Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
Jag vill inte vara allas glädjedödare igen, men det låter lite för bra för att vara sant. Är det säkert att "ett år gratis Ionity " inte egentligen betyder "ett år utan årsavgift"? Det hade varit trevligt det också, men det är ändå en stor skillnad. Och nästa fråga är då, gäller det från dag ett, eller kan man välja när gratisåret ska börja?
Inte ens med ond vilja kan du tolka journalistens egna ord på annat sätt (såväl i en tryckt tidning som hans egna ord i mejl som jag klistrat in här). I Tyskland är det ju sedan länge bekräftat att tyska ägare får det - varför inte vi också? Tyskarna får iof 8 års nybilsgaranti också…
Naturligtvis är det 1 år från första dagen i trafik - precis som alla garantier.
Inte för att vara sån men.
”Alla kunder som köper helt nya IONIQ 5 före den 31 mars, 2022 får dessutom ett års gratis prenumeration på IONITY Premium.”
Smygfotograferade precis en norskreggad i min lilla stad i småland. Bra mycket större i verkligheten än vad den gör sig på både film och bild. Var faktiskt riktigt snygg i Svart.
För referens så gömmer det sig en Audi A4 Avant bakom bilen.
Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
Jag vill inte vara allas glädjedödare igen, men det låter lite för bra för att vara sant. Är det säkert att "ett år gratis Ionity " inte egentligen betyder "ett år utan årsavgift"? Det hade varit trevligt det också, men det är ändå en stor skillnad. Och nästa fråga är då, gäller det från dag ett, eller kan man välja när gratisåret ska börja?
Inte ens med ond vilja kan du tolka journalistens egna ord på annat sätt (såväl i en tryckt tidning som hans egna ord i mejl som jag klistrat in här). I Tyskland är det ju sedan länge bekräftat att tyska ägare får det - varför inte vi också? Tyskarna får iof 8 års nybilsgaranti också…
Naturligtvis är det 1 år från första dagen i trafik - precis som alla garantier.
Inte för att vara sån men.
”Alla kunder som köper helt nya IONIQ 5 före den 31 mars, 2022 får dessutom ett års gratis prenumeration på IONITY Premium.”
Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
Jag vill inte vara allas glädjedödare igen, men det låter lite för bra för att vara sant. Är det säkert att "ett år gratis Ionity " inte egentligen betyder "ett år utan årsavgift"? Det hade varit trevligt det också, men det är ändå en stor skillnad. Och nästa fråga är då, gäller det från dag ett, eller kan man välja när gratisåret ska börja?
Inte ens med ond vilja kan du tolka journalistens egna ord på annat sätt (såväl i en tryckt tidning som hans egna ord i mejl som jag klistrat in här). I Tyskland är det ju sedan länge bekräftat att tyska ägare får det - varför inte vi också? Tyskarna får iof 8 års nybilsgaranti också…
Naturligtvis är det 1 år från första dagen i trafik - precis som alla garantier.
Inte för att vara sån men.
”Alla kunder som köper helt nya IONIQ 5 före den 31 mars, 2022 får dessutom ett års gratis prenumeration på IONITY Premium.”
Jag mejlade som sagt Jan-Erik Berggren på Teknikens Värld / Expressen igen och han hade vänligheten att svara mig direkt. Han tycler nog också att det är lite märkligt.
Så här skrev han:
” Jag frågar igen. Men hittills har svaret på frågan ”är det ett års gratis laddning på Ionity”? varit ja - två gånger.
Det låter ju fantastiskt! (även om jag är en sällananvändare) Det kanske är en liten kompensation för att vi blivit nedprioriterade.
Passar ju utmärkt till nästa års camping-i-bil-semester!
Jag vill inte vara allas glädjedödare igen, men det låter lite för bra för att vara sant. Är det säkert att "ett år gratis Ionity " inte egentligen betyder "ett år utan årsavgift"? Det hade varit trevligt det också, men det är ändå en stor skillnad. Och nästa fråga är då, gäller det från dag ett, eller kan man välja när gratisåret ska börja?
Inte ens med ond vilja kan du tolka journalistens egna ord på annat sätt (såväl i en tryckt tidning som hans egna ord i mejl som jag klistrat in här). I Tyskland är det ju sedan länge bekräftat att tyska ägare får det - varför inte vi också? Tyskarna får iof 8 års nybilsgaranti också…
Naturligtvis är det 1 år från första dagen i trafik - precis som alla garantier.
