Konstig fråga. Hur ska ngn kunna svara på det? Bilen är ju inte ens presenterad i Sverige än. Dessutom beror det väl på var i sthlm, ven som försäkrar, vilket bolag och antal mil…
Så de som bokar har ingen uppgift om vad försäkringskostnaden blir för den bil de köpt?!
Så är det!
Jag fick ett pris av IF på en identisk bil med min beställda. 2 veckor senare fick jag ett heeeeelt annat med mitt riktiga regnr. 2 HELT identiska bilar.
Rena maffiafasoner. (Första offerten gällde fortfarande när jag frågade på mitt eget nr)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Konstig fråga. Hur ska ngn kunna svara på det? Bilen är ju inte ens presenterad i Sverige än. Dessutom beror det väl på var i sthlm, ven som försäkrar, vilket bolag och antal mil…
Så de som bokar har ingen uppgift om vad försäkringskostnaden blir för den bil de köpt?!
Så är det!
Jag fick ett pris av IF på en identisk bil med min beställda. 2 veckor senare fick jag ett heeeeelt annat med mitt riktiga regnr. 2 HELT identiska bilar.
Rena maffiafasoner. (Första offerten gällde fortfarande när jag frågade på mitt eget nr)
Så jävla dåligt! Vilket bolag?
Men jag tänker att de första åren så är det ju bara halvförsäkring och If brukar ha samarbete med biltillverkarna och ha gynnsamma märkesförsäkringar (men jag har för mig att Hyundai samarbetar med Trygg Hansa el Folksam). Dessutom inte överdrivet snabb, är familjebil med 5 års nybilsgaranti och det står Hyundai fronten så den borde inte bli alltför dyr…
Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
Var ska du köra på semestern?
Den låga förbrukningen lugnade mig lite! Vi får se om den håller i sig. Hur långa är de där bakdörrarna eg? Kommer man in o ut i vanliga parkeringsfickor - i synnerhet när baksätet är i främsta läget?
Vi ska till Sverige och främst Göteborg.
Har inte parkerat så mkt på trånga platser så får återkomma ang dörrarna.
Du kan inte tänka dig ta en liten avstickare över Skaraborg?
+1
Typ sådär Mariestad-Götene över E20. Kaffe finns;)
Samma här. Hembakt bröd, frallor och kaffe.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr mycket osäker förväntar mig ingen bil före november faktiskt trots jag har beställt en First edition.
Japp, jag med. First Edition, beställd första dagen när det var möjligt. November låter ganska troligt. Man ska nog inte ha för stora förhoppningar, annars blir man bara besviken. Fast det hade ju varit bra om man hade vetat lite grann i alla fall. Eftersom Hyundai åeffen inte tar min e-tron i inbyte måste jag ju veta när jag ska sälja den. Dvs om jag inte vill vara utan bil i flera månader.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tyvärr mycket osäker förväntar mig ingen bil före november faktiskt trots jag har beställt en First edition.
Japp, jag med. First Edition, beställd första dagen när det var möjligt. November låter ganska troligt. Man ska nog inte ha för stora förhoppningar, annars blir man bara besviken. Fast det hade ju varit bra om man hade vetat lite grann i alla fall. Eftersom Hyundai åeffen inte tar min e-tron i inbyte måste jag ju veta när jag ska sälja den. Dvs om jag inte vill vara utan bil i flera månader.
Om du inte skall åka allt för långa semesterresor med drag, så skulle du inte kunna klara dig en tid (tex. i höst efter semesterperioden) med din e-Golf för det mesta?
Isf. kan du ju passa på att dumpa e-tron nu i början av hösten, och det gör inte så mycket om Iq5 dröjer en del då du inte behöver känna någon direkt stress över det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tyvärr mycket osäker förväntar mig ingen bil före november faktiskt trots jag har beställt en First edition.
Japp, jag med. First Edition, beställd första dagen när det var möjligt. November låter ganska troligt. Man ska nog inte ha för stora förhoppningar, annars blir man bara besviken. Fast det hade ju varit bra om man hade vetat lite grann i alla fall. Eftersom Hyundai åeffen inte tar min e-tron i inbyte måste jag ju veta när jag ska sälja den. Dvs om jag inte vill vara utan bil i flera månader.
Ja så är det, vill gärna provköra, känna och klämma på den så fort det är möjligt. Blir i alla fall uppringt så fort demobilen finns hos ÅF.
Om du inte skall åka allt för långa semesterresor med drag, så skulle du inte kunna klara dig en tid (tex. i höst efter semesterperioden) med din e-Golf för det mesta?
Isf. kan du ju passa på att dumpa e-tron nu i början av hösten, och det gör inte så mycket om Iq5 dröjer en del då du inte behöver känna någon direkt stress över det.
Ja alltså vi ska inte åka på semester eller så. Så sett går det. Men e-Golfen är ju min sambos pendlarbil, den är med andra ord inte tillgänglig för mig till vardags. Jag jobbar visserligen hemma och behöver i normalfallet inte åka iväg under arbetstid, men man vet ju aldrig. Jag kommer absolut ingenstans utan bil. Jag vill helst inte sitta helt isolerad hemma. Rätt vad det är så måste jag åka till en kund eller bara handla nånting. Det kan ju hända nåt också så att jag måste åka iväg akut. Det känns helt enkelt lite vanskligt att inte kunna ta sig nånstans.
Alternativet är ju att jag hyr en bil så länge. Men det är nog ingen billig angelägenhet skulle jag tro. Då är det ju alla gånger bättre att jag behåller min e-tron ett tag till.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om du inte skall åka allt för långa semesterresor med drag, så skulle du inte kunna klara dig en tid (tex. i höst efter semesterperioden) med din e-Golf för det mesta?
Isf. kan du ju passa på att dumpa e-tron nu i början av hösten, och det gör inte så mycket om Iq5 dröjer en del då du inte behöver känna någon direkt stress över det.
Ja alltså vi ska inte åka på semester eller så. Så sett går det. Men e-Golfen är ju min sambos pendlarbil, den är med andra ord inte tillgänglig för mig till vardags. Jag jobbar visserligen hemma och behöver i normalfallet inte åka iväg under arbetstid, men man vet ju aldrig. Jag kommer absolut ingenstans utan bil. Jag vill helst inte sitta helt isolerad hemma. Rätt vad det är så måste jag åka till en kund eller bara handla nånting. Det kan ju hända nåt också så att jag måste åka iväg akut. Det känns helt enkelt lite vanskligt att inte kunna ta sig nånstans.
Alternativet är ju att jag hyr en bil så länge. Men det är nog ingen billig angelägenhet skulle jag tro. Då är det ju alla gånger bättre att jag behåller min e-tron ett tag till.
Var bara en idé.
Jag var själv utan bil något år innan jag skaffade förra Teslan. Vi bor på landet, men det gick (för oss) rätt fint ändå. Klarade mig på buss/cykel till jobb, och kunde ibland samåka med min frus bil. Ibland kunde jag även låna den när hon var på tjänsteresa, och på helger/kväll om hon inte behövde den då. Nu idag, när jag inte ens behöver åka in till stan (har 100% hemmakontor), så hade det nog varit ännu enklare än när jag behövde pendla till jobbet.
Men jag förstår att alla situationer är unika. Absolut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Vi har en dryg mil enkel väg in till samhället och det är lite för långt att cykla i väder och rusk. Och det finns inga bussar här.
Jag har ju också 100% hemmakontor, men så var det inte innan corona. Man vet inte vad som händer framöver. Och framförallt nu på sommarn och under hösten, dvs under skörden, kan det uppstå situationer då jag måste åka till slutkunder och hjälpa till. Då kan jag inte vänta tills jag har en bil tillgänglig, då är det oftast kris och akut. Så även om jag sällan använder min bil, och även om jag inte kör så många mil längre, klarar jag mig ändå inte utan bil tyvärr. Så gärna jag än hade velat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag väntar med att aktivera Hyundailaddkortet tills jag vet om jag ska behålla bilen eller inte. Semestern får bli prövoperiod och det gick bra att använda Polestar plugsurfingkortet där priset hos Ionity är helt ok (3,5kr/kWh), visserligen högre än Hyundai (1,60kr/kWh), men det blir inte så mkt pengar ändå och om jag säljer ioniqen så kan jag boosta annonsen med att kortet inte har blivit aktiverat än.
Var ska du köra på semestern?
Den låga förbrukningen lugnade mig lite! Vi får se om den håller i sig. Hur långa är de där bakdörrarna eg? Kommer man in o ut i vanliga parkeringsfickor - i synnerhet när baksätet är i främsta läget?
Vi ska till Sverige och främst Göteborg.
Har inte parkerat så mkt på trånga platser så får återkomma ang dörrarna.
Du kan inte tänka dig ta en liten avstickare över Skaraborg?
