Aktiebolag

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Aktiebolag

Inlägg av alvenzo »

Jag har beställt en M3 LR med leverans i augusti/september och funderar på finansiering. Kan jag starta ett aktiebolag och köpa bilen med det och leasa bilen till mig själv? Syftet är ju att momsen ska vara avlyftbar vid försäljning sen. Nån som gjort så? Nackdelar med ett sånt upplägg? Är det ens möjligt?
Nect
elbilist

Re: Aktiebolag

Inlägg av Nect »

alvenzo skrev:
Jag har beställt en M3 LR med leverans i augusti/september och funderar på finansiering. Kan jag starta ett aktiebolag och köpa bilen med det och leasa bilen till mig själv? Syftet är ju att momsen ska vara avlyftbar vid försäljning sen. Nån som gjort så? Nackdelar med ett sånt upplägg? Är det ens möjligt?
För att kunna lyfta halva momsen måste AB även ha ingående moms att dra av i mot.
Så bedrivs ingen verksamhet så går det inte.

Sedan krävs det att bilen nyttjas minst 100 mil per år i tjänsten (genom arbete i AB) för att få lyfta momsen.

Edit; ska momsen vid senare försäljning kunna vara avdragsgill måste AB leasa bilen då vid rent köp får företag inte lyfta momsen på fordon (förutom några specifika verksamheter så som Taxi, körskola etc).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ska du bara starta ett AB för att köpa en bil? Du måste ju ha en aktiv verksamhet och inkomster i tillräckligt hög utsträckning så du kan betala leasing och betala ut en lön till dig själv som motsvarar förmånsvärdet på bilen.
Har du den möjligheten så kan du naturligtvis starta ett AB och finansiera bilen på ett viset. Men kom också ihåg att förmånsreglerna har ändrats. De finansiella fördelarna med att leasa en förmånsbil har mer eller mindre försvunnit. Det är inte alls säkert att det inte är billigare för dig att privatleasa istället. Det är garanterat inte värt besväret att starta ett AB och driva eget enbart för att komma över en bil eventuellt lite billigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Hmm vet inte om ni missförstod mitt inlägg eller om jag missförstår ert. Jag ska alltså i så fall inte leasa som en anställd utan AB ska i så fall agera leasing givare och jag ska privatleasa från företaget istället för från ett företag.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad är det du försöker uppnå med allt det där krånglet? Om du sen ska privatleasa av ditt eget bolag så ska ju moms betalas in. Var uppstår besparingen? Det måste ju vara någon skatt/avgift du tänkt komma undan. Du och ditt aktiebolag måste ju betala alla kostnader.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

alvenzo skrev:
Hmm vet inte om ni missförstod mitt inlägg eller om jag missförstår ert. Jag ska alltså i så fall inte leasa som en anställd utan AB ska i så fall agera leasing givare och jag ska privatleasa från företaget istället för från ett företag.
Som Mati nämnde måste du bedriva någon verksamhet i AB. Företaget kommer inte att få lyfta någon moms på bilen om företaget köper den rent eller med lån.

Ska företaget leasa ut den till dig som ”privatleasing” måste dessutom leasingavgiften vara marknadsmässig. Det upplägget kommer bli bra mycket dyrare än att bara ta en privatleasing privat direkt.
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Fredrik j skrev:
Vad är det du försöker uppnå med allt det där krånglet? Om du sen ska privatleasa av ditt eget bolag så ska ju moms betalas in. Var uppstår besparingen? Det måste ju vara någon skatt/avgift du tänkt komma undan. Du och ditt aktiebolag måste ju betala alla kostnader.
Nej det är inga avgifter jag försöker komma undan, det är momssmittan vid försäljning längre fram. Stor skillnad på värdet på en smittad bil jmf med en inte smittad.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Nect skrev:
alvenzo skrev:
Som Mati nämnde måste du bedriva någon verksamhet i AB. Företaget kommer inte att få lyfta någon moms på bilen om företaget köper den rent eller med lån.

Ska företaget leasa ut den till dig som ”privatleasing” måste dessutom leasingavgiften vara marknadsmässig. Det upplägget kommer bli bra mycket dyrare än att bara ta en privatleasing privat direkt.
Marknadsmässig hyra är inte något problem. Om jag leasar externt så jag har betalt ungefär 50% av bilen efter 3 år sen om jag vill köpa den så kostar det mycket mer än restvärdet eftersom det priset är marknadspris. Om jag köper den privat så blir bilen smittad och värdet vid försäljning blir avsevärt mindre.
Användarvisningsbild
M3170
Teslaägare

Inlägg av M3170 »

Tror det kostar 50.000kr att starta ett aktiebolag och så måste man säkert anlita revisor varje år. Sen tillkommer säkert en massa annan administrationens adresser bankkonton mm.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Kostar inget, mer än arbetet, men du behöver ha aktiekapitalet på ett bankkonto när bolaget startas. Revisorskravet är borttaget för små bolag.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

M3170 skrev:
Tror det kostar 50.000kr att starta ett aktiebolag och så måste man säkert anlita revisor varje år. Sen tillkommer säkert en massa annan administrationens adresser bankkonton mm.
Nja, du måste binda 25k i bolaget med det är ju bara bundet kapital och inte en avgift. Adressen kan man ju ha där man bor och bankkonto kostar inget.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Bolaget skulle ju äga bilen, så då finns bundet kapital så det räcker.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

ovelundkvist skrev:
Bolaget skulle ju äga bilen, så då finns bundet kapital så det räcker.
Fast bilen finns inte vid bolagets bildande. Då krävs 25k på ett av företagens bankkonto.
Bilen kan inte köpas förens bolaget har bildads.
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Om man skall bedriva leasing tror jag nog man behöver tillstånd från Finansinspektionen, om det inte enbart är egenproducerade varor som leasas ut.

Finns inget att vinna på detta upplägg annat än att möjligen kunna sälja vidare bilen utan att smitta den med moms, och det är ju tveksamt värde. Marknaden är stor, även för momssmittade bilar. Om man ändå skall företagsleasa så leasar man ju helst en bil med garanti och VSG som täcker hela leasingperioden, inte en bättre begagnad bil.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

alvenzo skrev:
Nect skrev:
alvenzo skrev:

Marknadsmässig hyra är inte något problem. Om jag leasar externt så jag har betalt ungefär 50% av bilen efter 3 år sen om jag vill köpa den så kostar det mycket mer än restvärdet eftersom det priset är marknadspris. Om jag köper den privat så blir bilen smittad och värdet vid försäljning blir avsevärt mindre.
Jag förstår inte vitsen?, om du kan betala marknadsmässig hyra så kan du lika gärna privatleasa samma bil till samma kostnad privat. Tom billigare eftersom bolaget måste betala bilen i sin tur där du får betala fullmoms. Dvs bilen i företaget blir momssmittad (om den inte leasas på företaget, men ska du leasa den vidare i sin tur tror jag inte det är OK med den som ursprungligen leasar ut bilen). Efter 3år får du i vilken fall inte köpa ut bilen billigt från bolaget, utköpspriset ska vara marknadsmässigt.

Utöver allt ovan krävs det att bolaget bedriver en verksamhet som påtalats tidigare. Att som syfte enbart hyra ut en bil till sig själv är inte ok. Kan du inte göra bokföring själv inkl bokslut så tillkommer det ca 10-15k/år för detta.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Polestar 2 LRSM -25
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Anledningen till att momssmittade bilar är dyrare är väl just att de kunnat leasas som förmånsbilar där halva momsen kan lyftas. Eftersom det har varit så förmånligt skattemässigt med förmånsbil runt 7.5 basbelopp så har det varit värt att ta en nyare begagnad bil som förmånsbil.

I och med de nya skattereglerna så blir det mindre förmånligt med förmånsbil, varför det förmodligen blir en bättre affär att köpa den begagnade bilen privat om den är ett år eller äldre. Därför tror jag att momssmittad kommer betyda mindre för personbilar registrerade efter 1 juli.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Nect skrev:
Jag förstår inte vitsen?, om du kan betala marknadsmässig hyra så kan du lika gärna privatleasa samma bil till samma kostnad privat. Tom billigare eftersom bolaget måste betala bilen i sin tur där du får betala fullmoms. Dvs bilen i företaget blir momssmittad (om den inte leasas på företaget, men ska du leasa den vidare i sin tur tror jag inte det är OK med den som ursprungligen leasar ut bilen). Efter 3år får du i vilken fall inte köpa ut bilen billigt från bolaget, utköpspriset ska vara marknadsmässigt.

Utöver allt ovan krävs det att bolaget bedriver en verksamhet som påtalats tidigare. Att som syfte enbart hyra ut en bil till sig själv är inte ok. Kan du inte göra bokföring själv inkl bokslut så tillkommer det ca 10-15k/år för detta.
Vid privatleasing har jag betalat 300k på tre år och priset var 570k, alltså 270tkr kvar (eller ca 300k eftersom det är räntor och sånt). Vill jag då köpa bilen av leasingfirman får jag betala minst 400k för bilen jag redan betalat halva. Att jag skulle köpa ut den för ett marknadsmässigt pris av mitt eget bolag efter periodens slut är då inget problem eftersom de "extra" 100k skulle tillfalla mitt eget bolag i form av vinst istället för ett annat bolags vinst, hänger du med? Det skulle inte handla om att leasa och leasa vidare. Jag skulle kunnat göra bokföringen själv i så fall.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Tack för input, det verkar bli för krångligt trots allt. Förrförra bilen (e-niro) tappade 30-50k enbart på grund av momssmitta och förra 40k bara för att det var ett lågt andrahandsvärde generellt (ZS), så jag letar efter ett sätt att inte få så dyr bil till slut nästa gång :)
Tål att tilläggas att hade jag köpt en Tesla på en gång som jag egentligen ville skulle jag sparat en hel del.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Men blir inte det samma resultat som att köpa bilen på vanlig avbetalning privat? D.v.s. inte leasa den alls.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Så här har jag förstått det i stort:

Äger/köper ett ”vanligt” AB en ”vanlig personbil” får man inte lyfta moms alls och den blir alltså momssmittad direkt.

Undantag gäller för bilhandlare, hyrbilsfirmor, körskolor, begravningsfirmor, leasingbolag, budbilsfirmor och någon till av Skatteverket namngiven verksamhet. De får lyfta full moms på personbilar som används i verksamheten. Har man t ex hyrbilsbolag och även använder hyrbilen privat med förmånsvärde får man dock bara lyfta moms proportionerligt mot hur mycket/mil den hyrs ut kontra privat körning.

Leasas den så får dock 1/2 moms på leasingavgiften lyftas oavsett bolag/verksamhet. Finns dock ett krav/prejudikat kopplat mot minst 100 tjänstemil för att tillåta sådant 1/2 momslyft.

Så TS upplägg är nog tyvärr inte förenligt med Skatteverkets regelverk.

(Har själv hyrbilstillstånd och tidigare haft hyrbil registrerad därav att jag fått informationen vad som ska gälla i just det fallet)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fix

Inlägg av Fix »

Bilen tappar inget i värde för du köper den tex privat och den blir momssmittad.
Det är bara så att nästa köpare inte kan ha den som leasingbil på sitt företag och dra halva momsen.
Den kan eventuellt bli lite mer svårsåld, men inget jag märkt av på mina bil äffarer.

Pga att förmånsvärdet inte sjunker med ålder på gamla bilar kan man lika bra köpa en nyare, så är reglerna för att driva nybilsförsäljningen.

Sammanfattningsvis blir det ingen som vill betala tex 10000kr i förmånsvärde för en Tesla Performance från 2016 när det är samma på en 2020.

