SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Moderator: Redaktion
Re: SAAB/Nevs ska tillverka elbilar.
Ja, precis och av samma anledningar så kommer några att välja en NEVS, fast med andra invärden.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Några kan säkert komma att göra det, men om inte bilen är väldigt kraftigt uppdaterad jämfört med 9-3 så är det svårt att se att något betydande antal är lockade av det alternativet, om det finns moderna elbilar som konkurrenter i segmentet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Enligt en av kommentarerna till Auto Motors notis om att NEVS börjar sin produktion av elbilar http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar. Ska överkapaciteten i Trollhättefabriken användas till att tillverka Tesla!.
"""I Trollhättan finns kapacitet för 180.000 bilar, men man siktar på 120.000 – samt att bygga 60.000 bilar åt en annan biltillverkare, där pågår förhandlingar för fullt, som Mattias Bergman inte vill avslöja."
Denna andra tillverkare är Tesla. "
Postat av någon som kallar sig turbolover.
"""I Trollhättan finns kapacitet för 180.000 bilar, men man siktar på 120.000 – samt att bygga 60.000 bilar åt en annan biltillverkare, där pågår förhandlingar för fullt, som Mattias Bergman inte vill avslöja."
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Hmmmmm. That kind of makes sense, actually. När Tesla ska upp i volymer i och med Model 3 hade det varit vettigt med europeisk produktion, och att då hyra in sig hos några som redan gör elbilar är kanske inte så tokigt.Bod skrev:Enligt en av kommentarerna till Auto Motors notis om att NEVS börjar sin produktion av elbilar http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... -nya-bilar. Ska överkapaciteten i Trollhättefabriken användas till att tillverka Tesla!.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skulle vara sjukt coolt isf. Kanske är det nevs trots allt som vill in i sc nätverket. Vilken fantastisk framtid vi kan gå till mötes isf 

- Gustafsson
- Teslaägare
Det finns i alla fall några som petar in säckvis, ja lastbilsvis, med pengar i företaget, så någon substans i planerna bör det ju finnas. "Game of Thrones" live !apkungen skrev:Skulle vara sjukt coolt isf. Kanske är det nevs trots allt som vill in i sc nätverket. Vilken fantastisk framtid vi kan gå till mötes isf
Man kanske kan förbeställa

70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Även om det låter rimligt är det trots allt bara en anonym kommentator som säger sig veta att det är Tesla. Jag tycker att artikelns huvudbudskap räcker bra, att det ska satsas på elbilar utan kompromisser och med en kinesisk tillverkare i ryggen. När kineserna kommer igång ordentligt med elbilstillverkning kommer priserna att rasa världen över. Man kommer att kunna köpa elbilar med minst 35 mils räckvidd för (i dagens penningvärde) mellan 150.000:- och 200.000:-
Men visst vore det kul om Tesla lade ut tillverkning i Trollhättan!
Men visst vore det kul om Tesla lade ut tillverkning i Trollhättan!

