Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Artikel i media

Inlägg av heldiggrisen »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Sen blir det intressant att veta hur man definierat ”elladningsstation”?
Räcker det med 1x50kW? Någon som sett definitionen?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Skönt att artikeln är bakom betalvägg
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Rubiks
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 31 jan 2017 08:45
Ort: Borlänge
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Rubiks »

wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Vad händer med Trafikverkets mål att ha en snabbladdare närmare än 50 km från aktuell position som innebär 100 km mellan laddarna nu då? Kommer alla planer få göras om och laddarna flyttas för att nå upp till kravet på 60 km mellan laddarna?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
fth skrev:
wilfried skrev:
Så påverkas Skåne av EU:s nya klimatmål


2. Tätt mellan Skånes laddmackar. När bensinstationerna försvinner ska alla EU-länder se till att det blir tätt med fossilfria mackar. De ska byggas ut i samma takt som försäljningen av utsläppsfria personbilar. Längs E4, E6, E22 och E65 i Skåne ska det vara högst 60 km mellan varje elladdningsstation och högst 150 km mellan varje tankställe för vätgas.
https://www.sydsvenskan.se/2021-07-15/s ... -klimatmal
Det vore ju mycket billigare att köpa en tio, tolv Teslor till alla vätgasbilägare än att bygga dom där vätgasmackarna. :roll:

/fth
I verkligheten så är nog detta politiskt omöjligt, men rent ekonomiskt och pragmatiskt så hade det troligen varit extremt lönsamt för oss skattebetalare att göra så.
Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Absolut. Dessa snabbtågsprojekt är ett gigantiskt slöseri av våra skattepengar på något som kommer ha extremt liten betydelse och nytta i framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Artikel i media

Inlägg av Gargamel »

Fredrik j skrev:

Samma resonemang skulle man kunna applicera på snabbtåg mellan stockholm och malmö. Om pengarna bygget kostar istället skulle delas ut till dom som kan beskriva hur den lite kortare restiden skulle sparat dom skulle pengarna räcka länge.
Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

LarsL skrev:
Swede1 skrev:
LAddkaos Lofoten!

https://bulletin.nu/turister-om-laddkao ... kora-elbil

Nån som kånner igen sig?
Den som skrivit den artikeln har ingen koll på vad han skriver om. Historien bakom handlar om att det inte finns destinationsladdare i Lofoten. Men sedan mixar skribenten in ”laddnätverket” vilket ju tillsammans med bilden får en att tänka på Tesla och snabbladdare.
Ok, klent med ac laddning alltså, det verkar som de håller på att bygga/få igång sex 180 kW laddare i Svolver, borde underlätta framöver för turisterna. Lite sugen är man, sagolik natur.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Artikel i media

Inlägg av themax »

Gargamel skrev:

Lästa nånstans om en kommentar av en ägare till bussbolag, han sa något i stil med att han kunde ha 10-minuters trafik i mer eller mindre hela sverige för den summan det kostade för snabbtåget..
Eller ställa alla bilar i fem år och ha helt gratis busstrafik.

--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Eller så skulle staten kunna lägga de 250 miljarderna på att kicka igång batteritillverkning i stor skala så att elbilskonverteringen går snabbare. Det skulle gynna miljön oändligt mycket mer än en fjuttig höghastighetssträcka tåg.
Är det pengar som behövs? Har inte northvolt flera miljarder i orderböckerna? Statliga pengar behöver ju användas där få vill investera.
Ja, jag vet inte riktigt vad det är som behövs. Det går ju långsamt att bygga batterifabriker. Det som skulle behövas är att det byggs snabbare, så att det inte längre är flaskhalsen för en elbilskonvertering i stor skala. Antar att mer pengar skulle möjliggöra 3-skift vid arbetsplatserna och dessutom fler anställda byggare. Det går ju uppenbarligen att bygga stora projekt snabbare, det visade Tesla i Kina och kinesiska staten har ju bevisat det många ggr om.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag vet inte men troligtvis är det väl inte lönekostnader vid tillverkning som är flaskhalsen. Är inte batteritillverkning ganska automatiserad? Är det en arbetsintensiv process? Mad är dom manuella stegen? Tänker att det mest handlar om övervakning.
Fast jag talar inte om själva tillverkningsprocessen av batterier utan uppbyggnaden av fabriker. När de väl finns på plats så försvinner flaskhalsen i ebilstillverkningen.
Så du menar att man har miljardkontrakt men saknar pengar till att uppföra byggnader? Då är det väl snarare statliga krediter man bör diskutera?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »


Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:

Innebär cementkrisen slutet för Volvo Car - ingen batterifabrik tillsammans med Northvolt?

Cementkrisen kan innebära slutet för Volvo Car, då den tänkta gemensamma batterifabriken med Northvolt inte kommer kunna byggas enligt tidplan. Med EU:s nya krav på att alla personbilar som säljs i EU år 2035 måste vara utsläppsfria så riskerar biltillverkare som inte kan producera 100% elbilar att gå omkull. Att få fram batterier och 100% elbilar blir en ödesfråga för Hisingens stolthet.


http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/i ... volvo.html
Vad har man för agenda på cornucopia? Är man emot stoppet för Cementa att producera cement på Gotland?

http://cornucopia.cornubot.se/2021/07/r ... ktigt.html
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Den där bloggen har kommit upp tidigare här på forumet (tror att skribenten är medlem) och det är typisk amerikansk retorik, dvs vinklar allt för att passa skribentens åsikter.

Även om jag i sak kan hålla med om vissa saker så förstör det helheten till den grad att det blir kontraproduktivt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Hyfsat resultat för Tesla i Car & Drivers långfärdstest nyligen :D

https://www.caranddriver.com/features/a ... ance-race/

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Artikel i media

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Hyfsat resultat för Tesla i Car & Drivers långfärdstest nyligen :D

https://www.caranddriver.com/features/a ... ance-race/

/fth
Grymt bra blog och dokumentation av genomförandet!

Något av en liten inspiration för TCS och deras kommande Ystad-Happaranda-race. Gillade speciellt infografiken "Driving vs. Charging" på slutet med körtid/laddtid i staplarna på ett snyggt och lättöversiktligt sätt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Artikel i media

Inlägg av Tellus »

fth skrev:
Hyfsat resultat för Tesla i Car & Drivers långfärdstest nyligen :D

https://www.caranddriver.com/features/a ... ance-race/

/fth
Tesla bäst, Nissan sämst och lite annat skräp mittimellan :lol:
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Hur snabbt "laddar" en fossilbil?

Om vi ​​är lite noga och beräknar medeleffekten för påfyllningssessionen får vi en vild effekt på drygt 18 300 kW (18,3 MW). Figuren kan hjälpa till att illustrera varför vi har elbilens fördelar: Gapet mellan bensinpumpen och de 350 kW blixtladdarna är stort. Elbilens effektivitet och det faktum att vi kan ladda hemma hjälper, men det är fortfarande mycket lättare att fylla på bensin än att snabbt ladda elbilen.

https://www.tu.no/artikler/test-lei-av- ... utt/511950
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar