Nect skrev:Fix skrev:Bilen tappar inget i värde för du köper den tex privat och den blir momssmittad.
Det är bara så att nästa köpare inte kan ha den som leasingbil på sitt företag och dra halva momsen.
Den kan eventuellt bli lite mer svårsåld, men inget jag märkt av på mina bil äffarer.
Pga att förmånsvärdet inte sjunker med ålder på gamla bilar kan man lika bra köpa en nyare, så är reglerna för att driva nybilsförsäljningen.
Sammanfattningsvis blir det ingen som vill betala tex 10000kr i förmånsvärde för en Tesla Performance från 2016 när det är samma på en 2020.
Det är typiskt bilhandlarsnack att den tappar i värde, men det spelar ingen roll vad du än gör så har dom en ursäkt att ge skambud till dig ändå. Svag marknad, höst, vår, eller vad som passar dom. När du ska köpa så är det brist, stor efterfrågan osv…
Helt rätt! Bilen har samma värde, bara mer svårsåld då företag ofta inte köper/leasar bilar som är momssmittade. Problemet med svårsåld brukar ofta även beröra dyrare bilar som få privatpersoner köper.

Det stämmer delvis inte...
Om ett företag normalt sätt ska köpa en bil och ha på leasing köper förmodligen 90% inte en begagnad till att börja med.
Givetvis finns det dom företag som köper begagnade bilar och sätter dom på leasing, men det är garanterat betydligt färre.
Sen är inte alla köpare företag som vill ha leasing, utan många privatpersoner...
Så en begagnad bil som är momssmittad är inte mindre värd, knappt inte heller mer svårsåld enligt mig.
Utan det är något som bilhandlarna börjat att köra med för att dom ska betala mindre för din bil.
Senast förra veckan fick jag det i ansiktet när jag ringde runt och frågade vad jag fick för min Volvo XC60...
Fick även många andra roliga kommentarer om bilen och varför dom ansåg att den inte var värd mer.
Så även om du ska byta in den och du har den på företagsleasing så kommer du att höra att den gått för många mil, just nu är det ingen efterfrågan.
Hade en Porsche 964 turbo i samlarskick som jag försökte sälja till en handlare som hade en nästan lika fin men inte Turbo utgåva som dom hade ett högt pris på.
Så tänkte jag att då vet dom vad jag har och jag bör få ett bra inbytespris för min...
Givetvis inte, det var 200000kr lägre än den dom själv sålde som var minst 200000kr lägre i pris då det inte var en Turbo.
Man gör som oftast alltid en dålig bilaffär...
Att tillägga kommer min nästa bil inte att vara på företagsleasing heller, då jag anser att det inte är lönt. Blir i princip samma pengar till slut. (Som fåmansbolag...)