. Brandonee916 har kört mycket stad innan. Ja bättre med de som kör mest inne i städer nu som Frenchie. AI addict hittar galet mycket fel med i San Fransisco:spacecoin skrev:Brandonee916 var ju försiktigt positiv, fast han verkade köra en ganska enkel route.
Jag gillar Frenchie, som kör mycket i downtown Chicago:
Tala för dig själv Fredrik!Fredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.
Framförallt för att jag är Teslaägare, och för att jag köpte FSD av Elon 2019, men är även allmänt intresserad av självkörande bilar och tekniken bakom. Inte medlem i Teslakulten, eller någon annan kult för den delen, men det tror jag ingen har missat. Man kan nog även kalla mig "självkörningsskeptiker".Zalman3 skrev:En liten fråga SpaceCoin, varför detta stora intresse för Teslas FSD?
Håller helt med och högst rimligt att man borde få leverans av det man köpt på minst en bil.spacecoin skrev:När jag ändå håller i mikrofonen så tycker jag att Tesla borde låta folk som köpt FSD ta med licensen till nästa bil så långe dom inte levererar. Eller betala tillbaka pengarna. Speciellt i EU, där vi inte kommer att få någon "FSD" värd namnet förrän min bil är på skroten gissar jag.
Gör dom inte något alls blir det ett annat bilmärke nästa gång av principskäl. Jag tycker Tesla borde ta hand om sina early adopters bättre, generellt sätt.
Jag talar alltid för mig själv.Curik skrev:Tala för dig själv Fredrik!Fredrik j skrev:Vad är det ”coola” med att skärmen beskriver vad du redan kan se genom vindrutan? Det skulle ju varit intressant att man på skärmen skulle kunna se vilken information bilen använder för avgörande beslut.Beslutsmotorn är såklart också häftig men det är något jag själv skulle kunna jobba med (och delvis har jobbat lite med). Däremot att kunna klassificera olika objekt utifrån några suddiga bilder, med olika nivåer av regn/snö/smuts... det vet jag inte riktigt hur jag skulle angripa. Så för mig är det absolut skithäftigt att se att bilen "förstår" vad som är vad.
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."
spacecoin skrev:Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/
Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."
Ja vad gäller stadskörning har jag aldrig förstått vilka som orkar använda det mer än för att testa FSD Beta osv, iaf innan vi någon gång når självkörning så tillverkaren har ansvaret. Jag hade iaf suttit och spänt mig konstant för att hinna reagera så snabbt jag kan, på motorväg är det dock riktigt soft för då är övervakandet av en mycket simplare karaktär.spacecoin skrev:Det här artikeln är väldigt kritisk, men läsvärd:
https://www.autoweek.com/news/technolog ... r-picture/
Jag håller helt med om detta (vad gäller stadskörning):
If the driver is already sitting in the driver's seat, keeping their hands on the steering and remaining alert, are they not just babysitting the software that steers the car and provides the acceleration and braking inputs, remaining vigilant in case of some mistake by the software? This sounds more stressful than just driving a car yourself, especially given Tesla's warning that the system may do "the wrong thing at the worst time."