Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2020

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2020

Inlägg av Niklas Z »

Min son och jag gjorde en resa till Tyskland 9-17 juli. Första och sista dagen var långresedagar. Den 9 åkte vi från Uppsala till Timmendorfer Strand, strax norr om Lübeck och den 17 åkte vi från Potsdam och hem till Uppsala. Däremellan besökte vi många tyska städer och olika sevärdheter. Bland annat var vi i städerna Detmold, Köln, Aachen, Monschau, Bonn, Koblenz Frankfurt, Würzburg, Rothenburg ob der Tauber, Donawörth, Regensburg, Dresden och Potsdam, så det blev en rutt genom en stor del av Tyskland.

Laddning

Första dagen laddade vi på SuC i Ödeshög, Markaryd och Nörre Alslev, men i Tyskland laddade vi bara två gånger på SuC, i Lauenau och Eschborn. På hemvägen sista dagen laddade vi i Köge och Norrköping, samt ett kortare stopp (18 min) vid Eon:s 175 kW laddare i Värnamo.
SuC fungerade som väntat klockrent, fast det är ju inte så roligt att stanna till och äta vid dessa. För oss är det inget problem om det handlar om en ren transportdag, men annars är det inte så kul med Burger King, McDonalds, osv.
Ingen kö vid någon SuC. Inte vid något tillfälle behövde vi ”dela par” med någon annan Tesla. Vid SuC var bilen alltid klar före oss. Egentligen var det bara stoppen vid Nörre Alslev och Värnamo som skulle ha undvikits om vi kört fossilbil.
Den mest positiva överraskningen var hur smidigt det var att ladda i Tyskland. Före resan hade jag laddat ner apparna från Energie Baden-Würtenberg (EnBW) och Maingau. De fungerade mycket smidigt. Det finns oerhört många 22 kW laddare i Tyskland och rätt gott om 50 kW-stolpar i städer också. Väldigt många av dem är tillgängliga via dessa två appar, som fungerade perfekt. Vi klarade i stort sett all vår laddning genom att bilen fick ladda medan vi tittade på någon sevärdhet, åt mat, eller strosade runt i någon vacker stad. I och med den låga förbrukningen så kommer man långt på sådan laddning. Det hade dock varit ännu trevligare om bilen kunnat ladda med 22 kW AC.
En sak som är värd att tänka på är att laddning med apparna innebär att en minutavgift tillkommer efter fyra timmar, för att inte stolparna ska blockeras längre än nödvändigt.

Bilen

Totalt körde vi 419 mil och förbrukade 667 kWh, dvs 1,59 kW/mil. Uppskattningsvis 75 % av den totala körsträckan var motorväg, där vi marschade 125-140 km/h. Jag tycker det är en väldigt bra förbrukning med tanke på körmönstret. Den klarar sig lätt på 160 Wh/km även på Autobahn.
Det är mestadels en fröjd att köra på danska och tyska vägar. Vägbullret är nästan borttrollat. Visst finns det vägsträckor även i dessa länder där asfalten orsakar mycket buller, men till skillnad från Sverige är de i klar minoritet.
I och med att laddningen fungerade så smidigt var livet med bilen mycket enkelt. Det som störde mest är bilens förarassistanssystem. Jag önskade faktiskt att den bara hade haft en ”dum” farthållare som endast håller inställd fart.

Corona-anpassningar

Jag är fullvaccinerad och kunde röra mig helt fritt, men munskydd krävdes på alla inomhusplatser. I en del fall krävdes specifikt att munskyddet var av typen FFP2. Min son hade bara fått första vaccindosen, så han behövde testa sig varannan dag, men det var extremt enkelt. Det finns enormt många publika teststationer och de är lätta att hitta på internet. Två gånger fick vi betala 29 Euro, annars var det gratis. Detta testande var ett minimalt problem. Jag tycker tyskarnas testande framstår som föredömligt.

Kreditkort

Det sägs ju att kontanter gäller i Tyskland och lite grand åt det hållet har mina tidigare erfarenheter pekat, men denna gång kunde vi betala allt med kort, utom i två parkeringsautomater.


En fråga:
Apparna från Maingau och EnBW fungerade som sagt utmärkt i hela Tyskland och man klarar sig med bara en av dem. De är ganska likvärdiga. Men finns det liknande lösningar för laddning i t ex Frankrike, Italien, Storbritannien m fl?
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
Totalt körde vi 419 mil och förbrukade 667 kWh, dvs 1,59 kW/mil. Uppskattningsvis 75 % av den totala körsträckan var motorväg, där vi marschade 125-140 km/h. Jag tycker det är en väldigt bra förbrukning med tanke på körmönstret. Den klarar sig lätt på 160 Wh/km även på Autobahn.
Tack för reseberättelsen. En bra inspiration! :)

Har själv gått från konceptet att äta dålig snabbmat på sunkiga vägkrogar/hamburgerhak/bensinmackar, och istället njuta av trevligare mat (som oftast inte är mycket dyrare) och i trevligare omgivningar. Har lyft tristessen med elbil något enormt (innan laddade och åt jag samtidigt alltid vid trista aslfaltsöken vid SuC) att komma tillbaka till konceptet att prioritera upplevelsen. Nu är elbilskörning så mycket trevligare.

Gillar att ni i Tyskland kunde ladda inne i städer medans man äter (på trevligare ställen än hamburgerhak vid SuC) och kika på sevärdheter samtidigt. Riktigt trevligt komplement, även om det är tryggt att veta att man snabbt kan fylla upp på SuC vid behov om något strular. Mycket trevligt att höra! :D

Jo, en förbrukning under 1,6 kWh/mil med ca 75% Autobahn i hög fart är enormt bra. Lite av klassledande (misstänker jag). :!:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

När det gäller autobahn ska man komma ihåg att betydande delar är hastighetsbegränsade och att köer samt vägarbeten är vanliga. Snittfarten blir knappast högre än i Sverige, misstänker jag. Min bil är en LR med 18" och vi hade Aero-kåporna på, vilket kanske gav lite extra räckvidd. Dessutom undrar jag om den tyska asfalten inte bara ger mindre buller, utan att bilen också rullar lättare på den.

Sen håller jag med om att det är skönt att alltid ha SuC-nätverket som backup. Nu krånglade aldrig laddning för oss. Vid ett tillfälle hade en laddstolpe blockerats av två ICE-bilar, men då fanns en annan några hundra meter bort, så det läste sig smidigt ändå.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
avtryck
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 03 mar 2021 20:47
Ort: Stockholm

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av avtryck »

Niklas Z skrev:
...Före resan hade jag laddat ner apparna från Energie Baden-Würtenberg (EnBW) och Mainagu...
Jag hittar inte den andra i Apples appstore, Heter den exakt så?

-Jimmy
Silver Model Y P 2024 med svart inredning
Blå Model 3 LR 2021 med svart inredning
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

Tryckfelsnisse var framme. Appen heter Maingau, inte Mainagu. Du kan nog också söka på einfach strom laden.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av nx00 »

Tack för informationen! Ska själv ut på kontinenten snart, måste man ha ett miljömärke för att köra in i vissa Tyska städer?
M3, ID3, M3P, MY
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

nx00 skrev:
Tack för informationen! Ska själv ut på kontinenten snart, måste man ha ett miljömärke för att köra in i vissa Tyska städer?
Ja, så är det. Jag beställde från Dekra redan i vintras.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Hildah
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 jul 2021 11:03

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Hildah »

Niklas Z skrev:
Det som störde mest är bilens förarassistanssystem. Jag önskade faktiskt att den bara hade haft en ”dum” farthållare som endast håller inställd fart.
Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att man aktiverar den vanliga farthållaren genom att dra ner växelväljaren en gång (istället för två). Eller syftar du på något annat?
Model 3 Long Range 2021, MiC (aug-sep)
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av R2_m3 »

Det är en adaptiv farthållare, en ren farthållare utan adaption finns inte på tesla.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av martinot »

R2_m3 skrev:
Det är en adaptiv farthållare, en ren farthållare utan adaption finns inte på tesla.
Japp. Så länge man har en bil framför så är det så att den alltid kommer bromsa och sänka hastigheten för att inte köra in i bilen framför.