Det är typiskt bilhandlarsnack att den tappar i värde, men det spelar ingen roll vad du än gör så har dom en ursäkt att ge skambud till dig ändå. Svag marknad, höst, vår, eller vad som passar dom. När du ska köpa så är det brist, stor efterfrågan osv…
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

alvenzo skrev:
Nect skrev:

Vid privatleasing har jag betalat 300k på tre år och priset var 570k, alltså 270tkr kvar (eller ca 300k eftersom det är räntor och sånt). Vill jag då köpa bilen av leasingfirman får jag betala minst 400k för bilen jag redan betalat halva. Att jag skulle köpa ut den för ett marknadsmässigt pris av mitt eget bolag efter periodens slut är då inget problem eftersom de "extra" 100k skulle tillfalla mitt eget bolag i form av vinst istället för ett annat bolags vinst, hänger du med? Det skulle inte handla om att leasa och leasa vidare. Jag skulle kunnat göra bokföringen själv i så fall.
Då förstår jag tanken, men villkor för utköp av privatleasing kan man ibland förhandla innan man ingår avtalet (så kanske man får ner utköpspriset). Men är det väldigt rabatterade bilar t ex genom privatleasing så kommer du förmodligen inte billigare genom att ta den på företaget. Ofta är privatleasingen billig då de sätter högt restvärde för senare export. Tar du den på bolaget får man sällan den rabatten (du får betala mer för bilen).

Sedan om bilen ska genom bolaget måste först även bolaget få kapital till att köpa bilen, pengar som du måste skjuta till privat som aktieägartillskott och som du då missar avkastning på bland annat.
Men det största problemet är att företaget kommer inte kunna leasa bilen för att sedan leasa den vidare. Då krävs ett riktigt köp av bilen = företaget behöver kapital för bilköpet och företaget får därmed ej heller något avdrag för momsen. :)
Polestar 2 LRSM -25
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Fix skrev:
Bilen tappar inget i värde för du köper den tex privat och den blir momssmittad.
Det är bara så att nästa köpare inte kan ha den som leasingbil på sitt företag och dra halva momsen.
Den kan eventuellt bli lite mer svårsåld, men inget jag märkt av på mina bil äffarer.

Pga att förmånsvärdet inte sjunker med ålder på gamla bilar kan man lika bra köpa en nyare, så är reglerna för att driva nybilsförsäljningen.

Sammanfattningsvis blir det ingen som vill betala tex 10000kr i förmånsvärde för en Tesla Performance från 2016 när det är samma på en 2020.

Det är typiskt bilhandlarsnack att den tappar i värde, men det spelar ingen roll vad du än gör så har dom en ursäkt att ge skambud till dig ändå. Svag marknad, höst, vår, eller vad som passar dom. När du ska köpa så är det brist, stor efterfrågan osv…
Helt rätt! Bilen har samma värde, bara mer svårsåld då företag ofta inte köper/leasar bilar som är momssmittade. Problemet med svårsåld brukar ofta även beröra dyrare bilar som få privatpersoner köper. :)
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

Mer svårsåld blir ju egentligen samma sak som lägre värde. Försvinner 70% an köparna så blir ju värdet efter betalviljan på de övriga 30. Såg en röd m3 sr+ 2020 med 1700 mil på mätaren gå för 408k på KVD, lite tillfälligheter etc men den var även smittad. Hade jag inte lagt barn och kommit ut 2 min för sent hade har köpt den som fan. Vill inte ge så mycket som folk vill ha på blocket men vill samtidigt inte köpa en ny och INTE ha så mycket som folk vill ha på blocket när jag säljer. Tänker troligen för mycket, borde väl bara klippa till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Skattemasarna är inte helt dumma. De är högst medvetna om att folk är kreativa med att hitta olika sätt att komma runt skatten. Ett nystartat AB utan intäkter, men med en Tesla som enda tillgång i bolaget, väcker garanterat en hel del uppmärksamhet. Man måste nog räkna med en del jobbiga frågor som är svåra att besvara om man inte vill erkänna att bolagets enda syfte är att slippa betala momsen på en dyr bil.
Jag tror inte att SKV gillar sådana upplägg.
Ibland är det nog bättre att betala skatten och göra "rätt". Att kunna sova gott är mer värt än några tusenlappar i restvärde på en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar