Bara batterierna kommer ner till 100 dollar per kWh så kommer elbilar ta över.
Nu är man nere på 47 dollar per kWh.
I wonder what new excuse European carmakers will use to continue to overprice electric cars. Probably, electric cars are bad for jobs…
NCM: 90 euros (106 USD) per kWh
LNMO: 80 euros (94 USD) per kWh
LFP: 60 euros (71 USD) per kWh
SIB: 40 euros (47 USD) per kWh
Years ago legacy automakers promised that once EV batteries reach 100 USD per kWh electric cars will achieve price parity with ICE cars… Yet they still cost twice as much.
Bara batterierna kommer ner till 100 dollar per kWh så kommer elbilar ta över.
Nu är man nere på 47 dollar per kWh.
I wonder what new excuse European carmakers will use to continue to overprice electric cars. Probably, electric cars are bad for jobs…
NCM: 90 euros (106 USD) per kWh
LNMO: 80 euros (94 USD) per kWh
LFP: 60 euros (71 USD) per kWh
SIB: 40 euros (47 USD) per kWh
Years ago legacy automakers promised that once EV batteries reach 100 USD per kWh electric cars will achieve price parity with ICE cars… Yet they still cost twice as much.
Bilpriser handlar allra mest om volym och skalfördelar vid tillverkningen. Idag är det endast 2-5% av alla bilar som tillverkas i världen som är rena elbilar. 95% eller mer är fossilbilar som har enorma volym och skalfördelar.
När den siffran är närmare 50% så kommer priserna vara mer konkurrenskraftiga för BEV än för fossilbilar (som då blir klart dyrare att tillverka vid samma volym som BEV). Sedan går det fort.