Hade absolut varit bra om man kunde konfigurera detta lite mer själv.

Har man inga bilar framför så blir det ju dock mer som en ren klassisk farthållare (men det gäller ju alla bilars adaptiva lägen).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
borgward
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 06 jun 2020 09:51
Ort: Stockholm

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av borgward »

Niklas Z skrev:

En fråga:
Apparna från Maingau och EnBW fungerade som sagt utmärkt i hela Tyskland och man klarar sig med bara en av dem. De är ganska likvärdiga. Men finns det liknande lösningar för laddning i t ex Frankrike, Italien, Storbritannien m fl?

Jag körde Europa runt för några år sedan och använde franska chargemap. Mycket användbart!
Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023

Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

Hildah skrev:
Niklas Z skrev:
Det som störde mest är bilens förarassistanssystem. Jag önskade faktiskt att den bara hade haft en ”dum” farthållare som endast håller inställd fart.
Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att man aktiverar den vanliga farthållaren genom att dra ner växelväljaren en gång (istället för två). Eller syftar du på något annat?
Så aktiverar man farthållaren, men det jag stör mig på är att den hittar på alltför mycket eget. Den är inkonsekvent i sitt avståndshållande till framförvarande fordon. Den ställer ibland självmant om önskad hastighet när den får för sig att skyltad hastighet ändrats. Den bromsar omotiverat när en bil står parkerad vid sidan av vägen och så vidare. Den gör helt enkelt inte det jag vill och då vill jag hellre ha en farthållare som inte hittar på något annat än att hålla exakt den hastighet jag valt.
Därtill stör jag mig på alla dessa pip när bilen varnar för något ofarligt. Kruxet är att bilens AI är så ointelligent.
Likaså stör jag mig på att navigatorn kan hitta på omvägar plötsligt. Det kan bero på att den har vetskap om ett vägarbete eller en rejäl kö, men då kan den väl visa detta på navigatorskärmen. Sådana saker ger känslan av att bilen vill bestämma över mig, vilket den är dålig på.
En annan märklig sak är att om jag väljer en SuC som destination på skärmen så försvinner siffran som visar antal lediga laddare. Märkligt. Över huvud taget finns många konstiga saker i UI:t.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

borgward skrev:
Niklas Z skrev:

En fråga:
Apparna från Maingau och EnBW fungerade som sagt utmärkt i hela Tyskland och man klarar sig med bara en av dem. De är ganska likvärdiga. Men finns det liknande lösningar för laddning i t ex Frankrike, Italien, Storbritannien m fl?

Jag körde Europa runt för några år sedan och använde franska chargemap. Mycket användbart!
Tack för tipset. Jag kommer inte att åka till Frankrike i år, men kanske nästa år och då kan det bli användbart.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 317
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av SkipperO »

Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.

Jag blev lite besviken på navigatorn, det känns som 5-10 år tillbaka i tiden jämfört med ex Apple/Google/Waze. Främst dålig info om svängar, filval, skyltning tycker jag. Finns någon alternativ lösning man kan få upp på skärmen? Saknar CarPlay...

Trodde jag övertygat mig själv att ljudnivån är acceptabel i bilen, men inser att långresa på svensk asfalt är utmattande. Ok, vet att det debatterats tusen gånger förr, så se det bara som min subjektiva reflektion.

Annars en himla bra semesterbil.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8124
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av fth »

SkipperO skrev:
Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.

Jag blev lite besviken på navigatorn, det känns som 5-10 år tillbaka i tiden jämfört med ex Apple/Google/Waze. Främst dålig info om svängar, filval, skyltning tycker jag. Finns någon alternativ lösning man kan få upp på skärmen? Saknar CarPlay...

