Nej, det är möjligt att jag minns fel och de ändrat hur de anger kapaciteten. Dina siffror tyder på det. Men jag tycker de är föredömliga som numera är transparenta med både netto- och bruttokapacitet på MEB-bilarna. Sen kan man i och för sig komplicera det ännu mer genom att be dem definiera vad de räknar som hundra och noll procent när de anger bruttokpapaciteten....mati skrev:Är du säker på det? E-Golf anges med en batterikapacitet på 35,8kWh. Men det är brutto. Den verkliga kapaciteten ligger nånstans runt 30kWh.iAkita skrev:Kia och Hyundai har även tidigare angett nettokapacitet. Samma sak gäller väl för VW-koncernens bilar samt för Renault? Det är väl snarare så att Tesla och Nissan varit ganska ensamma om att ange bruttokapacitet, iallafall i Europa?
E-tron sägs ha 95kWh enligt Audi. Men även det är brutto. Nettokapaciteten är mycket lägre. Runt 80kWh på min bil. Lite högre på nyare bilar. Möjligt att de är numera ärligare med MEB-bilarna.
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nu är den hämtad
Kul bil, måste jag säga. Den är ju väldigt annorlunda Polestaren, men har sina styrkor på andra områden. Betydligt mer strömsnål, tog en liten runda när jag hämtat den på ca 10mil med diverse stopp runt om i stan, blandat ”motorväg/80kmh” och urbana landsvägar (50/60kmh). Bara körde helt vanligt utan att tänka på att köra snålt eller nåt och kom på 15kWh/100km. På liknande runda med PS2 brukar jag ha ca 21kWh. Dessutom är fjädringen betydligt mer komfortabel, dock skulle jag inte ens tänka på att köra lika sportigt som med PS2.
Kände även att jag var tvungen att kolla så snabbladdning funkar eftersom vi ska köra långt tidigt imorgon. Svängde inom ionity med 89% SuC och bilen boostade upp till 100kW med en gång
PS2 med så hög SOC ligger väl på ca 30kW.
Väldigt flexibel inredning med skjutbar baksätesrad som är elektriskt inställbar från förarsätet, smart.
Det jag inte gillar är att Android Auto för det första inte är trådlös (har dock beställt en dongle som förhoppningsvis fixar det.) Men det som stör mest är att AA bara använder 2/3 av skärmen, 1/3 är bara en stor AA logga. Why? Dock så har den inbyggda gps trafikvarningar och verkar rätt ok. HUD med AR verkar också smart, har dock inte fått testat så mkt.
Bilen laddar fint både med Tesla UMC och Tesla WC, vilket är bra. UMC med röd och blå kontakt är ju i stort sett som en juice booster, men tar mindre plats.
Min fru var först lite skeptisk med när jag visade vilofunktionen på stolarna (när hela stolen läggs ner och benstödet kommer upp, så var hon plötsligt väldigt positiv. Hon menar att så ska hon sova när jag kör imorgon hela vägen till Sverige
Bagaget är egentligen ganska stort och när man dessutom drar fram baksätet så kan man lasta dels djupare men även lägga smågrejer vid golvet i ”diket” som skapas. Insynsskyddet ser väldigt lågt ut, men jag var sjukt överraskad när jag packat hela semesterpackningen och faktiskt klarade att dra för gardinen. Har beställt ett galler mellan bagage och baksäte, så att det går att lasta helt upp till taket, då blir det gigantiskt med plats iaf för oss.
Inte alla funktioner och inställningar som är helt intuitiva, men efter en stund så lär man sig.
I frunken fick jag precis plats till Tesla UMC och en typ2 kabel, inget mer, det är lite synd.
Kidsen vet inte att jag har hämtat bilen, så dom kommer inte fatta nåt när vi dyker upp hos farmor och farfar imorgon kväll

Kul bil, måste jag säga. Den är ju väldigt annorlunda Polestaren, men har sina styrkor på andra områden. Betydligt mer strömsnål, tog en liten runda när jag hämtat den på ca 10mil med diverse stopp runt om i stan, blandat ”motorväg/80kmh” och urbana landsvägar (50/60kmh). Bara körde helt vanligt utan att tänka på att köra snålt eller nåt och kom på 15kWh/100km. På liknande runda med PS2 brukar jag ha ca 21kWh. Dessutom är fjädringen betydligt mer komfortabel, dock skulle jag inte ens tänka på att köra lika sportigt som med PS2.
Kände även att jag var tvungen att kolla så snabbladdning funkar eftersom vi ska köra långt tidigt imorgon. Svängde inom ionity med 89% SuC och bilen boostade upp till 100kW med en gång

