Provade lite bankörning nyligen och såklart fick man mersmak
Jag visste att bromsarna var den svaga punkten på LR men jisses vad fort dom överhettade. Vad kan man göra för att förbättra detta och har någon tips och erfarenheter av produkter?
Ger det något med ventilerade skivor till exempel? Finns det ventilerade belägg? Är främst ute efter att bromsarna inte ska överhetta.
Vad gäller väghållningen så var den OK men lite mjuk såklart. Bilen är dock så välbalanserad att det inte gör så mycket att det kränger. Tveksamt om jag vill offra vardagskomfort här men ändå nyfiken på om någon uppgraderat?
Beror vad du menar med överhettade? Blir det försämrad bromsförmåga eller blir det "bara" varmt?
Vid lite aktiv körning är det inte alls ovanligt att bromsarna blir rejält varma.
Viktigt att de får svalna mellan körpassen.
Provade lite bankörning nyligen och såklart fick man mersmak
Jag visste att bromsarna var den svaga punkten på LR men jisses vad fort dom överhettade. Vad kan man göra för att förbättra detta och har någon tips och erfarenheter av produkter?
Ger det något med ventilerade skivor till exempel? Finns det ventilerade belägg? Är främst ute efter att bromsarna inte ska överhetta.
Vad gäller väghållningen så var den OK men lite mjuk såklart. Bilen är dock så välbalanserad att det inte gör så mycket att det kränger. Tveksamt om jag vill offra vardagskomfort här men ändå nyfiken på om någon uppgraderat?
Kul!
Var det M3 P eller LR?
Finns ju många som byter till bättre bromsbelägg på M3 P för att köra på bana. I USA erbjuder tom. Tesla själva ett sådant bankörningspaket (men tyvärr inte här i Europa).
Ett annat tips är ju att använda max. regen, för att använda standardbromsarna så lite som möjligt.
Beror vad du menar med överhettade? Blir det försämrad bromsförmåga eller blir det "bara" varmt?
Vid lite aktiv körning är det inte alls ovanligt att bromsarna blir rejält varma.
Viktigt att de får svalna mellan körpassen.
Bilen varnade och pedalen blev mjuk och bromseffekten försämrades rätt kraftigt, detta på varv två och körpassen var ca 12. För att få bromsen att fungera någorlunda normalt igen efter överhettningen fick jag köra två avkylningsvarv. Efter det fick jag anamma ett mycket snällare tempo, släppa gasen mitt på raksträckorna och köra regen precis som ni säger. Men det blev ju lite väl mycket söndagskörning över det
Jag tror jag ska skaffa andra belägg då det är billigt och enkelt att byta. Säkert får jag lite bättre hugg när dom är varma men jag tror inte jag kommer kunna köra så hårt ändå. Värmen blir man väl inte av med och det känns som bromsarna överhettade rejält. Skall sägas att långa rakan innebar en inbromsning från 220 ner till 55 så det är absolut inte konstigt att dom blev stekta.
Detta är en LR så jag klagar inte. Borde kanske tagit P men behöver drag och vill inte ha två bilar.
Beror vad du menar med överhettade? Blir det försämrad bromsförmåga eller blir det "bara" varmt?
Vid lite aktiv körning är det inte alls ovanligt att bromsarna blir rejält varma.
Viktigt att de får svalna mellan körpassen.
Bilen varnade och pedalen blev mjuk och bromseffekten försämrades rätt kraftigt, detta på varv två och körpassen var ca 12. För att få bromsen att fungera någorlunda normalt igen efter överhettningen fick jag köra två avkylningsvarv. Efter det fick jag anamma ett mycket snällare tempo, släppa gasen mitt på raksträckorna och köra regen precis som ni säger. Men det blev ju lite väl mycket söndagskörning över det
Jag tror jag ska skaffa andra belägg då det är billigt och enkelt att byta. Säkert får jag lite bättre hugg när dom är varma men jag tror inte jag kommer kunna köra så hårt ändå. Värmen blir man väl inte av med och det känns som bromsarna överhettade rejält. Skall sägas att långa rakan innebar en inbromsning från 220 ner till 55 så det är absolut inte konstigt att dom blev stekta.
Detta är en LR så jag klagar inte. Borde kanske tagit P men behöver drag och vill inte ha två bilar.
För bankörning så är P givet val. Har även större och bättre bromsar som standard (även om många byter beläggningen ändå på de). P gäller.
Men inget som säger att man inte kan ha kul i en LR ändå (även om den inte är gjord för bankörning som P)!
Också kört LR på bana. Man känner att bilen har god potential, men antisladdsystemet drar i kopplet alltför tidigt. Körd till 80% ungefär går det ganska bra.
Också kört LR på bana. Man känner att bilen har god potential, men antisladdsystemet drar i kopplet alltför tidigt. Körd till 80% ungefär går det ganska bra.
I M3P kan man koppla ur antisladden helt och hållet…
Beror vad du menar med överhettade? Blir det försämrad bromsförmåga eller blir det "bara" varmt?
Vid lite aktiv körning är det inte alls ovanligt att bromsarna blir rejält varma.
Viktigt att de får svalna mellan körpassen.
Bilen varnade och pedalen blev mjuk och bromseffekten försämrades rätt kraftigt, detta på varv två och körpassen var ca 12. För att få bromsen att fungera någorlunda normalt igen efter överhettningen fick jag köra två avkylningsvarv. Efter det fick jag anamma ett mycket snällare tempo, släppa gasen mitt på raksträckorna och köra regen precis som ni säger. Men det blev ju lite väl mycket söndagskörning över det
Jag tror jag ska skaffa andra belägg då det är billigt och enkelt att byta. Säkert får jag lite bättre hugg när dom är varma men jag tror inte jag kommer kunna köra så hårt ändå. Värmen blir man väl inte av med och det känns som bromsarna överhettade rejält. Skall sägas att långa rakan innebar en inbromsning från 220 ner till 55 så det är absolut inte konstigt att dom blev stekta.
Detta är en LR så jag klagar inte. Borde kanske tagit P men behöver drag och vill inte ha två bilar.
Att byta till mer "sportiga" bromsbelägg kommer troligtvis att hjälpa dig en del. Beläggen kommer att ha bättre bromsverkan vid den ökade temperaturen. Skivorna kommer fortsatt att bli väldigt varma. Att pedalen känns mjuk kan bero på att bromsoljan blivit varm. I vissa fall kan även bromsslangen bli varm och flexa vilket gör att man kan känna en viss svampighet i pedalen.
Vet inte vilken typ av slang det sitter på TM3 LR, men när jag höll på med bankörning så byttes det till stålomspunna slangar för att minska flexen något.