199 dollar i månaden för FSD

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Zalman3 »

199 dollar i månaden för FSD.
Tesla officially launched a full self-drive subscription package for $ 199 per month, or $ 99 for those who previously purchased the now obsolete Extended Autopilot package.

https://autobala.com/tesla-launches-ful ... th/106875/
Screen-Shot-2021-07-16-at-11.21.31-PM.jpg
1.500 dollar kostar det att uppgradera till AP3.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: 199 dollar i månaden för FSD

Inlägg av Remuz »

Så 2000kr i Sverige typ. Hade det funkat kanske det är intressant en månad på sommaren...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Kan tänka mig att detta ligger i linje med erbjudanden för Teslas försäkring.

Tekna en Tesla bilförsäkring och få exempelvis 50% i rabatt på FSD per månad.

Låt säga att försäkringen kostar 2.000kr per månad och FSD 2.000kr per månad. Totalt 4.000kr per månad.

Med rabatten blir summan istället 3.000kr per månad.
Då är det få som kommer att köpa FSD, utan tar månadsprenumerationen istället.

Vilket ger Tesla 1.000kr per månad per bil för FSD.

Elon har ju tidigare sagt att Tesla skulle tjäna ca 30-40% på försäkringar. Tror att han menar ihop med FSD prenumerationer.

In Tesla’s Q3 earnings call the other day, Elon Musk touched upon some of the most valuable business units within Tesla. One of those was Tesla Insurance. He said, “Obviously, insurance is substantial. So insurance could very well be, I don’t know, 30%, 40% of the value of the car business, frankly.”
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Zalman3 skrev:

Låt säga att försäkringen kostar 2.000kr per månad och FSD 2.000kr per månad. Totalt 4.000kr per månad.

Elon har ju tidigare sagt att Tesla skulle tjäna ca 30-40% på försäkringar. Tror att han menar ihop med FSD prenumerationer.

In Tesla’s Q3 earnings call the other day, Elon Musk touched upon some of the most valuable business units within Tesla. One of those was Tesla Insurance. He said, “Obviously, insurance is substantial. So insurance could very well be, I don’t know, 30%, 40% of the value of the car business, frankly.”

Tänker nog att det blir tvärtom. Att försäkringen går ner i pris om du har och använder FSD. Kopplat till risk.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

termosen skrev:
Zalman3 skrev:

Tänker nog att det blir tvärtom. Att försäkringen går ner i pris om du har och använder FSD. Kopplat till risk.
Som kund kan du välja.
Har du köpt FSD får du rabatt på försäkringen.
Men om Tesla höjer ytterligare inköpspriset för FSD, är det allt färre som köper FSD.
Känns som Tesla vill styra över det till att man prenumererar istället.

Och att man får någon form av rabatt i kombinationserbjudanden.

För att få maximal rabatt så krävs följande:
1. Tesla solceller
2. Tesla Powerwall
3. Tesla bil
4. Tesla Elbolag
5. Tesla FSD
6. Tesla försäkring

Vill du då byta till en Ioniq 5 istället, då tappar du många fördelar, din el blir dyrare, försäkringen går upp i pris.

Det blir som med att man har en Iphone med alla tillbehör.
Det blir besvärligt art byta till en Samsung.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vad tror ni, blir prenumeration av FSD en kassako för Tesla?

Edit:
Hoppas man kan välja tidsperiod för månadsprenumerationen av FSD.

Kan tänka mig att många vill åtminstone testa FSD i en månad.

Men hur går det med förmånsvärdet?
Ska man måsta ange detta till skattemyndigheten?
Blir klart rörigt om man bara vill testa vissa funktioner en månad.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Hoppas det blir billigare försäkring då det varit hutlöst.
Antar att ioniq5 s försäkring är billigare.
Jag tycker ABB för fsd är en självklarhet då jag ser det som en tjänst.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Ser det som en allmän trend i samhället.
Allt färre pratar inköpspris, utan man pratar månadskostnad istället.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Det är ju bra. Folk börjar förstå skillnaden på utgift och kostnad. Blir mer hållbart tänk då, livslängd och så.
Model Y LR
Model S 100D -18
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

termosen skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Det är ju bra. Folk börjar förstå skillnaden på utgift och kostnad. Blir mer hållbart tänk då, livslängd och så.
Tror du? Jag tror det blir betydligt mer kortsiktigt tänkande när man hyr per månad. Lite slit och släng. Eller snarare slit och lämna tillbaka.
Hur menar du att det blir hållbarare än att äga under en längre tid och vårda sina prylar? En annan aspekt är ju att framtida kriser på arbetsmarknaden kommer slå hårdare på levnadsstandard eftersom allt man brukar är kopplat till framtida inkomster.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
termosen skrev:
Zalman3 skrev:
Mickep skrev:
Tror du? Jag tror det blir betydligt mer kortsiktigt tänkande när man hyr per månad. Lite slit och släng. Eller snarare slit och lämna tillbaka.
Hur menar du att det blir hållbarare än att äga under en längre tid och vårda sina prylar? En annan aspekt är ju att framtida kriser på arbetsmarknaden kommer slå hårdare på levnadsstandard eftersom allt man brukar är kopplat till framtida inkomster.
Det beror ju på. Men tanken är nog inte främst att bilföretagen värnar om miljön när man styr över till privatleasing/månadskostnad.

Jag tror att bilföretagen är rädda att folk köper en elbil och är nöjda.
Att folk skiter i att serva sin bil och att man behåller den längre än tidigare.

Med privatleasing så vinner bilföretaget flera fördelar, dels krävs det service, dels tar ju oftast avtalet slut efter 36 månader.
Då måste kunden ta ett nytt beslut. Ska han köpa loss bilen eller ska man välja en ny bil och fortsätta att privatleasa.

Sen passar ju privatleasing de som lånat till skorstenen på sitt boende.
Allt för att man ska kunna leva på existensmaximum.
Vilket inte är miljövänligt.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Det lär nog vara en del som lägger 2000:- en gång och konstaterar att det är rätt icke värt en sådan månadskostnad för marginell bekvämlighet. Den stora lättnaden är ändå det som AP1 löser - dvs hålla fil och avstånd - resten är ju rätt marginellt (fram tills dess den faktiskt kan köra autonomt på riktigt så man kan ta en tupplur, men det undrar jag om man får se under vår livstid).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Att folk skiter i att serva sin bil och att man behåller den längre än tidigare.
Det är ju sällan som det är biltillverkare som tjänar pengar på service, det är återförsäljarledet. Tillverkarnas problem är ju hur man ska kunna bibehålla verkstadsnätet även när ekonomin för återförsäljarnätet förändras.
Det perfekta för tillverkarna är ju att kunderna måste ta ett beslut vartannat år. Man måste aktivt göra något. Att bara köra vidare i slentrian finns ju inte. Har dom väl fått in kunden i bilhallen, fysisk eller virtuell, har dom ju halva inne.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Två papp i månaden lär ju inte bli nån storsäljare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

MWall skrev:
Nope, men mindre är nog svårt då det ska kosta 10k dollar att köpa FSD. Då är 2400 dollar om året inte så farligt ändå.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
MWall skrev:
Nope, men mindre är nog svårt då det ska kosta 10k dollar att köpa FSD. Då är 2400 dollar om året inte så farligt ändå.
Jo fast köper man så bör det ju även påverka andrahandsvärdet. Är det så bra så att det är värt 2000 i månaden så lär man ju få tillbaka pengarna när man säljer?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Remuz skrev:
MWall skrev:
Hur många FSD har man sålt? Hur många procent av kunderna är intresserade av det för 100’?
Om vi för resonemangets skulle antar att FSD blir Max level4 d.v.s. inte troligt att bilen kan agera taxi mot betalning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Det är ju sällan som det är biltillverkare som tjänar pengar på service, det är återförsäljarledet. Tillverkarnas problem är ju hur man ska kunna bibehålla verkstadsnätet även när ekonomin för återförsäljarnätet förändras.
Detta gäller dock inte tillverkare som Tesla och Polestar som skippat ÅF, och istället hanterar och står själva för hela helheten.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Hade det varit två hundra i månaden så hade jag kanske övervägt det. För 2000/mån så är nuvarande FSD inte på kartan. Den håller inte så stort värde (för mig).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Detta gäller dock inte tillverkare som Tesla och Polestar som skippat ÅF, och istället hanterar och står själva för hela helheten.
Precis. Dom blir mindre beroende av att göda ett återförsäljarnät. Dock behöver man ju fortfarande erbjuda rimligt många verkstäder. I slutändan är det ju kunden som betalar men på andra sätt. Betala mer eller få längre till verkstad. Så länge bilen har garanti kanske det är ett mindre problem men när man själv ska betala blir det viktigare.
Kanske kommer vi även få se en annan attityd till garantijobb. Med en återförsäljare på din sida (dom får betalt för en garantireperation) blir det lite enklare. I framtiden ska du övertyga den som betalar. Kan tänka mig att det kommer finnas prispressade tillverkare som försöker spara på service.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Remuz skrev:
MWall skrev:
Hur många FSD har man sålt? Hur många procent av kunderna är intresserade av det för 100’?
Om vi för resonemangets skulle antar att FSD blir Max level4 d.v.s. inte troligt att bilen kan agera taxi mot betalning.
Det är svårt att få exakta siffror men runt 30% är det jag sett hittills. Garanterat mycket vanligare i USA än på andra marknader.

Den här prenumerationen är för självkörande personlig assistans. Om bilen delas till ett Tesla Network kommer man nog få andel av intäkterna istället.

Känns ändå lovande att det erbjuds som prenumeration. Nu tvingas Tesla leverera bra funktioner annars kommer de inte få några prenumeranter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Precis. Dom blir mindre beroende av att göda ett återförsäljarnät. Dock behöver man ju fortfarande erbjuda rimligt många verkstäder. I slutändan är det ju kunden som betalar men på andra sätt. Betala mer eller få längre till verkstad. Så länge bilen har garanti kanske det är ett mindre problem men när man själv ska betala blir det viktigare.
Kanske kommer vi även få se en annan attityd till garantijobb. Med en återförsäljare på din sida (dom får betalt för en garantireperation) blir det lite enklare. I framtiden ska du övertyga den som betalar. Kan tänka mig att det kommer finnas prispressade tillverkare som försöker spara på service.
Beror på. Har hört om de som hamnat i situationer där olika parter (ÅF och biltillverkare skyllt på varandra gällande ansvar för reparation). Ibland är det enklare att köpa från ett enda bolag som inte kan skylla ifrån sig på andra.

Hade även själv en gång i tiden (ca 15-20 år sedan) en beg. V70N med garanti som köpts med anställds rabatt från Volvo Cars (via bekant som jobbade där) hos deras egna ÅF Volvo Bil. Hade även låtit deras egna verkstäder för anställda (Volvo Bil) byta till nya sommardäck. Hade senare bilen inne på service på en annan serviceverkstad (också Volvo Bil). Bad de checka och åtgärda vibrationer i ratten som jag kände vid körning. De kände vibrationerna när de testkörde, men skyllde på att däcken inte var riktigt balanserade. Kontaktade den andra verkstaden (också Volvo Bil, men annat ställe) som bytt däcken. Åkte dit, och de checkade balansen på däcken, och påstod att den var perfekt. De bad mig och vidare till den andra verkstaden som servat bilen (vibrationerna kvarstod). Väl där så var det fortsatt diskussion om det var fel på däcken, själva konstruktionen av bilen, eller servicen.

Då tröttnade jag och sa att det är ju för tusen samma bolag, både biltillverkare (Volvo Cars), beg. bilsäljare (också Volvo Bil ägt av VCC), serviceverkstad (Volvo Bil) och däckverkstad (Volvo Bil. Lös det oavsett sa jag, och fördela kostnaden internt mellan er bäst ni vill. De köpte argumentet att det är något av bolagens fel (antingen fel vid tillverkningen, fel på däckbalansering, eller fel på servicen som gjorts). De fixade det hela och tog hela kostnaden.

När jag hämtade ut bilen och alla vibrationer äntligen var borta så tänkte jag; vilken himla tur att jag både köpt däck och service från samma bolag som både tillverkat och sålt bilen!

Tänk vilken kafka-situation det hade blivit om det var olika jag köpt beg. bil ifrån, och annat som jag köpt däck ifrån och servat på. Hade ju hamnat i ett ställningskrig där alla skyllt och pekat fingret på varandra i en evighetslopp. :?

Nu kunde jag enkelt bryta den kafka-loopen när jag påpekade att alla var inom samma bolag, och att jag som slutkund oavsett inte skall drabbas oavsett vem som gjort fel.
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ja det beror ju på. En återförsäljare har vanligtvis ett lite större intresse av att just en kund är nöjd. En bra verkstad tycker jag är värd mycket.
Fattar inte varför många återkommer till samma trots dåliga erfarenheter. Det är ju ganska vanligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Ja det beror ju på. En återförsäljare har vanligtvis ett lite större intresse av att just en kund är nöjd. En bra verkstad tycker jag är värd mycket.
Fattar inte varför många återkommer till samma trots dåliga erfarenheter. Det är ju ganska vanligt.
Finns ju bra och dåliga verkstäder. Precis som det finns bra och dåliga hantverkare. Eller bra och dåliga bilsäljare.

Idealt så vore alla perfekta, utan någon enda missnöjd kund, håller jag helt med om. Den är absolut en fin ambition (eller utopi).

VAG/VW har ju haft enormt dåligt rykte gällande sina verkstäder. Så även Tesla (iaf. av många här på forumet). Så då bör man undvika de.

Skall man främst välja bil efter verkstäder så skulle ju alla tvingas välja Toyota förmodligen. Och hur kul vore det?

Att äga bil handlar mer än om att endast välja ifrån verkstadsperspektivet. Bilkörning är som tur mycket mer än så. :D
Bild
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

För mig som aldrig provat FSD låter ca 2000 kr per månad orimligt dyrt. Teslas FSD är ju bara level 2 förarassistans om än avancerad och kommer väl förbli så under överskådlig tid?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar