Teknikerns värld recenserade den nya 30kWh leafen. En mycket dålig artikel som ni kan läsa här:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... -2-225640/
Jag blev tvungen att skriva en kommentar i fältet nedanför. Hoppas att de läser den. För övrigt va d så skönt att läsa tibors artikel idag. Bra jobbat tibor! Här är texten jag skrev:
Varför ska du köra elbil o recencera den när du inte har koll på grejerna? Du skriver till o med själv att du inte har nån koll. Här är grejerna du inte har koll på:
Batteriets effekt har inte skruvats upp, batteriets energiinnehåll däremot har skruvats upp.
Batteriets innehåll har skruvats upp från gamla 24kWh till 30kWh, inte från 26kWh till 30kWn.
Är räckviddsförlängningen dyr? Nej. 6kWh för 19000 är ungefär 3000kr/kWh vilket är rimligt för Nissans avancerade batterier, bättre än teslas faktiskt per kWh. Tesla tar 100k för 15kWh större batterier, d e lite magstarkt däremot. Om de skulle ha gjort en 60kWh leaf för drygt 100k mer än 24kWh (dvs samma batterikostnad) så skulle den komma nästan 30mil på en laddning. Tror att det skulle ha sålt ännu bättre!!
Slutsatsen. Och kommer du längre undrar du? Ja, i en 24kWh leaf kommer man 10 ganska säkra mil. Den nya leafen kommer, om den drar ungefär lika mycket, 12,5mil troligen snarare drygt 13mil eftersom 0mils bufferten är procentuellt mindre.
Men om man är ute och åker långresa så vill man sällan åka 10mil mellan snabbladdare, man vill gärna ha en mil kvar när man kommer fram och max ladda till 90%, vilket innebär 8mil i gamla leafen. Den nya leafen ger istället 10,5mil villet gör stor skillnad på långresa. Nu blir det enkelt att åka Stockholm - Västerås och karlstad - årjäng på väg mellan Stockholm o Oslo. Eller Uppsala - gävle eller gävle - falun. Man kan nog tom. åka Södertälje - arboga nu o åka söder om mälaren. Man kan ta sig till oslo o till Köpenhamn enkelt.
Snabbladdningen är snabbare också. Att ladda upp till 80 % ska gå lika fort även med den nya versionen. Och om man bara laddar den nya leafen med motsvarande 80 % av den gamla leafens energi så behövs bara 64% till den nya vilket kommer gå på 23min med den nya leafen istället för typ 35min med den gamla eftersom batteriet laddas långsammare ju mer fulladdat det blir.
Så den nya leafen är ett klipp! I dagsläget iaf tills bolt o model 3 o next gen leaf kommer ut om knappt två år.
Ännu mer dålig journalistik...
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ännu mer dålig journalistik...
Jag såg din länk till min artikel om nya Leafen också. Tack! Känns skönt när någon kommer ihåg ens artiklar.