Väldigt flexibel inredning med skjutbar baksätesrad som är elektriskt inställbar från förarsätet, smart.
Det jag inte gillar är att Android Auto för det första inte är trådlös (har dock beställt en dongle som förhoppningsvis fixar det.) Men det som stör mest är att AA bara använder 2/3 av skärmen, 1/3 är bara en stor AA logga. Why? Dock så har den inbyggda gps trafikvarningar och verkar rätt ok. HUD med AR verkar också smart, har dock inte fått testat så mkt.
Bilen laddar fint både med Tesla UMC och Tesla WC, vilket är bra. UMC med röd och blå kontakt är ju i stort sett som en juice booster, men tar mindre plats.
Min fru var först lite skeptisk med när jag visade vilofunktionen på stolarna (när hela stolen läggs ner och benstödet kommer upp, så var hon plötsligt väldigt positiv. Hon menar att så ska hon sova när jag kör imorgon hela vägen till Sverige

Bagaget är egentligen ganska stort och när man dessutom drar fram baksätet så kan man lasta dels djupare men även lägga smågrejer vid golvet i ”diket” som skapas. Insynsskyddet ser väldigt lågt ut, men jag var sjukt överraskad när jag packat hela semesterpackningen och faktiskt klarade att dra för gardinen. Har beställt ett galler mellan bagage och baksäte, så att det går att lasta helt upp till taket, då blir det gigantiskt med plats iaf för oss.
Inte alla funktioner och inställningar som är helt intuitiva, men efter en stund så lär man sig.
I frunken fick jag precis plats till Tesla UMC och en typ2 kabel, inget mer, det är lite synd.
Kidsen vet inte att jag har hämtat bilen, så dom kommer inte fatta nåt när vi dyker upp hos farmor och farfar imorgon kväll

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jo, en grej till som var väldigt bra, man kan ha backkameran aktiverad när man kör. Jag fattar inte varför så många bilar inte tillåter det, men det går alltså på i5 som på Tesla. Sen får man i i5 väldigt bra döda vinkelöversikt när sidokamerans bild bländas in om man blinkar.
Model 3-24/Polestar 3-24
HelectriC skrev:Jo, en grej till som var väldigt bra, man kan ha backkameran aktiverad när man kör. Jag fattar inte varför så många bilar inte tillåter det, men det går alltså på i5 som på Tesla. Sen får man i i5 väldigt bra döda vinkelöversikt när sidokamerans bild bländas in om man blinkar.
Tack så mycket för rapporten! Fortsätt gärna med dessa!
Jag mejlade med Hyundais presschef som meddelade att ”lansering och demobilar i hallarna blir efter sommaren”.
Hyundaikortet är ett samarbete med Digital Charging Solutions som hela tiden jobbar mot att omfrhandla priser på de lokala marknaderna.
Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
Model 3-24/Polestar 3-24
Förboka din Ioniq 5
Du är välkommen förbi, finns IONITY laddare härHelectriC skrev:Hon menar att så ska hon sova när jag kör imorgon hela vägen till Sverige![]()

Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
HelectriC skrev:Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
Var ska du köra på semestern?
Den låga förbrukningen lugnade mig lite! Vi får se om den håller i sig. Hur långa är de där bakdörrarna eg? Kommer man in o ut i vanliga parkeringsfickor - i synnerhet när baksätet är i främsta läget?
Tesla är ännu lurigare/märkligare.Aida skrev:Vi diskuterade innan Ioniq 5:s batteristrolek på 72,6 kwh och vi undrade om det var brutto eller netto (den tillgängliga delen). Jag läste lite i en laddningsrapport och snubblade över detta citatet:
”The net battery capacity of 72.6 kWh stands for about 94% of the total battery capacity.”
https://insideevs.com/news/503522/hyund ... -analysis/
Då borde 100 % vara77,23 kwh. Testet ser ut att vara på en Sydkoreansk bil som väl har samma batteri som i Europa. Så då kanske det amerikanska batteriet har samma storlek men Hyundai har valt att gå ut med bruttostorleken istället (77 kwh i USA). Borde ju vara samma för Kia EV6 isf också. Alla andra biltillverkare anger bruttokapacitet så varför Hyundai skulle ange netto är för mig obegripligt - men är ju mer ärligt!
Tesla har tidigare alltid angivet bruttokapaciteten, men just med de nya Pansonic-batterierna i M3, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), så anger de mer åt nettohållet. Dvs. 82 kWh är ner till 0%. Sedan har du ett antal till fler kWh till, som är bufferten från 0% tills att bilen stannar helt. Andra batterier och bilmodeller från Tesla anger hela verkliga sträckan och kapaciteten (dvs. istället för att ange till 0%, så räknar de med hela bufferten efter 0% fram tills bilen stoppar).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Vi ska till Sverige och främst Göteborg.Aida skrev:HelectriC skrev:Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
Den låga förbrukningen lugnade mig lite! Vi får se om den håller i sig. Hur långa är de där bakdörrarna eg? Kommer man in o ut i vanliga parkeringsfickor - i synnerhet när baksätet är i främsta läget?
Har inte parkerat så mkt på trånga platser så får återkomma ang dörrarna.
Model 3-24/Polestar 3-24
Härligt med en så mycket effektivare bil än PS2, både gällande elkonsumtion och laddeffekt!HelectriC skrev:Nu är den hämtad![]()
Kände även att jag var tvungen att kolla så snabbladdning funkar eftersom vi ska köra långt tidigt imorgon. Svängde inom ionity med 89% SuC och bilen boostade upp till 100kW med en gångPS2 med så hög SOC ligger väl på ca 30kW.

Men låter lite tråkig att köra? Är det mycket svampigare i körkänslan och sämre väghållning i kurvor än PS2, eller hur skulle du beskriva skillnaden mot PS2?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Smart! 3,50 är ändå ett helt OK och acceptabelt pris.HelectriC skrev:Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.

Appen är ju riktigt bra, kan lägga in tidsstyrd laddning till och med och göra allt med bilen känns det som. Tesla appen var det bästa jag testat innan, men denna är nog strået vassare. Funkar alltid och har ändå fler funktioner.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ser riktigt fint ut! Grattis!HelectriC skrev:Appen är ju riktigt bra, kan lägga in tidsstyrd laddning till och med och göra allt med bilen känns det som. Tesla appen var det bästa jag testat innan, men denna är nog strået vassare. Funkar alltid och har ändå fler funktioner.

Du kan inte tänka dig ta en liten avstickare över Skaraborg?HelectriC skrev:Vi ska till Sverige och främst Göteborg.Aida skrev:HelectriC skrev:Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
TeslaM3 skrev:Vad ligger försäkringen på för Ioniq 5 i Sthlm?
Konstig fråga. Hur ska ngn kunna svara på det? Bilen är ju inte ens presenterad i Sverige än. Dessutom beror det väl på var i sthlm, ven som försäkrar, vilket bolag och antal mil…
Men det är nära nu, med 60 förregistrerade Ioniq 5 bilar.Aida skrev:TeslaM3 skrev:Vad ligger försäkringen på för Ioniq 5 i Sthlm?
Konstig fråga. Hur ska ngn kunna svara på det? Bilen är ju inte ens presenterad i Sverige än. Dessutom beror det väl på var i sthlm, ven som försäkrar, vilket bolag och antal mil…
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:Men det är nära nu, med 60 förregistrerade Ioniq 5 bilar.Aida skrev:TeslaM3 skrev:Vad ligger försäkringen på för Ioniq 5 i Sthlm?
…och ändå inte tyvärr. Läs mitt inlägg igår om vad Hyundais presschef sa - demobilar hos handlarna först efter sommaren…
Är det samma definition av "sommar" som VW använde sig av i samband med lanseringen av ID3 så kan vi alltså inte räkna med att få se någon I5 i Sverige före tidigast i oktober.Aida skrev:Jag mejlade med Hyundais presschef som meddelade att ”lansering och demobilar i hallarna blir efter sommaren”.
Jag hade tänkt att behålla min e-tron juli månad ut för att sedan sälja den i väntan på I5. Jag tror jag avvaktar lite med det. Känns alldeles för osäkert just nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr mycket osäkermati skrev:Är det samma definition av "sommar" som VW använde sig av i samband med lanseringen av ID3 så kan vi alltså inte räkna med att få se någon I5 i Sverige före tidigast i oktober.Aida skrev:Jag mejlade med Hyundais presschef som meddelade att ”lansering och demobilar i hallarna blir efter sommaren”.
Jag hade tänkt att behålla min e-tron juli månad ut för att sedan sälja den i väntan på I5. Jag tror jag avvaktar lite med det. Känns alldeles för osäkert just nu.

+1mati skrev:Du kan inte tänka dig ta en liten avstickare över Skaraborg?HelectriC skrev:Vi ska till Sverige och främst Göteborg.Aida skrev:HelectriC skrev:Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
Typ sådär Mariestad-Götene över E20. Kaffe finns;)
Så de som bokar har ingen uppgift om vad försäkringskostnaden blir för den bil de köpt?!Aida skrev:TeslaM3 skrev:Vad ligger försäkringen på för Ioniq 5 i Sthlm?
På ID.4an fick jag glatt vänta tills registreringsnummer kommit och skicka runt förfrågningar.TeslaM3 skrev:Så de som bokar har ingen uppgift om vad försäkringskostnaden blir för den bil de köpt?!Aida skrev:TeslaM3 skrev:Vad ligger försäkringen på för Ioniq 5 i Sthlm?
Kul, grattis!HelectriC skrev:Nu är den hämtad![]()
Kul bil, måste jag säga. Den är ju väldigt annorlunda Polestaren, men har sina styrkor på andra områden.
Samma spec som min ser det ut som, men jag skippade komfortpaketet. Hur är färgen/lacken?
Recensera gärna AA-dongeln sen!
Vad är det för lastgaller, original?
Några andra "add-ons"?
//D
Så är det!TeslaM3 skrev:Så de som bokar har ingen uppgift om vad försäkringskostnaden blir för den bil de köpt?!Aida skrev:TeslaM3 skrev:Vad ligger försäkringen på för Ioniq 5 i Sthlm?