Inte för att vara sån men.
”Alla kunder som köper helt nya IONIQ 5 före den 31 mars, 2022 får dessutom ett års gratis prenumeration på IONITY Premium.”
Nu lämnade hoppet mig… Lönt att prenumerera på biltidningar för dyra pengar om de ändå bara skriver fel…
Så här skriver han nu - Hyundais presskontakt verkar också jobba sent:
”Okej - fått klara besked nu från Hyundai och det var lite annat än "gratis laddning på Ionity under ett år". Som sagt, det var så det förmedlades under provkörningen och på en direkt fråga tidigare i dag.
Men nu så:
Det som erbjuds alla som köper en Hyundai Ioniq 5 före den 31 mars 2022, även retroaktivt för alla som köpte en bil redan, är ett års gratis abonnemang på det som heter Ionity Premium. Därmed slipper Ioniq 5-ägare betala abonnemangsavgiften, som är 139 kronor per månad för Hyundais kunder, och priset per kWh sänks från ordinarie 8,70 kronor per kWh till 3,10 kr per kWh. Vi beklagar om vi förmedlat något annat i samband med vår provkörning av Ioniq 5.
Sån jävla flopp… Jag gillar inte att komma med felaktiga uppgifter eller verka blåögd… Tack Mati för att du var så skeptisk så att jag låg på om det så han redde ut det…
Sån jävla flopp… Jag gillar inte att komma med felaktiga uppgifter eller verka blåögd… Tack Mati för att du var så skeptisk så att jag låg på om det så han redde ut det…
Jag anade det. Biljournalister brukar ju tyvärr fatta fel. Men ett års gratis abonnemang är inte heller fy skam iofs.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har nu sett många provkörningar men denna var faktiskt en av de bättre. Ett litet shout out för att han säger att chassits setup ändras i Sport vilket jag har svårt att tro då det inte framgått någon annanstans att stötdämpare eller bussningar är adaptiva (borde Hyundai ha skrutit om isf).
Jag har nu sett många provkörningar men denna var faktiskt en av de bättre. Ett litet shout out för att han säger att chassits setup ändras i Sport vilket jag har svårt att tro då det inte framgått någon annanstans att stötdämpare eller bussningar är adaptiva (borde Hyundai ha skrutit om isf).
Viktig att påpeka att denna review utgår från andra länder (tex Nederländerna) där det finns andra vall i utrustning än i Sverige. Här är det Essential eller Advanced och sedan tillägg av ev komfort utrustning, soltak, solcellstak osv. I vissa andra länder finns många fler val dock top of the range blir samma.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Alrik på AMS verkar lyrisk över I5 och uppmanar att köpa den nu.
Är det introerbjudandet han syftar på?
Tror det är mer för att hinna beställa och få en inom rimlig tid innan köerna blir för stora (de verkar ha en del produktionsproblem, och tyvärr få Ioniq 5 som kommer till Sverige i år). Så tveka inte för mycket, för då kan man snart se sig om efter en annan bli. Bättre att beställa och ha plats i kön, och senare avbeställa om man hittar ett bättre alternativ.
Alrik på AMS verkar lyrisk över I5 och uppmanar att köpa den nu.
Är det introerbjudandet han syftar på?
Tror det är mer för att hinna beställa och få en inom rimlig tid innan köerna blir för stora (de verkar ha en del produktionsproblem, och tyvärr få Ioniq 5 som kommer till Sverige i år). Så tveka inte för mycket, för då kan man snart se sig om efter en annan bli. Bättre att beställa och ha plats i kön, och senare avbeställa om man hittar ett bättre alternativ.
Jag är beredd att hålla med honom. Jag tycker verkligen att den är outstanding på oerhört många punkter.
Tyvärr faller den på laddinfratrukturen. Sen kan ju sådant ändras snabbt visserligen...
Alrik på AMS verkar lyrisk över I5 och uppmanar att köpa den nu.
Är det introerbjudandet han syftar på?
Tror det är mer för att hinna beställa och få en inom rimlig tid innan köerna blir för stora (de verkar ha en del produktionsproblem, och tyvärr få Ioniq 5 som kommer till Sverige i år). Så tveka inte för mycket, för då kan man snart se sig om efter en annan bli. Bättre att beställa och ha plats i kön, och senare avbeställa om man hittar ett bättre alternativ.
Jag är beredd att hålla med honom. Jag tycker verkligen att den är outstanding på oerhört många punkter.