Nja, det är nog inte direkt i de trakterna vi håller till
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Tänk då i hällregn och motvind som vi alltid har i det här jäkla skitlandet (Johan Glans). Fråga Helectric: har du 20 tumsfälgarna? Är det Michelin Pilot Sport som på bilarna i Valencia? Jag tror att det sitter Michelin Primacy 4 på bilarna med 19 tumsfälgar. Det är de nya elbilsdäcken som vunnit många tester och är jättesnåla. I kombination med mindre ofjädrad vikt och rotationsmassa så kan 19 tummarna vara ordentligt mkt snålare. Hoppas att det är så (lite egoistiskt Helectric jag vet). Cyklar bak kan ju förstöra luftflödet bakom bilen vilket är viktigast i luftmotstånd. Men Ioniq 5 har samma siffra som ID4…
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Med cyklar på kroken bakom min M3 så ökar förbrukningen asmycket (typ 300 istf 180 kWh/km) när jag kör 120 km/h. Nog för att Ioniqen är större och skymmer cyklarna bättre, men jag skulle nog säga att med cyklar är det svårt att mäta normal motorvägsförbrukning.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Med cyklar på kroken bakom min M3 så ökar förbrukningen asmycket (typ 300 istf 180 kWh/km) när jag kör 120 km/h. Nog för att Ioniqen är större och skymmer cyklarna bättre, men jag skulle nog säga att med cyklar är det svårt att mäta normal motorvägsförbrukning.
Bra poäng. Trodde inte skillnaden skulle bli så stor bakom bilen (som tex. på taket), men det kanske blir enorm turbulens där ändå (är inte duktig på detta med aero).
Helectric; kasta genast av cyklarna!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Med cyklar på kroken bakom min M3 så ökar förbrukningen asmycket (typ 300 istf 180 kWh/km) när jag kör 120 km/h. Nog för att Ioniqen är större och skymmer cyklarna bättre, men jag skulle nog säga att med cyklar är det svårt att mäta normal motorvägsförbrukning.
Det var riktigt skönt att höra. Tack! Du gjorde minkväll och lugnade mig mjag hade det där tyska testet i bakhuvudet som jag försökt skaka av mig…
Jag har 20” ja. Ska köra till Skåne på onsdag utan cyklar, då blir det ett bra tillfälle att jämföra förbrukning utan störande grejer bak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hetsa inte upp er över förbrukningen. Cyklar på kroken borde vara bland det sämsta tänkbara för aerodynamiken. Att de skyms av bilens breda front spelar ingen som helst roll. Det är turbulensen bakom bilen som förstör. Det är troligen värre än när man drar ett släp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
760km avverkade, första biten fram till Oslo, dvs innan riktig motorväg var bilen väldigt snål, låg på ca 15. enbart motorväg verkar den ganska törstig. Hade farthållaren på 120-125 hela vägen mellan Oslo och Göteborg, väldigt lite trafik, så bara flöt på. Då låg förbrukningen på 27,5. Det är faktiskt högre än med Polestar. Men Ionic laddar sjukt snabbt, var över 200kW under långa perioder. Totalt hela resan blev snittförbrukning 18. Dock hade jag stort cykelstativ bak och detta är självklart mer negativt på motorväg än långsammare vägar.
Komfortabel bil helt klart och bra ”autopilot”. Bra drag vid omkörningar, dock fattas det aningen i mellanregistret (80-120kmh) tycker jag, men det är nog för man är bortskämd med ändå kraftigare motorer.
Skärmen framför ratten känns lite dåligt utnyttjad, det är några stora fält på varje sida som ska symbolisera hastighet och gaspådrag, men känns som man hade kunnat ha karta eller musikinfo där.
Appen är grym, går att ställa in allt möjligt och får alltid kontakt!
Åh herregud så hög förbrukning!!!
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Med cyklar på kroken bakom min M3 så ökar förbrukningen asmycket (typ 300 istf 180 kWh/km) när jag kör 120 km/h. Nog för att Ioniqen är större och skymmer cyklarna bättre, men jag skulle nog säga att med cyklar är det svårt att mäta normal motorvägsförbrukning.
Det var riktigt skönt att höra. Tack! Du gjorde minkväll och lugnade mig mjag hade det där tyska testet i bakhuvudet som jag försökt skaka av mig…
Jag har 20” ja. Ska köra till Skåne på onsdag utan cyklar, då blir det ett bra tillfälle att jämföra förbrukning utan störande grejer bak.
Intressant! Förresten, hur lätt verkar det vara att lyfta ut subwoofern? Kan man koppla ur och montera lös den så kanske man får ett liknande utrymme där som model 3 har.
Ja, det är lite av en besvikelse skall jag erkänna (som trott mycket på Hyundai och nya E-GMP).
Är det den kantiga designen som sabbar luftmotståndet, eller är det drivlinan som inte är lika snål som hos ID och Tesla?
Men det sagt så skulle ett test utan cyklar på kroken troligen ge en mycket rättvisare bild av förbrukningen (även om skillnaden spontant inte borde fullt så stor, så vet man aldrig).
Ioniqen har Cd på 0.288, det är till och med 0.01 högre än Polestar 2. Den lär alltså vara törstig i högre hastighet. Nu spelar ju frontarean roll också med kan inte tänka mig att Ioniqen har mycket mindre sådan än Polestar.