Om de vill bli en premiumprodukt får de nog börja med att höja priset ett par hundra tusen eller mer. Det är ju tyvärr så det funkar. En produkt som är allmänt tillgänglig rent ekonomiskt kommer aldrig bli premium. Tror nog att Kia har en större chans med EV6 i så fall, om de nu vill bryta sig in i det segmentet.Aida skrev:iAkita skrev:Klart de kan lyckas med Ionic 5, men det har ingenting att göra med att de vänder upp och ner på invanda begrepp i bilvärlden. Det säljs redan nu fler Kia/Hyundai än vad BMV och Mercedes (och självklart Tesla) säljer. Många av dessa har sedan flera år "utklassat" premiumbilar vad det gäller teknisk utrustning som man får med i grundutförandet. Det gör dem inte till premium. Om 2-3 år, när det finns ett gäng elbilar med jämförbar räckvidd och laddeffekt som Ionic 5, så kommer plötsligt Ionic 5 vara en helt vandig Hyundai i folks ögon. Precis som det blev med Kia e-Niro.Aida skrev:iAkita skrev:Nej, det var inte det jag menade. De som faktiskt skaffade e-Niro blev inte besvikna utifrån vad jag sett i Facebookgruppen, tvärt om. Men de som faktiskt skaffade e-Niro var inte samma människor som sa att de för första gången övervägt Kia trots att de tidigare kört Tessa eller premiummärken . Så snart det kom alternativ i de segmenten var Kian inte intressant längre.Aida skrev:
Aha alt 1 alltså. Jag tror inte att det är så enkelt som att man kan kolla märke för märke. Nuförtiden får man kolla på modell för modell. Kia Stinger är ju ngt helt annat när det gäller upplevd kavlitetskänsla och komfort än en Kia Rio. Precis som en VW Touareg och en ID3. Ibland så ger sig bilfabrikanterna fan på atta skapa en halo-produkt helt enkelt. Kolla på Ioniq 5 som höjs till skyarna samtidigt som samtidigt presenterade Hyundai Tuscon sågas på samma punkter… sen f.ö tror jag att den ansiktslyfta Eniro upplevs helt annorlunda än de första.
Precis som taliz skrev så blir en bil inte premium enbart för att den laddar snabbt med 800V eller för den delen har riktigt lång räckvidd, vilket e-Niro hade på den tiden (och fortfarande har).
Den enda skillnaden mellan den gamla och den ansiktslyfta e-Niron är en lite större skärm och allmänt trevligare instrumentbräda. Hade de uppdaterat laddhastigheten samtidigt hade jag övervägt den igen.
Premium behöver inte innebära bättre teknik el bättre bil. Utan endast märket och image med ev upplevd kvalitetskänsla. Jämför Audi Q4 Etron och Skoda Enyaq el ännu bättre som Martinot gjorde VW Golf med MB A-klass. De förra generationerna så sög mercan - var bullrig och trång men var ändå dyrare och mer premium. Kolla på nya - består till stora delar av Renaultdelar såsom hela drivlinan inkl motorn. Vi är väldigt varumärkeskänsliga i sverige och följa john tänk. Men titta på produkten ist. Kul när elbilar vänder lite uppochner på invanda begrepp i bilvärlden och koreaner kan utklassa tex mercedes och bmw. Om de då dessutom får till bra komfort, bra kvalitetskäsnla, nytt märke samt cool design så kan det mkt väl lyckas med Ioniq 5
Personligen bryr jag inte mig ett endaste dugg om något av detta. För mig är det viktigare att känna att jag gör ett bra köp än att känna att andra tycker att jag gör ett bra köp. Men det är jag det och alla är vi olika. Det tror jag inte Ionic 5 kommer ändra på.
Men har vi hamnat lite off topic nu kanske?
…lyckas att bli en premiumprodukt i svenssons ögon menade jag. Med mkt mediauppmärksamhet så… Kolla på senaste Förnuft och känsla på YT.
Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Moderator: Redaktion
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Bjelke
Din sambo får väl umgås med min lite så löser den biten sig![]()
![]()
![]()
Haha! Taget

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
iAkita skrev:Om de vill bli en premiumprodukt får de nog börja med att höja priset ett par hundra tusen eller mer. Det är ju tyvärr så det funkar. En produkt som är allmänt tillgänglig rent ekonomiskt kommer aldrig bli premium. Tror nog att Kia har en större chans med EV6 i så fall, om de nu vill bryta sig in i det segmentet.Aida skrev:iAkita skrev:Klart de kan lyckas med Ionic 5, men det har ingenting att göra med att de vänder upp och ner på invanda begrepp i bilvärlden. Det säljs redan nu fler Kia/Hyundai än vad BMV och Mercedes (och självklart Tesla) säljer. Många av dessa har sedan flera år "utklassat" premiumbilar vad det gäller teknisk utrustning som man får med i grundutförandet. Det gör dem inte till premium. Om 2-3 år, när det finns ett gäng elbilar med jämförbar räckvidd och laddeffekt som Ionic 5, så kommer plötsligt Ionic 5 vara en helt vandig Hyundai i folks ögon. Precis som det blev med Kia e-Niro.Aida skrev:iAkita skrev:
Nej, det var inte det jag menade. De som faktiskt skaffade e-Niro blev inte besvikna utifrån vad jag sett i Facebookgruppen, tvärt om. Men de som faktiskt skaffade e-Niro var inte samma människor som sa att de för första gången övervägt Kia trots att de tidigare kört Tessa eller premiummärken . Så snart det kom alternativ i de segmenten var Kian inte intressant längre.
Precis som taliz skrev så blir en bil inte premium enbart för att den laddar snabbt med 800V eller för den delen har riktigt lång räckvidd, vilket e-Niro hade på den tiden (och fortfarande har).
Den enda skillnaden mellan den gamla och den ansiktslyfta e-Niron är en lite större skärm och allmänt trevligare instrumentbräda. Hade de uppdaterat laddhastigheten samtidigt hade jag övervägt den igen.
Premium behöver inte innebära bättre teknik el bättre bil. Utan endast märket och image med ev upplevd kvalitetskänsla. Jämför Audi Q4 Etron och Skoda Enyaq el ännu bättre som Martinot gjorde VW Golf med MB A-klass. De förra generationerna så sög mercan - var bullrig och trång men var ändå dyrare och mer premium. Kolla på nya - består till stora delar av Renaultdelar såsom hela drivlinan inkl motorn. Vi är väldigt varumärkeskänsliga i sverige och följa john tänk. Men titta på produkten ist. Kul när elbilar vänder lite uppochner på invanda begrepp i bilvärlden och koreaner kan utklassa tex mercedes och bmw. Om de då dessutom får till bra komfort, bra kvalitetskäsnla, nytt märke samt cool design så kan det mkt väl lyckas med Ioniq 5
Personligen bryr jag inte mig ett endaste dugg om något av detta. För mig är det viktigare att känna att jag gör ett bra köp än att känna att andra tycker att jag gör ett bra köp. Men det är jag det och alla är vi olika. Det tror jag inte Ionic 5 kommer ändra på.
Men har vi hamnat lite off topic nu kanske?
…lyckas att bli en premiumprodukt i svenssons ögon menade jag. Med mkt mediauppmärksamhet så… Kolla på senaste Förnuft och känsla på YT.
Mercedes A-klass, BMW 320d och Audi Q5 (etc) är väl tillgängliga rent ekonomiskt för de flesta? I synnerhet för tjänstebilsfolket. Ioniq 5 är fortfarande dyr o mkt pengar. BMW, Audi och Mercedes har konkurrerat ut Opel och Ford tex i de flesta segment i Europa.
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Det som jag hört från Tesla/Elon, om jag minns rätt, är att de spenderar ungefär lika mycket pengar på SuC som andra bilfabrikanter i snitt spenderar på reklam på TV, YouTube, Facebook, radio, sponsring av sport och annat, och reklam i tidningar. Tesla har valt bort att bekosta nästan all sådan typ av kommersiell PR/reklam.heldiggrisen skrev:En del av nybilspriset måste gå till att täcka för SuC-nätverket, finns inte chans i havet att det betalar för sig själv utan ”externa medel”.
Om inte några tusen av en TMY går till att betala för det överlägsna superchargesystemet, så är jo prisskillnaden mot konkurrenterna ändå mer absurd, för i ärlighetens namn så är inte Tesla så mycket bättre om man bortser från SuC.
Istället lägger de "reklampengarna" på att bygga ut SuC.
Rätt, eller fel, så anser tydligen Tesla/Elon att de får mer PR och bättre bilförsäljning pga. SuC-nätverket, än den motsvarande kommersiella reklamexponering de kunde köpt för samma pengar.
Säger inte att Tesla är bättre eller har rätt. Förklarar bara hur Elon/Tesla säger att de tänkt till här. Finns inget rätt eller fel i bilförsäljningsvärden, så länge man säljer och tjänar pengar.
Som kund däremot (och det står enbart för mig personligen) så uppskattar jag tillgången på SuC mer än att se Tesla-reklam på YT, FB, etc.
Hade som potentiell kund (och det står också enbart för mig personligen), även uppskattat om Ionitys investerare, i form av bilföretagen bakom, kunde satsat mer på att bygga ut själva nätet för att ladda elbilar, än att göra reklam för hur enkelt deras elbilar laddas.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Jag har hört att de pengarna går till värvningsprogrammet. Kanske de går till båda?martinot skrev:Det som jag hört från Tesla/Elon, om jag minns rätt, är att de spenderar ungefär lika mycket pengar på SuC som andra bilfabrikanter i snitt spenderar på reklam på TV, YouTube, Facebook, radio, sponsring av sport och annat, och reklam i tidningar. Tesla har valt bort att bekosta nästan all sådan typ av kommersiell PR/reklam.heldiggrisen skrev:En del av nybilspriset måste gå till att täcka för SuC-nätverket, finns inte chans i havet att det betalar för sig själv utan ”externa medel”.
Om inte några tusen av en TMY går till att betala för det överlägsna superchargesystemet, så är jo prisskillnaden mot konkurrenterna ändå mer absurd, för i ärlighetens namn så är inte Tesla så mycket bättre om man bortser från SuC.
Istället lägger de "reklampengarna" på att bygga ut SuC.
Rätt, eller fel, så anser tydligen Tesla/Elon att de får mer PR och bättre bilförsäljning pga. SuC-nätverket, än den motsvarande kommersiella reklamexponering de kunde köpt för samma pengar.
Säger inte att Tesla är bättre eller har rätt. Förklarar bara hur Elon/Tesla säger att de tänkt till här. Finns inget rätt eller fel i bilförsäljningsvärden, så länge man säljer och tjänar pengar.
Som kund däremot (och det står enbart för mig personligen) så uppskattar jag tillgången på SuC mer än att se Tesla-reklam på YT, FB, etc.
Hade som potentiell kund (och det står också enbart för mig personligen), även uppskattat om Ionitys investerare, i form av bilföretagen bakom, kunde satsat mer på att bygga ut själva nätet för att ladda elbilar, än att göra reklam för hur enkelt deras elbilar laddas.
Kontentan är att några (tio?)tusenlappar av priset du betalar för en Tesla går till att finansiera SuC-nätverket.
Säger inte att det är fel, menar bara att det är fel att påstå Att man kan opt-out av SuC när man köper sig ny Tesla.
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Värvsprogrammet är nästan borta idag, eller iaf. extremt och kraftigt reducerat. Det som återstår är några fria kWh i fri laddning på SuC i 6 månader, och att vara med i lotteri (med ganska liten chans).heldiggrisen skrev:Jag har hört att de pengarna går till värvningsprogrammet. Kanske de går till båda?martinot skrev:Det som jag hört från Tesla/Elon, om jag minns rätt, är att de spenderar ungefär lika mycket pengar på SuC som andra bilfabrikanter i snitt spenderar på reklam på TV, YouTube, Facebook, radio, sponsring av sport och annat, och reklam i tidningar. Tesla har valt bort att bekosta nästan all sådan typ av kommersiell PR/reklam.heldiggrisen skrev:En del av nybilspriset måste gå till att täcka för SuC-nätverket, finns inte chans i havet att det betalar för sig själv utan ”externa medel”.
Om inte några tusen av en TMY går till att betala för det överlägsna superchargesystemet, så är jo prisskillnaden mot konkurrenterna ändå mer absurd, för i ärlighetens namn så är inte Tesla så mycket bättre om man bortser från SuC.
Istället lägger de "reklampengarna" på att bygga ut SuC.
Rätt, eller fel, så anser tydligen Tesla/Elon att de får mer PR och bättre bilförsäljning pga. SuC-nätverket, än den motsvarande kommersiella reklamexponering de kunde köpt för samma pengar.
Säger inte att Tesla är bättre eller har rätt. Förklarar bara hur Elon/Tesla säger att de tänkt till här. Finns inget rätt eller fel i bilförsäljningsvärden, så länge man säljer och tjänar pengar.