Trodde jag övertygat mig själv att ljudnivån är acceptabel i bilen, men inser att långresa på svensk asfalt är utmattande. Ok, vet att det debatterats tusen gånger förr, så se det bara som min subjektiva reflektion.

Annars en himla bra semesterbil.
Skillnaden på asfalt när man lämnar Sverige är verkligen enorm, ljudnivå och förbrukning sjunker drastiskt så fort man kommit över bron. Jag har samma förbrukning i 135 km/h i Europa som jag har i 110 km/h i Sverige. :o

Är det verkligen nödvändigt med den där bedrövliga asfalten vi har? Vad är egentligen poängen? Att det skulle ha med dubbdäck att göra dementerades ju i en annan tråd, där det beskrevs att slitaget på vägarna främst kommer den långtradare, som ju inte har dubbdäck.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

fth skrev:
Skillnaden på asfalt när man lämnar Sverige är verkligen enorm, ljudnivå och förbrukning sjunker drastiskt så fort man kommit över bron. Jag har samma förbrukning i 135 km/h i Europa som jag har i 110 km/h i Sverige. :o

Är det verkligen nödvändigt med den där bedrövliga asfalten vi har? Vad är egentligen poängen? Att det skulle ha med dubbdäck att göra dementerades ju i en annan tråd, där det beskrevs att slitaget på vägarna främst kommer den långtradare, som ju inte har dubbdäck.

/fth
Tyvärr var det flera år sedan jag senast körde bil i Norge, men min minnesbild är att även där är ljudnivån lägre och jag gissar att det gott om bilar med dubbdäck även där, men jag kanske minns fel.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten
Referralkod: ts.la/arto25600

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av R2_m3 »

SkipperO skrev:
Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.

Jag blev lite besviken på navigatorn, det känns som 5-10 år tillbaka i tiden jämfört med ex Apple/Google/Waze. Främst dålig info om svängar, filval, skyltning tycker jag. Finns någon alternativ lösning man kan få upp på skärmen? Saknar CarPlay...

Trodde jag övertygat mig själv att ljudnivån är acceptabel i bilen, men inser att långresa på svensk asfalt är utmattande. Ok, vet att det debatterats tusen gånger förr, så se det bara som min subjektiva reflektion.

Annars en himla bra semesterbil.
jag skaffade en Hansshow Steering wheel center console så nu har jag carplay :)
Mycket bra med Waze framför ögonen.
IMG_0531.jpg
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av renes »

Niklas Z skrev:
Likaså stör jag mig på att navigatorn kan hitta på omvägar plötsligt. Det kan bero på att den har vetskap om ett vägarbete eller en rejäl kö, men då kan den väl visa detta på navigatorskärmen. Sådana saker ger känslan av att bilen vill bestämma över mig, vilket den är dålig på.
Navigatorn räknar om rutten vid hinder (om du ställt in det), men du ser hindren och långsamma sträckor endast i navigatorn om du har premium connectivity. Har du det?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

renes skrev:
Niklas Z skrev:
Likaså stör jag mig på att navigatorn kan hitta på omvägar plötsligt. Det kan bero på att den har vetskap om ett vägarbete eller en rejäl kö, men då kan den väl visa detta på navigatorskärmen. Sådana saker ger känslan av att bilen vill bestämma över mig, vilket den är dålig på.
Navigatorn räknar om rutten vid hinder (om du ställt in det), men du ser hindren och långsamma sträckor endast i navigatorn om du har premium connectivity. Har du det?
Premium connectivity ett år ingick väl i köpet? Bilen är knappt 10 månader gammal.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av renes »

Niklas Z skrev:
renes skrev:
Niklas Z skrev:
Likaså stör jag mig på att navigatorn kan hitta på omvägar plötsligt. Det kan bero på att den har vetskap om ett vägarbete eller en rejäl kö, men då kan den väl visa detta på navigatorskärmen. Sådana saker ger känslan av att bilen vill bestämma över mig, vilket den är dålig på.
Navigatorn räknar om rutten vid hinder (om du ställt in det), men du ser hindren och långsamma sträckor endast i navigatorn om du har premium connectivity. Har du det?
Premium connectivity ett år ingick väl i köpet? Bilen är knappt 10 månader gammal.
Har du sattelitvy i navigatorn? Då har du premium connectivity. I så fall ska du se hinder och långsam trafik som röda linjer. Men det är inställbart i menyerna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av martinot »

SkipperO skrev:
Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.
Bra tips. Detta skall jag nog själva ställa om till.

Tycker det fungerar tillräckligt bra med den adaptiva delen för mig (att hålla lämplig fart/avstånd och inte köra in i fordon framför), men skylthastigheterna blir ofta fel. Det retar jag mig på när den ställer om farthållaren till felaktig hastighet
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av martinot »

fth skrev:
Skillnaden på asfalt när man lämnar Sverige är verkligen enorm, ljudnivå och förbrukning sjunker drastiskt så fort man kommit över bron. Jag har samma förbrukning i 135 km/h i Europa som jag har i 110 km/h i Sverige. :o

Är det verkligen nödvändigt med den där bedrövliga asfalten vi har? Vad är egentligen poängen? Att det skulle ha med dubbdäck att göra dementerades ju i en annan tråd, där det beskrevs att slitaget på vägarna främst kommer den långtradare, som ju inte har dubbdäck.

/fth
Misstänker att det grövre underlaget är bättre vid is/frost på vägarna, men att det även är en pris/kostnadsfråga.

Höjer vi vägskatter, eller inför bomavgifter, så kanske myndigheterna kan upphandla lite bättre beläggningar. Skulle vara helt för det.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Fluffy »

”Grov asfalt” som vi har på våra vägar tål slitage mycket bättre samt att dräneringen blir bättre.
Det är väl främst dubbdäcken som liter mest på asfalten.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av ducce916 »

martinot skrev:
SkipperO skrev:
Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.
Bra tips. Detta skall jag nog själva ställa om till.

Tycker det fungerar tillräckligt bra med den adaptiva delen för mig (att hålla lämplig fart/avstånd och inte köra in i fordon framför), men skylthastigheterna blir ofta fel. Det retar jag mig på när den ställer om farthållaren till felaktig hastighet
.

Tycker det fungerar rätt bra att sätta fingret på skyltad hastighet på skärmen vid passage av hastighetsskylt när farthållaren är inkopplad. Man kan ju ställa lite offset också om man önskar ligga en eller ett par km över skyltad hastighet.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Liten rapport från Tysklandsresa med Tesla Model 3 LR -2

Inlägg av Niklas Z »

ducce916 skrev:
martinot skrev:
SkipperO skrev:
Känner igen längtan efter dum farthållare, men tycker den blev användbar när jag ändrat till att använda aktuell hastighet, som en gammaldags farthållare, istället för vad bilen tror att det är för hastighet som gäller (vilket på sin höjd var rätt 75% av tiden på min senaste roadtrip) och att jag ställde ner känsligheten på front collision nånting ett steg.
Bra tips. Detta skall jag nog själva ställa om till.

Tycker det fungerar tillräckligt bra med den adaptiva delen för mig (att hålla lämplig fart/avstånd och inte köra in i fordon framför), men skylthastigheterna blir ofta fel. Det retar jag mig på när den ställer om farthållaren till felaktig hastighet
.

Tycker det fungerar rätt bra att sätta fingret på skyltad hastighet på skärmen vid passage av hastighetsskylt när farthållaren är inkopplad. Man kan ju ställa lite offset också om man önskar ligga en eller ett par km över skyltad hastighet.
Jag tycker inte det ska krävas sådana metoder. Bilen ska helt enkelt göra som den blir tillsagd, utan att den konstrar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar