SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.

Inlägg av LarsL »

Ja, precis och av samma anledningar så kommer några att välja en NEVS, fast med andra invärden.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Några kan säkert komma att göra det, men om inte bilen är väldigt kraftigt uppdaterad jämfört med 9-3 så är det svårt att se att något betydande antal är lockade av det alternativet, om det finns moderna elbilar som konkurrenter i segmentet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Enligt en av kommentarerna till Auto Motors notis om att NEVS börjar sin produktion av elbilar http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar. Ska överkapaciteten i Trollhättefabriken användas till att tillverka Tesla!.
"""I Trollhättan finns kapacitet för 180.000 bilar, men man siktar på 120.000 – samt att bygga 60.000 bilar åt en annan biltillverkare, där pågår förhandlingar för fullt, som Mattias Bergman inte vill avslöja."

Denna andra tillverkare är Tesla. "

Postat av någon som kallar sig turbolover.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bod skrev:
Enligt en av kommentarerna till Auto Motors notis om att NEVS börjar sin produktion av elbilar http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar. Ska överkapaciteten i Trollhättefabriken användas till att tillverka Tesla!.
"""I Trollhättan finns kapacitet för 180.000 bilar, men man siktar på 120.000 – samt att bygga 60.000 bilar åt en annan biltillverkare, där pågår förhandlingar för fullt, som Mattias Bergman inte vill avslöja."

Denna andra tillverkare är Tesla. "

Postat av någon som kallar sig turbolover.
Hmmmmm. That kind of makes sense, actually. När Tesla ska upp i volymer i och med Model 3 hade det varit vettigt med europeisk produktion, och att då hyra in sig hos några som redan gör elbilar är kanske inte så tokigt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skulle vara sjukt coolt isf. Kanske är det nevs trots allt som vill in i sc nätverket. Vilken fantastisk framtid vi kan gå till mötes isf :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:
Skulle vara sjukt coolt isf. Kanske är det nevs trots allt som vill in i sc nätverket. Vilken fantastisk framtid vi kan gå till mötes isf :)
Det finns i alla fall några som petar in säckvis, ja lastbilsvis, med pengar i företaget, så någon substans i planerna bör det ju finnas. "Game of Thrones" live !
Man kanske kan förbeställa :roll:
70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Även om det låter rimligt är det trots allt bara en anonym kommentator som säger sig veta att det är Tesla. Jag tycker att artikelns huvudbudskap räcker bra, att det ska satsas på elbilar utan kompromisser och med en kinesisk tillverkare i ryggen. När kineserna kommer igång ordentligt med elbilstillverkning kommer priserna att rasa världen över. Man kommer att kunna köpa elbilar med minst 35 mils räckvidd för (i dagens penningvärde) mellan 150.000:- och 200.000:-

Men visst vore det kul om Tesla lade ut tillverkning i Trollhättan! :mrgreen:
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Vet att för ca 1 år sedan fanns en långsiktig Teslaplan där bla Trollhättan nämndes och kanske kan stämma ändå?

Kul om Sverige hamnade kartan som elbilstillverkare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Vet att för ca 1 år sedan fanns en långsiktig Teslaplan där bla Trollhättan nämndes och kanske kan stämma ändå?

Det är ju praktiskt med tanke på att man kan få ström till fabriken från miljövänliga källor. Lite svårare i Tyskland och helt klart dyrare om man ska sätta upp egna vind- och solanläggningar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det här med kina och priser. Jag jobbade på scania förut. Cirka 15 procent av omsättningen är löner. När en så förhållandevis liten del är löner så tjänar man oftast inte på att lägga tillverkning i kina. När toyota skulle nörja bygga lyxiga bilar som skulle matcha tyskarna så skulle priset hamna 33% under tyskarna. Men det blev inte riktigt så. Lexus kostar i princip lika mycket som tyskarnas bilar. Det kommer ta tid låång tid innan lika bra erfarenhet och mentalitet finns i kina. Dä kommer deras lönee nästan vara lika höga som våra. Tror jag iaf.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Men Lexus tillverkas inte i Kina utan i Japan, som inte är ett låglöneland.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

apkungen skrev:
Det här med kina och priser. Jag jobbade på scania förut. Cirka 15 procent av omsättningen är löner. När en så förhållandevis liten del är löner så tjänar man oftast inte på att lägga tillverkning i kina. När toyota skulle nörja bygga lyxiga bilar som skulle matcha tyskarna så skulle priset hamna 33% under tyskarna. Men det blev inte riktigt så. Lexus kostar i princip lika mycket som tyskarnas bilar. Det kommer ta tid låång tid innan lika bra erfarenhet och mentalitet finns i kina. Dä kommer deras lönee nästan vara lika höga som våra. Tror jag iaf.
Alla arbeten är inte lämpliga för kina
Det som lämpar sig mest är manuell montering som inte går att automatisera
Så en line där bilar monteras som är personal krävande är en ren besparing däremot så är den automatiska delen av tillverkningen t.ex svetsning ren förlust då elen är dyrare där än här.
Man kan säga att en möntering liknande tilburg skulle vara mucket billigare i kina samtidigt som fremont fabriken inte skulle vara det

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

leiflodde skrev:

Detta dokumentet som tidigare publicerats.

http://static1.squarespace.com/static/5 ... 2%3A19.pdf
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
apkungen skrev:
Alla arbeten är inte lämpliga för kina
Det som lämpar sig mest är manuell montering som inte går att automatisera
Så en line där bilar monteras som är personal krävande är en ren besparing däremot så är den automatiska delen av tillverkningen t.ex svetsning ren förlust då elen är dyrare där än här.
Man kan säga att en möntering liknande tilburg skulle vara mucket billigare i kina samtidigt som fremont fabriken inte skulle vara det

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Poängen med en fabrik i Kina är i många fall för att komma bort från importtullarna som är på importerade bilar. Det är ett helt annat konstadsläge på importerat kontra egenproducerat i Kina. Den kinesiska marknaden är så stor att potentialen för att bygga upp fabriker och enbart försörja den kinesiska marknaden räcker gott.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ja absolut men att det skulle leda till billiga Elbilar här i Sverige tror jag inte
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Ja absolut men att det skulle leda till billiga Elbilar här i Sverige tror jag inte
Tja, bilar från Asien är ju redan idag billigare än andra (t.ex. Kia och Hyundai). Så varför skulle inte detsamma gälla för elbilar? När väl teknikerna är utvecklade och mogna och den riktiga volymtillverkningen kommer igång (och här Kina och resten Asien en gigantisk marknad som kommer att driva fram den verkliga massproduktionen) så kommer priserna över hela världen att falla.

Jag tror dessutom att det kommer att komma ett eller annat tekniksprång i elbilstillverkningen, säkert på batterifronten, vilket kommer att ta bort flaskhalsar och göra bilarna billigare och effektivare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

leiflodde skrev:
leiflodde skrev:

Detta dokumentet som tidigare publicerats.

http://static1.squarespace.com/static/5 ... 2%3A19.pdf
Se där! Svart på vitt!
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Nu börjar det hända grejer för Nevs! :D http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... iska-panda
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

100 miljarder och 150 000 elbilar är inte dåligt jobbat! Då måste alla som misstrott NEVS böja sig och be om ursäkt! Jag börjar... *ursäktsböj*
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

100 miljarder delat på 250,000 fordon (150' SAAB 9-3 + 100' annat) ger styckpris på 400,000 kronor.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Att det finns många SAAB-tokar i Sverige visste jag, men att det finns ännu fler i Kina hade jag ingen aning om.

Det är bara att lyfta på hatten och göra en *ursäktsböj*
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Hoppas de kommer att använda SuC-nätet också - skulle resultera i en betydande förtätning av detta....
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jättekul för NEVS! Hoppas nu bara dom kommer med elbilar som vi vill ha och inte bara kineser.
Model 3-24/Polestar 3-24
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Ja, jag får väl också äta upp det jag skrev tidigare. 150000 bilar (+100000 okända fordon) är några fler än jag hade väntat mig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Herr X skrev:
100 miljarder och 150 000 elbilar är inte dåligt jobbat! Då måste alla som misstrott NEVS böja sig och be om ursäkt! Jag börjar... *ursäktsböj*
Jag väntar med att äta upp min hatt tills bilarna börjar rulla av bandet.
Skriv svar