Tyvärr faller den på laddinfratrukturen. Sen kan ju sådant ändras snabbt visserligen...
Exakt. Dessutom inte alla som reser på semestern med elbilen och är beroende av laddnäten. Kanske även bra för de som har den som kompletterande bil i familjens park. Önskar också att det fanns bättre alternativ till SuC, men alla har inte samma behov av bra laddnät (de få gånger de reser, så kan de ta fossilbilen i familjen, eller acceptera att det blir lite mer potentiellt strul).
Tror detta kommer ha en chans att bli en enormt bra elbil för pengarna, och kul att Hyundai verkar lyckats så väl med sin elbilsplattform och drivlina. Gillar också tänket med el-uttag i bilen. En självklar fördel som alla elbilar borde ta upp (en sak du inte kan få så lätt i en fossilbil).
Alrik på AMS verkar lyrisk över I5 och uppmanar att köpa den nu.
Är det introerbjudandet han syftar på?
Tror det är mer för att hinna beställa och få en inom rimlig tid innan köerna blir för stora (de verkar ha en del produktionsproblem, och tyvärr få Ioniq 5 som kommer till Sverige i år). Så tveka inte för mycket, för då kan man snart se sig om efter en annan bli. Bättre att beställa och ha plats i kön, och senare avbeställa om man hittar ett bättre alternativ.
Jag är beredd att hålla med honom. Jag tycker verkligen att den är outstanding på oerhört många punkter.
Tyvärr faller den på laddinfratrukturen. Sen kan ju sådant ändras snabbt visserligen...
Exakt. Dessutom inte alla som reser på semestern med elbilen och är beroende av laddnäten. Kanske även bra för de som har den som kompletterande bil i familjens park. Önskar också att det fanns bättre alternativ till SuC, men alla har inte samma behov av bra laddnät (de få gånger de reser, så kan de ta fossilbilen i familjen, eller acceptera att det blir lite mer potentiellt strul).
Tror detta kommer ha en chans att bli en enormt bra elbil för pengarna, och kul att Hyundai verkar lyckats så väl med sin elbilsplattform och drivlina. Gillar också tänket med el-uttag i bilen. En självklar fördel som alla elbilar borde ta upp (en sak du inte kan få så lätt i en fossilbil).
Vilket är lite tråkigt. Var annars kan du hitta ett 90hk dieselaggregat till under 6000 spänn?
Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa? Jag tycker tillverkarna skulle tvingas att vara transparenta med både netto- och bruttokapacitet och hur den beräknats.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa?
Aha… Tesla är ju tysta som muren om sina batteriers storlekar. Men vad tror du om mitt resonemang om batterierna för USA vs EU?
Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa?
Aha… Tesla är ju tysta som muren om sina batteriers storlekar. Men vad tror du om mitt resonemang om batterierna för USA vs EU?
Jag tror du har helt rätt. VW anger till exempel nettokapaciteten i Europa och bruttokapaciteten i USA.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa?
Aha… Tesla är ju tysta som muren om sina batteriers storlekar. Men vad tror du om mitt resonemang om batterierna för USA vs EU?
Jag tror du har helt rätt. VW anger till exempel nettokapaciteten i Europa och bruttokapaciteten i USA.
Hmmmm men mitt resonemang skulle isf falla på Kia EV6: om Kia tidigare alltid angett nettokapacitet - varför skulle de helt plötsligt nu ist ange brutto??
Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa?
Aha… Tesla är ju tysta som muren om sina batteriers storlekar. Men vad tror du om mitt resonemang om batterierna för USA vs EU?
Jag tror du har helt rätt. VW anger till exempel nettokapaciteten i Europa och bruttokapaciteten i USA.
Hmmmm men mitt resonemang skulle isf falla på Kia EV6: om Kia tidigare alltid angett nettokapacitet - varför skulle de helt plötsligt nu ist ange brutto??
För att motivera den stora prisskillnaden jämfört med Ionic 5? (Om man vill vara lite konspiratoriskt lagd...)
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa?
Är du säker på det? E-Golf anges med en batterikapacitet på 35,8kWh. Men det är brutto. Den verkliga kapaciteten ligger nånstans runt 30kWh.
E-tron sägs ha 95kWh enligt Audi. Men även det är brutto. Nettokapaciteten är mycket lägre. Runt 80kWh på min bil. Lite högre på nyare bilar. Möjligt att de är numera ärligare med MEB-bilarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14