Vet att för ca 1 år sedan fanns en långsiktig Teslaplan där bla Trollhättan nämndes och kanske kan stämma ändå?
Kul om Sverige hamnade kartan som elbilstillverkare.
Det är ju praktiskt med tanke på att man kan få ström till fabriken från miljövänliga källor. Lite svårare i Tyskland och helt klart dyrare om man ska sätta upp egna vind- och solanläggningar.leiflodde skrev:Vet att för ca 1 år sedan fanns en långsiktig Teslaplan där bla Trollhättan nämndes och kanske kan stämma ändå?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det här med kina och priser. Jag jobbade på scania förut. Cirka 15 procent av omsättningen är löner. När en så förhållandevis liten del är löner så tjänar man oftast inte på att lägga tillverkning i kina. När toyota skulle nörja bygga lyxiga bilar som skulle matcha tyskarna så skulle priset hamna 33% under tyskarna. Men det blev inte riktigt så. Lexus kostar i princip lika mycket som tyskarnas bilar. Det kommer ta tid låång tid innan lika bra erfarenhet och mentalitet finns i kina. Dä kommer deras lönee nästan vara lika höga som våra. Tror jag iaf.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men Lexus tillverkas inte i Kina utan i Japan, som inte är ett låglöneland.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Alla arbeten är inte lämpliga för kinaapkungen skrev:Det här med kina och priser. Jag jobbade på scania förut. Cirka 15 procent av omsättningen är löner. När en så förhållandevis liten del är löner så tjänar man oftast inte på att lägga tillverkning i kina. När toyota skulle nörja bygga lyxiga bilar som skulle matcha tyskarna så skulle priset hamna 33% under tyskarna. Men det blev inte riktigt så. Lexus kostar i princip lika mycket som tyskarnas bilar. Det kommer ta tid låång tid innan lika bra erfarenhet och mentalitet finns i kina. Dä kommer deras lönee nästan vara lika höga som våra. Tror jag iaf.
Det som lämpar sig mest är manuell montering som inte går att automatisera
Så en line där bilar monteras som är personal krävande är en ren besparing däremot så är den automatiska delen av tillverkningen t.ex svetsning ren förlust då elen är dyrare där än här.
Man kan säga att en möntering liknande tilburg skulle vara mucket billigare i kina samtidigt som fremont fabriken inte skulle vara det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Detta dokumentet som tidigare publicerats.leiflodde skrev:Vet att för ca 1 år sedan fanns en långsiktig Teslaplan där bla Trollhättan nämndes och kanske kan stämma ändå?
http://static1.squarespace.com/static/5 ... 2%3A19.pdf
Poängen med en fabrik i Kina är i många fall för att komma bort från importtullarna som är på importerade bilar. Det är ett helt annat konstadsläge på importerat kontra egenproducerat i Kina. Den kinesiska marknaden är så stor att potentialen för att bygga upp fabriker och enbart försörja den kinesiska marknaden räcker gott.e5m1r skrev:Alla arbeten är inte lämpliga för kinaapkungen skrev:Det här med kina och priser. Jag jobbade på scania förut. Cirka 15 procent av omsättningen är löner. När en så förhållandevis liten del är löner så tjänar man oftast inte på att lägga tillverkning i kina. När toyota skulle nörja bygga lyxiga bilar som skulle matcha tyskarna så skulle priset hamna 33% under tyskarna. Men det blev inte riktigt så. Lexus kostar i princip lika mycket som tyskarnas bilar. Det kommer ta tid låång tid innan lika bra erfarenhet och mentalitet finns i kina. Dä kommer deras lönee nästan vara lika höga som våra. Tror jag iaf.
Det som lämpar sig mest är manuell montering som inte går att automatisera
Så en line där bilar monteras som är personal krävande är en ren besparing däremot så är den automatiska delen av tillverkningen t.ex svetsning ren förlust då elen är dyrare där än här.
Man kan säga att en möntering liknande tilburg skulle vara mucket billigare i kina samtidigt som fremont fabriken inte skulle vara det
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja absolut men att det skulle leda till billiga Elbilar här i Sverige tror jag inte
Tja, bilar från Asien är ju redan idag billigare än andra (t.ex. Kia och Hyundai). Så varför skulle inte detsamma gälla för elbilar? När väl teknikerna är utvecklade och mogna och den riktiga volymtillverkningen kommer igång (och här Kina och resten Asien en gigantisk marknad som kommer att driva fram den verkliga massproduktionen) så kommer priserna över hela världen att falla.apkungen skrev:Ja absolut men att det skulle leda till billiga Elbilar här i Sverige tror jag inte
Jag tror dessutom att det kommer att komma ett eller annat tekniksprång i elbilstillverkningen, säkert på batterifronten, vilket kommer att ta bort flaskhalsar och göra bilarna billigare och effektivare.
Se där! Svart på vitt!leiflodde skrev:Detta dokumentet som tidigare publicerats.leiflodde skrev:Vet att för ca 1 år sedan fanns en långsiktig Teslaplan där bla Trollhättan nämndes och kanske kan stämma ändå?
http://static1.squarespace.com/static/5 ... 2%3A19.pdf
Nu börjar det hända grejer för Nevs!
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vas ... iska-panda

Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
100 miljarder och 150 000 elbilar är inte dåligt jobbat! Då måste alla som misstrott NEVS böja sig och be om ursäkt! Jag börjar... *ursäktsböj*
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
100 miljarder delat på 250,000 fordon (150' SAAB 9-3 + 100' annat) ger styckpris på 400,000 kronor.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Att det finns många SAAB-tokar i Sverige visste jag, men att det finns ännu fler i Kina hade jag ingen aning om.
Det är bara att lyfta på hatten och göra en *ursäktsböj*
Det är bara att lyfta på hatten och göra en *ursäktsböj*
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Gustafsson
- Teslaägare
Hoppas de kommer att använda SuC-nätet också - skulle resultera i en betydande förtätning av detta....
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jättekul för NEVS! Hoppas nu bara dom kommer med elbilar som vi vill ha och inte bara kineser.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ja, jag får väl också äta upp det jag skrev tidigare. 150000 bilar (+100000 okända fordon) är några fler än jag hade väntat mig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag väntar med att äta upp min hatt tills bilarna börjar rulla av bandet.Herr X skrev:100 miljarder och 150 000 elbilar är inte dåligt jobbat! Då måste alla som misstrott NEVS böja sig och be om ursäkt! Jag börjar... *ursäktsböj*