Som kund däremot (och det står enbart för mig personligen) så uppskattar jag tillgången på SuC mer än att se Tesla-reklam på YT, FB, etc.
Hade som potentiell kund (och det står också enbart för mig personligen), även uppskattat om Ionitys investerare, i form av bilföretagen bakom, kunde satsat mer på att bygga ut själva nätet för att ladda elbilar, än att göra reklam för hur enkelt deras elbilar laddas.
Kontentan är att några (tio?)tusenlappar av priset du betalar för en Tesla går till att finansiera SuC-nätverket.
Säger inte att det är fel, menar bara att det är fel att påstå Att man kan opt-out av SuC när man köper sig ny Tesla.
Sedan var värvsprogrammet inte alternativ till reklam (det har alltid SuC tagit den posten), utan som alternativ till Tesla Store och deras säljare (kräver oftast att du inte provkört bil eller lagt beställning i butik för få använda referalkod).
Har inte sagt något om opt-out gällande SuC. Det är dock inte heller någon opt-out gällande att inte finansiera reklam på Facebook, YouTube, TV, radio, tidningar när du köper en Volvo/Polestar eller VAG-bil.
Det är inte så det fungerar.
Du köper den produkt du köper. Sedan får du acceptera att Tesla lägger väldigt lite av sina pengar på reklam, och många miljarder på SuC, och även acceptera att andra biltillverkare oftast gör precis tvärt om; lägger väldigt lite pengar på laddnäten, och många miljarder på reklam.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Förlåt. Det var Taliz som pratade om opt-out från SuC.martinot skrev:Värvsprogrammet är nästan borta idag, eller iaf. extremt och kraftigt reducerat. Det som återstår är några fria kWh i fri laddning på SuC i 6 månader, och att vara med i lotteri (med ganska liten chans).heldiggrisen skrev:Jag har hört att de pengarna går till värvningsprogrammet. Kanske de går till båda?martinot skrev:Det som jag hört från Tesla/Elon, om jag minns rätt, är att de spenderar ungefär lika mycket pengar på SuC som andra bilfabrikanter i snitt spenderar på reklam på TV, YouTube, Facebook, radio, sponsring av sport och annat, och reklam i tidningar. Tesla har valt bort att bekosta nästan all sådan typ av kommersiell PR/reklam.heldiggrisen skrev:En del av nybilspriset måste gå till att täcka för SuC-nätverket, finns inte chans i havet att det betalar för sig själv utan ”externa medel”.
Om inte några tusen av en TMY går till att betala för det överlägsna superchargesystemet, så är jo prisskillnaden mot konkurrenterna ändå mer absurd, för i ärlighetens namn så är inte Tesla så mycket bättre om man bortser från SuC.
Istället lägger de "reklampengarna" på att bygga ut SuC.
Rätt, eller fel, så anser tydligen Tesla/Elon att de får mer PR och bättre bilförsäljning pga. SuC-nätverket, än den motsvarande kommersiella reklamexponering de kunde köpt för samma pengar.
Säger inte att Tesla är bättre eller har rätt. Förklarar bara hur Elon/Tesla säger att de tänkt till här. Finns inget rätt eller fel i bilförsäljningsvärden, så länge man säljer och tjänar pengar.
Som kund däremot (och det står enbart för mig personligen) så uppskattar jag tillgången på SuC mer än att se Tesla-reklam på YT, FB, etc.
Hade som potentiell kund (och det står också enbart för mig personligen), även uppskattat om Ionitys investerare, i form av bilföretagen bakom, kunde satsat mer på att bygga ut själva nätet för att ladda elbilar, än att göra reklam för hur enkelt deras elbilar laddas.
Kontentan är att några (tio?)tusenlappar av priset du betalar för en Tesla går till att finansiera SuC-nätverket.
Säger inte att det är fel, menar bara att det är fel att påstå Att man kan opt-out av SuC när man köper sig ny Tesla.
Sedan var värvsprogrammet inte alternativ till reklam (det har alltid SuC tagit den posten), utan som alternativ till Tesla Store och deras säljare (kräver oftast att du inte provkört bil eller lagt beställning i butik för få använda referalkod).
Har inte sagt något om opt-out gällande SuC. Det är dock inte heller någon opt-out gällande att inte finansiera reklam på Facebook, YouTube, TV, radio, tidningar när du köper en Volvo/Polestar eller VAG-bil.
Det är inte så det fungerar.
Du köper den produkt du köper. Sedan får du acceptera att Tesla lägger väldigt lite av sina pengar på reklam, och många miljarder på SuC, och även acceptera att andra biltillverkare oftast gör precis tvärt om; lägger väldigt lite pengar på laddnäten, och många miljarder på reklam.
Jag önskar också att flera tänker som Tesla, jag tror nämligen inte på att reklambudget i multimiljardklassen som tex VAG har, betalar sig i slutänden. Även om Marknadsföringshipstern med fippskägg och hornglasögon hävdar motsatsen.
Jag tar mycket hellre ett fungerande snabbladdningsnätverk.
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Audi är ett skämt i detta .. Mailade o bad dem säga upp mitt avtal som sträcker sig till 1/8, får till svar att då kommer kortet sluta fungera...
Svara då, ok ja får ta City avtalet med 44 kr i månaden, får inget svar, mailar 3 ggr till, inget svar.
Ringer in idag "Nä men tyvärr, kortet är redan borttagen, du måste ANSÖKA OM ETT NYTT".
Fy ffaaan så dåligt, va tänker Audi med ??
Svara då, ok ja får ta City avtalet med 44 kr i månaden, får inget svar, mailar 3 ggr till, inget svar.
Ringer in idag "Nä men tyvärr, kortet är redan borttagen, du måste ANSÖKA OM ETT NYTT".
Fy ffaaan så dåligt, va tänker Audi med ??
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Är väll inte Audi som du pratar med ? Är det inte IONITY ?Martin E-tron skrev:Audi är ett skämt i detta .. Mailade o bad dem säga upp mitt avtal som sträcker sig till 1/8, får till svar att då kommer kortet sluta fungera...
Svara då, ok ja får ta City avtalet med 44 kr i månaden, får inget svar, mailar 3 ggr till, inget svar.
Ringer in idag "Nä men tyvärr, kortet är redan borttagen, du måste ANSÖKA OM ETT NYTT".
Fy ffaaan så dåligt, va tänker Audi med ??
- Martin E-tron
- Teslaägare
- Inlägg: 297
- Blev medlem: 15 sep 2020 14:30
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Det är Audi som jag har kontrakt med, E-tron charge service som i sin tur har samarbete med bla IonityEsterox skrev:Är väll inte Audi som du pratar med ? Är det inte IONITY ?Martin E-tron skrev:Audi är ett skämt i detta .. Mailade o bad dem säga upp mitt avtal som sträcker sig till 1/8, får till svar att då kommer kortet sluta fungera...
Svara då, ok ja får ta City avtalet med 44 kr i månaden, får inget svar, mailar 3 ggr till, inget svar.
Ringer in idag "Nä men tyvärr, kortet är redan borttagen, du måste ANSÖKA OM ETT NYTT".
Fy ffaaan så dåligt, va tänker Audi med ??
Det är Audi i sig som håller på o strular med kontrakt o nya kort o annat skräp

Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Är du verkligen säker på att du har kontrakt med Audi ? Det heter väll bara Audi kortet men allt är väll koppla till IONITY och deras bolag Digital chagrins solutions.Martin E-tron skrev:Det är Audi som jag har kontrakt med, E-tron charge service som i sin tur har samarbete med bla IonityEsterox skrev:Är väll inte Audi som du pratar med ? Är det inte IONITY ?Martin E-tron skrev:Audi är ett skämt i detta .. Mailade o bad dem säga upp mitt avtal som sträcker sig till 1/8, får till svar att då kommer kortet sluta fungera...
Svara då, ok ja får ta City avtalet med 44 kr i månaden, får inget svar, mailar 3 ggr till, inget svar.
Ringer in idag "Nä men tyvärr, kortet är redan borttagen, du måste ANSÖKA OM ETT NYTT".
Fy ffaaan så dåligt, va tänker Audi med ??
Det är Audi i sig som håller på o strular med kontrakt o nya kort o annat skräp
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Teckna abonnemang månadsvis hos Ionity
Avtalet tecknas med Digital chagrins solutions.
Tysk byråkrati när den är som värst verkar det vara där.
Sedan knyts abonnemanget ihop med bilens VIN och även till Audis app.
Tysk byråkrati när den är som värst verkar det vara där.
Sedan knyts abonnemanget ihop med bilens VIN och även till Audis app.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04